• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۷ - ۰۲:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

عدالت آموزشی در کشور فقط از لحاظ کمی ایجاد شده است

در حوزه آموزشی به‌رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی در ۴۰ سال اخیر از لحاظ کمی عدالت آموزشی به‌شکل مناسب ایجاد شده است.

عدالت آموزشی در کشور فقط از لحاظ کمی ایجاد شده است

سیدمحمد بطحایی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «ایسکانیوز» درباره عدالت آموزشی گفت: «در جمهوری اسلامی نظام حاکمیتی براساس آموزه‌های دینی و عدالت استوار است. به عبارت دیگر دین از سوی شارع مقدس وضع‌شده تا عدالت را در بین افراد حاکم کند تا کسی نتواند به فرد دیگر ظلم کند و نسبت به افراد جامعه اجحاف شود. موضوع عدالت آموزشی بعد از انقلاب اسلامی یکی از موضوعات مطرح است.»  وی افزود: «کشورهایی با اقتصاد سرمایه‌داری به تفاوت بین افراد از حیث وضعیت اقتصادی اهمیت می‌دهند تا طبقات اقتصادی افراد با شکاف فراوان همراه نباشد، چون بروز عدالت اقتصادی و اجتماعی یکی از عوامل بقا در جامعه محسوب می‌شود. در حوزه آموزشی به‌رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی در ۴۰ سال اخیر از لحاظ کمی عدالت آموزشی به‌شکل مناسب ایجاد شده است. برای مثال در اغلب شهرهای دورافتاده مدرسه، کلاس درسی و معلم وجود دارد. جمهوری اسلامی از لحاظ کمی در زمینه عدالت‌آموزی در راستای کاهش نابرابری در حوزه آموزش گام برداشته است. هرچند از لحاظ کیفی شاهد نابرابری شدید در بین مدارس هستیم.»  معاون رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: «برای مثال دانش‌آموزان در بخش‌های مرفه جامعه تکنیک‌های موفقیت در کنکور را می‌آموزند. باید دانست که داوطلبی که رتبه‌های مناسب در کنکور کسب کرده باسواد نیست، بلکه تکنیک‌ها را آموخته است.»  بطحایی تاکید کرد: «تمامی دانش‌آموزان در روش‌های آموزش مناسب، نیروهای انسانی، تجهیزات آموزشی و کمک‌آموزشی از شرایط یکسان برخوردار نیستند و دسترسی به منابع آموزشی در کشور به یک‌میزان نیست. برای مثال دانش‌آموز ساکن در کلان‌شهرها با سطح اقتصادی خانوارهای در حد متوسط‌به‌بالا به قوی‌ترین منابع آموزشی و کمک‌آموزشی دسترسی دارد. درحالی‌که دانش‌آموزان در مناطق کم‌برخوردار از امکاناتی همچون اینترنت مناسب، تلفن و... بی‌بهره هستند و همین امر به بروز ناعدالتی دامن می‌زند. برای مثال امکانات دانش‌آموز در زاهدان به‌عنوان مرکز استان در مقایسه با دانش‌آموز دیگر در منطقه ۱۹ تهران و دیگر کلان‌شهرها متفاوت است، طبیعتا همین کمبودها در نتایج کنکور بروز می‌کند.»

افزایش تعداد و حجم دانشگاه‌های پزشکی باعث افتخار نیست
به گفته وی با بررسی رتبه‌های برتر کنکور اغلب افراد از مدارس غیردولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و... بودند. اگر امسال در بین رتبه‌های برتر کنکور شاهد درخشش داوطلبان از مدارس غیردولتی و استعداد درخشان هستیم ماحصل فعالیت‌ها در ۴ سال گذشته است.  معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد با بیان اینکه شاهد بروز سیل مهاجرت افراد تحصیلکرده به خارج از کشور هستیم، تاکید کرد: «بنابر این اقداماتی همچون افزایش تعداد و حجم دانشگاه‌های پزشکی باعث افتخار نیست، چون پزشکان فارغ‌التحصیل در این طرح از مناطق برخوردار به تحصیل پرداخته و اغلب در اولین فرصت هم مهاجرت را انتخاب می‌کنند.»  بطحایی افزود: «به باور بنده برای بی‌عدالتی در بعد کیفی باید به‌سرعت چاره‌اندیشی شود. البته به موازات آن برگزاری کنکور هم باید اصلاح شود. به باور بنده اعلام تغییر جدید در کنکور در بروز عدالت آموزشی موثر و یک گام روبه‌جلو تلقی می‌شود. امیدواریم با استواری سیاستگذاران در این تغییرات در آینده نزدیک مساله کنکور حل شود.»

جذب با اولویت نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی
عباس اشرفی، رئیس مرکز جذب و امور هیات‌علمی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با آنا اظهار کرد: «با توجه به آغاز فراخوان دانشگاه آزاد برای جذب هیات‌علمی از طریق سامانه جامع دانشگاه (www. sajed. iau. ir) و همچنین مصوبه «ضوابط ویژه جذب برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان» شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزیدگان حمایت جذب در موسسات علمی بنیاد مطابق شیوه‌نامه «تسهیلات جذب دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی در موسسه‌های علمی» طرح شهید دکتر شهریاری، در اولویت جذب قرار خواهند گرفت.»  وی افزود: «به‌منظور جلوگیری از تاخیر در فرآیند بررسی تقاضای استخدام فارغ‌التحصیلان مرد برگزیده طرح نظام وظیفه تخصصی (مربوط به بنیاد ملی نخبگان و مرکز تعاملات بین‌المللی) مطابق با شیوه‌نامه‌های مربوطه، امکان شرکت در فراخوان جذب اعضای هیات‌علمی و طی همزمان مراحل انجام پروژه جایگزین خدمت، وجود دارد.»  اشرفی ادامه داد: «در این مدت فرآیند بررسی صلاحیت علمی و عمومی افراد انجام می‌شود. لکن در صورت اتمام فرآیند جذب و موافقت با استخدام، برای صدور حکم کارگزینی نیاز به ارائه مدارک اتمام دوره مطابق قوانین خواهد بود.»  رئیس مرکز جذب و امور هیات‌علمی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «با عنایت به فراهم‌شدن امکان جذب دانش‌آموختگان مقطع دکتری تخصصی مشمول وظیفه عمومی با استفاده از طرح مشمولین متخصص در دانشگاه آزاد، افراد برگزیده تسهیلات بنیاد ملی نخبگان در صورت تمایل می‌توانند برای عضویت در هیات‌علمی وظیفۀ رشته‌های مورد نیاز، به سامانه جامع دانشگاه مراجعه و تقاضای جذب خود را ثبت کنند.»  وی اعلام کرد در این فراخوان (نوبت اول ۱۴۰۱) بیش از ۷۰۰ عضو هیات‌علمی در رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی و معارف اسلامی جذب خواهند شد. تعداد ۴۰ نفر هیات‌علمی وظیفه( طرح مشمولان متخصص) نیز جذب می‌شوند.

آزمایشگاه ملی خودرو در دانشگاه آزاد تاسیس می‌شود
عبدالله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره آخرین اقدامات برای توسعه فناوری در واحدهای دانشگاه آزاد در سال تحصیل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ گفت: «برای توسعه فناوری در دانشگاه‌ها اقدامات مختلف در اولویت برنامه‌های کاری قرار گرفته است، چون سند تحول و تعالی دانشگاه در حوزه‌های مختلف تکلیف را مشخص کرده است.»  وی با بیان اینکه شبکه‌سازی از اقدامات اصلی بخش پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد است، افزود: «شبکه‌های علمی مختلف تشکیل شده و شبکه‌ها یکدیگر را شناخته و توانمندی‌ها مشخص شده است.»  محمد با بیان اینکه در شبکه‌ها پروژه‌های مساله‌محور در اولویت اقدامات قرار می‌گیرد، ادامه داد: «برای سال تحصیلی جدید در زمینه اتوماسیون فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری جشنواره‌های متعدد در دستورکار قرار گرفته است، چون فعالیت‌ها باید از حالت سنتی خارج شده و در حوزه مراکز تحقیقات هم به‌دنبال ایجاد بستر همکاری بین سازمان‌های مختلف و مراکز تحقیقات متعدد هستیم.»  به گفته مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در حوزه آزمایشگاه‌ها تجهیزات پیشرفته کدگذاری شده و دستگاه‌های پیشرفته مشخص‌شده تا هرگونه آنالیز ازسوی یک‌دستگاه، توسط کارشناس مسئول تعیین‌شده و دانشجویان تایید شده و گزارش را در سامانه پژوهشیار به‌عنوان مدارک پیوست پایان‌نامه بارگذاری کرده و این اقدام کیفیت پایان‌نامه‌ها را ارتقا می‌دهد.»  محمدی ادامه داد: «آزمایشگاه ملی خودرو با همکاری تمامی واحدهای دانشگاه آزاد کشور با هدف یک‌پارچه‌سازی یافته‌ها و توانمندی‌های خودرو در واحدهای مختلف دانشگاهی تشکیل‌شده تا بتوان به تاسیس آزمایشگاه ملی پرداخت. همچنین درحال رایزنی با واحدهای دانشگاهی استان تهران هستیم تا آزمایشگاه ملی در سطح این استان راه‌اندازی کرد. » وی درباره ماحصل همکاری‌ها بین دانشگاه و صنعت تاکید کرد: «تمامی اقدامات در حوزه آزمایشگاه‌ها در راستای شعار حل مساله است و مسائل صنعت باید احصا شده و تجهیزات و اعزای هیات‌علمی را برای حل مسائل در حوزه‌های مختلف آماده کرد. همچنین پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه حل مشکلات مورد توجه قرار گیرد.»  مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد گفت: «برای توسعه صنعت و دانشگاه باید به حل مساله توجه کرد، در غیر این صورت با اقدامات جزیره‌ای کاری ازپیش نمی‌رود. امیدواریم در سال تحصیلی جدید ارتباط صنعت با دانشگاه عمیق شده و صنعت به جایگاه حل مساله دانشگاه اطمینان یابد.»

اعلام جزئیات برنامه زمان‌بندی تکمیلی انتخاب‌واحد و حذف و اضافه نیمسال اول تحصیلی
جزئیات برنامه زمان‌بندی تکمیلی انتخاب‌واحد و حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1401 اعلام شد.  براساس برنامه زمان‌بندی‌شده، انتخاب‌واحد دانشجویان دانشگاه آزاد در نیمسال اول توسط سامانه آموزشیار انجام می‌شود و از 27 شهریورماه الی اول مهرماه ادامه دارد.  همچنین حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه آزاد در نیمسال اول از 2 مهرماه الی 8 مهرماه انجام خواهد شد.  دانشجویان دانشگاه آزاد برای انتخاب‌واحد در نیمسال اول باید به سامانه آموزشیار به آدرس edu. iau. ac. ir مراجعه کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار