• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۸ - ۰۳:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
نگاهی به فیلم‌سینمایی «تصمیم جدایی»

دوقطبی خشونت و عاطفه

کمدی ظریفی در لابه‌لای تصویرسازی درام‌محور این اثر وجود دارد که سعی دارد در کنار تیره‌ترین احساسات انسانی، کلکسیون عواطف مخاطب را تکمیل کند.

دوقطبی خشونت و عاطفه

فاطمه جباری، منتقد:پارک چان‌ووک (Park Chan-wook) کارگردان پرآوازه‌ صنعت سینمای کره جنوبی با جدیدترین اثر خود «تصمیم جدایی» بار دیگر نظرها را به سمت خود جلب کرده است. چان‌ووک که در رزومه‌ هنری‌اش آثار مطرحی از جمله «پیرپسر»، «بانوی انتقام » و «ندیمه» را دارد با این فیلم جدید سعی دارد رزومه‌ جنایی و معمایی‌اش را تکمیل کند. 
تصمیم جدایی دومین اثر بلند چان‌ووک بعد از «ندیمه» در سال ۲۰۱۶ است که نیاز به صبوری مخاطب برای ۱۳۸ دقیقه دارد. 
جدیدترین اثر نوآر این کارگردان در قالب درامی جنایی و عاشقانه است که اغراق در نمایش اشیا، دقت به جزئیات صحنه و تاکید بر تقارن تصاویر، به نوعی نمایانگر حضور پرشور اکسپرسیونیسم در این فیلم است. مهم‌ترین عنوانی که می‌توان سرچشمه‌ اصلی آن را در آثار پرتعلیق هیچکاک هم دنبال کرد. اکسپرسیونیسم نهفته در آثار هیچکاک را نیز می‌توان در اهمیت اشیا برای روایت یک جنایت مشاهده کرد. اهمیت ساعت در قتل‌های زنجیره‌ای، یکی از نقاط بالقوه و کلیدی چان‌ووک در این فیلم برای ساخت یک فضای پرالتهاب و سیاه است که نشان از شناخت درست او از محیط نوآر دارد. حضور کاراکتر سئو ری و شخصیت‌پردازی دقیق او در پیکر زن اغواگر، توانسته بار اصلی داستان را به دوش بکشد. شخصیت زن اغواگر (فم‌فتال) نقشی حیاتی در شکل‌گیری قصه و روند رشد داستان دارد و از مولفه‌های اساسی یک فیلم نوآر شمرده می‌شود.
 زنانی که عموما زخم دیده‌اند و سعی دارند انتقام زخم‌های خود را بگیرند و نهایتا هم به‌گونه‌ای در داستان می‌میرند. این کاراکتر زن تا حدی شباهت به زنانی در داستان‌های شکسپیر دارد که عموما زخمی کاری دارند و معشوقه بودن مجال گرفتن انتقام را برایشان فراهم می‌کند. سئو ری به‌عنوان قطب اصلی شکل‌گیری جنایات، پیچیدگی‌های رایج آثار این کارگردان را خلق می‌کند. این پیچیدگی‌ها مخاطب انبوه را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند که در آثار متعارف‌تر هالیوود کمتر دیده می‌شوند. فیلم، تلاش زیادی می‌کند تا ما بتوانیم در کنار فضای معماگونه‌ زندگی شخصیت‌های مثبت و منفی داستان، بعد احساسی ماجرا را هم دنبال کنیم. 
جذابیت‌های سبک نوآر، به‌خصوص شکل متمایز و خاص نمایش خشونت در این قبیل آثار، تا حدودی تحت تاثیر محدودیت‌های اخلاقی و ایدئولوژیک هم قرار دارند؛ اما با وجود این، کارگردانان این ژانر اغلب امضای مخصوص به خودشان را دارند. خشونت نهادینه‌شده در سلسله آثار چان‌ووک با قیچی به نمایش درمی‌آید و شاید بتوان گفت امضای مخصوص او شمرده می‌شود. بوطیقای خشونت چان‌ووک در رزومه‌ هنری او باعث شده تا آثارش علاوه‌بر چالش‌های داستانی، ظرافت و ابتکاری به‌مراتب بیشتر در نمایش خشونت به خرج دهند. 
کمدی ظریفی در لابه‌لای تصویرسازی درام‌محور این اثر وجود دارد که سعی دارد در کنار تیره‌ترین احساسات انسانی، کلکسیون عواطف مخاطب را تکمیل کند. نمایش تصویرسازی ذهنی بازپرس(های جون) در خانه‌ سئو ری یکی از همین ظرافت‌های چان‌ووک است که به‌صورت کنترل‌شده به خلق کمدی موقعیت می‌پردازد. سینمای چان‌ووک را می‌توان یکی از قوی‌ترین سازندگان دوقطبی خشونت و عواطف لطیف انسانی دانست. سبک ویژه‌ی او در خلق درونیات و جزئی‌ترین کنش‌های شخصیت انسانی، توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. با اینکه او هر بار به بررسی یک کاراکتر نامتعارف و معرفی آن به بیننده می‌پردازد، اما شیوه‌ کارگردانی او کاری با مخاطب می‌کند که بتواند پذیرای این تضاد باشد و ارتباط نزدیکی با شخصیت‌ها برقرار کند. «تصمیم جدایی» را می‌توان یکی از آثار موفق سینمای نوآر چان‌ووک به حساب آورد که به پکیج جنایی این کارگردان اضافه شد. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار