• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۲ - ۰۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فاطمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: استقلال هنوز تیمی که هوادارانش انتظار دارند نیست

تراکتور مدعی است، پرسپولیس تنوع تاکتیکی ندارد

بازی خوب و جان‌داری را در سیرجان شاهد بودیم و درنهایت تیمی برنده شد که از فرصت‌هایش نهایت بهره را برد. 

تراکتور مدعی است، پرسپولیس تنوع تاکتیکی ندارد

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:هفته هفتم لیگ اگرچه بدون تماشاگر برگزار شد اما کم حواشی نداشت. اتفاقات حاشیه‌ای که در سیرجان (دیدار گل‌گهر و استقلال) و تهران (دیدار پرسپولیس و تراکتور) رخ داد همچنان در رسانه‌ها بازتاب دارد. درباره مسائل مختلف پیرامون هفته هفتم لیگ که مهم‌ترین آنها پیروزی استقلال در سیرجان و شکست پرسپولیس در آزادی بود، پای صحبت یکی از بازیکنان اسبق فوتبال رفتیم که سابقه بازی در هر دو تیم را دارد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با فراز فاطمی را در ادامه می‌خوانید:

از استقلال شروع کنیم، نتیجه خوبی را در سیرجان مقابل تیم قلعه‌نویی کسب کرد. 
این بازی به نوعی حساس و حیثیتی برای دو تیم بود از این جهت که امیر قلعه‌نویی و چند بازیکن سابق استقلال در تیم گل‌گهر هستند و این مساله نه‌تنها حساسیت بازی را بیشتر کرده بود، بلکه‌انگیزه متفاوتی را هم به تیم‌ها ترزیق کرد. بازی خوب و جان‌داری را در سیرجان شاهد بودیم و درنهایت تیمی برنده شد که از فرصت‌هایش نهایت بهره را برد. 

البته انتظار می‌رفت بازی بهتری را از دو تیم در سیرجان می‌دیدیم. 
وقتی دو سرمربی خوب روی نیمکت تیم‌ها حضور دارند و از نظر بازیکن هم هیچ یک از تیم‌ها کمبودی را احساس نمی‌کنند طبیعی است که انتظار بازی جذابی داشته باشیم. شاید دلیل عمده آن حساسیت زیاد بازی بود که باعث شده بود هیچ یک از تیم‌ها به دنبال بازی تهاجمی و ریسکی نباشند. ترس از باختن متاسفانه خیلی از بازی‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و برای همین است که بیشتر گل‌ها روی اتفاقات و اشتباهات رخ می‌دهد. 

استقلال با ساپینتو بهتر شده است؟
حقیقتش نه. استقلال هنوز آن تیمی که هواداران انتظار دارند نیست. تیم ساپینتو هنوز به نظم تاکتیکی و ترکیب ایده‌آل خود نرسیده و خیلی سخت روی دروازه حریفانش موقعیت ایجاد می‌کند. ضعف‌های زیادی را در استقلال می‌بینیم که اگر رفع نشود به ضرر این تیم خواهد شد. شاید الان قضاوت کردن درباره ساپینتو خوب نباشد و بهتر است حداقل سه هفته دیگر به او فرصت داریم تا تفکراتش را در استقلال پیاده کند. 

در این بازی البته رفتارهای عجیب ساپینتو بیش از هر چیزی به چشم آمد!
به شخصه اعتقادم این است که دیگر دوره بالا و پایین پریدن در کنار زمین تمام شده و مربیان مطرح اروپایی در کنار زمین نهایت تلاش خود را می‌کنند تا آرامش و تمرکز  را به بازیکنان خود انتقال دهند. رفتارهای ساپینتو واقعا دور از شأن یک مربی حرفه‌ای در سطح او است. هر چند شنیدم در پرتغال هم از این کارها زیاد می‌کرده و به نوعی تخصص دارد! شاید بهتر باشد کمیته انضباطی برخورد جدی‌تری با ساپینتو یا هر مربی دیگری که با رفتار‌های عجیب‌شان بازی را خراب می‌کنند، داشته باشد. نمونه این اتفاقات را غیر از فوتبال ایران در هیج جا که فوتبال حرفه‌ای دارند، نمی‌بینیم. نتیجه فوتبال در زمین مسابقه مشخص می‌شود نه با چنین رفتارهایی در کنار زمین. ساپینتو باید بداند سرمربی یک تیم پرطرفدار است که خیلی از نوجوانان و جوان از همین حرکات الگوبرداری می‌کنند. چه بهتر است با رفتارهای حرفه‌ای به آنها نشان دهیم که فوتبال قشنگی‌های زیادی دارد. 

فکر می‌کنید استقلال با این نوع بازی می‌تواند قهرمانی خود را تکرار کند؟
استقلال برای قهرمان‌شدن باید سطح کیفی خود را حتی از فصل پیش بالاتر ببرد چراکه اکثر تیم‌ها برای این فصل به‌خوبی تقویت شده‌اند. شاید پارسال فقط دو یا نهایتا سه تیم مدعی بودند اما الان شرایط فرق کرده و حداقل 6 تیم برای قهرمانی خواهند جنگید. از استقلال و پرسپولیس گرفته تا سپاهان، تراکتور، فولاد و گل‌گهر که از هر نظرپتانسیل بسیاری دارند. 

برسیم به بازی پرسپولیس و تراکتور. تیم یحیی اولین باخت فصل را تجربه کرد. 
نبود تماشاگر در این بازی تاثیر خیلی منفی گذاشته بود. هر دو تیم عادت کرده‌اند که مقابل تماشاگران خود بازی کنند و فکر می‌کنم محرومیت تماشاگران تصمیم خوبی در کل نبود. در کل مخالف محروم‌کردن تماشاگر از حضور در ورزشگاه هستم از این جهت که صاحبان واقعی فوتبال آنها هستند. چه بهتر اگر قرار است جریمه‌ای در نظر گرفته شود فقط مختص باشگاه‌ها و مالی باشد. به‌هر‌حال در ورزشگاه خالی آزادی بازی جذابی را شاهد نبودیم و دروازه‌ها خیلی کم تهدید شد. البته نباید از بازی خوب تراکتور به‌سادگی گذشت. 

به نظر می‌آمد تراکتور راه مقابله با پرسپولیس را خیلی خوب بلد بود؟
دقیقا. بردیف نشان داد که مربی باتجربه و کاربلدی است. مربی‌ای که می‌شود در بازی‌های بزرگ روی او حساب کرد. من تراکتور را در چند بازی اخیرش خیلی خوب دیده‌ام. برای همین گفتم این تیم هم باید مدعی قهرمانی دانست. از این جهت که خیلی خوب، منظم و با استراتژی مشخصی بازی می‌کنند. تراکتور برخلاف سال‌های قبل ستاره آن‌چنانی در تیمش ندارد و به نوعی تیمی خوب کار می‌کند. تراکتور فصل پیش با نتایج بدی که گرفت به نوعی شخصیت تیمی خود را از دست داده بود اما بردیف در همین مدت کوتاه توانسته شخصیت تیمی را به تیم خود برگردانده و به‌حدی خوب شود که پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی شکست دهد. 

یعنی می‌گویید باخت پرسپولیس به خاطر خوب بودن تراکتور بوده؟
نمی‌توان گفت پرسپولیس روز خوبش بود. این تیم هم مثل بازی‌های قبلش ظاهر نشد و واقعا نمی‌دانم چه اتفاقاتی در رختکن این تیم رخ داد که گل‌محمدی اعتقاد داشت تمرکز لازم را نداشتند. اما آنچه مشخص است پرسپولیس نتوانست یک بازی خوب و روان را به نمایش بگذارد و از نظر تاکتیکی اسیر تراکتور شده بود. شاگردان بردیف از هر نظر در این بازی بهتر از حریف خود بودند و برد حق آنها بود. به‌شخصه اعتقادم این است که پرسپولیس در بازی‌های آینده با اضافه‌شدن شیخ دیاباته شرایط خیلی بهتری را پیدا خواهد کرد چون شیخ را بازیکن خیلی خوب و باهوشی می‌دانم. او در استقلال هم هر وقت کار گره می‌خورد به کمک تیمش می‌آمد و بسیار تاثیرگذار ظاهر می‌شد. 

پرسپولیس بیش از حد وابسته به لوکادیا نیست؟
نمی‌خواهم به‌خاطر یک شکست چنین اظهارنظری درباره پرسپولیس داشته باشم و شاید هم این نظر درست باشد. اما مسلما پرسپولیس برای اینکه حریفانش را تحت فشار بگذارد باید تنوع تاکتیکی بیشتری داشته باشد. مقابل پرسپولیس به‌شخصه از لحاظ تاکتیکی چیز خاصی از این تیم ندیدم. فصل پیش هم پرسپولیس خیلی کم تنوع تاکتیکی داشت و برای همین بود که برخی بازی‌هایش به‌شدت گره می‌خورد. به هر حال برخی مربیان از جمله بردیف هوش زیادی دارند و خیلی خوب می‌توانند با یک ضدتاکتیک کاری کنند که حریفشان غافلگیر شود. در فوتبال امروز دنیا تیم‌هایی موفق هستند که بازی با چند روش را بلد باشند تا حدی که حریفان نتوانند آنها را به‌طور کامل آنالیز کنند. 

قبل از بازی با تراکتور خیلی‌ها پرسپولیس را شانس اول قهرمانی می‌دانستند، شاید الان نظرها تغییر کرده باشد!
پرسپولیس تیمی پرمهره با کادرفنی خیلی خوب است. قطعا این تیم یکی از مدعیان سرسخت قهرمانی است اما برای قهرمان‌شدن صرفا فقط مهره داشتن کافی نیست. تاکید می‌کنیم تیمی می‌تواند روند ثابت و روبه‌رشدی در پیش بگیرد که برای حریفانش ناشناخته باشد. این فصل مربیان بزرگی چون ساپینتو، مورایس و بردیف به لیگ اضافه شده‌اند که رقابت و کیفیت بازی‌ها را بالا برده‌اند. بدون تردید هیچ تیمی از الان نمی‌تواند ادعای قهرمانی داشته باشد چراکه رقابت خیلی سخت و فشرده خواهد بود. شاید در نیم‌فصل دوم مشخص شود که چه تیم‌هایی نسبت به بقیه جلوترند. 

کمی هم درباره سپاهان صحبت کنید. 
سپاهان در چند سال اخیر بازیکنانی خوبی به خدمت گرفته و از مدیریت قوی هم برخوردار است. مورایس هم با مورینیو کار کرده و تجربه مربیگری در بالاترین سطح فوتبال دنیا را در کارنامه‌اش دارد. قطعا چنین مربیانی برای لیگ خیلی مفید هستند. مورایس به‌طور حتم در ادامه لیگ با سپاهان حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. آنها هم مثل تراکتور تیمی تاکتیکی، منسجم و باکیفیتی هستند که در بازی‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌‌آیند. واقعا خوب است که تعداد تیم‌های خوب و باکیفیت در لیگ‌مان افزایش پیدا کرده و این مساله به فوتبال ملی‌مان هم کمک زیادی می‌کند. فقط امیدوارم یک‌سری حواشی از فوتبال‌مان کم شود تا بازی‌ها با کیفیت بیشتر و در حضور تماشاگران زیادی برگزار شود. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار