• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۱ - ۰۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان:

استقبال دانشجویان وابسته به گستردگی سبد فرهنگی فعالیت‌هاست

آیت کائیدی:با توجه به رسالتی که دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند، در دوران کرونا هیچ‌کدام از مراکز آموزشی این حوزه تعطیل نشده و دانشجویان از فضای دانشگاهی دور نشدند.

استقبال دانشجویان وابسته به گستردگی سبد فرهنگی فعالیت‌هاست

فاطمه طاری بخش، خبرنگار:بودجه فرهنگی دانشگاه‌های سال‌های بسیاری است که به‌سمت دیگر بخش‌های دانشگاه مانند آموزش و صنفی-دانشجویی روانه می‌شود. اما درحال‌حاضر با توجه به اینکه با دانشجویانی مواجه هستیم که نسبت به نسل‌های قبلی خود ذائقه بسیار متفاوتی دارند، قطعا نه‌تنها باید در تخصیص بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها بازنگری داشت، بلکه باید ریل‌گذاری فرهنگی و سبد فرهنگی دانشجویان را جذاب‌تر و به‌روزتر کرد تا دانشجویان به دانشگاه‌ها صرفا به‌عنوان محلی برای کسب علمی و رسیدن به شغل و درآمد موردنظر نگاه نکنند و فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود را در محیط دانشگاه و درکنار اساتید خود انجام دهند. در ادامه با معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره نحوه ریل‌گذاری و بودجه فرهنگی این دانشگاه مصاحبه کردیم.

آیت کائیدی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درخصوص تغییر ذائقه دانشجویان این دانشگاه گفت: «دانشگاه ما در زمان کرونا تعطیل نشد و ما به همین خاطر از ذائقه دانشجویان خودمان باخبر بودیم و می‌دانستیم که از لحاظ فرهنگی در چه سمت‌وسویی هستند. خوشبختانه با توجه به رسالتی که دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند، در دوران کرونا هیچ‌کدام از مراکز آموزشی این حوزه تعطیل نشده و دانشجویان از فضای دانشگاهی دور نشدند.» 
او با بیان اینکه دانشجویان امروز به فعالیت‌هایی که نیاز به مشارکت جمعی داشته باشند، علاقه‌مند هستند، اظهار داشت: «به‌طور مثال دانشجویان برای حضور در فعالیت‌هایی مرتبط با انجمن‌های علمی، فعالیت‌های کسب‌وکاری و همچنین شرکت در اردوهای جهادی مشتاق هستند. به‌طوری‌که هر زمان اردوهای جهادی را برگزار می‌کنیم، دانشجویان بسیار مشتاق هستند که به روستا و مناطق محروم کمک‌رسانی کنند و درکنار دانشجویان تیم‌های فرهنگی نیز به مناطق می‌فرستیم. درحقیقت براساس استقبال دانشجویان از مسائل روز ریل‌گذاری می‌کنیم، برای این کار نیز شرایط جامعه را رصد می‌کنیم تا نیازها را بر همین اساس احصا کنیم.» 
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه بیان کرد: «مثلا برای جوانی جمعیت که امروز زنگ خطر آن به صدا درآمده و اگر کاری برای آن انجام ندهیم، تا چندسال دیگر به سالمندی خواهیم رسید، تلاش کردیم دانشجویان را برای انجام فعالیت‌های فرهنگی وارد میدان کنیم. ما نه‌تنها دانشجویان بسیار با استعدادی در این زمینه‌ها داریم، بلکه سایت مفدا هم ظرفیت خوبی در این حوزه به‌شمار می‌رود. خوشبختانه دانشجویان از این مساله استقبال و تا امروز کلیپ و پوسترهایی را نیز برای این موضوع تولید کرده‌اند.»
کائیدی به برنامه‌های دانشگاه برای بازگرداندن نشاط سیاسی و فرهنگی در سال تحصیلی اشاره و تصریح کرد: «حضور دانشجویان در دانشگاه تنبلی زدا است، اما طبق تجربه باید به دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و مراسم استقبالی که صورت می‌گیرد؛ واحدهای فرهنگی را به دانشجویان جدیدالورود معرفی کرد تا از این طریق دانشجویان در جریان جذابیت‌های محیط دانشگاه قرار بگیرند. موضوع مهم دیگر این است که دانشجو باید آموزش ببیند، به همین دلیل تلاش می‌کنیم انجام فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی را به این قشر واگذار کنیم.»
 او با بیان اینکه انجام فعالیت‌های فرهنگی به‌نوعی مشق مدیریت برای دانشجویان تلقی شده و به همین دلیل باید سبد متنوعی را در حوزه فرهنگی داشته باشیم، گفت: «این سبد می‌تواند همایش، جلسات و اردوهای متفاوت را در دل خود جای بدهد. زمانی که این موارد را معرفی کنیم و سبد گسترده‌ای داشته باشیم دانشجو می‌تواند راه خودش را پیدا کند. پس از آن به کارشناس مربوطه ارجاع می‌دهیم و درنهایت طوری می‌شود که دانشجویان خودشان یکدیگر را وارد این حوزه می‌کنند. استقبال دانشجویان از این فعالیت‌ها نیز بستگی به گستردگی سبد فرهنگی و داشتن خوراک برای تمامی افراد دارد. باید زمانی که ورودی‌های جدید وارد دانشگاه می‌شوند، حوزه‌های فرهنگی دانشگاه را به آنها معرفی کنیم.»

 از ظرفیت اساتید معارف برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی استفاده می‌کنیم
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی گفت: «ما از ظرفیت اساتید گروه معارف برای برگزاری کرسی‌ها استفاده می‌کنیم. این کرسی‌ها برگزار می‌شود و حتی ما این مورد را با برخی از اساتید که با ما کار می‌کنند و بخشی از نیروهای ما هستند، هماهنگ می‌کنیم. سعی می‌کنیم کرسی‌ها را براساس مباحث روز جامعه برگزار کنیم. در این میان از کمک اساتید نیز برای ترغیب دانشجویان در راستای شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی استفاده می‌کنیم، حتی در زمان کرونا کرسی‌های آزاداندیشی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد و در آن بازه درباره حجاب، جوانی جمعیت، انتخابات و... کرسی‌هایی برگزار کردیم.»
کائیدی درباره ورود دانشگاه علوم پزشکی به گفتمان شفافیت افزود: «ما دانشگاه کوچکی هستیم و به‌قدری بزرگ نیستیم که شفاف نباشیم، ما کلا دانشگاهی هستیم که دوهزار و 200 تا دوهزار و 300 نفر دانشجو داریم و تقریبا این تعداد نسبت به دانشگاه‌های بزرگ عدد زیادی نیست. در همین راستا در جلسات شورای فرهنگی نیز که ما دانشجویان را دعوت می‌کنیم و رئیس دانشگاه حضور دارد، هیچ مساله‌ای نبوده که درمورد آن شفاف‌سازی اتفاق نیفتاده باشد. اگر موردی بوده، دانشجویان پرسیده‌اند و تا حد امکان پاسخ داده شده است. تصور می‌کنم اگر فعالیت‌ها شفاف باشد، پذیرش آن از سمت دانشجو و اساتید راحت‌تر و گسترده‌تر است، حتی اگر تصمیمی که ما می‌گیریم برخی حس کنند که به‌ضررشان است. زمانی ‌که فعالیتی شفاف است پذیرشش از سمت دیگران راحت‌تر می‌شود.»
او درباره بودجه فرهنگی- دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: «ما بودجه فرهنگی‌مان مستقل نیست و بودجه فرهنگی و دانشجویی با هم تخصیص می‌یابد. درمورد سرانه بودجه فرهنگی نیز ما حدودا هر ماه بین 100 تا 120 میلیون تومان هزینه فرهنگی داریم، البته به این معنا نیست که صرفا تمام هزینه‌ها با سقف 100 میلیون تومان است، مثلا ما سالن سخنرانی و سیستم صوتی را داریم. اگر برنامه‌ای را اجرا می‌کنیم مجری از بیرون دانشگاه نمی‌آید و اگر اردویی بگیریم ممکن است هزینه فرهنگی ما بیشتر شود. این 120 میلیون تومان صرفا فرهنگی است. ما در هزینه‌های دانشجویی فقط ماهی 2.5 میلیارد تومان صرف غذا می‌کنیم و همچنین هزینه تعمیرات دانشگاهی، خوابگاه و... وجود دارد، درواقع هزینه‌های دانشجویی سرسام‌آور است. تقریبا برای هزینه‌های فرهنگی و دانشجوی حدود 3.5 میلیارد تومان در ماه هزینه می‌کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار