• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۴ - ۰۳:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پورتو و هال‌سیتی در غیاب ستاره‌‌های ایرانی خود افت کردند

نمایش ارزش طارمی و صیادمنش

پورتو و هال سیتی در غیاب ستاره‌های ایرانی خود به ترتیب 4بر صفر برابر بروژ و 3بر صفر برابر استوک‌سیتی باختند تا ارزش طارمی و صیادمنش بیشتر به چشم بیاید.

نمایش ارزش طارمی و صیادمنش

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: سه‌شنبه‌شب تیم‌های دو لژیونر فوتبال در دو تورنمنت مختلف به مصاف رقبای خود رفتند اما هر کدام از آنها به دلیلی فرصت حضور در زمین را پیدا نکردند تا تیم‌هایشان شکست‌های سنگینی را متحمل شوند. در لیگ قهرمانان اروپا، مهدی طارمی که در بازی قبلی پورتو برابر اتلتیکو مادرید از زمین مسابقه اخراج شده بود از روی سکوهای ورزشگاه شاهد نمایش بسیار ضعیف همبازیانش برابر بروژ بود تا شکست 4 بر صفر برابر قهرمان فصل قبل لیگ بلژیک آنها را با دو باخت در دو هفته ابتدایی مسابقات در وضعیف بسیار بدی قرار دهد. پورتو که یکی از امیدهای اصلی صعود از این گروه محسوب می‌شد حالا در قعر جدول قرار گرفته و در 4 بازی بعدی خود کار بسیار سختی پیش رو دارد. البته شکست اتلتیکو برابر بایرلورکوزن باعث شد تا فاصله دو تیم مدعی این گروه چندان زیاد نشود اما تیم پرتغالی در ادامه کار بسیار سختی در پیش دارد و فرصت لغزش نخواهد داشت. این شکست به‌خوبی نشان داد که این تیم تا چه حد به ستاره ایرانی خود وابسته است و در غیاب او که یکی از بهترین‌های تیم در دو فصل گذشته بوده شکست خانگی تلخی را تجربه کرد.
در دیگر دیدار انجام‌شده این شب و در لیگ چمپیونشیپ انگلیس، هال سیتی در زمین خود میزبان استوک‌سیتی بود که آنها هم این مسابقه را 3 بر صفر باختند. هال‌سیتی در این مسابقه برای پنجمین بازی متوالی اللهیار صیادمنش، وینگر جوان و ایرانی خود را بدلیل مصدومیت در اختیار نداشت و نکته قابل توجه اینکه در این مدت 4 بازی خود را باخته‌اند. این در حالی است که در 4 بازی ابتدایی فصل که صیادمنش در ترکیب این تیم حضور داشت آنها هیچ شکستی را تجربه نکرده بودند و به نظر می‌رسد غیبت این ملی‌پوش ایرانی تاثیر زیادی در عملکرد تیم در هفته‌های اخیر داشته است.

 شب فاجعه‌بار پورتو در لیگ قهرمانان
طارمی برای دومین بار در دوران حضورش در لیگ قهرمانان اروپا از داور کارت قرمز گرفت و جالب اینکه پورتو در هر دو بار هم مسابقه‌ای که در آن 10 نفره شده بود را باخت و هم در بازی بعدی خود مغلوب حریف شد. دو سال پیش در دور حذفی او مقابل یووه اخراج شد و در بازی رفت مرحله بعد چلسی در ورزشگاه دراگائو موفق شد این تیم را شکست داده و در همان بازی تا حد زیادی صعودش به نیمه نهایی را قطعی کند. این بار هم او در دیدار نخست دور گروهی مقابل اتلتیکو دو کارت زرد گرفت و از بازی اخراج شد تا در ادامه شاگردان کونسیسائو هم برابر تیم اسپانیایی بازنده شوند و هم این هفته بازی خود را با نتیجه‌ای عجیب به بروژ واگذار کنند. رسانه‌های پرتغالی هم غیبت طارمی را یکی از دلایل این ناکامی می‌دانند و معتقدند که پورتو در غیاب او نمایش بسیار ضعیفی را ارائه کرده است. سایت «دسپورتو» درباره این بازی می‌نویسد: «پورتو یکی از بدترین شب‌های خود در تاریخ لیگ قهرمانان را در ورزشگاه خود تجربه کرد و این نتیجه تا مدت‌ها از خاطر هواداران تیم پاک نخواهد شد. تا پیش از بازی سه‌شنبه شب لیورپول تنها تیمی بود که در یک بازی اروپایی توانسته بود 4 گل یا بیشتر در ورزشگاه دراگائو به پورتو بزند. چه کسی فکر می‌کرد دومین تیمی که بتواند چنین کاری انجام دهد حریفی باشد که حداقل روی کاغذ به نظر می‌رسید آسان‌ترین رقیب این فصل پورتو است؟ بروژ، قهرمانی سه فصل اخیر لیگ بلژیک فاصله زیادی با یک تیم قدرتمند دارد و پیش‌بینی می‌شد در پرتغال بدنبال حداقل امتیاز باشد اما آنها در پایان 4 گل به قهرمان پرتغال زدند و با سه امتیاز این کشور را ترک کردند. مهاجم ایرانی پورتو در این دیدار محروم بود و نمی‌توانست برای تیمش به میدان برود. در چنین اوضاعی تیم بدون ایده و نقشه برای حملاتش به نظر می‌رسید و در کارهای تهاجمی اصلا موفق نبود. از طرف دیگر اشتباهات متوالی در خط دفاعی و تصمیمات اشتباه باعث شد تا مهاجمان حریف به‌راحتی بتوانند در گلزنی موفق باشند. نتیجه همه اینها یک شکست تحقیرآمیز خانگی بود تا هر دو بازی نخست کونسیسائو و تیمش بدون امتیاز سپری شود. پورتو در این بازی اوتاویو که در بازی قبل مصدوم شده بود را در اختیار داشت اما مشخص بود که همچنان درد دارد و نمی‌تواند تمام توانش را به‌کار گیرد و در نیمه دوم هم تعویض شد. استاکیو هم اصلا در حد و اندازه ویتینیا(که در تابستان راهی پاری‌سن‌ژرمن شد.‌) نیست و نتوانسته جای خالی او در میانه میدان را پر کند. همه اینها باعث شد تا بدترین نمایش پورتو در مسابقات اروپایی در دوران کونسیسائو را شاهد باشیم. »
هواداران پورتو به خوبی می‌دانند که طارمی در تیم‌شان نقشی اساسی و تعیین‌کننده دارد و احتمالا به همین دلیل بود که کونسیسائو در این تابستان راضی به فروش این بازیکن نشد. در روزهای پایانی پنجره نقل و انتقالات اخباری مبنی‌بر تمایل چلسی برای خرید این مهاجم ایرانی منتشر شده بود اما رسانه‌های پرتغالی اعلام کردند که سرمربی تیم به هیچ عنوان حاضر نیست این بازیکن را در چنین زمانی که فرصتی برای خرید جانشین برایش نیست از دست بدهد. کونسیسائو در روزهای نخست خرید طارمی از ریو آوه کمتر به او فرصت بازی می‌داد و با وجود اینکه این بازیکن یک فصل عالی را در لیگ پرتغال سپری کرده بود اما در چند دیدار ابتدایی تیمش نیمکت‌نشین بود. با این حال طارمی به قدری در همان فرصت‌های اندک خوب کار کرد که سرمربی تیم مجبور شد او را فیکس کند و از آن زمان تاکنون هم او به مهاجم اصلی و تاثیرگذار تیمش تبدیل شده است. سایت «پورتگل» هم با اشاره به غیبت طارمی در این مسابقه نوشته است: «پورتو و کونسیسائو باید در غیاب طارمی محروم استراتژی دیگری را برای رویارویی با بروژ اتخاذ می‌کرد و همه منتظر بودند تا نمایش این تیم بدون مهاجم ایرانی خود را ببینند اما آنها اصلا در غیاب طارمی خوب کار نکردند و یکی از بدترین نتایج خود در تاریخ این مسابقات را کسب کردند. هر چقدر که حریف بلژیکی برای رسیدن به گل و برتری در این دیدار تشنه بود در سوی مقابل بازیکنان پورتو ظاهرا‌ انگیزه زیادی برای بردن این بازی نداشتند و در پایان با نتیجه 4 بر صفر این بازی خانگی را باختند. پیش از این پورتو در سه بازی برابر لیورپول با نتایج 5 بر صفر، 4 بر یک و 5 بر یک باخته بود که همگی آنها با هدایت کونسیسائو اتفاق افتاده بود و حالا بروژ هم به دومین تیم تبدیل شد که توانسته این تعداد گل در زمین پورتو بزند. این تیم در ادامه و تا پایان ماه اکتبر برنامه سختی در لیگ و اروپا دارد و علاوه‌بر بازی با براگا و بنفیکا در لیگ باید دو مسابقه رفت و برگشت برابر لورکوزن و همچنین بازی برگشت مقابل بروژ را نیز برگزار کنند که یک ماه و نیم آینده نقش مهمی در سرنوشت تیم کونسیسائو در این فصل خواهد داشت.»
با پایان محرومیت طارمی حالا کونسیسائو امیدوار است با کمک و درخشش این بازیکن بتواند امتیازات از دست رفته را جبران کرده و هم از عنوان قهرمانی خود در لیگ دفاع کند و هم در اروپا بتواند حداقل به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند.

 افت هال در غیاب اللهیار
در انگلیس هال‌سیتی به زحمت فصل قبل توانست از سقوط فرار کند و این تیم بخش عمده‌ای از این موفقیت را مدیون تغییرات مدیریتی و همچنین کادر فنی این تیم بود. اوکان ایلیکالی ترک‌تبار در میانه‌های فصل این تیم را خرید و شوتا آرولادزه را به‌عنوان سرمربی جدید انتخاب کرد و چند خرید خوب هم در ژانویه انجام داد که یکی از آنها انتقال قرضی اللهیار صیادمنش از فنرباغچه بود. صیادمنش فصل قبل پس از دو مسابقه دچار مصدومیت شد و 5 بازی تیمش را از دست داد اما در ادامه روند رو به رشد خوبی داشت و در 6 بازی انتهای فصل تیمش در ترکیب اصلی قرار گرفت و مجموعا با 12 بازی و یک گل زده نمایش خوبی در تیمش داشت. هال‌سیتی به لطف درخشش او و سایر ستاره‌هایش در لیگ چمپیونشیپ ماند تا فصل جدید را با خریدهای تازه خود، پرقدرت‌تر آغاز کند. انتقال صیادمنش در ازای 4. 5 میلیون یورو قطعی شد و مالک ترک‌تبار چند بازیکن جدید را نیز به ترکیب تیم اضافه کرد تا آنها امیدوار به حضور در رتبه‌های میانی یا حتی بالای جدول باشند.
صیادمنش فصل جدید را نیز خوب شروع کرد و در 4 بازی ابتدایی تیمش در ترکیب اصلی قرار داشت و نمرات خوبی از سایت‌های مختلف دریافت کرد. اما یک مصدومیت نسبتا شدید باعث شد تا در بهترین شرایط از میادین دور شود و حالا حتی گفته می‌شود که جام جهانی را نیز به دلیل همین آسیب‌دیدگی همسترینگ از دست داده است. این مصدومیت نه‌تنها او را در بهترین فرم خانه‌نشین کرد بلکه به روند خوب هال سیتی نیز لطمه زد. این تیم که در 4 بازی ابتدایی دو برد و دو تساوی کسب کرده بود. در 5 بازی بعدی خود یک برد و 4 باخت کسب کردند تا با روندی نزولی در رتبه پانزدهم جدول 24 تیمی این لیگ قرار بگیرند. شاگردان آرولادزه با ادامه این روند دوباره به یکی از مدعیان سقوط به دسته یک تبدیل خواهند شد و هواداران این تیم نگرانند تا دوباره همانند فصل قبل استرس سقوط را تا هفته‌های پایانی حس کنند. این نتایج نقش مهم صیادمنش و ایده‌های سرمربی گرجستانی برای این فصل را نشان می‌دهد و او در غیاب ستاره جوان و ایرانی تیمش هنوز نتوانسته جانشینی مناسب برای او پیدا کرده و تیمش را از شرایط نامساعد فعلی خارج کند.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک