• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۰۶ - ۰۴:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سقوط انگلیس در لیگ ملت‌ها و مشکلات این تیم پیش از رویارویی با ایران

بحران در اردوی سه‌شیرها

قوی‌ترین تیم گروه B و رقیب جدی ایران در این رقابت‌ها روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و با کسب تنها سه امتیاز در گروه خود که حاصل سه تساوی برابر ایتالیا و آلمان بود در رتبه‌چهارم گروه قرار گرفت و به لیگ B سقوط کرد.

بحران در اردوی سه‌شیرها

سیامک خاجی، خبرنگار:سقوط تیم ملی انگلیس به دسته‌دوم لیگ ملت‌های اروپا زنگ خطری جدی برای شاگردان ساوت‌گیت در فاصله 53 روز مانده تا شروع رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر و نخستین دیدار این تیم در مرحله گروهی این تورنمنت برابر ایران محسوب می‌شود. قوی‌ترین تیم گروه B و رقیب جدی ایران در این رقابت‌ها روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و با کسب تنها سه امتیاز در گروه خود که حاصل سه تساوی برابر ایتالیا و آلمان بود در رتبه‌چهارم گروه قرار گرفت و به لیگ B سقوط کرد. ساوت‌گیت و تیمش اگرچه در گروهی سخت قرار داشتند اما باخت در هر دو مسابقه رفت و برگشت برابر مجارستان به‌خصوص شکست 4 بر صفر در زمین خود انتقادات زیادی را از این مربی که سال قبل تیمش را به فینال جام ملت‌های اروپا رسانده بود به‌دنبال داشت. شکست در دیدار هفته قبل برابر ایتالیا به‌معنای ناکامی آنها برای صعود به نیمه‌نهایی و حتی بقا در لیگ A بود و با تساوی دوشنبه‌شب مقابل آلمان در دیدار آخر این گروه بدون کسب حتی یک برد سقوط کردند. حالا انتقادها از ساوت‌گیت به‌شدت افزایش یافته است و اگر او در جام‌جهانی نتواند عملکردی خوب به‌همراه تیمش داشته‌باشد به احتمال بسیار زیاد از سمتش کنار خواهد رفت. البته سه‌شیرها در دیدار دوشنبه شب توانستند در عرض 12 دقیقه به‌بازی برگردند و برابر این رقیب دیرینه بازی 2 بر صفر باخته را با برد 3 بر 2 عوض کردند اما گل دقایق پایانی کای‌هاورتز مانع از یک برد دلچسب برای انگلیس شد. 

دردسرهای مگوایر
یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که از ساوت‌گیت به‌خصوص پس از دیدار اخیر برابر آلمان صورت‌گرفته استفاده دوباره از هری مگوایر، مدافع پرحاشیه منچستریونایتد در این مسابقه بود که عملکرد چندان خوبی هم در این مسابقه نداشت و یک پنالتی هم به حریف داد تا دوباره مورد نقد رسانه‌ها و هواداران انگلیسی قرارگیرد. مگوایر از زمان انتقال 85 میلیون یورویی‌اش به منچستریونایتد کمتر توانسته نمایشی خوب و درحد رقم هنگفتی که برایش پرداخت شد داشته باشد و پس از عملکرد ضعیفی که فصل قبل در این تیم داشت در تابستان تا آستانه جدایی از این تیم هم پیش رفت اما درنهایت در اولدترافورد ماندنی شد و امید داشت تا زیر نظر تن‌هاگ هلندی بتواند شروعی تازه را در فصل جدید داشته باشد. با این‌حال مرد هلندی با خرید لیساندرو مارتینز نشان داد که اعتماد چندانی به کاپیتان تیمش ندارد و خیلی زود مگوایر به یک نیمکت‌نشین تبدیل شد. این مدافع 29 ساله در جام ملت‌های اروپا یکی از نفرات اصلی تیم ملی کشورش بود اما پس از آن، هم در تیم ملی و هم در باشگاهش به‌تدریج جایگاه خود را ازدست داد. ساوت‌گیت در دیدار برابر آلمان مگوایر را در کنار اریک دایر و جان استونز به‌عنوان سه مدافع میانی تیمش در سیستم 1-2-4-3 به‌بازی گرفت و از همان ابتدای مسابقه و زمانی‌که نام مگوایر در ورزشگاه اعلام شد تماشاگران با هوکردن او نشان دادند که از این تصمیم سرمربی تیم راضی نیستند. یک پنالتی و همچنین اشتباهش که منجر به گل دوم آلمان شد تردیدها درباره اینکه آیا او اصلا لایق حضور در فهرست نهایی تیم برای رفتن به جام‌جهانی است را بیشتر کرد. جیمی کاراگر، مدافع سابق لیورپول و تیم ملی انگلیس که این روزها به‌عنوان کارشناس فوتبال مشغول به‌کار است درباره وضعیت مگوایر می‌گوید: «سوال من از مگوایر این است که آیا‌ انگیزه و روحیه جنگندگی لازم را برای عبور از این شرایط و بازگشت به روزهای خوبش دارد یا نه. او در این مدت فشار زیادی را روی شانه‌هایش حس کرده است و باید دید آیا توان عبور از این وضعیت را دارد یا نه. به‌نظر من در رده باشگاهی برایش دیر است که بتواند دوباره به اوج برگشته و در ترکیب اصلی منچستریونایتد قرار گیرد. سال پیش من گفتم که او درحال جنگیدن برای حضور در ترکیب اصلی تیمش است و همان زمان هم معتقد بودم که بهتر است این آخرین فصل حضورش در اولدترافورد باشد و در فصل جدید شروعی تازه را در باشگاهی جدید تجربه کند. او حالا در تیم ملی هم به مشکل خورده و جایگاهش در اینجا هم به‌خطر افتاده است. وقتی نمایش او در دو بازی اخیر انگلیس را دیدم فقط برایش متاسف شدم و این روند برای هیچ ورزشکاری خوب نیست. همدردی با او باعث نمی‌شود تا دوباره به جایگاهی که دو سال پیش داشت برگردد.»
با این حال ساوت‌گیت همچنان از مدافع تیمش حمایت می‌کند و با شرایطی که این روزها در اردوی انگلیس حاکم است بعید نیست که مگوایر در فهرست این تیم در جام‌جهانی قطر جای گرفته و حتی در دیدار نخست برابر ایران نیز فیکس باشد. در این میان بهترین تصمیم را تن‌هاگ درباره او گرفت که پس از دو شکست ابتدایی تیمش در لیگ این بازیکن را نیمکت‌نشین کرد و به‌سراغ استفاده از زوج مارتینز-واران رفت که در دیدارهای بعدی این تیم نمایش خوبی داشتند و روند تیم کاملا تغییر کرد. آنها هر 4 بازی بعدی خود را بردند تا مگوایر به‌سختی بتواند دوباره فرصت حضور در ترکیب تیمش را پیداکند مگر اینکه یکی از این دو بازیکن مصدوم یا محروم شوند. 
کاراگر درباره اینکه آیا تصمیم ساوت‌گیت برای استفاده از این بازیکن درست بوده یا نه نیز می‌افزاید: « در گذشته مگوایر چنین شرایطی نداشته و با اوضاع متفاوتی درگیر بوده است اما درحال حاضر مساله اصلی این است که بدون اینکه او در باشگاهش فرصت بازی پیدا کند آیا درست است که سرمربی در نخستین بازی تیم برابر ایران در جام‌جهانی او را در ترکیب اصلی قرار دهد؟»
نکته جالب اینکه ساوت‌گیت پس از بازی و در تونل ورزشگاه یک گفت‌وگوی دو‌نفره با مگوایر داشته و گفته می‌شود به او بابت اشتباهاتی که در این بازی داشته دلداری داده و از این بازیکن حمایت کرده است. این اتفاق می‌تواند هم شانس مدافع گران‌قیمت یونایتد برای حضور در جام‌جهانی را افزایش دهد و هم اینکه فشار روی این بازیکن را تا حد زیادی کاهش دهد. با توجه به اینکه انگلیس در این فیفادی دو بازی حساس برابر ایتالیا و آلمان داشت و مگوایر نیز فصل را خوب شروع نکرده به‌نظر می‌رسید حداقل در این دیدارها از این بازیکن استفاده نکند اما او در هر دو بازی فیکس بود و با این روند به‌نظر می‌رسد در جام‌جهانی نیز ساوت‌گیت همچنان به مگوایر اعتماد خواهد کرد. البته مگوایر در این دیدار دچار مصدومیت هم شد و ممکن است دیدار هفته آینده یونایتد در لیگ را هم ازدست بدهد. 

حمایت بازیکنان از مرد پراشتباه
علاوه‌بر سرمربی تیم، تعدادی از همبازیان او در تیم ملی هم به حمایت از مگوایر پرداخته و معتقدند که او نباید اینچنین مورد هجمه قرار گیرد. هری‌کین، کاپیتان انگلیس می‌گوید: «اشتباهات فردی در هر مسابقه‌ای پیش‌می‌آید و هر بازیکنی ممکن است دچار خطا شود. با این‌حال ما یک تیم هستیم و وقتی چنین مسائلی پیش‌می‌آید پشت هم هستیم و از همدیگر دفاع می‌کنیم. باید از این اشتباهات درس‌گرفته و آنها را پشت سر بگذاریم. پوشیدن این پیراهن برای هرکسی افتخاری بزرگ محسوب می‌شود. هری(مگوایر) در این بازی با مصدومیت روبه‌رو شد و در 5 یا 10 دقیقه آخر بازی تقریبا با یک‌پا بازی کرد. او شخصیت بسیار بالایی دارد و به بازی در کنار چنین بازیکنی افتخار می‌کنم.»
لوک شاو، هم‌تیمی مگوایر در منچستریونایتد هم با تمجید از این بازیکن می‌گوید: «هری بازیکنی فوق‌العاده است و شخصیت کم‌نظیری دارد. او در این مدت با مسائل زیادی روبه‌رو شده که شاید کمتر کسی در فوتبال با این شرایط روبه‌رو شده باشد. با این‌حال مگوایر هیچ‌گاه خود را پنهان نکرده و به‌دنبال فرار از این مشکلات نبوده است. بسیاری از افراد در چنین شرایطی خود را پنهان می‌کنند اما هری تلاش دارد تا با‌ انگیزه بیشتر مشکلات را پشت سر بگذارد. او خود را در معرض انتقادات قرار می‌دهد و با این رفتار قدرت و کاراکتر خوب خود را نشان می‌دهد. همه می‌دانند که او بازیکنی عالی است اما در شرایط کنونی کمبود اعتمادبه‌نفس باعث مشکلاتی شده است و او تصور می‌کند که همه دنیا برابر او قرار گرفته‌اند. واقعا در موقعیت دشواری قرار دارد اما هم ما بازیکنان و هم کادر فنی از او حمایت می‌کنند؛ چراکه هری بازیکنی مهم برای انگلیس است. ساوت‌گیت هم با بازی‌دادن به او در دو دیدار اخیر به‌خوبی حمایت خود را از او نشان‌داد و نباید فراموش کنیم که در یورو 2020 مگوایر چقدر در موفقیت تیم تاثیرگذار بود.»
ریس‌جیمز دیگر بازیکنی است که به حمایت از مگوایر پرداخته و پس از بازی با آلمان گفت: «هر بازیکنی در این سطح از تجربه وقتی اشتباه می‌کند به‌خوبی از آن آگاه است و نیازی نیست که اشتباهات او را دوباره بیان کنیم. هری در این فصل تعداد بازی زیادی برای تیمش انجام نداده و هنوز با شرایط آرمانی خود فاصله دارد اما همه ما به‌خوبی از توانایی‌های او آگاه هستیم. شکی نیست که مگوایر به‌زودی دوباره به شرایط خوبش برمی‌گردد و با قدرت روزهایش درخشانش را تکرار خواهد کرد.»

انگلیس اگر مجبور باشد خوب بازی می‌کند
زدن 3 گل در 12 دقیقه به آلمان کار هر تیمی نیست و همین روند باعث امیدوار شدن هواداران این تیم به تکرار موفقیت یورو در جام‌جهانی شده است اما بسیاری از هواداران این تیم معتقدند که باید واقع‌گرایانه به شرایط انگلیس نگاه کرد و در شرایط کنونی آنها اصلا در وضعیت خوبی قرار ندارند. با این حال کارشناسان فوتبال این کشور نظرات متفاوتی در این زمینه دارند و معتقدند انگیس با ستاره‌هایی که دراختیار دارد اگر بخواهد می‌تواند فوتبالی خوب و تهاجمی ارائه دهد. گری لینکر معتقد است که انگلیس اگر مجبور باشد می‌تواند در کارهای تهاجمی نمایش بسیار خوبی ارائه کند و در این شرایط ضعف‌های دفاعی آنها کمتر به چشم می‌آید. درست شبیه شرایطی که در دیدار برابر آلمان ایجاد شد و آنها وقتی با دو گل عقب افتادند دست از محافظه‌کاری برداشتند و همین روند روبه‌جلو سه گل برای آنها به‌دنبال داشت. کریس ساتن، بازیکن سابق انگلیس نیز با اشاره به بازی خوب جودبلینگام، ستاره جوان دورتموند در این بازی می‌گوید: «او یک پنالتی گرفت و هرکاری در این بازی انجام داد مثبت بود. او بازیکنی است که همیشه روبه‌جلو حرکت می‌کند و به‌دنبال انتخاب‌های آسان نیست. او بازیکنی شجاع است که آینده درخشانی درپیش دارد. وقتی شما بازیکنی جوان و اینچنین مستعد در ترکیب خود دارید چرا نباید تیم خود را براساس توانایی‌های او و حول محور وی بسازید؟»
یکی دیگر از انتقاداتی که از ساوت‌گیت در این دو بازی صورت‌گرفته مربوط به بازی‌ندادن به الکساندر آرنولد، مدافع راست لیورپول است که در سال‌های اخیر عملکرد بسیار خوبی داشته اما کمتر مورد توجه این مربی قرار گرفته است. تیم ملی انگلیس با حضور ریس جیمز، کایل واکر، کایرن تریپیه و آرنولد در سمت راست ترافیک شدیدی دارد و در این دو بازی آرنولد حتی یک دقیقه هم راهی زمین نشد تا ساوت‌گیت بابت عدم‌استفاده از او مورد انتقاد قرار گیرد. در یورو 2020 این مدافع جوان دچار مصدومیت شد و از فهرست نهایی تیم خط‌خورد اما این روزها با وجود آمادگی نسبتا خوبی که در لیورپول دارد نتوانسته جایی در تفکرات ساوت‌گیت داشته باشد. ریو فردیناند درباره غیبت آرنولد و همچنین فیکایو توموری(مدافع میلان) در دیدارهای اخیر انگلیس می‌گوید: «به‌نظر من ساوت‌گیت لیست نهایی تیمش برای جام‌جهانی را از همین الان انتخاب کرده و به همین دلیل است که به برخی بازیکنان توجه زیادی ندارد. واقعا چطور بازیکنی مثل آرنولد جایی در فهرست تیم ندارد؟ او بازیکنی فوق‌العاده است و من واقعا نمی‌دانم چرا از او استفاده نمی‌شود.»
ساوت‌گیت انگلیس را به نیمه‌نهایی جام‌جهانی روسیه و همچنین فینال یورو رسانده است اما با این‌حال همچنان منتقدان زیادی در کشورش دارد و حتی برخی از مخالفان او می‌گویند پس از جام‌جهانی، اتحادیه فوتبال این کشور باید با کنارگذاشتن او به سراغ مربیانی مثل پپ گواردیولا برود تا تغییراتی اساسی در این تیم ایجادشده و آنها به یکی از مدعیان جدی قهرمانی در تورنمنت‌های مهم تبدیل شوند. انگلیس در تیم کنونی خود ستاره‌های زیادی دارد اما تیم ساوت‌گیت فوتبال تهاجمی و روبه‌جلویی که هواداران انتظار دارند را ارائه نمی‌دهد و برخی معتقدند این تیم با خوش‌شانسی و قرعه مناسبی که نصیبش شد توانست به فینال یورو برسد و در دیدار برابر ایتالیا ثابت شد که آنها هنوز تیم بزرگی برای فتح یک تورنمنت مهم نیستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار