• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۳ - ۰۵:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
میلان در لیگ قهرمانان از دینامو پذیرایی می‌کند، هالند به‌مصاف تیم سابقش می‌رود

دومین شگفتی یاران محرمی در راه است؟

دیدار امشب دو تیم درحالی رودرروی هم قرار می‌گیرند که میلانی‌ها در بازی نخست خود برابر سالزبورگ اتریش به تساوی یک – یک رسیدند.

دومین شگفتی یاران محرمی در راه است؟

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: دیدارهای دومین هفته رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امشب با برگزاری 8 دیدار دیگر پیگیری می‌شود که در مهم‌ترین دیدارها منچسترسیتی با دورتموند مصاف خواهد داد و رئال‌مادرید رودرروی لایپزیگ قرار می‌گیرد و در سن‌سیرو هم میلان میزبان یاران شگفتی‌ساز صادق محرمی خواهد بود که در بازی نخست چلسی پرستاره را شکست دادند و باعث اخراج توماس توخل از سرمربیگری این تیم شدند. جدال یوونتوس و بنفیکا نیز از دیدارهای جذاب امشب است که بیانکونری پس از باخت در دیدار حساس گروه مقابل پاری‌سن ژرمن برای اینکه مدعی بماند باید در خانه از نماینده پرتغال امتیاز بگیرد.

شاهکار اروپایی
دینامو زاگرب پس از مشخص شدن قرعه‌کشی مرحله گروهی این مسابقات به‌نظر می‌رسید شانس زیادی حتی برای قرار گرفتن در رده سوم گروه و رفتن به لیگ اروپا هم نداشته باشد اما وقتی بازیکنان این تیم در نخستین بازی موفق شدند چلسی را با تمامی ستاره‌هایش شکست دهند، نگاه‌ها به آنها کاملا تغییر کرد. تیم کروات که در سال‌های اخیر قهرمان بلامنازع لیگ کشورش بوده حالا در اروپا هم نشان داده که حریف دست‌وپا بسته‌ای برای تیم‌های بزرگ این قاره نیست و می‌تواند برای آنها دردسرساز شود. در دیدار امشب دو تیم درحالی رودرروی هم قرار می‌گیرند که میلانی‌ها در بازی نخست خود برابر سالزبورگ اتریش به تساوی یک – یک رسیدند اما در ابتدای هفته در لیگ ایتالیا با وجود 10 نفره شدن موفق شدند سمپدوریا را شکست دهند و همچنان در بین سه تیم بالای جدول باقی بمانند. دینامو زاگرب هم پس از شاهکار هفته قبل برابر چلسی در مسابقه داخلی خود در لیگ کرواسی هم به برتری رسیدند تا ششمین برد پیاپی خود را جشن بگیرند.
روسونری فصل قبل پس از 7 سال غیبت دوباره به لیگ قهرمانان رسید اما در همان مرحله گروهی و درحالی‌که رقبای سختی در گروه مرگ داشت از دور مسابقات کنار رفت تا وداعی زودهنگام با این مسابقات داشته باشد. شاگردان استفانو پیولی فصل جدید را با این هدف که بتوانند هشتمین جام خود در این تورنمنت را بالای سر ببرند آغاز کردند اما توقف در اتریش برابر سالزبورگ باعث شد در این گروه دینامو فعلا صدرنشین باشد و در این شرایط شاید در ادامه مسابقات شاهد حذف یکی از دو تیم مدعی این گروه باشیم. البته میلانی‌ها در لیگ ایتالیا روند خوبی را در پیش‌گرفته‌اند و این هفته دومین برد پیاپی خود پس از برتری برابر اینتر در دربی را نیز به‌دست آوردند. این درحالی بود که این تیم در بیشتر دقایق نیمه دوم به‌دلیل اخراج رافائل لیائو با یک بازیکن کمتر از سمپدوریا بازی کرد اما با ‌وجود این توانست با درخشش اولیویه ژیرو باتجربه سه امتیاز بازی را به حسابش واریز کند. روسونری درحالی در رده سوم لیگ قرار دارد که ناپولی و آتالانتا تنها به‌دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به آنها در رده‌های بالاتر قرار دارند و رقابت جالبی بین این سه تیم در بالای جدول وجود دارد. آنها پس از بازی امشب باید خود را برای یک مسابقه حساس در لیگ برابر ناپولی صدرنشین آماده کنند و امیدوارند طلسم 9 ساله‌شان در سن‌سیرو و در مسابقات اروپایی این بار برابر دینامو زاگرب شکسته شود؛ چراکه در هیچ‌ کدام از 6 بازی اخیر خانگی خود در لیگ قهرمانان بردی را تجربه نکرده‌اند و آخرین پیروزی آنها برابر دیدگان تماشاگران خودی به سال 2013 برمی‌گردد که سلتیک را شکست دادند.
دینامو زاگرب برای پنجمین‌بار در تاریخ خود قرار است برابر میلان در یک رقابت رسمی اروپایی به‌میدان برود و البته در 4 بازی قبلی اصلا رکورد خوبی را برابر این حریف ایتالیایی نداشته‌اند؛ چراکه هر 4 بار مغلوب رقیب شده‌اند. این نخستین دیدار دو تیم در 22 سال اخیر است و شاگردان آنته چاچیچ پس از برتری تاریخی در دیدار نخست برابر چلسی با روحیه و اعتمادبه‌نفس بسیار خوبی برای بازی امشب آماده می‌شوند. دینامو البته در دیدار هفته قبل درحالی به 3 امتیاز رسید که تنها 31.8 درصد مالکیت توپ داشت و در میان تیم‌هایی که بازنده نبودند کمترین آمار را در این زمینه به ثبت رساند. آنها همچنین دومین تیم ضعیف دیدارهای هفته نخست از لحاظ شوت در چهارچوب بودند و ضربه میسلاو اورسیچ تنها شوتی بود که به‌سمت دروازه چلسی زده شد و البته تک‌گل بازی را به‌همراه داشت.
چاچیچ در دیدارهای اخیر دینامو زاگرب تیمش را با سیستم 2-5-3 راهی زمین کرده و در این شیوه از صادق محرمی به‌عنوان هافبک راست استفاده می‌کند تا این بازیکن فضای حرکتی بیشتری برای کارهای تهاجمی داشته باشد. محرمی در بازی هفته قبل تیمش برابر چلسی 78 دقیقه در زمین حضور داشت و نمایش خوبی هم ارائه کرد. او در ابتدای این هفته هم برابر گوریسا در ترکیب اصلی حضور داشت اما در بین دو نیمه جایش را به اورسیچ داد و به‌نظر می‌رسد برای بازی امشب دوباره فرصت حضور در 11 بازیکن ابتدایی تیم چاچیچ را داشته باشد. در بازی امشب زلاتان ابراهیموویچ و الساندرو فلورنزی همچنان مصدوم هستند و نمی‌توانند برای میلان بازی کنند اما اوریگی، کرانیچ و ربیچ با پشت سر گذاشتن آسیب‌دیدگی مهیای بازگشت به میدان هستند. با توجه به شرایط دو تیم کسب یک امتیاز در زمین قهرمان فصل پیش سری A هم می‌تواند نتیجه‌ای بسیار خوب برای تیم محرمی باشد.

امیدوار به جادوی پاتر
در دیگر دیدار این گروه چلسی باید برای جبران شکست ناباورانه روز نخست از سالزبورگ اتریش پذیرایی کند. ناکامی هفته قبل در زاگرب تبعات زیادی برای این تیم انگلیسی داشت و تاد بولی، مالک جدید و آمریکایی باشگاه در تصمیمی دور از انتظار خبر برکناری توماس توخل آلمانی از هدایت این تیم را اعلام کرد و خیلی زود مشخص شد که مربی مدنظر آنها برای جانشینی او یکی از مربیان شاغل در فوتبال جزیره است. گراهام پاتر که در سه فصل گذشته نتایج قابل قبولی در برایتون گرفته بود خیلی زود با آبی‌های لندن برای نشستن روی نیمکت این تیم به توافق رسید و حالا در نخستین بازی خود باید تیمش را در لیگ قهرمانان هدایت کند. درگذشت ملکه انگلیس باعث شد دیدارهای این هفته لیگ جزیره به تعویق بیفتد و به این ترتیب پاتر هنوز فرصت پیدا نکرده تا در یک مسابقه رسمی تیمش را هدایت کند.
اغلب هواداران چلسی معتقد بودند تصمیم اخراج توخل بسیار سختگیرانه و زودهنگام بود و این مربی که در نخستین فصل حضورش در انگلیس این تیم را قهرمان اروپا کرده بود اگر فرصت بیشتری داشت می‌توانست تیمش را از بحران خارج کند، با این حال بولی تصمیمش را گرفته بود و با توجه به اینکه در این تابستان بیش از 250 میلیون پوند برای بازسازی تیمش هزینه کرده بود، اصلا تحمل چند نتیجه ضعیف دیگر را نداشت. حالا پاتر باید به‌سرعت تیم را به شرایط مطلوب برساند تا فشار رسانه‌ها و هواداران روی او بیشتر نشود. مالک آمریکایی امیدوار است جادوی پاتر خیلی زود نتیجه‌بخش بوده و این تیم بتواند با بازیکنان مستعد و نامداری که در اختیار دارد دوباره خود را به جمع مدعیان لیگ جزیره و همچنین لیگ قهرمانان برساند. این سرمربی 47 ساله از 6 بازی ابتدایی خود با برایتون 13 امتیاز کسب کرده بود و روند بسیار خوبی را با تیمی که فصل پیش نهم شد، آغاز کرده بود.
پاتر امشب نه‌تنها نخستین حضورش روی نیمکت چلسی، بلکه اولین بازی خود در تاریخ لیگ قهرمانان را نیز تجربه خواهد کرد و همه منتظرند ترکیب و تاکتیک او را برای رویارویی با قهرمان اتریش ببینند. درحالی‌که بولی اصرار داشت تا توخل از سیستم 3-3-4 در چلسی استفاده کند اما پاتر با دفاع سه‌نفره خود در برایتون موفقیت‌های زیادی کسب کرده بود و باید دید آیا به این استراتژی وفادار خواهد ماند یا مجبور می‌شود در چلسی به خواسته مدیران تن داده و تاکتیک‌هایش را تغییر دهد.

روند عالی هالند در گلزنی
جدال جذاب امشب لیگ قهرمانان را دو تیم منچسترسیتی و بروسیا دورتموند در انگلیس برگزار خواهند کرد. دو تیم مدعی گروه G که فصل جدید لیگ قهرمانان را بسیار خوب شروع کردند در هفته نخست به برتری رسیدند. سیتیزن‌ها در سانچز پیزخوان با 4 گل سویا را در هم کوبیدند و دورتموند هم برابر کپنهاگن که ضعیف‌ترین تیم این گروه محسوب می‌شود با 3 گل به برتری رسید.
خرید ارلینگ هالند مهم‌ترین جابه‌جایی تابستانی فوتبال جزیره و حتی اروپا بود؛ چراکه این ستاره جوان نروژی شروعی فوق‌العاده در تیم گواردیولا داشته و روند گلزنی بسیار خوبی را تا اینجای فصل داشته است. آمار هالند در لیگ قهرمانان هم رویایی است و با ادامه این روند خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد می‌تواند از ستاره‌هایی چون لئو مسی و کریس رونالدو عبور کند و بهترین گلزن تاریخ این تورنمنت لقب بگیرد. 25 گل در 20 مسابقه ابتدایی در این مسابقات بهترین آماری است که یک مهاجم داشته و پس از دو گلی که هفته قبل به سویا زد، حالا انگیزه بسیار زیادی برای درخشش برابر تیم سابقش دارد. سیتی هم مثل بقیه تیم‌های انگلیسی پس از دیدار هفته قبل خود در اروپا هیچ مسابقه‌ای برگزار نکرده و در این مدت مشغول استراحت و تجدید قوا برای دیدار حساس امشب بوده است. آنها در هیچ‌ کدام از 7 بازی خود در این فصل شکست نخورده‌اند و در 4 بازی اخیر خانگی خود هم حداقل 3 گل زده‌اند که این برای خط دفاعی متزلزل دورتموند زنگ خطر محسوب می‌شود. سرمربی اسپانیایی امشب برای صدوپنجاهمین بار در لیگ قهرمانان مربیگری می‌کند و امیدوار است در این بازی بتواند رکورد شکست‌ناپذیری تیمش در دیدارهای خانگی این تورنمنت را به عدد 22 برساند.
دورتموندی‌ها اما در ابتدای این هفته در بوندس‌لیگا شکست سنگینی را تجربه کردند. لایپزیگ هفته قبل در لیگ قهرمانان شکست ناباورانه 4 بر یک برابر شاختار را کسب کرد و همین اتفاق کافی بود تا مدیران این تیم تصمیم به برکناری دومنیکو تدسکو، سرمربی تیم خود بگیرند و مارکو رز، سرمربی سابقه دورتموند را جانشین او کنند. جالب اینکه رز در نخستین بازی خود روی نیمکت لایپزیگ برابر تیمش سابقش عملکرد درخشانی داشت و شاگردانش با سه گل به برتری رسیدند. شکست در ردبول آره‌نا پایان سه برد پیاپی زردها و همچنین سه کلین‌شیت آنها در دیدارهای گذشته بود و حالا امشب در این شرایط کار بسیار سختی برای مهار هالند که شناخت خوبی از همبازیان سابق دارد، خواهند داشت. دورتموندی‌ها در بازی امشب حساب ویژه‌ای روی جیو رینا، هافبک جوان خود بازکرده‌اند؛ چراکه در بازی قبلی این تیم برابر کپنهاگن با دو پاس گل یکی از بهترین‌های زمین بود و عملکرد بسیار خوبی ارائه کرد. آخرین تقابل دو تیم در لیگ قهرمانان به دو فصل قبل برمی‌گردد که سیتی در یک‌چهارم نهایی موفق شد درمجموع دو مسابقه رفت‌وبرگشت با نتیجه 4 بر 2 رقیب آلمانی خود را شکست دهد.
با ادامه مصدومیت کایل واکر و جان استونز در ترکیب سیتی احتمالا مانوئل آکانجی دیگر خرید سیتی از دورتموند امشب در ترکیب اصلی به میدان خواهد رفت اما در سوی دیگر میدان وضعیت مصدومیت دونیل مالن و کریم آدیمی، دو مهاجم زنبورها برای این مسابقه همچنان نامشخص است و احتمال دارد فرصت بازی برابر قهرمانی انگلیس را از دست بدهند.

شروع رویایی تیم کرالتو
برنابئو امشب نخستین میزبانی اروپایی این فصل خود را تجربه خواهد کرد و دیداری حساس را برابر نماینده آلمان برگزار خواهد کرد. شاگردان آنچلوتی به‌دنبال هشتمین برد پیاپی خود در تمامی رقابت‌ها در فصل جدید هستند و در سوی مقابل لایپزیگ که مسابقات را با شکست ناباورانه و سنگین خانگی برابر شاختار دونتسک اوکراین آغاز کرده است، حالا برای بهتر شدن شرایطش در گروه باید از رئال پرمهره امتیاز بگیرد. شاگردان آنچلوتی فصل قبل با قهرمانی در لالیگا و همچنین اروپا روندی عالی را سپری کردند و امسال هم با برتری در تمامی دیدارهای خود در هر سه جام شروعی مقتدرانه داشته‌اند. آنها علاوه‌بر شکست دادن آینتراخت فرانکفورت در سوپرجام اروپا، آلمریا، سلتاویگو، اسپانیول، بتیس و مایورکا را در لیگ مغلوب کردند و هفته قبل هم در نخستین بازی خود در لیگ قهرمانان این فصل در اسکاتلند با سه گل سلتیک را از پیش رو برداشتند تا نشان دهند انگیزه زیادی برای دفاع از عناوین قهرمانی خود دارند. رئالی‌ها درحالی خود را برای مصاف امشب آماده می‌کنند که کریم بن‌زما را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارند و ادر میلیتائو نیز غایب بزرگ آنها در خط دفاعی است. لایپزیگ هم که با بازگشت تیمو ورنر به خط حمله خود امیدوار بود فصل خوبی را پیش رو داشته باشد تا اینجای مسابقات نتوانسته انتظارات را برآورده کند و دو شکست 4 گله برابر آینتراخت و شاختار سبب شد نیمکت این تیم دچار تغییر شود. رز 46 ساله در نخستین بازی خود نتیجه خوبی برابر دورتموند گرفت اما بازی امشب محکی جدی‌تر و بسیار سخت‌تر برای او و تیمش خواهد بود. آنها در لیگ رتبه دهم را در اختیار دارند و لغزش در مسابقه امشب می‌تواند صعودشان از گروه نه‌چندان دشوار کنونی را نیز به‌خطر بیندازد. لایپزیگ که زمان زیادی از تاسیس آن نمی‌گذرد در فصل 20-2019 صعودی تاریخی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان داشت که درنهایت با شکست برابر پاری‌سن‌ژرمن از رسیدن به فینال بازماندند. آنها سال بعد از آن نیز از گروه خود صعود کردند که با شکست 4 بر صفر برابر لیورپول حذف شدند.
از گروه H و در تورین، شاگردان آلگری میزبان بنفیکا خواهند بود. یووه که از 6 بازی اخیر خود تنها یک برد داشته هفته قبل به پاری‌سن‌ژرمن باخت تا تیم آلگری در شروع فصل بسیار متزلزل نشان دهد. آنها در ابتدای هفته هم در دیداری جنجالی و پرحاشیه که سه اخراجی هم داشت برابر سالرنیتانا به تساوی 2-2 رسیدند که البته اعتراض زیادی به داوری این دیدار داشتند. در سوی دیگر میدان اما بنفیکا با برتری در تمامی دیدارهای خود در لیگ بالاتر از پورتو صدرنشین لیگ پرتغال است و در شرایطی بسیار خوب راهی ایتالیا شده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار