• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۴ - ۰۳:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از اقدامات موکب‌های دانشگاه آزاد گزارش می‌دهد

در مسیر خادمی زوار اربعین

بخشندگی خاندان اهل‌بیت(ع) در وجود تک‌تک موکب‌داران خانه کرده و همه با عشق و علاقه آمده‌اند هر آنچه را در یک‌سال به‌دست‌آورده‌اند بی‌دریغ ببخشند.

در مسیر خادمی زوار اربعین

راضیه فلاح، خبرنگار: این روزها برای عاشقان اباعبدالله رنگ‌وبوی دیگری دارد. انگار برای رفتن و رسیدن به سیل بزرگ دوستداران حسینی، تنها باید بخواهی؛ صاحب خانه خودش دعوت می‌کند و همه‌چیز تمام است. این سفر معنوی با ارادت و خدمت عاشقان، بدون مرز برای سید شهیدان بهشت رنگ ایثار می‌گیرد. باید رفت و دید، چون شنیدن هرگز جای دیدن را نمی‌گیرد. انگار بخشندگی خاندان اهل‌بیت(ع) در وجود تک‌تک موکب‌داران خانه کرده است. همه با عشق و علاقه آمده‌اند که هر آنچه را در یک‌سال به‌دست‌آورده‌اند بی‌دریغ ببخشند. اینجا زمان ایستاده و مکان معنای خودش را از دست داده است. خانواده دانشگاه آزاد اسلامی از قافله عشق جا نمانده و در 11 نقطه مختلف داخل کشور و در مسیر پیاده‌روی اربعین موکب‌های مختلفی را مستقر کرده‌اند. از تعداد موکب‌های مختلف این دانشگاه چهار موکب در مناطق مهران (دو موکب)، چذابه و شلمچه مستقر شده و مابقی در کشور عراق و مسیر پیاده‌روی استقرار پیدا کرده‌اند. برای اطلاع از روند فعالیت این موکب‌ها با پنج نفر از مسئولان آنها گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه آمده است.

مسئول موکب مدینه‌الزائرین خبر داد
تامین مواد غذایی مورد نیاز 200 موکب ایرانی و عراقی

طاهره فهیمی‌نجم، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و مسئول موکب مدینه‌الزائرین درباره خدمات این موکب عنوان کرد: «موکب در عمود 1070 تحت نظارت موسسه حضرت خدیجه(س) و برنامه تلویزیونی سمت خدا خدمات خودش را در قالب تامین اقلام مورد نیاز مواکب دیگر از قبیل برنج، گوشت و... انجام می‌دهد. این موکب در مدت فعالیت خود توانسته مواد غذایی خشک 200 موکب عراقی و ایرانی را تامین کند.»
او در ادامه افزود: «همچنین موسسه حضرت خدیجه(س) همراه با باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در چندسال همکاری دانشجویان کم‌برخوردار را شناسایی کرده‌اند و از این افراد حمایت‌های لازم را به‌عمل آورده‌اند. این مجموعه امسال با شناسایی دانشجویان کم‌برخوردار دانشگاه که برای اولین دفعه به این سفر معنوی مشرف شده‌‌اند و تا مکان استقرار موکب آمده‌اند؛ مبلغ دومیلیون و 500 هزار تومان به‌عنوان کمک بلاعوض هدیه می‌دهد. هر دانشجوی کم‌برخوردار و سفر اولی می‌تواند با ارائه گذرنامه این مبلغ را تهیه کند حتی دانشجویانی که به هر نوعی در این سفر با مشکل مالی روبه‌رو شده‌اند، با مراجعه به موکب می‌توانند مبلغی را به‌عنوان کمک دریافت و به سفر معنوی خود ادامه دهند.»
او درمورد تعداد دانشجویانی که به این موکب آمده و کمک دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: «یک میز خدمت در موکب مستقرشده و با دستگاه، گذرنامه‌ها بررسی و مبلغ به افرادی که واجد شرایط هستند اهدا می‌شود. در مدت فعالیت موکب حدود 60 دانشجو کم‌برخوردار از سرتاسر کشور به این موکب مراجعه و مبلغ موردنظر را دریافت کرده‌اند.»
فهیمی درباره چگونگی تامین مالی موکب مدینه‌الزائرین گفت: «همه هزینه‌های موکب از محل نذورات خیرین بوده و هیچ‌گونه هزینه یا خدماتی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به آن نشده است.» رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان با بیان اینکه اگر مواد غذایی در هر موکب دانشگاه آزاد با کم‌وکاستی همراه بوده با تماس با او می‌توانند این کمبود را تامین کنند، بیان کرد: «فعالیت موکب از جمعه 18 شهریور آغاز شده و تا شنبه 26 شهریورماه ادامه دارد.»

مدیر اجرایی کاروان جهادی سلامت، منتظران ظهور خبر داد
استفاده روزانه 3هزار نفر از خدمات درمانی موکب واحد علوم پزشکی قم

محمدرضا بصیری، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم و مدیر اجرایی کاروان جهادی سلامت، منتظران ظهور درخصوص زمان فعالیت موکب دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم عنوان کرد: «موکب در عمود 1222 از تاریخ 17 شهریورماه مستقر شده و تا تاریخ 26 شهریورماه فعالیت خواهد داشت.»
او درباره خدماتی که در این موکب ارائه می‌شود، اظهار کرد: «موکب از دو بخش پشتیبانی و تیم سلامت و درمان تشکیل شده و در زمینه اسکان، پذیرایی و خدمات درمانی فعالیت دارد.»
بصیری با بیان اینکه بسیاری از استادها و دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان واحد علوم پزشکی قم در مدت فعالیت موکب به‌صورت افتخاری و با هماهنگی قبلی با اعضای مستقر در موکب همکاری دارند، افزود: «در بخش پشتیبانی با هشت پرسنل و تیم سلامت‌ودرمان با 25 نفر متشکل از چهار پزشک عمومی، یک متخصص، یک فوق‌تخصص، 17 دانشجوی پزشکی و دو نیروی اجرایی مشغول خدمت‌رسانی به زوار اربعین هستیم. همچنین دو استاد، دو کارمند و 14 نفر از اعضای دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی قم نیز در 12 روز در موکب به‌صورت تمام‌وقت حضور خواهند داشت.»
مدیر روابط عمومی واحد علوم پزشکی قم درباره تعداد زائرانی که به این موکب مراجعه کرده‌اند، گفت: «17 شهریور فعالیت موکب با مراجعه 500 نفر از زوار شروع شده و به بیش از سه‌هزار نفر افزایش یافته است.»
او درمورد منابع تامین هزینه‌های موکب اظهار کرد: «کاروان جهادی سلامت، منتظران ظهور دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی قم هزینه‌های این اقدام را توسط مرکز امور شاهد و ایثارگران، سازمان بسیج اساتید استان قم و جمعیت هلال‌احمر تامین کرده است.»
بصیری در ادامه بیان کرد: «به‌علت استقرار دبیرخانه اردوهای جهادی سلامت، منتظران ظهور در واحد علوم پزشکی قم برخی از هماهنگی‌ها و پیگیری‌های سفر و تامین بعضی از نیازهای مالی توسط دانشگاه و استان بوده است.»

مسئول موکب شهید قاسم شاه‌ولدی :
تا پایان شهریورماه  پذیرای زائران هستیم

امیرحسین ده‌بالایی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد ایلام و مسئول موکب شهید قاسم شاه‌ولدی درخصوص تعداد زائرانی که روزانه به این موکب می‌آیند، گفت: «این موکب که در مرز مهران مستقر است، در دو بخش مجزا خدمات مختلف اسکان و پذیرایی را ارائه می‌دهد. بخش اسکان مستقر در دانشگاه واحد مهران و بخش پذیرایی در مرز مهران مستقرشده و به زوار اباعبدالله(ع) خدمات مربوط به خود را ارائه می‌دهند.»
او در ادامه افزود: «روزانه 400 نفر از زوار در بخش اسکان موکب حاضر شده و موکب برای همین تعداد تدارک ناهار و شام نیز دارد. بخش پذیرایی در میدان اربعین نرسیده به پایانه مرزی مهران روزانه به پنج‌هزار نفر خدمات غذایی و نوشیدنی ارائه می‌دهد.»
ده‌بالایی درباره زمان استقرار و فعالیت این موکب اظهار کرد: «اول شهریور موکب مستقر و فعالیت خود را آغاز کرده و تا آخر شهریور ادامه خواهد داشت.»

مسئول موکب دانشگاه آزاد خوزستان - واحد آبادان:
هزار زائر زیارت اربعین در موکب واحد آبادان  پذیرایی می‌شوند

عدنان جاسمیان، مدیر اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان و مسئول موکب دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان - واحد آبادان درخصوص تعداد زوار این موکب اظهار کرد: «موکب در خروجی شهر خرمشهر به‌سمت مرز شلمچه مستقر و خدمات آن در قالب پذیرایی میان‌وعده، چای، آب و نوشیدنی برای 500 تا هزار نفر در روز ارائه می‌شود.»
او در ادامه گفت: «بین موکب‌ها رقابت برای پذیرایی به زوار زیاد است و همین امر تعداد زوار را در روزهای مختلف متغیر کرده است.» جاسمیان درباره تعداد افرادی که در موکب به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، عنوان کرد: «استادها، کارکنان و گروه‌های جهادی دانشجویی هرکدام بسته به زمانی که می‌توانند در موکب حاضر شوند؛ ساعتی از روز را در موکب حاضر و به‌خدمت‌رسانی مشغول هستند.» مدیر اداری دانشگاه آزاد واحد آبادان درمورد نحوه فعالیت خادمان در موکب توضیح داد: «براساس برنامه‌ریزی کارمندان در دو گروه و هر گروه 12 ساعت فعالیت دارند. این گروه‌‌ها مشتمل بر سه ‌نفر هستند و هر 12 ساعت این افراد تغییر و گروه بعدی فعالیتش را آغاز می‌کند. با این حال، برخی افراد عضو در هر دو گروه‌ 72 ساعت نیز به‌صورت مستمر در موکب مشغول خدمت‌‌رسانی به زائران بوده‌اند. همچنین دو نفر در بخش تدارک فعالیت دارند و با ماشین اقلام مورد نیاز را به موکب منتقل می‌کنند.» وی درباره اقداماتی که واحد برای برپایی موکب دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان انجام داده، گفت: «امسال هیچ هزینه‌ای از سمت دانشگاه برای تامین منابع موکب در نظر گرفته نشده است. اما واحدها همکاری کاملی را برای برپایی موکب داشته‌اند و برای جذب کمک‌های خیرین اقدامات مناسبی را انجام داده‌اند.»

مسئول موکب شهدای دانشگاه آزاد واحد خوزستان:
3هزار زائر روزانه از خدمات موکب شهدای دانشگاه استفاده کردند

یوسف آقاجری، مدیر امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد استان خوزستان و مسئول موکب شهدای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان درخصوص زمان استقرار موکب عنوان کرد: «موکب در مرز چذابه 15 روز قبل از اربعین فعالیت خودش را آغاز کرده و تا دو روز بعد از اربعین برای زواری که به کشور برمی‌گردند، مستقر خواهد بود.» او درباره تعداد مسافرانی که خادمان موکب به آنها خدمت می‌کنند، گفت: «خدمات موکب در دو بخش پذیرایی و اسکان مسافران ارائه می‌شود. تعداد افرادی که برای اسکان به موکب می‌آیند متغیرند، درنتیجه عدد دقیقی را نمی‌توان ارائه داد. این تعداد در روزهایی که کمترین تعداد زائر برای اسکان به موکب آمده از چند 10 نفر بوده و برخی روزها این عدد به 300 نفر افزایش داشته است.» آقاجری در ادامه افزود: «خدمات پذیرایی در برخی روزها با شروع صبح و سرو چای و صبحانه همراه می‌شود. به‌غیراز آن پذیرایی نوشیدنی شامل چای و شربت بوده که روزانه به سه‌هزار نفر از زائران در 24 ساعت شبانه‌روز ارائه می‌شود.» مدیر امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد استان خوزستان در زمینه منابع تامین هزینه‌های موکب توضیح داد: «امسال موکب شهدای دانشگاه آزاد استان خوزستان همه هزینه‌‌ها را از نذورات و کمک‌های مردمی تهیه ‌کرده است. اولین اقدام در مجموعه دانشگاه آزاد و بین استادها و کارکنان این مجموعه انجام شد. تعدادی فرم نیز برای کمک هر فرد تهیه و بین افراد توزیع شد تا هرکسی بتواند هر مبلغی را که در نظر دارد برای برپایی موکب هزینه کند.»
او در ادامه بیان کرد: «تامین هزینه‌ها از مردم و خیرین به‌مراتب بهتر از تامین منبع مالی از جانب دانشگاه است. در سال‌های گذشته هزینه‌های موکب از جانب واحد تامین می‌شد، درنتیجه نیاز است برای تامین هزینه‌ها با هماهنگی مناسب و دقیق‌تری اقدام شود که آن هم با صرف دو تا سه‌سال زمان به‌دست خواهد آمد. در این زمینه بسته به شرایط زمانی، امسال اقداماتی انجام شده و هر فرد هر مبلغی را که در نظر داشته، در چند نوبت و به‌صورت اقساط برای تامین منابع مالی موکب هدیه کرده است. استادها و کارکنان دانشگاه به نسبت دانشجویان بیشتر در امر خیر سهیم شده‌اند و دانشجویان نیز بیشتر در تامین هزینه‌های بسیج دانشجویی مشارکت داشته‌اند.»
آقاجری درخصوص تعداد خادمانی که در موکب فعالیت دارند، گفت: «کارمندان و استادها به‌صورت شیفتی در این امر سهیم و براساس تقسیم ساعت در موکب خدمات مورد نیاز را به زوار ارائه می‌‌دهند.» مدیر امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد استان خوزستان درمورد اقداماتی که دانشگاه آزاد این استان برای کمک به موکب انجام داده، عنوان کرد: «به‌علت گرمای هوای زیاد منطقه فعالیت در موکب سخت بوده و درنتیجه نیاز به تامین کولر احساس شد. بالطبع استفاده از کولر آبی میسر نبوده و کولر گازی دوتکه نیز سختی‌هایی را داشته است. دانشگاه با تامین 15 کولر پنجره‌ کمک بسیار مناسبی به موکب کرد.»

در این رایطه بیشتر بخوانید:

در قاب نمی‌گنجد (لینک)

پیاده‌روی اربعین یک انسان جدید خلق می‌کند (لینک)

دشمن می‌خواهد پیاده‌روی اربعین را ضعیف نشان دهد (لینک)

چند روایت معتبر از پیاده‌روی اربعین (لینک)

مطالعه درباره شیعه ما را به‌دفاع از عدالت تشویق می‌کند (لینک)

اربعین؛ دعوت به معنویتی دین‌محور (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار