• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۳۱ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

قدردانی سفیر ایران در عراق از اهتمام دانشگاه آزاد در پیشبرد دیپلماسی علمی

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به‌منظور پیشبرد اهداف دیپلماسی علمی کشورمان با کشور عراق نشستی در عراق برگزار شد.

قدردانی سفیر ایران در عراق از اهتمام دانشگاه آزاد در پیشبرد دیپلماسی علمی

راهکارهای افزایش ارتباطات دانشگاهی و تبادلات دانشجویی بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های عراق مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط‌عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به‌منظور پیشبرد اهداف دیپلماسی علمی کشورمان با کشور عراق و بررسی راهکارهای افزایش ارتباطات دانشگاهی و تبادلات دانشجویی بین دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های عراق، نشستی با حضور دکترمحمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدکاظم آل‌صادق، سفیر و غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان در عراق و محمد جواد نجفی، مسئول بخش علمی ـ ‌دانشگاهی رایزنی فرهنگی در عراق برگزار شد.
در این نشست، مهم‌ترین مسائل مرتبط به دانشگاه آزاد اسلامی درباره کشور عراق، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. دکترطهرانچی با ارائه گزارشی از وضعیت و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در داخل و خارج از کشور به اهمیت راه‌اندازی شعبه دانشگاه آزاد اسلامی در عراق و شرح اقدامات و تصمیمات صورت‌گرفته پرداخت و از رایزنی فرهنگی کشورمان نیز به‌خاطر پیگیری و اخذ مجوز راه‌اندازی شعبه دانشگاه آزاد اسلامی در عراق قدردانی کرد.  آل‌صادق نیز در سخنانی، ضمن قدردانی از اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی در پیشبرد اهداف دیپلماسی علمی کشورمان، خواستار شد که در کنار جذب و آموزش دانشجو از ظرفیت علمی دانشگاه آزاد برای پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی نظیر حل مشکل آب شرب شهرهای کربلا و نجف به‌خصوص در ایام اجتماعات مذهبی، استفاده شود.
اباذری هم در سخنانی در این نشست، ضمن ارائه ظرفیت‌های علمی و فرهنگی کشور عراق و خاطرنشان شدن اینکه بخش عمده‌ای از دانشجویان عراقی در حال تحصیل در ایران (دانشگاه‌های آزاد اسلامی) هستند به نقش مهم فرهنگی این دانشگاه در کنار رسالت علمی آن، اشاره کرد.
در ادامه، نجفی، مسئول بخش علمی‌ ـ دانشگاهی رایزنی فرهنگی کشورمان در عراق به بیان گزارشی از سابقه همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین واحدهای دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های عراق در سال گذشته، پرداخت.
وی نقش راه‌اندازی و فعالیت انجمن‌های فارغ‌التحصیلان عراقی از دانشگاه‌های ایران که بخش اعظمی از آن از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هستند را در پیشبرد اهداف دیپلماسی علمی و فرهنگی مهم دانست و خواستار اهتمام و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی در این باره شد.

تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و آموزشی بین دانشگاه آزاد و بیمه نوین منعقد شد
تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و آموزشی بین دانشگاه آزاد اسلامی و بیمه نوین به امضای داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد و حسین کریم‌خان‌زند مدیرعامل بیمه نوین رسید.
جاوید در مراسم امضای تفاهم‌نامه با ابراز خرسندی از فراهم شدن زمینه‌های همکاری با بیمه نوین و با اشاره به مأموریت‌های کلان دانشگاه آزاد در حوزه آموزش و نقش موثر آموزش‌های کوتاه‌مدت در توان‌افزایی و تربیت نیروی ماهر و متخصص گفت: «ایجاد تعامل علمی و تبادل ظرفیت‌های آموزشی موجود به‌منظور همکاری و بهره‌مندی از توانایی‌های مهارتی طرفین و ترویج آموزش‌های کاربردی و کارآفرینی مبتنی‌بر اولویت‌های بیمه و دانشگاه از اهداف این تفاهم‌نامه است.»
وی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل گستردگی جغرافیایی مناسب در سراسر کشور و نیز بهره‌مندی از توان علمی و ظرفیت دانش اعضای هیات‌علمی، پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل بسیاری در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و تولید محتوای آموزشی و کاربردی دارد.»
حسین کریم‌خان‌زند مدیرعامل بیمه نوین نیز در ادامه این نشست با اشاره به رسالت بیمه در سراسر کشور و مسئولیت اجتماعی این نهاد، نسبت به تقویت همکاری‌های دو جانبه با دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه ظرفیت‌سازی برای اشتغال به کار دانشجویان و خانواده کارمندان در صنعت بیمه ابراز امیدواری کرد.
لازم به ذکر است تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و آموزشی بین دانشگاه آزاد و بیمه نوین با توجه به اهداف تبیین‌شده در سند تحول و تعالی دانشگاه به‌ویژه بسته‌های کاری افزایش بهره‌وری و پایداری اقتصادی و دستیابی به سازمان یادگیرنده، ایجاد و گسترش بستر همکاری‌های آموزشی و کاربردی با رویکرد کارآفرینی و افزایش ارتباط میان صنعت و دانشگاه و همچنین متنوع‌سازی منابع درآمدی دانشگاه منعقد شده است.
ازجمله محورها و زمینه‌های همکاری تفاهم‌نامه مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و بیمه نوین می‌توان به طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تخصصی و کاربردی به‌صورت مشترک، همکاری در طراحی و تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبان دانشگاه، بیمه و جامعه، شناسایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اساتید و متخصصان بیمه و دانشگاه در بستر طراحی محتوا و برگزاری دوره‌های آموزشی و... . اشاره کرد.

جزئیات ثبت‌نام در رویداد فناورانه خودروهای آینده اعلام شد
رویداد فناورانه خودروهای آینده با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندهای شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقاء صنعت خودرو برگزار می‌شود.
این رویداد توسط گروه توسعه فناوری‌های نوین خودرویی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با همکاری مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا، با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقاء صنعت خودرو، نفوذ فناوری و توان علمی، تخصصی و فنی نخبگان، محققان دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه‌های «خودروهای برقی، هیبریدی»، «خودروهای متصل» و «زیرساخت‌ها و تجهیزات تست و آزمون» برگزار می‌شود.
محورهای رویداد فناورانه خودروهای آینده شامل طراحی و ساخت خودروهای برقی و هیبریدی ارزان‌قیمت، طراحی و ساخت قطعات و ماژول‌های خودروهای برقی و هیبریدی، طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته کمک‌کننده (ADAS)، توسعه فناوری‌های خودروهای متصل و اجزا و زیرساخت‌های مرتبط با آن، طراحی و ساخت تجهیزات تست و آزمون انواع خودرو و ایستگاه‌های شارژ خودروها و موتورسیکلت‌های برقی (سواپ و ثابت) است.
رویداد فناورانه خودروهای آینده در تاریخ‌های 25 و 26 مهرماه سال جاری برگزار می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان جهت حضور در این رویداد می‌توانند به آدرس www. airicsaip. com/reigister مراجعه کنند. آخرین مهلت ثبت‌نام برای شرکت در این رویداد، 16 مهرماه سال 1401 است.

48 رشته مهارتی جدید پیش‌روی داوطلبان ثبت‌نام در دانشگاه آزاد استان البرز
حسین کلانتری خلیل‌آباد رئیس دانشگاه آزاد استان البرز در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار کرد: «امسال ۴۸ رشته مهارتی جدید در حوزه‌های مختلف فنی‌مهندسی، علوم پایه و انسانی به ۲۰ رشته موجود در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اضافه شده است. رشته‌های جدید مبتنی‌بر آمایش سرزمینی و ظرفیت‌های موجود در استان تعریف و افزوده شدند. همچنین یک دانشکده مهارتی نیز در واحد هشتگرد در حال راه‌اندازی است.»
وی افزود: «سه مدرسه عالی مهارت در زمینه‌های علوم ورزشی، حقوق و قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مشغول فعالیت هستند و همچنین مقررشده براساس آمایش سرزمینی هشت مدرسه عالی دیگر نیز تا یک سال آینده در استان تاسیس شوند. شعار «هر دانشجو، یک مهارت»، شعار اصلی این مدارس و به‌صورت کلی دانشگاه آزاد اسلامی است که ما در همین راستا ارتباطات خوبی را با ادارات مختلف استانی مانند صمت، فنی و حرفه‌ای، اتاق بازرگانی و... برقرار کرده‌ایم که تفاهم‌نامه‌های همکاری در بر داشته است. به دنبال این تفاهم‌نامه‌ها دانشجویان برای کسب مهارت و حتی اشتغال وارد صنعت می‌شوند.»  به گفته کلانتری، اغلب برنامه‌های مهارتی دانشگاه در قالب طرح پویش دنبال و اجرا می‌شوند.
رئیس دانشگاه آزاد استان البرز بیان کرد: «از دیروز که سامانه ثبت‌نام نهایی دانشگاه آزاد باز شد، استقبال خیلی خوبی از ثبت‌نام و تحصیل در واحد کرج و سایر واحدهای استان صورت گرفته است که پیش‌بینی‌می‌شود ۶هزار نودانشجو در سال تحصیلی جدید داشته باشیم البته به نظر بنده این عدد به ۸هزار نیز خواهد رسید. تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهرها درباره رشته‌های مهارتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده ولی برای ارزیابی میزان اقبال داوطلبان به این رشته‌ها به زمان بیشتری نیاز داریم.»
حسین کلانتری گفت: «تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت صنایع بومی استان نهایت بهره را جهت مهارت‌آفرینی و اشتغالزایی ببریم. شرکت‌های دهقان بذر، کشت و صنعت هشتگرد در حوزه کشاورزی، ماموت در حوزه یخچال‌سازی سردخانه‌ای، زر در حوزه امنیت غذایی از جمله صنایع طرف قرارداد با دانشگاه در البرز هستند. در آخرین همکاری با مجموعه صنعتی زر ۳۰ دانشجو مشغول به کار شدند.»
او در پایان تاکید کرد: «دانشگاه آزاد البرز علاوه‌بر ۴ شرکت دانش‌بنیانی که خود دارد، هم‌زمان با ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان دیگر همکاری‌ دارد. همچنین ۱۵ شرکت دانش‌بنیان در دو سرای نوآوری دانشگاه مستقر شده‌اند و در فضای دانشگاه کار می‌کنند.»

مراکز استعدادیابی ورزشی در مدارس سما راه‌اندازی می‌شود
جمشید همتی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره اقدامات برای توسعه ورزش در سال تحصیلی جدید گفت: «براساس تقویم عملیاتی حوزه ورزش برای ۶ ماهه نخست سال تحصیلی برنامه‌ریزی شده است و در هفته تربیت بدنی از ۲۶ مهر سال جاری گردهمایی راهبران سمای تربیت بدنی استان‌ها به میزبانی چالوس برگزار و کارگاه‌های تخصصی حقوق و استعداد یابی ورزشی اجرا می‌شود.»
وی افزود: «نشست تخصصی استعدادیابی ورزشی در اواسط مهر سال جاری با حضور روسای فدراسیون‌های در سازمان سما برگزار می‌شود. همچنین درخصوص استعدادیابی ورزشی و در راستای راه ‌اندازی مراکز استعدادیابی در سراسر کشور راهکارهای راه‌اندازی این مراکز هم تحت بررسی و از طریق تعامل با روسای فدراسیون‌ها اقداماتی انجام می‌شود.»
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌ها، برگزاری دومین جشنواره پلاگینگ است، ادامه داد: «اولین جشنواره پلاگینگ با استقبال مناسب از سوی استان‌ها برگزار شد و امیدواریم در شرایط آب‌وهوایی مناسب هر استان به تناسب شرایط جوی و تعامل با شهرداری‌ها دانش‌آموزان در سراسرکشور بتوانند در این جشنواره با هدف فرهنگ‌سازی واحترام به محیط‌زیست و تلفیق ورزش و محیط ریست برگزار شود. علاوه‌بر این در هفته تربیت بدنی افتتاح زورخانه‌های دانش‌آموزی در استان‌های تهران و فارس در دستور کار قرار دارد.»
همتی تاکید کرد: «برای مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در رشته‌های انفرادی و تیمی مسابقات برگزار خواهد شد و تیم‌های منتخب مشخص ‌شده تا بتوان مسابقات قهرمانی کشور را برگزار کرد.»
عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اقدامات برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان افزود: «یک پروژه با عنوان بوفه سلامت در زمینه تغذیه سالم دانش‌آموزان طراحی شده است و در پی آن اپلیکیشن سلامت راه‌اندازی شده است. براساس تفاهم‌نامه‌های انجام‌شده، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها می‌توانند از اپلیکیشن تغذیه استفاده کرده و این اقدام در راستای توسعه سلامت دانش‌آموزان مدارس سما از اهمیت زیادی برخوردار است.»
همتی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دانش‌آموزان از فعالیت بدنی اندک برخوردار هستند و برای اصلاح وضعیت جسمی آنها چه برنامه‌هایی می‌توان در دستور کار قرار داد؟ اظهار کرد: «در حوزه فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های همگانی «پویش سه‌شنبه‌های فعال» راه‌اندازی شده و علاوه‌بر برگزاری ورزش‌های صبحگاهی و پیاده‌روی به شکل روزانه، طرح اصلاح ساختار اسکلتی برای برطرف کردن ناهنجاری اسکلتی دانش‌آموزان و برطرف‌کردن اضافه وزن آنها مورد توجه قرار می‌گیرد تا بتوان با تمرین‌های ورزشی در حوزه‌های تامین سلامت و تندرستی کودکان و نوجوانان فعالیت‌های مناسب انجام داد.»

کسب مدال طلای جشنواره اختراعات سوئیس توسط دانش‌آموخته دانشگاه آزاد شاهرود
با اختراع «موتور توربو فن دوقلوی هیبرید سوختی_الکتریکی» توسط مسعود عرب عامری مدال طلای جشنواره اختراعات سوئیس که در ماه آگوست ۲۰۲۲ برگزار شد به نام کشور ایران ثبت شد.
مخترع موتور توربو فن دوقلوی هیبرید سوختی_الکتریکی اظهار کرد: «هدف از این اختراع افزایش راندمان موتورهای توربینی در شرایط مختلف و ذخیره انرژی به شکل انرژی الکتریکی و ذخیره هیدروژن است و با توجه به محدودیت سوخت‌های فسیلی و آلودگی حاصل از آنها در این اختراع روشی برای استفاده از سوخت‌های مختلف و بهینه کردن آنها ارائه شده است که این موضوع وجود سیستم جرقه‌زن ولتاژ بالا را در این سیستم توجیه می‌کند.»
مسعود عرب‌عامری در مورد ساختار و اجزای تشکیل‌دهنده موتور توربوفن دوقلوی هیبرید سوختی_الکتریکی گفت: «این دستگاه از دو موتور توربو فن معکوس و الکتروموتورمولدها، گیربکس فن، خنک‌کننده، هیدروپمپ، جک‌های هیدرولیکی با امکان کنترل مکاترونیکی طول که برای تنظیم پره‌های مثلثی جهت هدایت میزان هوای تولیدی فن به کار می‌رود، سنسور سنجش تعداد و زاویه دوران شفت‌ها نسبت به یکدیگر، باطری‌های هیبرید، دریچه کنترل مکانیکی ورود هوای باطری، دریچه‌های الکترونیکی ورود هوای خنک‌کننده باطری‌ها، کنترل‌کننده‌های مکانیکی و الکترونیکی دما، محافظ ورودی هوا با زاویه قابل تغییر، سنسورها، قطعات و نازل‌های سوخت و شمع‌های مولد جرقه و سیستم جرقه‌زن ولتاژ بالای ضد نویز تشکیل شده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار