• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۱۰ - ۰۴:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تمجید رسانه‌های پرتغالی از نمایش عالی ستاره ایرانی پورتو برابر براگا

طارمی بدون گل زدن هم بهترین است

درخشش مهدی طارمی در پورتو به اتفاقی تکراری و عادی تبدیل شده است و حالا اگر او هفته‌ای در گلزنی یا ارسال پاس گل موفق نباشد برای هواداران این تیم پرتغالی عجیب و دور از انتظار است.

طارمی بدون گل زدن هم بهترین است

سیامک خاجی، خبرنگار:درخشش مهدی طارمی در پورتو به اتفاقی تکراری و عادی تبدیل شده است و حالا اگر او هفته‌ای در گلزنی یا ارسال پاس گل موفق نباشد برای هواداران این تیم پرتغالی عجیب و دور از انتظار است. ستاره ایرانی که به سرعت به یکی از بهترین‌های فوتبال پرتغال در این سال‌ها بدل شده است این هفته و پس از نمایشی خوب در دیدارهای ملی به تیم باشگاهی‌اش برگشت و جمعه شب در مصاف با تیم خوب براگا دوباره نشان داد که در اوج آمادگی قرار دارد و نقش بسیار زیادی در برد 4 بر یک تیمش در این دیدار حساس و مهم داشت. پورتو در این فصل تعدادی از ستاره‌های خود را از دست داده و به نظر می‌رسید کار سختی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در لیگ و جام حذفی خواهد داشت اما فعلا که به لطف درخشش مهاجم ایرانی خود توانسته همچنان خود را در جمع مدعیان حفظ کند و بی‌دلیل نبود که سرجیو کونسیسائو به حفظ او در تابستان اصرار داشت و به‌شدت با فروش طارمی مخالف بود. 

 روحیه خوب پیش از مصاف با پورتو
براگا فصل جدید لیگ پرتغال را بسیار خوب شروع کرده بود و در 7 بازی ابتدایی خود 6 برد و 1 تساوی به‌دست آورده بود. در این شرایط آنها پس از بنفیکای صدرنشین که همه بازی‌هایش را برده بود در رده دوم جدول قرار داشتند. براگا تا پیش از بازی جمعه‌شب برابر شاگردان کونسیسائو 23 گل زده و دروازه‌اش فقط 5 بار باز شده بود. با این حال بازی در زمین پورتو تمام معادلات را برای آنها به‌هم زد و در دیداری که ستاره‌اش یک مهاجم ایرانی بود 4 گل خوردند تا قهرمان فصل پیش پرتغال بار دیگر قدرت خود را به رخ کشیده و با روحیه خوبی برای دیدار سه‌شنبه شب برابر بایرلورکوزن در لیگ قهرمانان اروپا آماده شوند. 
طارمی روی هر دو گل نخست تیمش تاثیرگذار بود و حرکات عالی او و پاس‌هایش در نهایت باعث شد تا تیمش با دو گل پیش بیفتد و روی گل سوم هم پاس گل داد. در نهایت باعث اخراج گلر حریف هم شد تا شب رویایی‌اش در هفته هشتم لیگ پرتغال کامل شود و با وجود اینکه تمرینات پورتو را به‌دلیل حضور در اردوی تیم ملی ایران از دست داده بود اما در نهایت با آمادگی مطلوبی برای باشگاهش به میدان رفت و نقش زیادی در کسب این سه امتیاز حساس داشت. 
طارمی که در دیدار برابر اروگوئه در حالی که تنها 22 دقیقه در زمین حضور داشت تک گل پیروزی‌بخش تیم ملی را به ثمر رساند و تعداد گل‌های ملی‌اش را به عدد 27 رساند در این مسابقه هم یک پاس گل داد تا پس از 106 بار پوشیدن پیراهن پورتو آمارش در این باشگاه به 56 گل و 39 پاس گل برسد که عملکردی فوق‌العاده را از او نشان می‌دهد. 
روزنامه «آبولا» پرتغال درباره این دیدار و درخشش طارمی می‌نویسد: «پورتو در هشتمین بازی این فصل خود در لیگ پرتغال برابر براگا به برد عالی 4 بر یک رسید و یکی از بهترین‌های این تیم مهدی طارمی بود که روی هر سه گل نخست تیمش نقش داشت و با وجود اینکه نتوانست گل بزند اما باز هم نقش مهمی در برد پورتو ایفا کرد. پورتو برای دومین بار در این فصل توانست یکی از رقبای مهمش در مسیر قهرمانی را با اختلاف سه گل شکست دهد. آنها پیش از این توانسته بودند در ورزشگاه خانگی با سه گل اسپورتینگ لیسبون مدعی را مغلوب کنند و جمعه شب براگا هم به سرنوشت اسپورتینگ دچار شد و 4 بر 1 باخت تا با شکستی سنگین دراگائو (ورزشگاه خانگی پورتو) را ترک کند. در این دیدار اوانیلسون، استاکوئیو، په‌په و گالنو گلزنی کردند اما بازیکن شاخص پورتو در این مسابقه بدون شک مهدی طارمی بود که بار دیگر نشان داد که از همه‌ی مهاجمان و عناصر تهاجمی این تیم بهتر است و یکی از بهترین‌های تیمش محسوب می‌شود.»
طارمی هم پس از این دیدار درباره عملکردش در این مسابقه گفت: «بسیار خوشحالم که باز هم به تیمم کمک کردم تا بتواند سه امتیاز را در دیداری حساس کسب کند. بازی بسیار خوبی ارائه کردیم و شایسته این برد بودیم. فرصت‌های گلزنی زیادی داشتیم و توانستیم به خوبی کار خود را انجام داده و به برتری برسیم. بازی کردن در ورزشگاه دراگائو همیشه حسی فوق‌العاده دارد و تماشاگران ما هم بی‌نظیر هستند و حمایتی عالی از ما داشتند. آنها ‌انگیزه اصلی ما برای موفقیت هستند.»
سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو هم در پایان بازی در واکنش به نمایش خوب تیمش برابر براگا گفت: «ما بازی را خیلی خوب شروع کردیم و اینها دقیقا همان بازیکنانی بودند که قبلا انتقاداتی از آنها صورت گرفته بود اما در این بازی واقعا خوب کار کردند و از بهترین‌ها بودند. برخی از آنها در بازی قبلی تیم خوب کار نکرده بودند اما در این بازی کاملا متحول شده بازی کردند. وقتی ما با شجاعت و کیفیت بالا مثل یک تیم متحد راهی زمین می‌شویم و برابر رقبا بازی می‌کنیم اوضاع برایمان راحت می‌شود. ما برابر تیمی قوی و خوب قرار گرفتیم که لیگ را در شرایطی خوب شروع کرده بود و یکی از بهترین‌های این فصل است اما با عملکرد خوبمان توانستیم نتیجه‌ای بسیار خوب برابر آنها کسب کنیم. از نمایش بازیکنانم بسیار راضی‌ام و یک برد فوق‌العاده را به دست آوردیم. سه امتیاز مهم و حیاتی را کسب کردیم و حالا باز هم در همان مسیر خوب و رو به پیشرفت خود قرار داریم. بار دیگر نشان دادیم که بازی کردن برابر پورتو اصلا کار راحتی نیست و تیم‌ها به سختی می‌توانند از ما امتیاز بگیرند.»

 بهترین بازیکن زمین که گل هم نزد
البته در مقطعی از بازی براگا با فشاری که روی دروازه پورتو وارد کرد در نهایت توانست یک گل بزند و بازی 2 بر یک شد اما کونسیائو معتقد است که تیمش در تمام طول بازی تیم برتر بود و شایستگی بردن مسابقه را داشت: «آنها تیم بسیار با کیفیتی هستند و طبیعی بود که بتوانند دروازه ما را باز کنند. البته این گل را نیز خودمان به آنها تقدیم کردیم اما خیلی خوب به آن واکنش نشان داده و توانستیم دوباره روند بازی را در دست بگیریم. باز هم صاحب موقعیت گل شدیم و توانستیم به خوبی از آنها برای ضربه زدن به حریف و بردن بازی استفاده کنیم. استراتژی بسیار خوبی برای این بازی داشتیم و توانستیم با تغییراتی که در بازی ایجاد کردیم به یک برد پرگل و خوب دست پیدا کنیم. حتی بازیکنانی که در این بازی در گلزنی یا ارسال پاس گل هم موفق نبودند توانستند نمایش خوبی داشته باشند و همه در این برد سهیم هستند.»
سایت گل‌پوینت هم که معمولا بسیار سختگیرانه به بازیکنان امتیاز می‌دهد این بار با توجه به نمایش عالی طارمی نتوانست نمره‌ای کمتر از 8. 5 برای او در نظر بگیرد و به این ترتیب این مهاجم ایرانی را به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب کرد. این سایت معتبر پرتغالی در این‌باره نوشته است: «پورتو دوباره به فرم خوبش برگشت و پس از یک شکست ناباورانه و سنگین در لیگ قهرمانان برابر بروژ بلژیک و سپس تساوی مقابل تیم نه‌چندان مدعی استوریل در مصاف با یکی از تیم‌های خوب این فصل لیگ 4 بر 1 به برتری رسید و بازی بسیار خوبی را ارائه کرد. براگا در این فصل بدون باخت بود اما سفر به ورزشگاه خانگی پورتو در نهایت نخستین باخت آنها در لیگ را رقم زد. پورتو در نیمه نخست این بازی یکی از بهترین نمایش‌های خود در این فصل را ارائه کرد و تیم کونسیسائو به خوبی توانست خود را در مسیر موفقیت قرار دهد. هر دو تیم با چینش 2-4-4 راهی زمین شدند اما پورتو با پرس شدید در زمین حریف اجازه بازی‌سازی به حریف را نداد و با استفاده از همین حربه موفق شد به برتری دست پیدا کند. فشاری که مهاجمان پورتو روی مدافعان تیم میهمان وارد می‌کردند در نهایت باعث شد که این تیم به دو گل در همان نیمه نخست دست پیدا کند و په‌په برزیلی در کنار طارمی یکی از بهترین بازیکنان زمین در این نیمه بود. در نیمه دوم طارمی یک پاس گل داد و خطایی که روی او انجام شد باعث شد تا ماتئوس، گلر حریف با دریافت کارت قرمز مستقیم از زمین اخراج شود. په‌په آکوئینو یکی از بهترین‌های زمین بود و نمره خوبی گرفت اما این مهدی طارمی بود که بهتر از او کار کرد و درنهایت از سایت ما نمره 8. 5 را گرفت. این مهاجم ایرانی نیاز نداشت که گل بزند تا نمره چنین خوبی بگیرد بلکه یک پاس گل و همچنین فرصت‌های زیادی که برای هم‌بازی‌هایش ساخت و 6 پاس خطرناکی که برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرد نقش زیادی در کسب این نمره داشت و کمک زیادی به برد تیمش کرد. او همچنین در زمین حریف بسیار بازیکن خطرناکی بود و با حرکات پا به توپ خود بارها حریف را اذیت کرد. طارمی همچنین در 3 مورد از 5 دوئل هوایی خود موفق بود و آمارش در این بازی بسیار خوب بود. »
پورتو که این هفته بازی حساسی در لیگ قهرمانان برابر لورکوزن دارد و برای اینکه امیدوار به صعود از گروه خود بماند باید این تیم آلمانی را شکست دهد به لطف سه امتیاز بازی این هفته روحیه خوبی گرفت و به نظر می‌رسد تعطیلات فیفادی برای کونسیسائو و تیمش مفید بوده و او توانسته تیمش را از شرایط بحرانی خارج کند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار