• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۹ - ۰۳:۵۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

«همه‌فن‌حریف» تنور کشتی را داغ می‌کند

اگر کشف استعداد در ایران هم از آموزش‌وپرورش و مدارس صورت بگیرد، بسیار اثرگذار خواهد بود.

«همه‌فن‌حریف» تنور کشتی را داغ می‌کند

عباس جدیدی، قهرمان المپیک و داور برنامه «همه‌فن‌حریف»: «همه‌فن‌حریف» برنامه خیلی خوبی است و جای آن در بدنه کشتی کشور خالی بود. این برنامه فضای کشتی را گرم و برای مخاطب کشتی اشتیاق ایجاد می‌کند. اگر بخواهیم به‌صورت سنتی کشف استعداد کنیم باید در باشگاه‌ها و محله‌ها و کوچه و خیابان‌ها و بازی بچه‌ها در کوچه و پس‌کوچه‌شهر دنبالش بگردیم. اما به صورت آکادمیک اگر بخواهیم نگاه کنیم باید تمرکز ویژه‌ای روی مدارس، آموزش‌و‌پرورش، دانشگاه‌ها و حتی مراکز نظامی داشته باشیم. دلیل اینکه کشتی در آمریکا این میزان رشد کرده، این است که اولویت و تمرکز مهم خود را روی آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها گذاشته است. اگر کشف استعداد در ایران هم از آموزش‌وپرورش و مدارس صورت بگیرد، بسیار اثرگذار خواهد بود.
«همه‌فن‌حریف» هرهفته به صورت سریالی پخش می‌شود و وقتی بیننده نگاه می‌کند، فوت‌وفن‌کشتی را هم خواهد شناخت. درواقع آیتم‌های مختلف برنامه می‌تواند برای مخاطب اشتیاق ایجاد کند. وقتی این چنین شود خیلی‌ها به سمت باشگاه‌های کشتی و تمرینات کشتی می‌آیند و در این مسیر استعدادهای خوبی کشف می‌شوند. اینکه ده نفر در یک باشگاه بیایند و بین آنها بهترین را کشف کنیم، با اینکه هزار نفر بیایند و در بین هزار نفر استعدادی را کشف کنیم طبیعتا متفاوت است. این برنامه با همین روش تنور کشتی را داغ می‌کند و باعث می‌شود جوانان به سمت کشتی بیایند. «همه‌فن‌حریف» می‌تواند الگوساز باشد اما در تعریف الگو هم باید دقت کرد. الگوسازی از جوشش همه‌جانبه کشتی ایجاد می‌شود. درواقع الگو در یک حرکت روبه‌جلو و در هنگام جذب علاقه‌مندان به سمت کشتی شکل می‌گیرد. همه نمی‌توانند الگو باشند ولی الگوسازی می‌تواند ایجاد شود تا هر کسی یک قهرمان محبوب برای مردم باشد. اینکه چگونه این برنامه را کارشناسی کردم باید بگویم که در این برنامه قدرت، سرعت، هوش، استقامت، ‌انگیزه و توانمندی شرکت‌کنندگان را داوری می‌کردم.

«همه‌فن‌حریف» گام رو‌به‌جلویی برای کشتی است
«همه‌فــــــــــن‌حریــف» و برنامه‌هــــــای استعدادیابی دیگر، از لحاظ ساختاری یکسان هستند و کلیات‌شان یکی است اما جزئیات‌شان تفاوت دارد. برنامه‌های استعدادیابی ممکن است در حوزه‌های مختلف مثل موسیقی، هنر، فوتبال، مداحی و...تولید شده باشند اما درباره کشتی، سبک خاص خود را دارد. در بحث کشتی که ورزش اول مملکت است تولید این برنامه، حرکت بسیار زیبایی بود و می‌تواند گامی روبه‌جلو برای این ورزش باشد. این برنامه باید ادامه‌دار باشد. درواقع تاثیرگذاری‌اش در تداوم آن است. هر سال باید با اشکال مختلف این برنامه روی صحنه بیاید و یک چیز جدیدی را برای بینندگان تولید کند تا مخاطب را خسته نکند. اولین‌بار است که چنین برنامه‌ای تولید شده و قطعا ضعف‌هایی در آن وجود دارد، هیچ کسی عاری از خطا و اشتباه نیست. ما انتقادپذیر هستیم، هر کسی نظر و طرحی دارد ارائه دهد قطعا مطالعه می‌شود و در برنامه‌های بعد کمک می‌کند گامی به‌جلو باشد. این برنامه هم نتیجه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و هم نتیجه بلندمدت دارد. کشتی ورزشی است که یک‌شبه استعداد در آن تربیت نمی‌شود و دوره‌های ابتدایی، مقدماتی، قهرمانی و تیم ملی دارد.

    الگوی ما در این برنامه غلامرضا تختی بود
در این برنامه درخصوص فلسفه وجودی کشتی و دنیای پهلوانی و قهرمانی از نگاه اخلاقی هم امتیاز می‌دهیم و به موضوعات اخلاقی بسیار تاکید داریم. این را درنظر گرفتیم کسی که می‌خواهد به‌عنوان الگو در جامعه ورزش کشتی باشد، باید اولین فصل کتاب قهرمانی یعنی موضوعات اخلاقی و دنیای پهلوانی را درنظر بگیرد. بارها تاکید کردیم اگر کسی می‌خواهد قهرمان بلندآوازه و جاودانه بماند صرفا نباید به زور و بازوی خودش اتکا کند بلکه باید رفتار و منش پهلوانی را هم سرلوحه کار خود قرار دهد. در این برنامه روی مسائل اخلاقی و پهلوانی تاکید زیادی داشتیم و الگوی ما جهان‌پهلوان غلامرضا تختی بود و قطعا این موضوع را به‌جد پیگیری کردیم.

    «همه‌فن‌حریف» با یاغی فرق دارد
من با کارگردان سریال «یاغی» صحبت کردم و نقدی به آن داشتم که کاش قبلا از خبرگان کشتی نظرسنجی می‌شد. ما ورزشکاران کشتی هم نظراتی داشتیم تا سناریوی این سریال قوی‌تر شود. البته زحمت کشیده‌شده و داستانی را به صورت مصداقی به‌تصویر کشیدند اما از ما در این سریال نظرسنجی نکردند. سریال «یاغی» یک زندگینامه را به‌تصویر کشیده است. شاید اگر در الگوسازی کشتی ورود می‌کرد اثرگذاری آن بیشتر می‌شد و می‌توانم بگویم که کارکرد سریال یاغی با برنامه «همه‌فن‌حریف» کاملا متفاوت است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار