• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۹ - ۰۳:۴۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
برنامه استعدادیابی کشتی به آنتن تلویزیون می‌آید این نوع استعدادیابی جواب می‌دهد

در جست‌وجوی حسن یزدانی‌ها

برنامه‌ای به اسم «همه‌فن‌حریف» قرار است به استعدادیابی در زمینه کشتی بپردازد. البته به گفته تهیه‌کننده این برنامه، «همه‌فن‌حریف» اولین برنامه استعدادیابی در زمینه کشتی است و نمونه‌ خارجی دیگری نداشته است.

در جست‌وجوی حسن یزدانی‌ها

عاطفه جعفری و کیانا تصدیق‌مقدم: خبرنگار گروه  فرهنگ: ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻛﺸﻮرﻫﺎ در ﻣﻴﺎدﻳﻦ ﺑﻴﻦ‌اﻟﻤﻠلی ورزشی ﻋﻼوه‌ﺑﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮات اﺟﺘﻤﺎعی و اﻗﺘﺼﺎدی، ﻧﻤﺎدی از ﺛﺒﺎت و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی‌ﻫﺎی ﻫﻤﻪ‌ﺟﺎﻧبه آن ﻛﺸﻮرﻫﺎ ﻣﺤﺴﻮب می‌ﺷﻮد و یکی از ﻋﻠﻞ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری ﺑﺎﻻی ﻛﺸﻮرﻫﺎ در ورزش ﻗﻬﺮﻣﺎنی و ﺣﺮﻓﻪ‌ای، از اﻳﻦ ﻣﻮرد ﻧﺸأت میﮔﻴﺮد. ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ در ورزش ﻗﻬﺮﻣﺎنی در ﮔﺮو ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻪ عامل است: اﺳﺘﻌﺪاد ذاتی، ﺷﺮاﻳﻂ روانی ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻣﻄﻠﻮب و ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﻣﻬﺎرت.
ﺑﻪ ﮔﻔته ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺮﺑﻴﺎن و ﺻﺎﺣﺐ‌ﻧﻈﺮان از ﺑﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺬﻛﻮر، اﺳﺘﻌﺪاد ذاتی در اوﻟﻮﻳﺖ و ﻳکی از ﻣﻬﻢ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻋﻮاﻣﻞ در زﻣﻴنه ورزش ﻗﻬﺮﻣﺎنی اﺳﺖ. استعدادیابی مفهوم تازه‌ای در ورزش ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺷﻮاﻫﺪ ﻣﻮﺟﻮد ﺣﺪود 50 ﺳﺎل اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻴﺎن ﺑﻪ‌صورت ﻏﻴﺮرﺳمی ﺑﻪ اﺳﺘﻌﺪادﻳﺎبی و ارزﻳﺎبی وﺿﻌﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎنی و روانی اﻓﺮاد ﻣﺸﻐﻮل‌اﻧﺪ، اما ﺗﺎ ﭘﻴﺶ از ﺳﺎل 1970 که کشورهای اروﭘﺎی ﺷﺮقی ﺑﻪ‌وﻳﮋه روﺳﻴﻪ، آﻟﻤﺎن ﺷﺮقی و ﺑﻠﻐﺎرﺳﺘﺎن ﺑﺮﻧﺎمه اﺳﺘﻌﺪادﻳﺎبی داﺷﺘﻨﺪ، در ﻛﺸﻮر دیگری ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ای وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺖ. ﺣﺎﺻﻞ این اﺳﺘﻌﺪادﻳﺎبی در ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺣﻮزه اروﭘﺎی ﺷﺮقی ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﺗﺼﻮر و ﺣﻴﺮت‌اﻧﮕﻴﺰ ﺑﻮد. ﺑﻴﺸﺘﺮ اﻓﺮادی ﻛﻪ در ﺑﺎزی‌ﻫﺎی اﻟﻤﭙﻴک 1972 ﻣﺪال ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ، ﺑﻪ‌وﻳﮋه از آﻟﻤﺎن ﺷﺮقی، ﺑﻪ‌ﻃﻮر ﻋﻠمی اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ. اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع درﻣﻮرد ﺑﻠﻐﺎرﺳﺘﺎن در ﺑﺎزی‌ﻫﺎی اﻟﻤﭙﻴک 1976 نیز صدق می‌کرد. ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ 80 درﺻﺪ اﻓﺮادی ﻛﻪ ﻣﺪال ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ نتیجه ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺷﻨﺎﺳﺎیی اﺳﺘﻌﺪادﻫا ﺑﻮدﻧﺪ. همه این مقدمه گفته شد تا از برنامه جدید استعدادیابی تلویزیون بگوییم، برنامه‌ای به اسم «همه‌فن‌حریف» که قرار است به استعدادیابی در زمینه کشتی بپردازد. البته به گفته تهیه‌کننده این برنامه، «همه‌فن‌حریف» اولین برنامه استعدادیابی در زمینه کشتی است و نمونه‌ خارجی دیگری نداشته است.

استعدادیابی چیست و چرا مهم است؟
استعداد در لغت به معنای «آمادگی» و «توانایی» است. در واقع استعداد، به توانایی اطلاق می‌شود که به‌طور ذاتی درون فرد وجود دارد (ویژگی‌های انتسابی هر فرد). مثلا داشتن صدای خوب، یک استعداد است، زیرا توانایی است که هرکسی ندارد و به‌طور ذاتی در افرادی وجود دارد. در کلامی دیگر بزرگ‌ترین سرمایه هرشخص شناخت علاقه و استعدادهایش است. هرفرد با سرمایه‌گذاری روی خود می‌تواند اتفاقات بزرگی را رقم‌بزند.
اهمیت استعدادیابی از آنجایی مهم و حیاتی شد که می‌توان فرد را در بهترین حالت خودش قرار داد. با این‌حال استعدادها برای شکوفایی به زمینه مناسب و فراهم‌بودن شرایط محیطی نیاز دارند. کسی که استعدادهایش شناخته نشود، ممکن است از روی عدم آگاهی در مسیری قرار داده شود که بازدهی چندانی نداشته باشد. برای همین استعدادیابی در دوران کودکی اهمیت زیادی دارد.

استعدادیابی ورزشی
استعدادیابی ورزشی، از نظر دانشمندان علوم ورزشی، راهی منطقی، کوتاه و مقرون‌به‌صرفه برای حضور موفقیت‌آمیز ورزشکاران در صحنه‌های بین‌المللی است. این فرآیند نیازمند شناسایی و انتخاب افراد با استعدادی است که شرایط لازم جسمانی، مهارتی و رفتاری برای موفقیت در ورزشی خاص را داشته‌ باشند. تا آنجایی که به ورزشکاران نخبه مربوط می‌شود، کار و زمان مربی باید برای کسانی صرف شود که دارای توانایی‌های بالقوه باشند. در غیر این‌صورت، استعداد، زمان و انرژی مربی تلف‌شده یا در بهترین شکل آن ورزشکار متوسطی به‌وجود خواهد آمد.
ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺻﺎﺣﺐ‌ﻧﺎم در ﻋﺮصه ورزش ﻗﻬﺮﻣﺎنی ﺑﻪ ﻃﺮاحی و اﺟﺮای ﻓﺮآﻳﻨﺪ اﺳﺘﻌﺪادﻳﺎبی ﺑﻪﺻﻮرت ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ، ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ و ﺟﺎﻣﻊ اﻗﺪام ﻛﺮده‌اﻧﺪ. در ﺿﻤﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﺟﻮد ﻧﺸﺎن دﻫﻨده ﻛﺎرﺑﺮدی‌ﺑﻮدن ﻃﺮح‌ﻫﺎی اﺳﺘﻌﺪادﻳﺎبی و وﺟﻮد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎی ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ در ﺳﺎزﻣﺎن‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ ورزش ﻗﻬﺮﻣﺎنی در اﺟﺮای ﻃﺮح‌ﻫﺎی اﺳﺘﻌﺪادﻳﺎبی در اکثر ﻛﺸﻮرﻫﺎ اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻃﻮریﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﭘﻴﺶ‌ﺑﻴنی و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶ‌ﻫﺎی ﻣﺤﻴطی، در اﻧﺠﺎم رﺳﺎﻟﺖ و ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺧﻮد ﻣﻮﻓﻖ ﻋﻤﻞ کنند.
کشف و پرورش استعدادها به‌عنوان رویکردی جدی در ورزش قهرمانی و آماده‌سازی ورزشکاران برای مسابقات بزرگی مانند بازی‌های المپیک مطرح است. اما بررسی اجمالی تاریخچه استعدادیابی ورزشی در ایران و به‌ویژه آموزش‌وپرورش نشان می‌دهد که طرح اجرایی جامعی برای مدیریت استعدادیابی و استعدادپروری در کشور وجود ندارد و بسیاری از برنامه‌های استعدادیابی به‌ثمر نمی‌رسند و بیشتر موفقیت‌های به‌دست آمده تاکنون مقطعی بوده است. لذا توجه هرچه بیشتر به این موضوع در سازمان‌های مرتبط با این امر مهم، ضروری و اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد که با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده محقق خواهد شد.

«همه‌فن‌حریف» قرار است چه کند؟
 Talent showیا «نمایش استعدادها» قالبی است که در دهه80 میلادی از جشن‌های دبیرستانی به مدیوم تلویزیون راه پیدا کرد اما از ابتدای قرن بیست‌ویکم بود که انگلستان این مدیوم برنامه‌سازی را قوام داد و به آمریکا و پس از آن به سرتاسر دنیا صادر کرد. در ابتدا اکثر این نوع برنامه‌ها برای رقابت بین خواننده‌های ناشناس تولید می‌شدند اما کم‌کم نمایش‌های سرگرمی‌ساز دیگری مثل رقص، دوبله، بازیگری، هنرهای رزمی، نواختن ساز، شعر، نمایش‌های کمدی یا سایر فعالیت‌ها هم به فهرست اجرا‌ها اضافه شد.
تلویزیون هم از قافله برنامه‌های استعدادیابی عقب نمانده است و برنامه عصرجدید در تلویزیون شروع یک گام جدید برنامه‌سازی در این حوزه بود، خیلی‌ها می‌گفتند این مسابقه استعدادیابی نیست و احسان علیخانی در جواب به این سوال در نشست خبری فصل اول عصرجدید گفت: «من از نسل دهه۶۰ هستم. در دوران کودکی و نوجوانی ما چه‌کسی برایمان استعدادیابی می‌کرد؟ اوج چالشی که داشتیم قبل از کنکور بود. اگر توانسته باشیم در این برنامه حسی را برانگیخته کنیم که فکر می‌کنم این کار را کردیم، اتفاق مبارکی است. البته الان معضلات جدی درباره نگاه پدر و مادرها به استعدادها داریم که امیدوارم عصرجدید در این روند استعدادیابی تاثیر بگذارد. کدام برنامه استعدادیابی را دیده‌اید که در آن نقال و خراط بیاورند. این چیزها مختص ما ایرانی‌ها است.»
حالا تلویزیون در گامی جدیدتر در حوزه ورزش تخصصی به موضوع کشف استعداد در رشته ورزشی کشتی پرداخته است. برنامه همه‌فن‌حریف عنوان این برنامه است و از ابتدای مهر از شبکه‌ورزش پخش خواهد شد. محور اصلی این برنامه که برای پخش از شبکه‌ورزش سیما در دست تولید است، استعدادیابی در زمینه ورزش کشتی و معرفی بیشتر و حرفه‌ای‌تر این رشته ورزشی به علاقه‌مندان است.
درمورد اهداف ساخت این برنامه می‌گویند: «شبکه ورزش سیما تلاش دارد با تولید برنامه‌ای با رویکرد استعدادیابی و پشتوانه‌سازی، این ورزش ملی را درجهت بازیابی جایگاه خود به‌عنوان ورزش اول کشور یاری کند.»
هادی عامل از کارشناسان و گزارشگران کشتی که در برنامه «همه‌فن‌حریف» به‌عنوان مجری و گزارشگر حضور دارد، درباره ساختار این برنامه می‌گوید: «شناسایی و کشف استعدادیابی از میان نوجوانان و جوانان از اهداف اصلی این برنامه است که در سه مرحله درحال تولید است. مرحله نخست به اطلاعات عمومی مربوط به کشتی اختصاص دارد و سوالاتی از شرکت‌کنندگان درخصوص قوانین و قواعد این ورزش پرسیده می‌شود. بخش دوم هم مربوط به آمادگی جسمانی است که شرکت‌کنندگان در 6 ایستگاه، توانایی و قابلیت‌های جسمانی خود را محک می‌زنند و بخش آخر هم کشتی‌گرفتن شرکت‌کنندگان است و در این مرحله، منتخبان با هم به رقابت می‌پردازند. در تمامی این مراحل هم داورانی از مربیان تیم ملی کشتی، عملکرد آنها را ارزیابی می‌کنند.»
در این برنامه چهار داور از چهره‌های سرشناس کشتی حضور دارند. محمدبنا، سرمربی تیم ملی فرنگی بزرگسالان، پژمان درستکار سرمربی تیم ملی بزرگسالان کشتی آزاد، علی محمدی از قهرمانان اسبق کشتی، عباس جدیدی از قهرمانان المپیک و مسابقات جهانی در رشته کشتی که عملکرد شرکت‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
در فصل اول این برنامه، 14 نوجوان در رده‌سنی ۱۴ تا ۱۷ سال در ۴ وزن و ۱۴ تیم که ۷ تیم آن فرنگی و ۷ تیم آزاد است، در برنامه حضور دارند و به گفته عوامل این برنامه تلاش می‌شود که در بخش‌های بعدی و فصل‌های آتی، این مسابقه استعدادیابی در بازه‌سنی بیشتر و چندین رده‌سنی برگزار  شود. برنامه «همه‌فن‌حریف» برای نفر اول جایزه و آورده خوبی را درنظر دارد و جدا از این موضوع در این برنامه برای این رده‌سنی فرصتی فراهم است تا خودشان را به سرمربی تیم ملی بزرگسالان کشتی ایران ثابت کنند.

«همه‌فن‌حریف» اولین برنامه استعدادیابی کشتی در دنیاست
سیدمحمدرضا نعمتی، تهیه‌کننده «همه‌فن‌حریف»، درباره این برنامه گفت: « این برنامه در قالب 36 قسمت 50 دقیقه‌ای تولیدشده و قرار است روی آنتن شبکه سه و ورزش برود. ماهیت برنامه «همه‌فن‌حریف»، استعدادیابی کشتی در کشور است، به این شکل که 14 استان را مشخص کردیم و 14 مرکز کشتی را براساس فاکتورهای فدراسیون، انتخاب کردیم و از هر استانی 4 استعداد کشتی را پیداکردیم. درواقع از بعضی شهرها کشتی‌گیر فرنگی و از بعضی شهرهای دیگر برای کشتی آزاد انتخاب کردیم. این‌ شرکت‌کنندگان براساس گزینش‌ها و مسابقات مختلف انتخاب شدند و تعداد آنها به 56 نفر رسید. 56 نوجوان 17-14 ساله در 4 وزن به تهران آمدند و در سه بخش آمادگی جسمانی، هوش و اطلاعــــات عمومی و کشتی با هم رقابت کردند. درنهایت دو تیم یکی از فرنگی و دیگری از کشتی آزاد برنده این فصل از مسابقات شدند.»
وی در رابطه با هدف تولید این برنامه گفت: «هدف این برنامه استعدادیابی کشتی بود. با توجه به اینکه کشتی ورزش اول مملکت ما است از ما خواستند تا به‌صورت ویژه به کشتی بپردازیم. یعنی قرارشد به این ورزش جایگاه بیشتری داده‌شود تا بیش‌ازپیش در ذهن مخاطبان و علاقه‌مندان خود جای پیدا کند. این برنامه از سال گذشته و قبل از اینکه کشتی با توجه به سریال‌های نمایش خانگی رونق بگیرد، پیش‌تولید شد و تقریبا یک‌ماه پیش ضبطش را انجام دادیم و برنامه آماده تدوین است و فکر می‌کنم از مهرماه روی آنتن شبکه سه و شبکه ورزش برود.»

    الگویی نداشتیم و قرار بود ما الگویی تعریف کنیم
نعمتی در پاسخ به اینکه «همه‌فن‌حریف» اولین برنامه‌ای است که برای استعدادیابی کشتی تولید شده و این موضوع چه سختی‌هایی داشت، گفت: «برای اولین‌بار است که در دنیا برنامه استعدادیابی کشتی ساخته‌ شده و نمونه دیگری هم نداشته است و این موضوع کار ما را بسیار سخت می‌کرد. الگویی نداشتیم و قرار بود ما الگویی تعریف کنیم که این کار ما را سخت‌تر می‌کرد.»
وی درباره ارگان‌هایی که از این برنامه حمایت کردند گفت: «مجموعه شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه‌اول) حامی مالی برنامه ماست و با مشارکت فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران و سازمان صداوسیما بود که «همه‌فن‌حریف» تولید شد. این سه ارگان و سازمان پشت کار ایستادند و از ما حمایت کردند.»

    از هیچ برنامه‌ای الگوبرداری نکردیم
نعمتی در پاسخ به اینکه آیا در زمینه استعدادیابی از برنامه «عصرجدید» الگوبرداری کردید یا خیر گفت: «فضای برنامه ما چون متفاوت است اصلا نمی‌‌توانستیم از برنامه‌ای همچون «عصرجدید» الگو بگیریم، شاید فضای برنامه ما به واسطه آمادگی جسمانی شبیه برنامه‌های رقابتی آمادگی جسمانی خارجی باشد ولی کلیتش این چنین نیست و از هیچ برنامه‌ای الگوبرداری نشده چون برنامه این‌چنینی تا به‌حال تولید نشده است.»

    این برنامه برای مخاطبان عام تلویزیون هیجان‌انگیز است
این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه آیا این برنامه فقط جنبه سرگرمی دارد یا در طولانی‌مدت قرار است الگوسازی کند، گفت: «با توجه به اینکه این برنامه متشکل از ســـــه بخش هیجان‌انگیز و جالـــــب آمادگی جسمانی، هوش و اطلاعات عمومی کشتی است قطعا برای مردم جنبه سرگرمی دارد. بخش آمادگی جسمانی هربار در هرقسمت از برنامه تغییر می‌کند و با توجه به اینکه رقابت‌ها جدولی است در هرپارت یک استان حذف می‌شود و این هیجان برنامه را بیشتر می‌کند. به این دلیل این برنامه برای مخاطبان عام تلویزیون هیجان‌انگیز است. چون مسابقه است و بعضا حساسیت در آن بالا می‌رود.»
وی درباره معیار انتخاب کارشناسان و داوران برنامه گفت: «انتخاب این بزرگواران دلایل زیادی داشت ولی در درجه اول به این دلیل بود که این افراد جزء بهترین کشتی‌گیران ایران هستند. محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی است و حرفی در انتخاب ایشان نمی‌ماند. او سال‌هاست در کشتی فرنگی ایران مربی‌گری می‌کند. در کشتی آزاد پژمان درستکار است که جدای از عناوین ورزشی که دارد چند سالی است سرمربی کشتی آزاد کشور است و در این چندسال، به‌خوبی خودش را در دنیا ثابت کرده است. این دو جزو اصلی‌ترین گزینه‌ها در کشتی فرنگی و آزاد هستند. در کشتی آزاد عباس جدیدی را داریم که قهرمان المپیک و جهان بود و جزء عنوان‌دارها و پرافتخارترین کشتی‌گیرهای مملکت است. یک کشتی‌گیر به نام علی محمدی در کشتی فرنگی داریم که مدیر تیم‌های ملی کشتی است و هم قهرمان آسیا بود و در حال حاضر هم مدیرفنی تیم ملی کشتی است. سعی کردیم این 4 نفر جدای از اعتبار در بحث کشتی، محبوبیت هم داشته باشند، و این را باید بگویم که محمدبنا بهترین مربی قرن شد. به این واسطه سعی کردیم هم از نظر فنی بهترین باشند و هم بحث محبوبیت بین مردم را داشته باشند.»

    برنده‌ها مستقیم به تیم ملی می‌روند
تهیه‌کننده «همه‌فن‌حریف» درباره اینکه این برنامه چطور می‌تواند به کشف استعداد در کشتی کمک کند، گفت: «زمانی که کشتی روی آنتن باشد علاقه‌مندان به سمت باشگاه‌های کشتی می‌آیند و این امر برای ما کفایت می‌کند تا همان‌جا استعدادیابی شوند. شرکت‌کنندگان ما یعنی 56 نوجوان از 14 استان آمدند. این افراد زیر نظر بزرگ‌ترین مهره‌های کشتی ایران تمرین کردند و در آخر برنامه، جایزه‌ای که برای برنده درنظر گرفته‌شده این است که محمدبنا و پژمان درستکار چندنفر را مستقیم به تیم ملی در رده‌سنی خودشان می‌برند. درباره همین موضوع بنا گفته بود که یکی از بچه‌ها را بعد از مسابقات جهانی به اردوی تیم ملی برای تمرین می‌برد.»
وی درباره شیوه‌های این برنامه در الگوسازی ورزش قهرمانی کشتی گفت: «در هربرنامه‌ای سه بخش آمادگی جسمانی، هوش و کشتی داریم. در بخش آمادگی جسمانی در انتهای هربخش یک‌ فن کشتی اجرا می‌شود که داورها آن را آنالیز می‌کنند و نکات مهم را بیان می‌کنند. هر داور دو چراغ رای سبز و قرمز دارد و برحسب امتیازاتی که خود برای بازیکن قائل می‌شود سبز یا قرمز می‌دهد. این امر باعث می‌شود کسی که در خانه برنامه را می‌بیند این آورده را داشته باشد که آن ورزش را به صورت تخصصی بیاموزد.»

    سعی کردیم از حواشی دور بمانیم
نعمتی در پاسخ به اینکه اگر این برنامه ادامه‌دار شود پیش‌بینی شما برای چند سال آینده ورزش کشتی چیست، گفت: «هدف ما این است که در کوتاه‌مدت به نتیجه برسیم و برای همین است که رده سنی 14 تا 17 سال را انتخاب کردیم که این بچه‌ها تا چندسال دیگر بتوانند به مسابقات جهانی بروند. مطمئنم تا 5-4 سال آینده بچه‌های «همه‌فن‌حریف» جزء قهرمان‌های جهان و آسیا و تیم ملی هستند و در دوران بعدی در المپیک نیز چنین است.»
یکی از آفات استعدادیابی در فضای رسانه، بحث شهرت‌طلبی شرکت‌کنندگان این جنس مسابقه‌ها است و این احتمال برای برنامه کشف استعداد کشتی «همه‌فن‌حریف» هم وجود دارد. نعمتی در پاسخ به این ابهام و اینکه ممکن است بعضی شرکت‌کنندگان در معرض شهرت قراربگیرند و دچار حواشی بعدی شوند، گفت: «این موضوع ممکن است برای هرآدمی اتفاق افتد، چه ورزشکار باشد چه سوپراستار و بازیگر. اما ما سعی کردیم سراغ کسانی برویم که بخش زیادی از راه را آمده باشند. این‌ها در بحث تمرین کردن و استعداد بهترین‌های استان خود هستند. درواقع ما در هر استان استعدادیابی کردیم و برگزیدگان انتخاب شدند. برای جلوگیری نسبی از حواشی، دوربین ما رفته و با خانواده این بچه‌ها هم صحبت کرده است. یعنی سعی کردیم سراغ کسانی برویم که این فیلتر را رد کرده باشند. هرچند که این جریان شهرت جزءلاینفک حضور در رسانه است، یعنی ممکن است برای بازیگر سینما یا برای ورزشکار حرفه‌ای که یک مدال جهانی می‌گیرد، اتفاق افتد. ولیکن این را هم بگویم که تدبیر ویژه‌ای برای آن درنظر نگرفتیم.»

    کل کشور را درنظر گرفتیم، نه‌فقط مازندران  
یکی از گزاره‌های مشهور در ورزش قهرمانی کشتی این است که استان مازندران و مربیانش نقش مهمی در کشف استعداد و علاقه‌مندکردن نوجوان‌ها به ورزش کشتی دارند. نعمتی در پاسخ به سوالی در مورد به‌کارگیری و مشورت مربیان شهرستانی گفت: «جدای از 4 داور اصلی، 14 کمک‌مربی داریم. از تمام استان‌ها بازیکن آمده است و از مربیان سازنده در هراستان استفاده کردیم. این هم فقط مختص استان مازندران نبود و از بقیه استان‌ها هم مربی گرفتیم. از مازندران آقای اباذر میرزایی، آقای محمدیان و... بودند. از شیراز رحیم گیوی بود و از تهران آقای سوریان بود که ایشان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان هستند و جزء مربی‌های پایه و کشتی‌گیرساز تهران محسوب می‌شوند. درواقع ما تنها مازندران را درنظر نگرفتیم و کل کشور را دیدیم. سراغ کسانی رفتیم که در قالب کمک‌مربی، بازیکن‌ساز هستند. از استان‌های فارس، مازندران، تهران، خوزستان مربی داشتیم. آقای طالب‌وند مربی سازنده امیر میرزازاده است که در جهانی مدال آورد. آقای آقاجانی که در جهانی مربی کشتی‌گیران جهانی ما بود. از همه این عزیزان استفاده کردیم و تنها مازندران را درنظر نگرفتیم. سعی کردیم کل کشور را ببینیم و تمام استان‌هایی که کشتی‌ساز هستند نماینده در بحث مربی دارند.»

    از سریال «یاغی» عضو بیشتری برای کشتی می‌گیریم
سریال یاغی از جمله آثار مهم این روزهای شبکه نمایش خانگی است که قهرمان آن یک کشتی‌گیر است. چندی‌پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد که پخش این مجموعه، باعث اقبال نوجوانان به ورزش کشتی شده است. تهیه‌کننده «همه‌فن‌حریف» در پاسخ به اینکه آیا «یاغی» را دیده است یا نه، گفت: «بله. تلاش و هدف ما این است که بیشتر از سریال «یاغی» عضو برای ورزش قهرمانی کشتی بگیریم. ناخواسته با سریال «یاغی» همزمان شدیم و به همین دلیل با آن مقایسه می‌شویم. برای سریال «یاغی» زحمت زیادی کشیدند و عوامل درجه یک بودند ولی نکته این است که آن یک سریال تلویزیونی بود و ما یک برنامه‌ترکیبی تلویزیونی هستیم. درست نیست که قیاس شویم. ما تلاش می‌کنیم که با این برنامه مخاطب بیشتری برای کشتی جذب کنیم و با توجه به اینکه برنامه ما از رسانه‌ملی و از بهترین شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود و همچنین مدت زمان ما بیشتر از سریال «یاغی» است، نتیجه خوبی خواهیم گرفت.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟