• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۱ - ۰۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

وضعیت مبهم افکار عمومی آمریکا در آستانه انتخابات

از امروز دوشنبه به وقت تهران، دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان 36 روز فرصت دارند تا نخستین گام محکم برای رسیدن به کاخ سفید را بردارند.

وضعیت مبهم افکار عمومی آمریکا در آستانه انتخابات

از امروز دوشنبه به وقت تهران، دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان 36 روز فرصت دارند تا نخستین گام محکم برای رسیدن به کاخ سفید را بردارند. قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در 8 نوامبر (17 آبان‌ماه) برگزار شود. انتخابات میان‌دوره‌ای به نوعی از انتخابات اطلاق می‌شود که در آن مردم می‌توانند نمایندگان خود و سایر صاحبان مناصب محلی (مانند فرماندار، اعضای شورای محلی) را در اواسط دوره اجرایی انتخاب کنند. بر این اساس مردم آمریکا علاوه‌بر شرکت در انتخابات برای تعیین تمام 435 کرسی مجلس نمایندگان، نمایندگان 35 کرسی از 100 کرسی سنا و همچنین فرمانداران 36 ایالت از 50 ایالت را انتخاب خواهند کرد. نتایج انتخابات ماه آینده، تا حدودی سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را مشخص خواهد کرد. در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، جو بایدن دموکرات در حالی پیروز انتخابات شد که پیش از آن در انتخابات نوامبر سال 2018 حزب دموکرات حداقل ۴۰ کرسی جدید را به کرسی‌هایی که سابقا داشت، اضافه کرد و با 5 کرسی بیشتر، اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در دست گرفت. آنها البته در سنا توفیق چندانی به دست نیاوردند و اکثریت این مجلس در دست جمهوری‌خواهان باقی ماند. 
حدودا پنج هفته تا انتخابات باقی مانده است و در این فرصت دموکرات‌ها برای حفظ برتری خود در مجلس نمانیدگان و کسب اکثریت مجلس سنا، عمدتا به یک پیام تبلیغاتی بسنده کرده‌اند. پیام آنها یک هشدار جدی است؛ اگر جمهوری‌خواهان قدرت را در دست بگیرند، دیستوپیایی (ویران‌شهری) ایجاد خواهند کرد که دموکراسی را فلج می‌کند و حقوق سقط جنین و دیگر آزادی‌ها را از بین می‌برد. این هشدار با توجه به تصمیم 3 ماه پیش دیوان عالی ایالات متحده آمریکا کمی باورپذیر است. در ابتدای تیرماه دیوان که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان قرار گرفته، حکم تاریخی پرونده مشهور به Roe v. Wade در سال ۱۹۷۳ میلادی که براساس آن حق زنان برای سقط‌جنین به رسمیت شناخته شده بود، را لغو کرد تا منازعه‌ای شکل گیرد که در یک‌سوی آن دموکرات‌ها و مدافعان حقوق زنان قرار گرفته‌اند و در سوی دیگر جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران مذهبی که سال‌هاست خواستار ممنوعیت یا محدود کردن حق سقط‌جنین بودند. جمهوری‌خواهان هم لفاظی آخرالزمانی خود را دنبال می‌کنند و هشدار می‌دهند که بایدن و دموکرات‌ها کشور را به مسیر افزایش جنایت، تورم شدید و مهاجرت کنترل‌نشده خواهند کشاند. به هرحال هرطرف برای کسب رای، تلاش می‌کند تا جهنمی که در صورت پیروزی طرف مقابل در پیش است را تصویرکند.
برای جمهوری‌خواهان این انتخابات سرنوشت جو بایدن و حتی دونالد ترامپ را مشخص خواهد کرد. اگر آنها پیروز انتخابات شوند، به‌طور حتم دونالد ترامپ پای ثابت انتخابات 2024 خواهد شد. جمهوری‌خواهان معتقدند که در مجلس نمایندگان، اکثریت پنج کرسی دموکرات‌ها به‌شدت در خطر است. در سنا، کنترل آنها بر مجلس 50.50 است و بیشتر تصمیمات به رای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور بستگی دارد. آنها می‌گویند اگر اکثریت سنا در دست دموکرات‌ها باشد، آنها شانس بیشتری برای غلبه بر مشکلات ملی خواهند داشت. 
این تقریبا تصویری است که دو حزب در انتخابات برای حامیان سرسخت خود ترسیم کرده‌اند. اما به نظر افکار عمومی سعی می‌کنند در دام این تبلیغات نیفتند و حساب‌شده‌تر درباره انتخابات تصمیم بگیرند، این را نتایج نظرسنجی‌های چند ماه اخیر نشان می‌دهد.
در نظرسنجی‌ها تقریبا هر دو حزب در فاصله بسیار نزدیک در حال رقابت هستند. این نزدیکی نشان از آن دارد که مردم آمریکا بیش از هر چیز از تسلط یک حزب بر هر دو مجلس نگران هستند. نظرسنجی جدید Axios/Ipsos هم این گزاره را تایید می‌کند. برپایه این نظرسنجی که بین 23 تا 26 سپتامبر 2022 ( 1 مهر تا 4 مهر) با یک نمونه آماری از 1004 بزرگسال بالای 18 سال از قاره ایالات متحده، آلاسکا و هاوایی به زبان انگلیسی به‌صورت آنلاین شامل 356 جمهوری‌خواه، 449 دموکرات و 126 مستقل انجام شده است، کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها نگران حفظ کنترل کنگره توسط دموکرات‌ها یا کنترل هر دو مجلس توسط جمهوری‌خواهان هستند. صرف‌نظر از نتیجه، یک نگرانی آشکار در میان کسانی که نگران هستند دموکرات‌ها هم سنا و هم مجلس نمایندگان را حفظ کنند وجود دارد؛ اقتصاد بدتر خواهد شد.
از سوی دیگر، کسانی که نگران هستند جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس کنگره را به دست آورند، به جای یک موضوع، به تعدادی از نگرانی‌های احتمالی اشاره می‌کنند، ازجمله بدتر شدن اقتصاد، بن‌بست و اینکه جمهوری‌خواهان تفرقه را گسترش دهند. 
براساس این نظرسنجی اکثریت اندکی از آمریکایی‌ها نگرانند که انتخابات میان‌دوره‌ای منجر به دودستگی دولت و بن‌بست شود. 53 درصد از آمریکایی‌ها نگران دولت تقسیم‌شده هستند، جایی که یک حزب سنا را کنترل می‌کند و یکی مجلس نمایندگان را کنترل می‌کند. دموکرات‌ها (64 درصد) بیشتر از جمهوری‌خواهان (51 درصد) و مستقل‌ها (44 درصد) نگران این نتیجه هستند. 
نگرانی‌ها درباره کنترل کامل کنگره توسط هر یک از طرفین نسبتا مساوی است. چهل‌ونه درصد می‌گویند که حداقل تا حدودی نگران هستند که دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان را پس از انتخابات میان‌دوره‌ای حفظ کنند، در حالی که درصد مشابهی (46 درصد) نگران هستند که جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس را به دست بگیرند. 
با این حال سه‌چهارم دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نگران هستند که طرف مقابل کنترل هر دو مجلس را در دست داشته باشد. زنان (50درصد)، سیاه‌پوستان آمریکایی (56درصد) و آمریکایی‌های اسپانیایی‌تبار (54درصد) بیش از همتایان خود نگران کنترل سنا و مجلس نمایندگان توسط حزب جمهوری‌خواه هستند. در مقابل، آمریکایی‌های بالای 55 سال (57 درصد) و آمریکایی‌های سفیدپوست (54 درصد) بیشتر نگران حفظ کنترل هر دو مجلس توسط حزب دموکرات هستند. 
با کنارگذاشتن نگرانی‌ها، تقریبا یک‌سوم می‌گویند که دموکرات‌ها سنا یا مجلس نمایندگان را کنترل خواهند کرد، یک‌سوم درباره جمهوری‌خواهان همین را می‌گویند و یک‌سوم نمی‌دانند. در میان مستقل‌ها، سه نفر از هر پنج نفر حدس نمی‌زنند که کدام حزب بعد از نوامبر کنگره را کنترل خواهد کرد. 

  تسلط دموکرات‌ها و نگرانی از اقتصاد
براساس این نظرسنجی، در میان کسانی که نگران هستند دموکرات‌ها کنترل سنا و مجلس نمایندگان را حفظ کنند، یک نکته نگران‌کننده وجود دارد؛ بدتر شدن اقتصاد و تورم. بیش از دو نفر از هر پنج نفر (43درصد) می‌گویند که نگران هستند اگر دموکرات‌ها کنترل هر دو مجلس کنگره را حفظ کنند، اقتصاد یا تورم بدتر شود.
آمریکایی‌های بالای 55 سال (55درصد)، آمریکایی‌های متاهل (51درصد) و کسانی که 100 هزار دلار (49درصد) درآمد دارند، این باور را هدایت می‌کنند.  در حالی که مسائل دیگر به مراتب عقب‌تر از اقتصاد هستند. لایه دوم مسائل شامل صرف زمان زیادی از سوی دموکرات‌ها برای تحقیق درباره دونالد ترامپ (18درصد)، عدم کنترل اختیارات رئیس‌جمهور بایدن (18درصد)، کاهش اعتماد به دولت (16درصد) و افزایش خشونت سیاسی (14 درصد) می‌شود. 

  نگرانی‌های بیشتر از تسلط جمهوری‌خواهان
تسلط جمهوری‌خواهان بر دو مجلس، نگرانی‌های بیشتری را در پی دارد. آنهایی که نگران پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس سنا و مجلس هستند، نگران بدترشدن اقتصاد هستند، چندین عامل دیگر آنها را به‌طور مشابه نگران کرده است. تقریبا از هر چهار نفر (24درصد) یک نفر نگران است که اگر جمهوری‌خواهان کنترل هر دو مجلس را به دست آورند، اقتصاد یا تورم بدتر می‌شود. آمریکایی‌های 18 تا 34 ساله (29 درصد) و کسانی که در مناطق شهری (33 درصد) زندگی می‌کنند بیشتر از همتایان خود نگران هستند.
درصد مشابهی نگران این هستند که پرزیدنت بایدن نتواند کاری را انجام دهد (23 درصد) و اینکه جمهوری‌خواهان زمان زیادی را صرف مسائل اجتماعی تفرقه‌انگیز می‌کنند (21 درصد) را شامل می‌شود. مسائل سطح دوم شامل افزایش خشونت سیاسی (19درصد)، ادعاهای دونالد ترامپ درباره تقلب در انتخابات (18درصد) و کاهش اعتماد به دولت (17درصد) است. 

  تقسیم سنا و مجلس نمایندگان
انتخابات میان‌دوره‌ای معمولا به‌عنوان یک همه‌پرسی در مورد رئیس‌جمهور و حزب بر سر کار عمل می‌کند. با این‌حال مدل انتخابات میان‌دوره‌ای هفته‌نامه اکونومیست در هفتم سپتامبر نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان 74 درصد شانس پیروزی در مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها شانس 78 درصدی برای حفظ سنا را دارند. دن روزن‌هک، ویراستار داده‌های اکونومیست و طراح اصلی این مدل، خاطرنشان می‌کند که «از زمانی که دیوان عالی در ماه ژوئن حکمی غیرمحبوب صادرکرد که به ایالت‌ها اجازه می‌داد سقط‌جنین را ممنوع کنند، محیط سیاسی برای دموکرات‌ها بهبود یافته و محبوبیت خالص بایدن 9 درصد افزایش یافته است. 
عوامل دیگری نیز به دموکرات‌ها کمک کرده است. تورم و قیمت بنزین درحال کاهش است، دموکرات‌های کنگره لایحه هزینه‌های کلان را تصویب کردند و تحقیقات وزارت دادگستری درباره دراختیار داشتن اسناد طبقه‌بندی‌شده دونالد ترامپ پس از ترک قدرت، توجهات را به‌سمت رئیس‌جمهور سابق برده است. براساس آخرین بررسی‌های اکونومیست که گفته می‌شود روزانه ده‌هزار انتخابات شبیه‌سازی شده را براساس نظرسنجی، جمعیت‌شناسی، جمع‌آوری کمک‌های مالی و نتایج تاریخی برگزار می‌کند، جمهوری‌خواهان در 65 مورد از 100 شبیه‌سازی و دموکرات‌ها در 35 مورد از 100 شبیه‌سازی اکثریت را به‌دست می‌آورند. در این مدل پیش‌بینی می‌شود جمهوری‌خواهان بین 207 تا 239 کرسی و دموکرات‌ها 196 تا 228 کرسی را کسب کنند. براساس مدل اکونومیست در مجلس سنا دموکرات‌ها در 81 مورد از 100 شبیه‌سازی اکثریت مجلس سنا را به‌دست می‌آورند. پیش‌بینی می‌شود که آنها بین 47 تا 55 کرسی را کسب کنند. جمهوری‌خواهان نیز در 19 مورد از 100 شبیه‌سازی اکثریت را به‌دست می‌آورند و پیش‌بینی می‌شود که 45 تا 53 کرسی را کسب کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار