• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۲ - ۰۰:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جمشیدیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: با آمدن VAR نیمکت تیم‌ها هم آرام می‌شود

رفتار ساپینتو شایسته یک مربی نیست

بهترین بازیکنان تهاجمی لیگ برتر در استقلال هستند/ بردن گل‌گهر در سیرجان بیش از 6 امتیاز ارزش داشت

تیم فوتبال استقلال هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر را با برتری از یک دیدار دشوار پشت‌سر گذاشت؛ دیداری که به‌قول پیشکسوت این تیم چه‌بسا بیشتر از 6 امتیاز برای این تیم ارزش داشته باشد و حتی در موفقیت احتمالی این تیم در پایان فصل، همین 3 امتیاز بیشترین تاثیر را بگذارد.

رفتار ساپینتو شایسته یک مربی نیست

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:تیم فوتبال استقلال هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر را با برتری از یک دیدار دشوار پشت‌سر گذاشت؛ دیداری که به‌قول پیشکسوت این تیم چه‌بسا بیشتر از 6 امتیاز برای این تیم ارزش داشته باشد و حتی در موفقیت احتمالی این تیم در پایان فصل، همین 3 امتیاز بیشترین تاثیر را بگذارد. در این دیدار ساپینتو نشان داد که به ترکیب اصلی استقلال نزدیک‌ شده است. با این حال جمشیدیان معتقد است شاید این مربی با سبکی اروپایی به استفاده چرخشی از بازیکنان اعتقاد دارد و برای پی‌بردن به این موضوع باید یکی دو هفته دیگر هم صبر کرد. از سوی دیگر رفتار هیجانی و عصبی سرمربی پرتغالی استقلالی‌ها در پایان بازی مورد نقد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. سرمربی جوان شهرداری همدان که تا این جای کار عملکرد مناسبی را در دسته‌اول رقابت‌های لیگ برتر به ثبت رسانده است هم به این رفتار ساپینتو نقد دارد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با احمد جمشیدیان را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از حضور در همدان و کار با شهرداری این شهر آغاز کنیم. تا این جای کار بد عمل نکردید و نشان دادید حرف‌های زیادی برای گفتن دارید. چقدر به صعود لیگ برتر امیدوار هستید؟
خدا را شکر شرایط‌مان خوب است. خیلی به این‌طور مسائل فکر نمی‌کنیم چون به هر حال ما در باشگاهی هستیم که تا یک‌ماه قبل از آغاز لیگ دسته اول، قرار بود منحل شود اما مجددا آمدیم و کار را جمع و جور کردیم. در هر صورت خوشحالیم که با وجود 60 تا 70 درصد بازیکنان بومی و البته با توجه به شرایط مالی ضعیف و متوسطی که داشتیم سایرین هم به ما پیوستند، یک تیم خوبی را جمع کردیم. اعتقاد دارم لیگ دسته‌اول هنوز به آن شکل جدی حالت و فرم خود را نگرفته است و در این شرایط باید امتیازات زیادی را جمع‌وجور کنیم. بنابراین خیلی زود است بخواهیم درباره برخی مسائل صحبت کنیم. در هر صورت 34 هفته رقابت که طولانی‌ترین لیگ ورزش کشور محسوب می‌شود و از آن جایی که تازه این رقابت‌ها آغاز شده است، صحبت درباره صعود خیلی زود است. سعی می‌کنیم فعلا هفته‌به‌هفته ‌به ‌رقابت‌ها نگاه کنیم و شاید 10 تا 15 هفته دیگر بهتر بتوانیم درباره این مسائل صحبت کنیم.

به‌عنوان یک مربی جوان چه اهدافی را در این عرصه برای آینده دنبال می‌کنید؟ 
قطعا این مسیر سختی‌های زیادی را در پیش دارد. در این بین یک‌سری از دوستان به آن چیزی که می‌خواهند می‌رسند، یعنی فرصت‌هایی به‌دست می‌آید که می‌توانند توانمندی‌های خود را به عرصه ظهور بگذارند و خودی نشان بدهند، هرچند امروز شاهد هستیم که مربیان جوان خداراشکر عملکرد موفقی را در فوتبال ایران به‌نمایش گذاشته‌اند. برخی مربیان نیز مجبورند از لیگ‌های پایین‌تر شروع کنند، هرچند لیگ دسته‌اول لیگ بزرگ و ارزشمندی است و من خیلی خوشحالم در این سطح مربیگری می‌کنم. من احساس می‌کنم کار کردن در این سطح خیلی سخت است و باید اتفاقات بزرگی را رقم بزنیم تا خودمان را به سطح اول برسانیم.

یک‌سری مسائل عجیب همیشه در لیگ دسته‌اول وجود داشته و این لیگ مجموعی از حوادث، شایعات و گمانه‌زنی‌ها را در دل خود دارد. در این مدت در این رقابت‌ها چیز خاصی را مشاهده کرده‌اید؟
از آنجایی که تازه این رقابت‌ها آغاز شده و حساسیت روی آن کمتر است هنوز شرایط به نسبت اتفاقاتی که پیش‌روی ماست، خیلی امیدوارکننده است با این حال به‌قدری حواشی در لیگ برتر می‌بینیم که وقتی با لیگ دسته‌اول آنها را مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم خیلی نباید نگران برخی مسائل باشیم. انگار فوتبال ما با این مسائل و حواشی عجین شده است.

به بازی استقلال و گل‌گهر و شرایط استقلال در لیگ برتر برسیم.
بازی خوبی را شاهد بودیم البته درمجموع توقع‌مان از این دیدار بیشتر بود و احساس می‌کنم هم امیر قلعه‌نویی و هم ساپینتو با یک آرایشی تیم خود را روانه زمین کرده بودند که یک امتیاز را در وهله اول حفظ کنند که بر همین اساس نیز هیچ تیمی بی‌محابا و صددرصد هجومی وارد زمین نشد و دیدیم که مسابقه داشت با نتیجه یک- یک و عادلانه به اتمام می‌رسید که درنهایت یک اتفاق در پایان مسابقه که حواشی زیادی را هم ایجاد کرد باعث شد تا 3 امتیاز خیلی ارزشمند و شیرین نصیب استقلال شود. درمجموع هفته‌هایی که بلافاصله بعد از تعطیلات لیگ آغاز می‌شوند هفته‌های جالبی نیستند و اگر بازی‌ها را هم ببینید، بازی‌های کم‌گلی را شاهد بودیم و تیم‌ها نیز در سطح کیفی قبل از تعطیلات خود نبودند.

استقلال بازی مهمی را برد و درصورت موفقیت این تیم، بعدا ارزش این 3 امتیاز بیشتر مشخص خواهد شد.
دقیقا همین‌طور است. این بازی 6 امتیازی بود و چه‌بسا بیشتر. مطمئن باشید سایر مدعیان هم در سیرجان مشکل خواهند داشت. همین سپاهان دیدید که در سیرجان چه بازی سنگینی داشت ضمن اینکه هنوز پرسپولیس و فولاد در این شهر بازی نکرده‌اند و اینها بازی‌های سنگینی هستند که هر تیمی با آن مواجه می‌شود. مطمئن باشید هر تیمی یکی از سخت‌ترین بازی‌های خارج از خانه‌اش مقابل تیم امیر قلعه‌نویی در سیرجان خواهد بود و 3 امتیاز این دیدار واقعا برای استقلال ارزشمند بود.

به‌نظر می‌رسد پیدا کردن ترکیب ثابت برای استقلال، یک نکته مثبت نزد کادرفنی این تیم محسوب می‌شود.
دقیقا با شما موافقم. تا پیش از این، این تیم هم در آرایش سیستم تیم و هم در بین نفرات تغییرات زیادی را در هر بازی تجربه می‌کرد. این موضوع از دو حالت خارج نیست. ما شناخت زیادی از ساپینتو نداریم که ببینیم که این تغییرات از بابت سبک چرخشی مربیگری این مربی هست یا اینکه این تغییرات را ایجاد می‌کرده تا به ترکیب دلخواهش برسد. اگر مجددا هفته آینده و یا دو هفته آینده با کمترین تغییر به میدان برود این موضوع نشان می‌دهد که تغییراتش برای این موضوع و رسیدن به ترکیب دلخواه بوده است و در غیر این صورت مربیانی هستند حتی در اروپا که خیلی به ترکیب ثابت به‌خصوص در نیمه جلوی‌ زمین اعتقادی ندارند و همواره آن را تغییر می‌دهند و هم دنبال انگیزه هستند و هم دنبال تغییر تا به نسبت تیم حریف این تغییرات را ایجاد کنند. مثلا نسبت به تیم حریف تیم خود را سرعتی‌تر یا قدبلندتر یا بر اساس ضدحملات می‌چینند و ممکن است که کار ساپینتو هم به این شکل باشد.

نقطه‌ضعف استقلال را در کدام منطقه از زمین می‌بینید؟ به‌نظر در بحث دفاع چپ و میانی هنوز فضاهای خالی برای استفاده مهاجمان حریف به‌راحتی به‌وجود می‌آید.
من هنوز هم اعتقاد دارم از آن جایی که نفرات تاثیرگذار استقلال در خط حمله هستند و همه آنها دیر به تیم اضافه شدند، در این زمینه اشکالاتی بعضا به‌وجود می‌آید. اینکه شما بتوانید از 3 یا 4 مهره کلیدی خود در خط حمله طوری استفاده کنید که همه آنها درقالب تیمی، فرم مطلوبی داشته باشند تا حدی کار را سخت می‌کند. مثلا دو سال پیش مهدی قایدی باید به تنهایی مسئولیت خود را انجام می‌داد، اما حالا کار این بازیکن را محبی، یامگا و بابایی هم انجام می‌دهند و این نفرات از لحاظ سبک بازی تا حدودی شبیه هم هستند. بنابراین اینکه بتوانند مسئولیت‌ها را برای این دسته از بازیکنان به‌نوعی تفکیک کنند که هم‌زمان همه آنها در داخل زمین بازی کنند و تیم هم موفق باشد، به‌نظرم استقلال در این صورت تیم خیلی خطرناکی می‌تواند باشد، چون روی کاغذ وقتی نگاه می‌کنیم به‌نظر من عملا بهترین بازیکنان در خط حمله لیگ برتر درخدمت استقلال هستند.

قبول دارید از وقتی رضاوند در میانه زمین راه افتاد، استقلال هم دوباره راه افتاده و برای مهاجمان هم فرصت‌های خوبی ایجاد می‌شود.
سیستم 3 دفاعه‌ای که استقلال بازی می‌کرد مبتنی‌بر حضور دو هافبک ثابت در میانه میدان با قابلیت بده بگیر بود که با تشخیص فرهاد مجیدی، مهدی‌پور و نیک‌نفس در میانه میدان با چنین قابلیتی بازی را هم می‌چرخاندند، اما امسال سیستمی که این تیم به‌خصوص از هفته سوم به بعد با نظر سرمربی پرتغالی به‌کار می‌گیرد نیازی به دو بازیکن یک‌شکل نداشته و نیاز دارد به بازیکنی که خط حمله را تغذیه کند. من هم با شما موافقم و الان که رضاوند یک مقدار بیشتر بازی می‌کند و بیشتر خط حمله را تغذیه می‌کند، کیفیت استقلال هم به‌نوعی بهتر شده است، هرچند من هنوز اعتقاد دارم استقلال بالانسی که در خط دفاعی و هجومی دارد در خط میانی ندارد و به‌نظرم آنها می‌توانستند امروز یک هافبک خلاق‌تر، بازی‌سازتر، توپ‌نگه‌دار داشته باشند و کیفیت خود را خیلی بالاتر ببرند.

یک‌سری کارشناسان معتقدند اصلا چنین بازیکنی در ایران وجود ندارد.
به‌نوعی پست 10 یا هافبک نفوذی خلأ بزرگ فوتبال ماست و من هم قبول دارم، اما در فوتبال دنیا هم این پست دارد برداشته می‌شود، یعنی بازیکن در این پست کم‌شده و به‌نظر می‌رسد پرورش بازیکن در این پست فوتبال دنیا کاهش پیدا کرده است و فوتبال ما که عملا چنین بازیکنانی ندارد. این در حالی است که در نسل قبلی در هر تیمی حداقل دو بازیکن خلاق و هجومی بود که می‌توانستند به تغذیه مهاجمان کمک کنند. امروز تیم‌ملی هم پر است از وینگر، مهاجم و هافبک دفاعی و اصلا پست 10 نداریم. واقعا فوتبال ما بازیکنی در این پست ندارد و شاید هم یکی از دلایل آنکه چنین بازیکنی را در استقلال هم نمی‌بینیم همین موضوع است. البته اگر می‌خواهیم به این سمت برویم می‌توانیم این دسته از بازیکنان را بسازیم، چون این پست پستی نیست که بگوییم بازیکن باید قابلیت‌های خاصی داشته باشد. شما اگر بازیکنی باهوش و تکنیکی که بتواند به‌خوبی پاس بدهد را پیدا کنید نیمی از راه را رفته‌اید، اما مشکل اینجاست که ما نمی‌خواهیم بازیکن بسازیم و بیشتر مصرف‌کننده هستیم و دوست داریم یک بازیکن پست 10 آماده از یک باشگاه دیگر را برداریم و بیاوریم.

درباره ساپینتو، رفتارش و حاشیه‌هایی که ایجاد می‌کند چه صحبتی دارید. به‌نظر می‌رسد این اتفاقات بعدا به ضرر استقلال تمام خواهد شد.
ساپینتو به هر حال از لحاظ مربیگری سطح‌شان از ما بالاتر است که ما نمی‌توانیم به‌عنوان مربی در باره این مسائل خیلی نظر خاصی بدهیم، اما نظر من به‌عنوان یک بیننده تلویزیونی و یک فوتبالدوست که از بیرون فوتبال را نگاه می‌کند معتقدم ولو اینکه شما بخواهید حق تیم‌تان را هم بگیرید یا اینکه بدترین تصمیمات علیه شما و تیم‌تان گرفته شود؛ این رفتار شایسته یک مربی نیست. من مطمئنم که تمام هواداران استقلال هم این رفتار را نمی‌پسندند. شما برای گرفتن حق نمی‌توانید با این رفتار پیش بروید. من با شما موافقم که دود این رفتار ساپینتو در چشم بازیکنان و تیم می‌رود. وقتی مربی درکنار خط آنقدر ناآرام و پراسترس و دارای هیجان کاذب باشد، این موضوع تاثیر خود را روی بازیکن هم می‌گذارد و هفته‌های بعد این رفتارها را از سوی بازیکنان و سایر اعضای کادرفنی هم شاهد خواهیم بود. این در‌حالی است که محرومیت‌ها و جرایم سنگین مشکلات بعدی را ایجادکرده و تیم را به حاشیه خواهد برد.

درباره داوری‌های رقابت‌های لیگ برتر چه صحبتی دارید؟
داوری‌ها مشکل‌دار هستند. در هر بازی تقریبا شاهد یکی دو صحنه تاثیرگذار هستیم، اما وقتی فوتبال اروپا را هم نگاه می‌کنیم آنها هم از این قاعده مستثنی نیستند با این تفاوت که کمک‌داور ویدئویی به آنها کمک می‌کند. اگر VAR نباشد به‌طور مثال در همین بازی انگلیس و آلمان دو پنالتی بازی می‌سوخت و داور بدترین قضاوت را به ثبت می‌رساند. به هر حال از زمانی که VAR آمده سطح داوری در دنیا پیشرفت کرده و اشتباهات نزدیک به صفر رسیده و این درحالی است که در کشور ما همان شرایط داوری سابق ادامه دارد. ما شب‌ها در فوتبال اروپا شاهد هستیم که مو را از ماست بیرون می‌کشند و با کمترین تضییع حق تیم‌ها رای داور صادر می‌شود، اما عصر فردایش بازی‌های داخلی را می‌بینیم که اتفاقاتی در آن می‌افتد که چون کمک‌داور ویدئویی نیست و احساس می‌کنیم این اشتباهات خیلی بزرگ هستند؛ اما این همان اشتباهاتی هستند که قبلا در فوتبال اروپا رخ می‌داد و جلوی آن را گرفتند ولی هنوز در فوتبال ما ادامه دارد. حتی وقتی بدترین صحنه در فوتبال اروپا رخ می‌دهد همه خونسرد می‌نشینند، چون معتقدند VAR آن را چک کرده و عدالت اجرا خواهد شد، اما ما این آرامش را حداقل در کنار زمین نداریم. مطمئن باشید با این تکنولوژی مربیان ما هم آرام اوضاع را رصد می‌کنند چون می‌دانند با وجود این داور بهترین و عادلانه‌ترین تصمیم را خواهد گرفت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار