• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۳ - ۰۳:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

جنگ با استعمار روایت

«واسکودوگاما»، مردی که برای پرتغالی‌ها قهرمان است، استعمارگر بی‌رحمی برای مردمان هندی است.

جنگ با استعمار روایت

معین احمدیان، دبیرگروه فرهنگ: 1. هندوستان سرزمین عجایب است و تا چندصد سال بهشت استعمارگران بود. گفته مشهوری است که اصلا کریستف کلمب که به گردبودن زمین اعتقاد داشت به طمع رسیدن به هندوستان، کشتی‌های ملکه اسپانیایی‌اش را به‌سمت دریای غرب روانه کرد و تا مدت‌ها فکر می‌کردند، آن خشکی که در آن سوی اقیانوس اطلس جا خوش کرده، هندغربی است و حتی مردم بومی آن سرزمین تازه کشف‌شده را هم «هندی» نام گذاشته بودند. هندوستان همیشه محل طمع اروپایی‌ها بود و مگر می‌شود در آن سرزمین مبارزی علیه این طمع‌کاری نباشد، قطعا بوده و قصه‌های بسیاری در دل تاریخ این سرزمین مدفون است اما تا سال‌ها طمع‌ورزی اروپایی‌ها به این سرزمین‌ها، اکتشاف نامیده‌شد و جهانگردان اروپایی، قهرمان‌هایی نام گرفتند که مسیر کامیابی پادشاهان و ملکه‌شان را همواره می‌کردند. مثل همین «واسکودوگاما» که پرتغالی‌ها قهرمان ملی‌‌اش می‌دانند و می‌گویند جزء اولین گردشگرانی است که از راه دریا به هندوستان رسیده، که برای سرزمین شرق نه‌تنها خیری نداشته که سراسر جنایت‌های هولناکی بوده است. گفته‌اند این دریانورد پرتغالی یک کشتی بزرگ پر از حجاج‌هندی را غارت می‌کند و همه 400 نفر سرنشینش را با کشتی می‌سوزاند و کشتی را هم غرق می‌کند! همراهانش که مشاهدات خود از این قضیه را با افتخار نوشته‌‌اند می‌گویند هندی‌ها التماس می‌کردند که اجازه بدهید برگردیم به ساحل، ما ثروتی که داریم را دراختیار شما می‌گذاریم. لااقل بگذارید کودکان به ساحل برگردند. اما آن قهرمان پرتغالی توجهی به این التماس‌ها نمی‌کند. قصه استعمار هندوستان پر است از این جنایات هولناک که کمترکسی آن را شنیده است اما مساله دقیقا همین‌جاست. مردی که برای پرتغالی‌ها قهرمان است، استعمارگر بی‌رحمی برای مردمان هندی است. اما قهرمان‌های سرزمین هند چه کسانی‌اند و چه کسانی روایت‌شان می‌کند؟ درست حدس زدید خود هندی‌ها.
2. «خیزش، غرش، آتش»، RRR سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای هند است. فارغ از اینکه قوای فنی و فرمی فیلم یکی از عوامل فروش این فیلم است اما یکی از مهم‌ترین دلایل اقبال هندی‌ها به تماشای این اثر را باید در بستر اجتماعی و ذائقه سینمایی مردم این کشور جست‌وجو کرد. البته در پرانتز بگویم چون فیلم در سالن‌های سینمای ایران به نمایش در آمده، ممکن است مخاطب ایرانی واکنش‌های متفاوتی داشته باشد و وسط فیلم با همان سابقه‌ذهنی از سینمای هند بگوید عجب فیلم هندی‌ای هستش! با این حال RRR قهرمان دارد و پراست از استعاره‌هایی که شدت تنفر هندوستانی‌ها از دوران سلطه‌استعمار را نشان‌می‌دهد. برای هندوستانی‌هایی که سینما رفتن همچون یک آیین است، این فیلم هم می‌تواند روایتگر حماسه اساطیری رامایانا و مهابهاراتا است به‌خصوص که منتقدان هندوستانی تاکید دارند فیلم از این حماسه‌های هندی وام گرفته است. دو قهرمان فیلم براساس کاراکترهای واقعی تاریخ هندوستان به نام‌های آلوری سیتاراما راجو و جمهوریم‌بهم، طراحی شدند.
آلوری سیتاراما راجو یک انقلابی هندی است که مبارزات مسلحانه‌ای را علیه حکومت استعماری بریتانیا در هند به‌راه انداخت. افزایش نارضایتی نسبت به بریتانیا منجر به شورش رامپا در سال 1922 شد که سیتاراما راجو به‌عنوان یک رهبر نقش مهمی در این اعتراضات ایفا کرد و درگیر مبارزات چریکی علیه مقامات استعماری بریتانیا شد و روستاییان محلی به‌خاطر کارهای قهرمانانه راجو به او لقب قهرمان جنگل دادند. جمهوریم‌بهم هم از رهبران انقلابی در ایالت حیدرآباد هندوستان و از قبایل گوند بود. او همراه با دیگر رهبران گوند، شورشی طولانی‌مدت علیه نظام‌های فئودال حیدرآباد در طول دهه 1930 را رهبری کرد. بهم در سال 1940 توسط پلیس‌های مسلح کشته شد، اما بعدها به‌عنوان نماد یک شورش بزرگ شناخته شد.
3. سینمای هندوستان در تمام این سال‌ها بارها سراغ قصه‌ها و آدم‌های تاریخی کشورش رفته است و فیلمسازان هندی با همان لحنی که برای آثارشان انتخاب کردند از دل حوادثی که بر سر سرزمین‌شان آمده، قصه‌های حماسی می‌سازند. اصلا یکی از مهم‌ترین کارکردهای سینما برای یک اجتماع فعال و صاحب ایده همین است؛ اینکه روایت‌هایی حماسی را بارها و بارها برای خودش بازنمایی کند تا گرمابخش هویت جامعه‌اش باشد. «خیزش، غرش، آتش» برای هندوستانی‌ها همین کارکرد را دارد. با این فیلم هم می‌توانند روزهای پر رنج استعمار را بازخوانی کنند و هم اینکه قهرمان‌های آزادی‌بخش را بر پرده سینما به ‌تماشا بنشیند. مخاطب هندی وقتی رنگ‌های روی پرده را با سابقه‌ ذهنی‌اش از قهرمان‌ها و اسطوره‌های کشور ترکیب می‌کند، به همان شورمندی حس تماشای یک فیلم می‌رسد که غایت یک اثر سینمایی است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار