• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۴ - ۰۴:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عباس چمنیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: استفاده دیگر شهرها از منابع مالی و دولتی جفا در حق فوتبال مشهد است

با حضور بخش‌ خصوصی ‌امیدی‌ به نجات فوتبال مشهد نیست

با این شرایط ماندن تیم امید وحدت در لیگ یک، معجزه است

گفته‌ام که فوتبال ایران مخصوصا فوتبال مشهد با حضور بخش خصوصی به‌هیچ‌وجه امیدی به نجاتش نیست و تنها راهکار واگذاری تیم‌ها به موسسه، سازمان یا نهادی است.

با حضور بخش‌ خصوصی ‌امیدی‌ به نجات فوتبال مشهد نیست

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: اتفاقات غیرمترقبه فوتبال ایران و سلسله مشکلات کوچک و بزرگ آن، مخاطبان را در مقابل شگفت‌زده‌شدن واکسینه کرده است اما اتفاقات تلخی که این روزها باشگاه امیدوحدت مشهد با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند گامی مهم برای خلق رویدادهای اعجاب‌انگیز جدید است تا احتمالا این باشگاه که با خرید امتیاز شهرخودرو در لیگ دسته یک فعالیت می‌کند به‌زودی نامش در کنار تیم‌هایی همچون شموشک نوشهر، سپیدرود رشت، پاس، برق شیراز، داماش گیلان و ابومسلم مشهد قرارگیرد که خالق لحظات جذابی در فوتبال ایران بوده‌اند اما حضورشان در سطح دوم فوتبال ایران به معنای قدم‌گذاشتن در سراشیبی سقوط بوده است.
امیدوحدت در پنجره نقل‌وانتقالاتی با انتخاب محسن بنگر به‌عنوان سرمربی و جذب بازیکنان شناخته‌شده‌ای همچون حامد فلاح‌زاده، فرزاد حاتمی، رضا شربتی، سجاد مشکل‌پور، حمید طاهرخانی و دانیال کردستانی به‌دنبال برداشتن قدمی مثبت برای اعاده حیثیت از فوتبال خراسان رضوی بود اما پرونده‌های مالی انباشته و پنجره بسته نقل‌وانتقالاتی شهرخودرو به امیدوحدت به ارث رسید تا آنها در هفته اول برابر چوکاتالش در مستطیل سبز حاضرنشوند و برای فرار از تنبیهات انضباطی بیشتر در هفته‌های دوم تا چهارم با بازیکنان تیم‌های امید و جوانان خود برابر خلیج فارس ماهشهر، آرمان‌گهر و شهرداری همدان قرار گیرند که طبیعتا حاصل خوشایندی به همراه نداشت و این تیم به ترتیب متحمل شکست‌های 0-5، 0-7 و 0-7 شد تا سرمربی و بخشی از بازیکنان نامدار این تیم از اتوبوس درحال افول امیدوحدت پیاده شوند. برای بررسی دلایل این ناکامی به سراغ عباس چمنیان پیشکسوت و مربی اسبق فوتبال مشهد رفتیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با او را در ادامه می‌خوانید.

در ماه‌های گذشته یک اتفاق تلخ در فوتبال خراسان رضوی رقم‌خورد و سقوط تیم شهرخودرو به لیگ آزادگان واقعه‌ای ناراحت‌کننده برای هواداران فوتبال مشهد بود. علت این واقعه را چه می‌دانید؟
اتفاقاتی که در مورد فوتبال مشهد و استان خراسان رضوی می‌افتد چیز تازه‌ای نیست. ما قبل از شهرخودرو هم شاهد سقوط 3 تیم ریشه‌دار مخصوصا تیم‌های ابومسلم و پیام بودیم و بعد از آن نیز سیاه‌جامگان اگر چه تازه تشکیل شده بود ولی به‌هرحال توانسته بود با حضورش تا حدودی اعتبار فوتبال خراسان را حفظ کند. چون این جریان سقوط تیم‌های مختلف از خراسان رضوی و مشهد اتفاق افتاده بود کاملا قابل پیش‌بینی بود که شهرخودرو نیز مسیری غیر از این را نخواهد رفت. مضاف بر اینکه تشکیلات مدیریتی شهرخودرو، قابل اعتماد و با ثبات نبودند که برای حفظ این تیم بتوان به آنها اعتماد کرد. از ابتدای فصل گذشته می‌شد حدس‌زد که تیم شهرخودرو کاندید اول سقوط به لیگ دسته‌اول است و این را درعمل نیز ثابت کرد که از ابتدا تا انتهای فصل به انتهای جدول چسبید و هیچ اتفاقی نیفتاد. وقتی از ابتدا تا انتهای فصل هیچ اقدام تاثیرگذار چه از طرف مدیران آن باشگاه و چه از طرف مسئولان مختلف آن استان و شهر رقم‌نمی‌خورد، مشخص است که اراده‌ای برای ارتقا فوتبال مشهد و حفظ اعتبار آن وجود ندارد. بنابراین کاملا قابل پیش‌بینی بود. قبلا نیز تیم‌هایی مثل شهرخودرو، ابومسلم، سیاه‌جامگان، پیام و ماشین‌سازی تبریز و تیم‌هایی از این قبیل نشان دادند که وقتی از لیگ برتر به دسته‌یک سقوط می‌کنند بدون تردید باید شاهد سقوط‌شان با نتایج بسیار بدتر به دسته‌های پایین‌تر باشیم چون به‌هرحال اعتبار لیگ برتر یک مقداری به این تیم‌ها کمک می‌کند تا یک‌جایی خودش را حفظ کند ولی وقتی از آن جایگاه رفیعش به پایین می‌افتد دیگر هیچ دغدغه‌ای برایش وجود ندارد که نگران آبرو و اعتبار آن تیم باشد. بنابراین به نظر من الان شهرخودرویی که در بدترین حالت به یک مجموعه مدیریتی جدید که آنها نیز تکلیف‌شان با خودشان مشخص نیست واگذار شده، خروجی‌اش 4 هفته، 22 گل دریافتی و 4 شکست پی‌درپی می‌شود. این موضوع یک فاجعه نه برای فوتبال مشهد بلکه برای فوتبال کشورمان است چون وقتی هم چنین اتفاقی رقم ‌می‌خورد همه فوتبال کشور باید نگران باشند. بنابراین پروسه گردش تیم‌ها در دست بخش خصوصی و حتی بعضا بخش نیمه‌دولتی کلا نگران‌کننده است و محصول نبودن یک استراتژی روشن برای حضور بخش خصوصی در ورزش حرفه‌ای مثل فوتبال است.

با فروش امتیاز شهر خودرو به امیدوحدت توقع می‌رفت اوضاع فوتبال مشهد رو به بهبود برود اما سوء‌مدیریت مالکان شهرخودرو دامن تیم تحت هدایت بنگر را گرفت. حل کدام نقیصه اوضاع فوتبال خراسان رضوی را از این وخامت خارج می‌کند؟
بارها در جلسات عادی خانواده فوتبال حتی در جلساتی که با استاندار خراسان رضوی برگزار شده که بعضا من هم در آن حضور داشتم، گفته‌ام که فوتبال ایران مخصوصا فوتبال مشهد با حضور بخش خصوصی به‌هیچ‌وجه امیدی به نجاتش نیست و تنها یک راهکار وجود دارد و آن این است که مثلا الان در حال‌حاضر تیم امیدوحدت یا درگذشته تیم‌های مختلفی مثل سیاه‌جامگان، ابومسلم، پیام و شهرخودرو به یک موسسه، سازمان و نهادی واگذار شوند. این اتفاق باید بیفتد یا شهرداری مشهد، آستان قدس یا یک موسسه اقتصادی بزرگ وارد این حیطه شود و بتواند فوتبال مشهد را نجات دهد. مادامی که فوتبال مشهد در بخش خصوصی دست‌به‌دست شود شما شک نکنید هر روز انتظار نتیجه‌ای بدتر از روز قبل را باید داشته باشید. الان تیم شهربابل را نیز درنظر بگیرید متوجه خواهید شد که دچار همین نقیصه است؛ تیم دریایبابل نیز دارد بین بخش خصوصی دست‌به‌دست می‌شود و از خونه‌به‌خونه به رایکا و الان نیز به دریای‌بابل رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که بخش خصوصی به هیچ‌وجه نمی‌تواند در فوتبال موفق باشد مگر اینکه یا به‌طورکلی همه تیم‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند و سازوکار خصوصی‌سازی در فوتبال حرفه‌ای راه بیفتد یا اینکه همه تیم‌ها به سیستم دولتی و نیمه‌دولتی بیایند که از منابع ملی استفاده کنند. به‌هرحال این جفای بزرگی در حق فوتبال مشهد است که خیلی از شهرهای این کشور از منابع ملی و دولتی استفاده و تیمداری در ورزش حرفه‌ای کنند ولی برای شهر مشهد همچنان بگویند از بخش خصوصی استفاده کند. این جفا و تبعیض فاحش و آشکار فوتبال مشهد را به این سرنوشت دچار کرده است.

همان‌طور که گفتید در سال‌های گذشته فوتبال ایران شاهد نابودی و انحلال تیم‌های زیادی بوده اما شرایط امروز شهر مشهد به دلیل حضور احسان اصولی در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال خاص‌تر است. او در این سال‌ها چقدر موفق شده به فوتبال این شهر کمک کند؟
فوتبال خراسان رضوی و حتی خیلی از نقاط دیگر کشور که خصوصی اداره می‌شود مشکلش به صورتی نیست که با یک شخص حل شود. شما شک نکنید اگر آقای اصولی در حال‌حاضر رئیس فدراسیون هم باشد، نمی‌تواند به فوتبال مشهد کمکی کند چون این موضوع مبنی‌بر توانایی یا ناتوانی ایشان نیست، بلکه مشکل این است که سازوکار درستی وجود ندارد. آقای اصولی یا هر شخص دیگری نمی‌توانند از جیب‌شان هزینه کنند. بنابراین من هیچ تاثیر و رابطه‌ای بین حضور آقای اصولی در هیات‌رئیسه فدراسیون و مثلا رونق فوتبال خراسان رضوی نمی‌بینم. اگر چه در جایگاه تصمیم‌گیری یک جاهایی می‌تواند به نفع فوتبال خراسان رضوی تصمیم‌گیری کند که عملا تا الان اتفاقی نیفتاده، مگر بعد از این اتفاقی بیفتد.

با این شرایط به نظرتان تا چندسال باید به انتظار حضور دوباره یک تیم اهل استان خراسان رضوی در لیگ برتر باشیم؟
با این روندی که تیم در 4 هفته اول نتیجه گرفته در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت فقط می‌شود گفت که ماندن تیم امیدوحدت در لیگ آزادگان یک معجزه است. ما عملا باید از الان فوتبال مشهد و استان خراسان رضوی را بدون تیم در فصل آینده لیگ آزادگان درنظر بگیریم. فوتبال خراسان رضوی در چندسال اخیر در بخش حرفه‌ای کاملا معلق بود.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار