• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۱ - ۰۲:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از حوزه پزشکی نمایشگاه نانو 1401

از خودکار آنتی‌باکتری تا محصولات جدید دندانپزشکی

در این گزارش به سراغ 3 فعال حوزه پزشکی در نمایشگاه بین المللی نانو رفتیم تا از آخرین دستاوردهایشان بگویند.

از خودکار آنتی‌باکتری تا محصولات جدید دندانپزشکی

فاطمه طاری بخش-ندا اظهری، خبرنگار:گردهمایی فعالان نانویی در نمایشگاه بین‌المللی که 9 مهر آغاز شده و تا 12 این ماه ادامه دارد، فرصتی برای عرضه محصولات جدید در حوزه‌های مختلف از جمله آب و محیط‌زیست، کشاورزی و بسته‌بندی، نفت و انرژی، بهداشت و سلامت، خودرو، رنگ و پوشش، ساختمان، منسوجات است. در این نمایشگاه بر 160 نهاد شامل شرکت‌های تولیدکننده محصولات نانو و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تجاری‌سازی حضور دارند. در این گزارش به سراغ 3 فعال حوزه پزشکی رفتیم تا از آخرین دستاوردهایشان بگویند.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت عالی تغییر پارسیان خبر داد:
بیش از 100 هزار تقاضا برای خودکارهای آنتی‌باکتریال پنتر
مهران مهرزاد، مدیر تحقیق و توسعه شرکت عالی تغییرِ پارسیان درباره تولید نوشت‌افزار سلامت‌محور گفت: «شرکت ما در مرحله اول یک شرکت تولید‌کننده نرم‌افزار است، درحقیقت خط‌مشی ما تولید محصولات و نوشت‌افزار سلامت‌محور است. یک بُعد از این محصولات می‌تواند بحث آنتی‌باکتریال باشد اما ما از بالاتر به آن نگاه کردیم و محصولات نانو را عرضه کردیم، که تنها بحث سلامت‌محور را در برنمی‌گیرد و ویژگی‌های خاص به خودش را دارد.»
او ادامه داد: «در بُعد نوشت‌افزار سلامت‌محور توانستیم پاک‌کن‌ها و خودکارهای آنتی باکتریال را به بازار عرضه کنیم. نحوه اثرگذاری این محصولات به این صورت است که اگر شما خودکاری یا پاک‌کنی را در دست‌تان بگیرید 3 تا 5 ثانیه بعد از آن باکتری‌های گرم مثبت و منفی روی دست شما از بین می‌روند و منجر به این می‌شود که میکروب‌هایی مانند میکروب هلیکوباکتر از روی دست پاک شوند. این نیاز زمانی احساس شد که عفونت‌ها در بیمارستان به وسیله ابزارهای پزشکی انتقال پیدا کرد.»
مدیر تحقیق و توسعه شرکت عالی تغییر پارسیان با بیان اینکه یکی از ابزارهای بیمارستانی می تواند همین خودکارها باشد که باعث انتقال بیماری می‌شود، تصریح کرد: «اهمیت این مساله باعث شد تا به حوزه تولید نوشت‌افزار آنتی‌باکتریال ورود کنیم.»
مهرزاد درباره فضای تجاری‌سازی این نوشت‌افزار سلامت‌محور گفت: «خودکار آنتی‌باکتریال ما که در بهترین شرایط تولید شده است، در بازار 3 هزار تومان عرضه می شود اما خودکار بی‌کیفیت‌تر در سایت ترندیول ترکیه 15 لیر است. ما همان نمونه را کُشت باکتری کردیم و آنتی‌باکتریال بودن را پاس نکرد. این خودکارها بیشترین مصرف را در بیمارستان‌ها دارند، در نمایشگاه قبلی، بیمارستان امام‌خمینی مشهد از ما خودکارها را خرید و بعد از امتحان، متوجه شدند که واقعا این خودکارها باکتری‌ها را می‌کشد.»
او افزود: «در این بین ما حدود 100 الی 150 هزار تقاضا از سمت سازمان‌های مختلف داشتیم. خودکاری که برای بیمارستان‌ها زدیم به‌صورت کلی آنتی‌باکتریال است. زیر 10 ثانیه تمام باکتری‌های روی دست را از بین می‌برد. همچنین این محصول باعث می‌شود تا جلوی انتقال عفونت‌ها و باکتری‌ها و میکروب‌های گوارشی که روی سطوح هستند، گرفته شود.»
مدیر تحقیق و توسعه شرکت عالی تغییر پارسیان خاطرنشان کرد: «ما با مستربچ های آنتی‌باکتریال برای هر ماده پلیمری، مستربچ را خودمان می‌سازیم و به دلیل ساخت این مستربچ‌ها دانش‌بنیان شدیم و تکنولوژی اصلی ما در این قسمت است. برخی از شرکت‌ها مستربچ‌ها را از خارج می‌خرند و ما با بررسی مستربچ‌های خارجی متوجه شدیم که باید خودمان دست‌به‌کار شویم. ما به غیر از نوشت‌افزار مواد اولیه آنتی‌باکتریال‌کننده را نیز تولید می‌کنیم. سری خودکارهای سلامت‌محورمان تماما دکترپنتر هستند.»

مدیر استارتاپ اکسیر پویش دیبا:
سیلر دندانی تولید شده بر پایه کلیسم سیلیکاتی معایب نمونه خارجی را ندارد
زهرا خزایی، مدیر استارتاپ اکسیر پویش دیبا با بیان اینکه با محصول سیلر دندانی پایه کلیسم سیلیکاتی در این نمایشگاه حاضر شده‌ایم، گفت: «کاربرد این محصول پرکردن کانال دندان است. یعنی وقتی کانال ریشه‌ای دندانی دچار پوسیدگی می‌شود، به‌دلیل اینکه دندانپزشک به انتهای کانال دندان‌ها دسترسی ندارد، امکان ورود باکتری به آنجا وجود دارد، در‌حالی‌که با این محصول می‌توان انتهای کانال‌ها را به اصطلاح مهر و موم کرد تا دیگر امکان ورود باکتری‌ها وجود نداشته باشد.»
او افزود: «این سیلر دندانی از دو جزو پودر و مایع ساخته شده که مخلوط کردن این دو و تزریق آن به انتهای کانال، باعث بسته شدن راه ورود باکتری‌ها می‌شود، بعد از این مرحله، دندانپزشک می‌تواند دیگر کارهای لازم را روی دندان انجام دهد. موضوع مهم درباره این محصول، ماهیتش است که از نانو مینی نیتروس اکساید در آن به‌عنوان فیلر استفاده شده که باعث کاهش مصرف و درنتیجه کاهش هزینه تولید می‌شود.»
مدیر استارتاپ اکسیر پویش دیبا با بیان اینکه تا امروز نمونه وارداتی این محصول را در کشور داشتیم، تصریح کرد: «به‌دلیل تحریم‌ها امروز نمونه‌های چینی، کره‌ای و ژاپنی در بازار وجود دارد، اما فرقی که محصول ما نسبت به نمونه‌های خارجی دارد این است که پایه این محصول، مواد سرامیکی است، در‌حالی‌که در نمونه‌های دیگر از مواد پلیمری به‌عنوان پایه اصلی محصول استفاده می‌شود.»
خزایی به معایب استفاده از مواد پلیمری در تولید سیلر دندانی اشاره و تصریح کرد: «محصولاتی که پایه پلیمری دارند بعد از مدتی باعث آزاد شدن مونومر در بدن شده که آسیب‌هایی را به بدن می‌زند، از آنجایی که دنیا در‌حال استفاده از موادی در محصولات مختلف است که زیست فعال با ماهیت بدن داشته و سازگاری را بالا ببرد، ما نیز تلاش کردیم تا از یک بیوسرامیک در تولید این محصول استفاده کنیم. خوشبختانه بیوسرامیک هیچ خطری برای بدن ندارد.»

  قیمت سیلر دندانی تولیدی ما یک‌پنجم نمونه وارداتی است 
او با تاکید بر اینکه استانداردهای لازم را برای این محصول دریافت کرده و امروز در‌حال گرفتن گواهی نانومقیاس هستیم، اظهار داشت: «هر چند ما تولیدکنندگان دیگری هم داریم، اما مزیت محصول ما نسبت به نمونه‌های دیگر این است که ما از نانومیله در تولید استفاده کردیم که نه‌تنها باعث کاهش هزینه تولید شده، بلکه صفر تا صد محصول را خودمان تولید کرده‌ایم. درحالی‌که برخی دیگر از شرکت‌ها، شاید مواد اولیه‌شان را وارد کرده و بعد از آن اقدام به تولید کرده باشند.»
مدیر استارتاپ اکسیر پویش دیبا درباره قیمت این سیلر دندانی اظهار داشت: «امروز این محصول به‌صورت بسته‌بندی‌های 5 تا 10 گرمی در بازار عرضه می‌شود و درحالی که نمونه وارداتی آن حدود 700 هزار تومان به فروش می‌رسد، قیمت 10 گرم از محصول تولیدی ما 100 تا 150 هزار تومان است. درحقیقت هزینه این محصول یک‌پنجم نمونه وارداتی تمام می‌شود. البته هنوز تجاری‌سازی این محصول انجام نشده و منتظر هستیم تا بعد از دریافت گواهی نانومقیاس برای این محصول بتوانیم فعالیت‌مان را درقالب شرکت دانش‌بنیان ادامه دهیم و بعد از آن می‌توانیم تولید محصول را از نمونه آزمایشگاهی به صنعتی برسانیم.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشگامان سلامت اکسیر مطرح کرد
امکان پوشش یکنواخت در تمام بستر زرین از طریق پیت و فیشور سیلانت تولید داخل
شیما اسماعیل‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشگامان سلامت اکسیر درباره محصولات این شرکت گفت: «ما در حوزه تولید مواد دندانی در دندانپزشکی فعالیت داریم و محصولات ما شامل خمیر پالیش، اسید اچ پرسلن، اسید فسفوریک 37 درصد، محلول‌های سفید‌کننده، ژل‌های سفیدکننده دندان، مواد منعقدکننده خونریزی به‌صورت محلول یا ژل، مواد پاک‌کننده کانال ریشه در حین عصب‌کشی دندان است، البته ما محصولی نانویی تحت عنوان پیت و فیشور سیلانت داریم که به فارسی به آن شیار بند دندانی می‌گویند. درواقع کاربرد این محصول این است که شیارهای طبیعی و عمیق دندان که احتمال پوسیدگی دارند را پوشش داده و عمق آن را کم می‌کند.»
او ادامه داد: «نوآوری‌ای که ما در این محصول نسبت به برندهای دیگر تجاری شده داریم، ویژگی هیدروکسی آپاتیت ساین نایزی است که ما اضافه کردیم. یعنی پوششی در پودر داریم که به‌طور یکنواخت در تمام بستر رزین پخش می‌شود. به‌عبارت دیگر محصول هر دو طرفش حاوی ذره است. هدف ما از استفاده محلول این است که هیدروکسی آپاتیت می‌تواند کلسیم فسفات دندان را  تامین کند. یعنی زمانی که در PH اسیدی قرار می‌گیرد، ذره هیدروکسی آپاتیت باز می‌شود و یون کلسیم فسفات آزاد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که PH قلیایی شود درنتیجه هم دندان تقویت می‌شود و هم مواد معدنی که  برداشته شده را دوباره به دندان باز می‌گرداند.»
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشگامان سلامت اکسیر در همین زمینه تصریح کرد: «این ویژگی باعث می‌شود تا شیارهای بسته‌شده به‌مرور ترمیم شوند و مواد معدنی لازم برای دندان را نیز تامین می‌کند. از این محصول قبلا تولید داخل نداشتیم و تمام محصولات از کشورهایی مانند برزیل، آمریکا، چین و... وارد می‌شود. مزیت ما نسبت به رقبای داخلی این است که هیدروکسید نانو است.»

  قیمت این محصول یک‌دوم محصولات خارجی است
اسماعیل‌زاده با تاکید بر اینکه نمونه‌های خارجی به‌جای هیدروکسی آپاتیت از بیوگلس استفاده می‌کند؛ بیان کرد: «نمونه‌های خارجی عمدتا از سدیم فلورایت استفاده می‌کنند. امتیاز هیدروکسی آپاتیت نسبت به موارد دیگر این است که مشابه مینای دندان است و میزان کلسیم فسفات را تامین می‌کند. فلورایت صرفا پوشش‌دهنده شیارها است و به‌جای این که کلسیم را به دندان بازگرداند، صرفا پوشش می‌دهد. اما مزیت ما این است که ساختار مورد‌نیاز دندان را جایگزین می‌کنیم. ما نسبت به نمونه‌های وارداتی 50 درصد کاهش قیمت داریم؛ چراکه رزین‌ها را خودمان سنتز می‌کنیم و تمام فعالیت آن در ایران انجام می‌شود.»
مدیرعامل شرکت پیشگامان سلامت درباره تجاری‌سازی این محصول افزود: «محصول تجاری‌سازی شده و با برند دنتکس وارد بازار شده است. همچنین در سایت‌های فروش اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی فروش داشته و امروز دگیر محصول ما در دندانپزشکی‌ها استفاده می‌شود. باید به این مساله هم اشاره کنم که یک سرنگ دو گرمی محصول، تقریبا برای 10 دندان شیری کافی است و حدودا 50 درصد کاهش قیمت نسبت به نمونه خارجی دارد. این دو گرم 200 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.»
او بیان داشت: «محصول دیگری که حاوی فرمولاسیون نانو است، خمیر ضد حساسیت و پوسیدگی است که این محصولات ما علاوه‌بر اینکه سرس‌های سدیم فلورایت و پتاسیم نیترات را برای کاهش حساسیت دندان دارد، از  فرمولاسیون‌های نانو هیدروکسی نیز در فرمولاسیون آن استفاده شده است. این محصول با بستن توبول‌های عاجی به کاهش حساسیت دندان کمک می‌کند و از این طریق دندان‌ها با سرما و گرما تیر نمی‌کشند. این محصول حتی برای بعد از بیلیچینگ و سفیدکردن دندان هم کاربرد دارد؛ چراکه بعد از درمان‌های دندانپزشکی شاهد این هستیم که دندان حساس شده و یا فرد دچار حساسیت‌های مختلف می‌شود که در نتیجه تحلیل رفتن ریشه دندان را در پی دارد. در چنین مواردی استفاده از این محصول می‌تواند به بیمار کمک کند.»
اسماعیل‌زاده در همین زمینه اظهار داشت: «این محصول، درواقع یک نوع ژل است که در ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود. نحوه استفاده از آن نیز بدین صورت است که 5 دقیقه باید در محل مورد نظر بماند و بعد از آن شست‌وشو داده شود و بعد از آن، برای یک‌هفته باعث کاهش حساسیت می‌شود، البته نحوه استفاده از این ژل نیز مقطعی است. این ژل درواقع نمکی است که می‌توانند وارد شیارهای خالی شوند و تبادل یونی را مسدود می‌کنند، همین خاصیت باعث می‌شود تا از فعالیت پایانه‌های عصبی در دندان جلوگیری شده و احساس درد از بین برود.»
مدیرعامل شرکت پیشگامان سلامت اظهار داشت: «این محصول نیز با برند دنتکس به فروش می‌رسد، البته این محصول با وزن 2 گرم در بازار عرضه می‌شود که قیمت آن هم 100 هزار تومان است. موضوعی که باید به آن توجه شود، اینکه حجم محصولات مرتبط با دندان کم است، با این حال محصول ما در مقایسه با محصولات دیگر 2 برابر حجم دارد.مساله دیگر اینکه در برخی از نمونه‌ها اسید اچ فسفریک 3 میلی‌لیتر است، اما در محصول ما این میزان به 5 میلی‌لیتر رسیده است تا از این طریق امکان رقابت با نمونه‌های دیگر را برای خود فراهم کنیم.»
 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین