• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۷-۰۶ - ۰۴:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ابراهیم قاسمپور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: مخالفت ما با کی‌روش به خاطر مسائل غیرفنی بود

نظم در تیم ملی حاکم شده و دیگر کسی گردن‌کشی نمی‌کند

سکوچیچ خیلی جاها باج داد و بیشترین لطمه را از خودش خورد هیات‌رئیسه با برکناری اسکو خرد شد، کسی دیگر برای آنها ارزش قائل نیست بعضی افراد حاضرند به لجن کشیده شوند اما جایگاه خود را از دست ندهند برخی از دوستان ما در کمیته فنی کم‌لطفی کردند و عضو حزب باد شدند

نه‌تنها کی‌روش بلکه هر کسی جلوی بازیکن‌سالاری بایستد، بازیکنان گردنکشی نمی‌کنند و دوست ندارند حرف خود را به هر ترتیبی به کرسی بنشانند.

نظم در تیم ملی حاکم شده و دیگر کسی گردن‌کشی نمی‌کند

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:بعد از جدایی اسکوچیچ از تیم ملی و با نتیجه‌ای که در بازی با اروگوئه به دست آمد، به نظر می‌رسد یکی از راضی‌ترین افراد از این نتیجه و نحوه بازی تیم ملی، اعضای کمیته فنی سابق فدراسیون فوتبال باشند که خیلی زودتر از این صحبت‌ها به این نتیجه رسیده بودند که سرمربی کروات باید از تیم ملی جدا شود. هرچند این افراد به بازگشت کی‌روش هم رضایت نداده بودند، با این حال تیم ملی در بازی با حریف آمریکای جنوبی یک سبک متفاوت از دوران اسکوچیچ را به نمایش گذاشت و همگان را به درخشش در جام‌جهانی نیز امیدوار کرد. به بهانه برگزاری دیدار با اروگونه دقایقی با ابراهیم قاسمپور، عضو سابق کمیته فنی فدراسیون فوتبال و بازیکن اسبق تیم ملی که سابقه بازی در جام‌جهانی را هم دارد، به صحبت پرداختیم. هرچند بخش اعظمی از این مصاحبه به دورانی که اسکوچیچ با تصمیم کمیته فنی از تیم ملی برکنار شده و بعدا با تصمیم هیات‌رئیسه ابقا شد، اختصاص یافت. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با قاسمپور را در ادامه می‌خوانید.

از بازی با اروگوئه و نتیجه‌ای که به دست آمد صحبت را آغاز کنیم. 
بازی بدی نبود؛ هرچند نیمه اول خوب نبودیم اما در نیمه دوم بازی سرتری را ارائه کردیم. البته حریف موقعیت‌های بیشتری نسبت به ما داشت، با این حال یک فوتبال منطقی را ارائه کردیم. هرچند بیشتر دفاع کردیم اما نسبت به گذشته خوب حمله کردیم و موقعیت‌های بیشتری داشتیم. امیدواریم در رقابت‌های بعدی فقط دفاع نکنیم، چون دفاع کردن خیلی ساده است. ما باید در فاز حمله یک‌سری برنامه‌ها و تاکتیک‌های خاص داشته باشیم تا به گل برسیم. این کار سخت‌تر است. امیدوارم برای بازی‌های جام‌جهانی اگر نیت‌مان صعود به مرحله بعدی است، یک مقدار کار بیشتری در فاز حمله بشود تا ما بتوانیم به گل دست پیدا کنیم.     

هنوز هم روی حرف‌تان برای قطع همکاری با اسکوچیچ هستید؟
چراکه نه، ما هم اسکوچیچ را به‌عنوان کسی که بتواند بار را به مقصد برساند قبول نداشتیم. 

البته شاید گزینه کمیته فنی کی‌روش نبود اما اصرار شما برای قطع همکاری با اسکوچیچ هم جالب توجه بود. چه استدلال‌هایی برای عدم تمایل به بازگشت کی‌روش وجود داشت؟
درست است، ما مخالف کی‌روش بودیم اما بخش زیادی از این مخالفت به خاطر مسائل غیرفنی بود؛ کمااینکه به مسائل فنی هم ایرادهایی وارد بود که چندان اهمیت نداشت. این مسائل غیرفنی ابعاد مختلفی داشتند، ازجمله اینکه او از بالا به همه چیز نگاه می‌کرد، خیلی خودرأی بود و نوع برخوردش با مربیان ایرانی وقت که در کنارش کار می‌کردند، به‌گونه‌ای بود که آنها را فراری داد. نوع رفتارش با مسئولان وقت ورزش کشور ازجمله رئیس فدراسیون فوتبال هم شامل همین مسائل بود. برخی مسائل دیگر هم وجود داشت که خود رسانه‌ها بیشتر به آنها دامن می‌زدند که همگان از آن آگاه هستند. به‌طور مثال بازیکنانی که دعوت می‌شدند و او بعدا آنها را لژیونر می‌کرد و از این دست موارد که اکثریت قریب به اتفاق این مباحث را تایید می‌کردند و به همین دلایل در کمیته فنی در آن زمان مخالفت‌هایی برای بازگشت ایشان وجود داشت. 

از نظر فنی چه ایرادهایی به کی‌روش وارد بود؟
همان‌طور که عرض کردم مسائل فنی حائز اهمیت نبودند؛ هرچند کی‌روش مدیریت قوی دارد و با بازیکن‌سالاری مقابله می‌کند و به این مسائل اهمیتی نمی‌دهد، این در حالی است که این مباحث ابدا نباید در تیم ملی حاکم شود. ما اتفاقا این بخش از کار او را تایید می‌کردیم. او در بخش دفاعی تیم را خوب می‌چیند و سازماندهی خوبی را حاکم می‌کند. ایرادهای فنی به کی‌روش نیز یکی به همان مساله انتخاب‌های او برمی‌گشت و در وهله بعدی ما در فاز حمله معتقد بودیم که کار چندانی نشده و پیشرفت زیادی نداشته‌ایم و این مربی پرتغالی فقط به فاز دفاعی و ساختار مستحکم در این فاز اکتفا می‌کند. در 8 سالی که کی‌روش سرمربی تیم ملی بود، بیشترین پول و زمان به وی داده شد اما هیچ دستاورد و جامی به‌جز دو صعود به جام‌جهانی در آن دوران حاصل نشد. ما قبلا با مربی ایرانی هم صعود کرده بودیم و با خیلی از مربیان دیگر هم صعود می‌کنیم. زمانی که ما بازی می‌کردیم، فقط یک تیم به جام‌جهانی صعود می‌کرد که این اتفاق با سرمربی ایرانی رقم خورد و حالا با تعداد سهمیه‌های متعدد برای قاره آسیا دیگر صعود به جام‌جهانی کار سختی نیست. البته درست است که خیلی‌ها برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده و امکانات خود را به‌روز کرده‌اند و از ما جلوتر هستند اما بازیکنان ایرانی هم از نظر فوتبالی، فنی، ضریب هوشی و خلاقیت‌های فردی به مراتب بالاتر از حریفان قرار دارند و به همین دلیل معتقدم ما هر دوره باید به‌راحتی به جام‌جهانی برسیم. مباحث ما درخصوص کی‌روش روی همین موارد بود؛ کمااینکه الان نظم و انضباط گذشته بر تیم ملی حاکم شده است و از این نظر شاهد اتفاقات خوبی در تیم ملی هستیم. 

پس این مورد را از دستاوردهای کوتاه‌مدت حضور کی‌روش می‌دانید؟
بله درست است. چرا الان بازیکنان گردنکشی نمی‌کنند و دوست ندارند حرف خود را به هر ترتیبی به کرسی بنشانند؟ چون آنها کی‌روش را می‌شناسند و مطمئن هستند که با این مسائل برخورد می‌کند. نه‌تنها کی‌روش بلکه هر کسی جلوی بازیکن‌سالاری بایستد، امثال من از او حمایت می‌کنیم. البته در گذشته مربیان ایرانی هم وجود داشتند که می‌خواستند با بازیکن‌سالاری مقابله کنند اما خیلی‌ها ازجمله خود شما در رسانه‌ها آه و ناله می‌کردید که فلان بازیکن کلیدی است و الان زمان این کارها نیست اما وقتی یکی مثل کی‌روش که موی بور دارد و چشم رنگی است این کار را می‌کند، این رفتار می‌شود آیه حجت اما وقتی مربی وطنی بخواهد این کارها را بکند متاسفانه کمر او را می‌شکنند. این مسائل در گذشته بوده و در آینده هم می‌تواند ادامه داشته باشد. 

مصداق بارز مقابله با بازیکن‌سالاری توسط کی‌روش بحث مهدی رحمتی بود که راضی به بازگشت این گلر به تیم ملی نشد. 
بله درست است، ایرادی هم که ما به اسکوچیچ می‌گرفتیم این بود که در مدیریت ضعیف است؛ کمااینکه خیلی جاها هم دیدیم که باج داد. بر همین اساس به نظر من شاید بیشترین لطمه‌ای که اسکوچیچ خورد از خود اسکوچیچ بود!

به موضوع انتخاب بازیکنان در گذشته توسط کی‌روش اشاره کردید؛ این در حالی است که به خود اسکوچیچ هم نقدهای زیادی درخصوص انتخاب‌های پکیجی او مطرح بود، یا بازیکنانی با دعوت به تیم ملی برخی آپشن‌های‌شان فعال می‌شد. این مسائل به صورت مستند به کمیته فنی رسیده بود؟
موضوع مستندی که بخواهد با سند و مدرک باشد، خیر اما در حاشیه بسیاری از این مسائلی که عنوان کردید، مطرح می‌شدند. یک جاهایی بازیکنانی به تیم ملی دعوت می‌شدند که بازی نمی‌کردند و خط می‌خوردند اما در مراحل بعدی دوباره شاهد دعوت آنها بودیم. وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد اگر شک و شبهه‌ای هم باشد آدم به یقین می‌رسد که حتما یک‌سری مسائل پشت پرده وجود دارد؛ در غیر این صورت دلیلی ندارد که یک بازیکن دعوت شود و بازی نکند و دفعه بعدی باز هم دعوت شود. از لحاظ فنی هم خیلی مسائل وجود داشت که در آن زمان در کمیته فنی مطرح شدند. 

یک هفته بعد از تصمیم شما، هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال این تصمیم را وتو کرد اما می‌بینیم که امروز همه به صحبت‌های آن زمان کمیته فنی و درستی تصمیمی که گرفت پی برده‌اند. 
صحبت‌های زیادی در این زمینه مطرح شد اما اگر بخواهم به صورت گذرا به برخی مسائل اشاره کنم، ما از این نظر خوشحالیم که اعضای هیات‌رئیسه با برکناری اسکوچیچ خودشان خرد شدند و مشخص شد که حق با ماست. 

در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید؟
وقتی ما اسکوچیچ را رد کردیم، آقایان او را ابقا کردند و در ادامه که آقای تاج آمدند، سرمربی کروات را کنار گذاشت و کی‌روش را برگرداند؛ هرچند ما آن زمان هم با بازگشت این مربی مخالف بودیم. البته بنابر نظرات شخصی الان هم به خاطر دلایلی که برشمردم با این مربی مخالف هستم اما اینکه هیات‌رئیسه رای کمیته فنی مبنی‌بر برکناری اسکوچیچ را رد کرده و او را ابقا می‌کند و در ادامه فردی می‌آید که او را برکنار می‌کند و آنها هم با این رای موافقت می‌کنند، نشان می‌دهد که کسی دیگر برای این اعضا ارزشی قائل نیست و هیچ اهمیتی به آنها نمی‌دهد و به تصمیم و حرف‌شان اعتنا نمی‌کند. 

پس به همین دلیل دسته‌جمعی استعفا کردید؟
ما که در مقابل آنچه احساس می‌کردیم ناحق است ایستادیم و محترمانه استعفا کردیم؛ هرچند این موضوع را علنا اعلام نکردیم اما در مقابل چیزی که فکر می‌کردیم ناحق است قرار گرفتیم و حرف‌مان را هم زدیم اما می‌بینیم که آقایان همچنان سر جای خود هستند. امروز می‌بینیم هیات‌رئیسه‌ای که به برکناری اسکوچیچ رای دادند و در ادامه برای این تصمیم هیچ ارزشی قائل نشدند و خودشان رای خودشان را ملغی کردند هنوز هم مانده‌اند و این نشان می‌دهد که شخصیت و اعتبارشان برای خودشان هم اهمیتی ندارد. در هر صورت آنها ورزشی نیستند که این مسائل برایشان اهمیتی داشته باشد اما ‌ای‌کاش حداقل برای شخصیت اجتماعی خود ارزش قائل می‌شدند و استعفا می‌کردند. نمی‌دانم چقدر این پست و جایگاه برایشان مهم است که حاضر نشدند این کار را انجام دهند اما مطمئن باشید حتما پای منافعی در میان است. 

فعلا که دعوا بر سر سرپرستی تیم ملی در جام‌جهانی است و گفته می‌شود این سمت به یکی از همین اعضا خواهد رسید. 
متاسفانه بعضی از ما آدم‌ها حاضریم به لجن کشیده شویم، پا روی‌مان بگذارند و له‌مان کنند اما جایگاه خود را از دست ندهیم، یا اینکه در آن جایگاه منافعی داریم که حاضریم آن را به هر ترتیبی حفظ کنیم. مطمئنا همین حالا هم رویه به همین شکل است. یکی مثل اصولی که آن‌طور سخنرانی کرد و پا روی اصولش گذاشت یا یکی مثل رضاییان که گفت هرچه کمیته فنی بگوید قبول می‌کنیم اما بعد آن را رد کرد. البته همه اعضا این تصمیم را رد کردند. به نظرم این افراد پشت ما پنهان شدند و سیاسی‌بازی درآوردند. حالا سوال این است با شما که این‌طور برخورد شد، چرا برای شخصیت خودتان ارزش قائل نشدید؟ البته بعد از آن جریان برخی از دوستان ما هم در کمیته فنی کم‌لطفی کردند و عضو حزب باد شدند. یعنی 3 نفر از دوستان ما هر طرف که باد آمد رفتند. در این میان با ما ازجمله بنده، مدیرروستا، استیلی و خود ماجدی که عضو هیات‌رئیسه بود تماسی نگرفتند، چون می‌دیدند ما روی حرف خود می‌ایستیم و از نظرمان برنمی‌گردیم اما وقتی با دوستان دیگر تماس گرفتند خودشان را به آقایان وصل کردند و اعضای هیات‌رئیسه با این افراد جلساتی را هم برگزار کردند اما چون ما علیه‌شان مصاحبه کردیم و روی حرف خود ماندیم، به ما هیچ زنگی نزدند؛ هرچند خوشحالیم که تماسی هم نگرفتند. 

اعضای حزب باد که می‌گویید با تیم مدیران جدید فدراسیون فوتبال همکاری کردند یا قبلی‌ها؟
بخشی از اعضای هیات‌رئیسه که امروز روی کار هستند همان‌هایی هستند که در گذشته هم حضور داشتند و همین نفرات به ابقای اسکوچیچ رای دادند. اگر همین‌ها با رای تاج مخالفت می‌کردند، مطمئن باشید هیچ‌گاه این مربی برکنار نمی‌شد؛ هرچند در دوره تاج کار به رای‌گیری هم کشیده نشد و او رای فردی خودش را اعمال کرد. در غیر این صورت اگر قبلی‌ها به ابقای اسکوچیچ رای دادند، چرا امروز به برکناری او رای دادند؟ این دوگانگی نشان می‌دهد که آقایان ثبات فکری هم نداشته‌اند. 

البته میرشاد ماجدی گفته بود هرگز پای برگه تغییر در کادرفنی تیم ملی را امضا نمی‌کند. 
او امضایی نکرد. 

درست است اما با صحبت‌هایی که مطرح کردید این توقع وجود داشت که او زودتر از همه استعفا کند. 
آقای ماجدی دقیقا با ما همفکر و هم‌رای بود و با قطع همکاری با اسکوچیچ موافقت کرده و روی حرف خود تا آخر ایستاد اما اکثر اعضای هیات‌رئیسه به ابقای این سرمربی در آن زمان رای دادند. 

اما اگر تاج نمی‌آمد شاید تیم ملی با همین اسکوچیچ به جام‌جهانی می‌رسید. 
در هر صورت همین آقایان به برکناری اسکوچیچ رای دادند. 

الان کمیته فنی داریم؟
این را از آقایان بپرسید. البته شاید کمیته فنی حزب باد یعنی همین 3 نفری که رفتند حتما هستند و با آقایان جلسه می‌گذارند؛ من بی‌خبرم. این در حالی است که برخلاف گفته تاج، ما در مسائل اخیر و انتخاب‌های اخیر خرد جمعی ندیدیم. با همه این تفاسیر، امروز تصمیمی گرفته شده است که باید از آن حمایت کرد. شاید ما مخالف کی‌روش بودیم و امروز هم موافق او نباشیم اما برای ما تیم ملی و موفقیت آن مهم است و هر جایی احساس کنیم منافع تیم ملی ارجحیت دارد به این کار به‌عنوان یک فرد ورزشی گردن می‌نهیم و احترام می‌گذاریم و برای تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنیم و اینکه چون حرف حرف ما نشد بخواهیم آرزوی دیگری داشته باشیم محال است. 

حالا که با کی‌روش مخالف هستید، حاضرید با این مربی در جام‌جهانی موفق عمل کنیم؟
با هر کسی حاضریم به جام‌جهانی برویم اما موفق عمل کنیم. بحث من یا امثال من نیست، بلکه بحث موفقیت تیم ملی است. حالا اگر با کی‌روش موفق شویم ان‌شاءالله این اتفاق بیفتد، اگر با اسکوچیچ این اتفاق می‌افتاد هم خوشحال می‌شدیم. اما امیدواریم تیم ملی با هرکسی که به جام‌جهانی می‌رود موفق باشد. بحث نفر نیست، چون کی‌روش برای همیشه نمی‌تواند در ایران بماند. بحث تیم ملی و اعتبار فوتبال ماست.

شما حاضرید دوباره به کمیته فنی برگردید؟
خیر، اصلا. ما معتقدیم که برای کمیته فنی هیچ ارزش و احترامی قائل نشدند و آقای کی‌روش را آوردند. به‌ظاهر هم می‌توانستند برای کمیته فنی نشستی برگزار کنند و نظر مشورتی ما را بگیرند اما من شخصا معتقدم وقتی شما یک تعداد آدم می‌آورید که اسمشان کمیته فنی بوده و سوابق‌شان هم موجود است، باید نظرشان هم اعمال شود؛ مگر اینکه مسائل خاصی باشد که کمیته فنی از آن آگاهی ندارد و لازم است در جریان قرار بگیرد تا آنها هم موافق نظر شما شوند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار