• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۱ - ۰۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0

روشنفکری پوسته عقل و نقل را به نفع خود مصادره می‌کند

جهان اسلام از آغاز تکوین خود، با مرجعیت وحی همراه بوده و با قطع ارتباط وحی، به سمت‌وسوی دلیل نقلی رهنمون شده است.

روشنفکری پوسته عقل و نقل را به نفع خود مصادره می‌کند

محمد ابراهیم یزدانی، پژوهشگر:جهان اسلام از آغاز تکوین خود، با مرجعیت وحی همراه بوده و با قطع ارتباط وحی، به سمت‌وسوی دلیل نقلی رهنمون شده است. از سوی دیگر نیز به موازات حضور وحی و همچنین دلیل نقلی، بحث کلی فهم و درک وحی و دلیل نقلی توسط متفکران و اندیشمندان و همچنین مسیر پذیرش آن دو، نیازمند تحلیل، کشف و فهم بوده است که به طور کلی آن را می‌توان عقل نامید. بنابراین نسبت عقل و نقل مهم‌ترین زمینه فکری و نظری، تاریخی و فرهنگی جهان اسلام را رقم می‌زند و امکان گفت‌وگو با دیگر مکاتب فکری، نظری، تاریخی و فرهنگی دیگر جهان‌ها را فراهم می‌آورد. بنابراین زمینه تکوین جهان اسلام را باید عقل و نقل نامید. این در حالی است که نهضت‌های ترجمه از یونان باستان تا غرب معاصر، بر مدار نسبت عقل و حس تکوین یافته‌اند و به لحاظ تاریخی می‌کوشند تا از مسیر توضیح نسبت این دو، مباحث فکری و نظری، تاریخی و فرهنگی خود را صورت‌بندی کنند. البته در این میان مکاتب فکری و فرهنگی مختلف و گاه متضاد نیز در این میان به‌وجود آمده است، و لکن همگان در این نقطه مشترکند که در حال توضیح نسبت میان عقل و حس و در میان این دو در حال حرکتند.  بدین ترتیب مساله علم و همچنین علوم انسانی نیز بر مدار عقل و حس یا عقل و نقل، دارای دو مسیر متفاوت است و مسیر تکوین و شکل‌گیری علم، بر مدار نگاه‌های مختلف به منابع و ابزار معرفت، مسیری متمایز می‌باشد. اگر جایگاه و منزلت عقل و نقل در هندسه معرفت دینی یا غیردینی به درستی جانمایی شود، طبیعتا مساله علم و علوم انسانی امکان و ظرفیت گفت‌وگو از دینی یا غیردینی بودن پیدا می‌کند. بر این اساس مساله عقل و نقل یکی از حیاتی‌ترین و کلیدی‌ترین مسائلی است که باید جایگاه و همچنین نسبت آن با مساله علم و علوم انسانی مشخص شده و توضیح داده شود. 

  نارسایی دیدگاه‌ غرب در بهره‌وری از عقل و نقل
اگرچه به لحاظ تاریخی در غرب باستان و همچنین غرب معاصر، دیدگاه‌های دینی و یهودی و مسیحی رواج داشته است، و نسبت میان ادبیات نظری و فکری، و همچنین فرهنگی و تاریخی در غرب نیز، در دوره‌هایی با آسمان و مسائل ایمانی ارتباطات مهمی را کسب کرده است، اما تاریخ مسیحیت و یهودیت نشان داده است، به لحاظ تاریخی الهیات یهودی و مسیحی، ظرفیت ایستادگی و دفاع از مساله حضور آسمان را در تاریخ، و همچنین مساله علم و علوم انسانی به شیوه‌ای روشمند و منطقی نداشته و به نوعی به تحلیل‌های فرهنگی و تاریخی صرف تقلیل یافته‌اند. از این‌رو در نگاه مسیحی و یهودی، اتقان مباحث عقلی در بخش الهیات به‌گونه‌ای نبوده است تا زمینه حفظ میراث و تراث تاریخی آنها در دستور کار متفکران قرار گیرد. حتی در رویکردهای قاره‌ای جدید که مدعی گفت‌وگو با سنت تاریخی و فرهنگی خود هستند نیز، این میراث تنها به لحاظ تاریخی امکان حفظ زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی را دنبال می‌کند و به لحاظ نظری ظرفیت گفت‌وگوی منطقی را ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.  در همین زمینه حتی وقتی تفکیک میان موضوع علوم طبیعی و علوم انسانی رقم می‌خورد، باز هم طبیعیات با منطق ریاضیات تحلیل می‌شوند و از مسیر مباحث منطقی عقلی دنبال نخواهند شد. از این‌رو مسیر طبقه‌بندی علوم در میان رویکردهای یهودی و مسیحی، و همچنین غرب مدرن و پست‌مدرن نیز که ذیل دیدگاه عقل و حس، با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، با تفوق عقل بشری و عدم توازن میان عقل و حس در مباحث بنیادین دنبال شده است. به‌گونه‌ای که در تاریخ فلسفه غرب، بارها فلسفه از بنیاد زیر و رو شده و مسیر شخم زدن خود را در پیش گرفته است.

  جهان اسلام و ظرفیت استفاده از عقل و نقل
البته باید توجه داشت رویکردهای متفاوت در میان متفکران مسلمان نیز وجود داشته و وجود دارد، و لکن همه رویکردهای مسلمان بر این نقطه فکری و نظری اشتراک دارند که در میان علوم مختلف، ارتباط منطقی، منسجم و تدوین شده وجود دارد و برای کشف و فهم این رابطه، باید ابعاد مختلف دستگاه نظری عقل و نقل را شناخت و بر مدار آن به تبیین این الگو پرداخت. اگرچه ممکن است میان رویکردهای کلامی، فلسفی، فقهی، تاریخی و... در تحلیل عقل و نقل، تفاوت‌ها و تمایزهای جدی و گاه متضاد وجود داشته باشد، اما مسیر تاریخی آنها، به نفی بنیادهای مسلم و قطعی تاریخ اسلام منجر نمی‌شود. بدیهی است که با ورود دیدگاه‌های معاصر و تحمیل رویکردهای ترجمه‌ای بر فهم نسبت میان عقل و نقل، امکان تقریر‌های مدرن و پست‌مدرن نیز برای تحلیل عقل و نقل نیز فراهم آمده است. به‌عنوان مثال استفاده ایمان‌گرایانه از فرهنگ دینی، زمینه گفت‌وگوهای منطقی و منصفانه را با مکاتب دیگر دنبال نمی‌کند، بلکه تلاش می‌کند از مسیر استناد به فرهنگ دینی، به تنهایی مسیر علم و علوم انسانی را توضیح دهد. در این نگاه توازن و تناسب میان اجزاء و ابعاد مختلف علم و مبانی آن به وجود نیامده و در تلاطم فرهنگ‌ها امکان تفوق خود را نمی‌تواند توضیح دهد. از این‌رو مساله عقل و نقل و توضیح جایگاه آن می‌تواند در تمامی ابعاد مختلف علم و علوم انسانی را در نسبت با مبانی، فرهنگ، تاریخ و همچنین نظریه‌ و روش علم مورد توجه قرار دهد. 
در همین زمینه طرح مبحث عقل و نقل هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ منطقی امکان سخن از همه ابعاد مساله علم دینی و همچنین علوم انسانی واجتماعی اسلامی را فراهم آورده و امکان تعامل با همه دستگاه‌های نظری را پیدا می‌کند.  فارغ از نزاع‌های موجود در این عرصه تلاشمان این است تا ذیل دیدگاه عقل و نقل، روایت‌های جدیدتری از مناسبات عقل و نقل و رویکردهای موجود در علوم انسانی را روایت کنیم و نشان دهیم در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی، عقل و نقل است که مسیر محوری را ترسیم می‌کند و زمینه تحلیل‌ها و جریان‌های متفاوت فکری و نظری، فرهنگی و تاریخی را نیز فراهم می‌نماید. به‌عنوان مثال رویکردهای فلسفی و حکمی جهان اسلام در قبال ادبیات فلسفی یونان باستان تا دوران معاصر قد علم کرده و کوشیده‌اند مستند به ادله عقلی و نقلی، پاسخ‌های دندان‌شکنی را ارائه کنند. 

  جریان‌های فکری حول محور عقل و نقل در جهان اسلام
علاوه ‌بر جریان حکمی که در بخش پیشین بدان اشاره شد، جریان‌های دیگر حاضر در جهان اسلام نیز با دیگر مسائل فکری و فرهنگی موجود در جهان اسلام دست و پنجه نرم کرده‌اند و لکن با محوریت و مرجعیت عقل و نقل کوشیده‌اند، نسبت خود را با این مساله مهم در جهان اسلام نشان دهند. جریان‌های حدیثی، تفسیری، کلامی اشعری، معتزلی و امامی، جریان‌ تاریخی، اخلاقی و عرفانی، فقهی و... از جریان‌های سنتی است که در تراث سنتی جهان اسلام تکوین پیدا کرده و با محوریت عقل و نقل درصدد توضیح نگاه‌های نظری و علمی خود برآمده‌اند. در این میان جریان فقهی یکی از جریان‌های اصیل و کهنی است که از آغاز تاریخ اسلام تا زمان حاضر امتداد یافته است. البته این به معنای این نیست که دیگر جریان‌ها این‌گونه نبوده و نیستند، بلکه به این معنا است که جریان فقهی از اهمیت بالایی در تراث مسلمین و علوم برآمده از آن دارد.  البته در این میان، گروه‌ها و رویکردهای روشنفکری نیز با توجه با تجربه‌های ناکام در جهان اسلام، کوشیده‌اند نسبت خود را با عقل و نقل مشخص کنند، اما به نظر می‌رسد هنوز فاصله زیادی با مساله عقل و نقل دارند و هرچه تلاش می‌کنند با سویه‌های روشنفکری، آیات، روایات و ادله عقلی را بکاوند، باز هم مسیر همدلانه با تراث برخاسته از تاریخ صدر اسلام و عصر نبوت و امامت را تامین نمی‌کنند. از این‌رو مورد توجه قاطبه علما و رویکردهای جهان اسلام قرار نمی‌گیرند. این دسته درصدد تحمیل رأی و نظر خود بر مبانی دینی بوده و از عقل و نقل تنها پوسته آن را به نفع خود مصادره می‌نمایند. از این‌رو نمی‌توانند جایگاه خود را در فضای علمی جهان اسلام بیابند و خود را در بنیادهای نظری علم دینی و همچنین علوم انسانی و اجتماعی اسلامی تثبیت نمایند. بنابراین مجبورند در مراکز آکادمیک و در حاشیه مراکز حوزوی به سخن‌پراکنی پرداخته و مباحث خود را شرح و بسط دهند. 

  پیامدهای عقل و نقل در توضیح پدیده‌های انسانی و اجتماعی
با توجه به مباحث مطرح‌شده طرح مباحث عقل و نقل از گستره و ابعاد تاریخی و منطقی مختلف و متعددی بهره می‌برد و امکان سخن گفتن از زوایای مختلفی برای آن فراهم است. اینکه چگونه بتوان امتداد اجتماعی عقل و نقل را در علوم دینی و همچنین علوم انسانی و اجتماعی اسلامی تقریر کرد یا اینکه تحلیل رفتارهای و کنش‌های موجود در میان پدیده‌ها و وقایع اجتماعی و انسانی بر مدار رویکردها و جریان‌های برخاسته از عقل و نقل باشد، همگی مباحثی است که می‌توان در طرح کلی عقل و نقل بدان پرداخت و کارآمدی آن را که در سنت و تراث جهان اسلام، امری بدیهی بود را مجددا به منصه ظهور رسانید و امکان به کارگیری آن را در توضیح وقایع و پدیده‌های اجتماعی مدنظر در نظام اسلامی را به معرض نمایش گذاشت.  

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

رضا غلامی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

نگاهی نو به نو اندیشی دینی

زندگی برای یاد‌گیری است نه برای موارد دیگر:

کریم مجتهدی: ایرانی کیست؟

دوگانه‌سازی مانع از لذت بردن از بدیهیات روزمره شد؛

جریان مطالبه‌گر زندگی! اجازه دهید زندگی کنیم

درباره نقد اخیر آصف بیات به هابرماس؛

پروژه ناتمام یا بلوند سازی جهانی!

دانشگاه ملی از زاویه‌ای دیگر؛

معنا و دلالت‌های سیاسی یک ایده تهی

بایسته‌های عدالت و اخلاق؛

آنچه جماعت‌گرایان به شما نمی‌گویند

سیدمحمدرضا فقیه‌ایمانی، پژوهشگر اندیشه:

علامه طباطبایی علمدار جهاد تبیین قرآنی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

فاشیسم انجمنی

مرتضی تیموریان، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

اغتشاش نقش شهر و روستا در حکمرانی توسعه

علی مومنی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران:؛

«میدان شهرت در ایران» جزئیاتی از مصرف‌کننده واقعی ارائه نمی‌دهد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

شخصی‌سازی سیاست: فرد غیرسیاسی در طلب توسعه و پیشرفت!

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

ایران و مساله مهاجرت

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه اندیشه:

سرقفلی‌هایی به اسم فصلنامه علمی‌پژوهشی

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

چپ‌های رهایی‌بخش همان لیبرال‌های ارتجاعی هستند

سید جواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:

آنچه از استقبال رونالدو گفته نمی‌شود

رسالت بوذری، مجری برنامه مخاطب خاص:

در آغوش رفیق

طیبه محمدی‌کیاعضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اربعین یا چهلم به مثابه سازوکار جاودانه‌سازی سوگ

روایت‌نگاری دیدار با مجتهدان زن جهان تشیع

در حکمت و حکومت نهاد اجتهاد زنانه

یادداشت دکتر علی‌اکبر ولایتی درباره شهید ثقه‌الاسلام تبریزی

روحانی مبارز با استکبار و استبداد

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

نکاتی درباره سیستم آموزش‌وپرورش

در تمنای تفکر

تأملی بر ارتباطات مجازی

چشم سوم

سیری کوتاه در کلاس مقدمه‌ای به فلسفه- 8 و پایانی

حقیقت ذوب می‌شود

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار