• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۱ - ۱۶:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

نگاهی تاریخی به سنت راهپیمایی اربعین

بنیانگذار پیاده‌روی دسته‌جمعی در اربعین حسینی، مرحوم شیخ انصاری متوفی سال 1281 ه.ق بود.

نگاهی تاریخی  به سنت راهپیمایی اربعین

اگرچه زیارت قبر امام حسین(ع) در روز اربعین توسط جابر بن عبدالله انصاری مرسوم شد، اما بنیانگذار پیاده‌روی دسته‌جمعی در اربعین حسینی، مرحوم شیخ انصاری متوفی سال 1281 ه.ق بود که چنین حرکتی را به‌عنوان رسم و نمادی برای شیعیان معرفی کرد. این رسم بعد از مدتی به‌فراموشی سپرده شد ولی مجددا توسط محدث‌نوری احیا شد و به‌عنوان رسم‌وسنتی نیکو در میان شیعیان رواج یافت. این عالم بزرگوار اولین‌بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که سه‌روز در راه بود و حدود 30 نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند. از آن زمان، محدث‌نوری تصمیم گرفت هرسال این کار را تکرار کند. ایشان آخرین‌بار در سال 1319 هجری، با پای پیاده به حرم اباعبدالله حسین(ع) مشرف شد. این اقدام، زمینه‌ساز پیاده‌روی بسیاری از عاشقان اهل‌بیت(ع) شد و در راستای انجام این مراسم معنوی، برخی علما و مراجع تقلید نیز پای پیاده به کربلا رفتند، ازجمله این افراد میرزاجوادآقا ملکی‌تبریزی، یکی از مراجع عالی‌قدر جهان تشیع بود که چندین‌بار پای پیاده از عتبه علوی رهسپار عتبه حسینی شد. ایشان درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی می‌گوید: «بر مراقبه‌کننده الزام است که بیستم صفر (روز اربعین) را برای خود، روز حزن و ماتم قرار دهد و بکوشد که امام شهید(ع) را در مزار حضرتش زیارت کند؛ هرچند تنها یک‌بار در تمام عمرش باشد.»
با کودتای بعثی‌ها در عراق و ضدیت آنها با اسلام و اعلام فتوای آیت‌الله‌العظمی حکیم مبنی‌بر خروج بعثی‌ها از اسلام، سختگیری‌های حکومت بعث بر شیعیان تشدید شد. سیاست سرکوب و آدمکشی حکومت بعثی با گرایش‌های تند ناسیونالیسم عربی به‌همراه سیاست تجاوز سرزمینی و گسترش ارضی، عراق را به‌سمت یک فضای شدیدا امنیتی سوق داد. صدام حسین، به بهانه‌های مختلف کسانی را که تصور می‌کرد با او هماهنگ نیستند یا مخالفند، سربه‌نیست و از هر رویه‌ای برای سرکوب استفاده می‌کرد. آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، این شرایط را سخت‌تر کرد و ایرانی‌های مقیم عراق اخراج شدند. الگوهای مختلف عزاداری جامعه شیعیان نیز هدف دولت بعثی قرار گرفت.
تقریبا طی 30 سال حکومت صدام، مراسم راهپیمایی اربعین به‌طور رسمی در عراق برگزار نشد و اگر شیعیانی اقدام کردند، از راه‌های مخفی و خارج از دید ماموران و از طریق روستاها و نخلستان‌ها به‌سمت کربلا حرکت می‌کردند، بدون آنکه تظاهری در این جهت داشته باشند. قتل‌عام‌های شیعیان توسط صدام، مخاطره‌آمیز بودن این اعمال را بیش‌ازپیش می‌کرد.
بعد از سقوط رژیم بعث و اعدام صدام، هرچند عراق، همزمان به مشکل حضور خارجی‌ها و خطر حضور القاعده، بعثی‌های تروریست و ده‌ها بحران داخلی و خارجی مبتلا شد. با ‌وجود این، حرکت عمومی شیعیان عراق، ایران، لبنان، قطیف و احصاء (در عربستان)، پاکستان، افغانستان، اروپا، امریکا و... برای زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) موج جدیدی را در جهان اسلام به‌دنبال آورد. از سوی دیگر، ظهور مسلحانه پدیده‌های وهابی که مانند زمان ظهور وهابیت، به مراکز شیعی حمله‌ور شدند و حرم امامین‌عسگریین(ع) را در سامرا منفجر کردند و عتبات عالیات را مکرر مورد هجوم قرار دادند. این‌بار شیعیان بیش‌ازپیش یکدیگر را یافتند و حول وجود حضرت سیدالشهداء(ع) و عاشورا متحد شدند. اکنون چندسالی است که شکل جدیدی از زیارت اربعین آشکار شده است؛ زیارتی که آرام‌آرام هویت جدید شیعه را در عراق و خاورمیانه و سپس جهان رقم‌زده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار