• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۳ - ۰۴:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
جهادگران دانشگاه فرهنگیان ایلام پس از تجربه استقبال 16 هزار نفره از نمایش غدیر حالا در تدارک برنامه‌ای ویژه در ایام اربعین هستند

دغدغه‌مان رسیدن به عدالت آموزشی است

این گروه جهادی با برگزاری دوره‌های استعدادیابی در مناطق محروم، به دنبال کشف استعدادهای پنهان دانش آموزان و هدفمند کردن آنها هستند.

دغدغه‌مان رسیدن به عدالت آموزشی است

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار: راه‌اندازی گروه جهادی توسط دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایلام یعنی از همان ابتدا قرار است محور فعالیت‌ها بر حوزه آموزش و عدالت آموزشی متمرکز باشد. تمرکزی که از دل ظرفیت این دانشگاه بیرون آمده و توانایی این دانشجویان را در حوزه آموزش نشان می‌دهد. اعضای این گروه جهادی با برگزاری دوره‌های استعدادیابی در مناطق محروم، به دنبال کشف استعدادهای پنهان دانش آموزان و  هدفمند کردن آنها هستند. هرچند کارویژه این گروه جهادی با آموزش گره خورده، اما آنها تنها به این حوزه اکتفا نکردند و ترجیح دادند حضور متفاوتی در حوزه فرهنگ هم داشته باشند. تفاوتی که آن را با نمایش واقعه غدیر به رخ کشیدند.

 گروه جهادی دانشجویان ایلامی چگونه به اسم یک شهید نام گرفت؟
نحوه شکل‌گیری و انتخاب اسم گروه شهید سیدمحمد حسینی هم در نوع خود قابل‌توجه است. گروهی که در نیمه دهه 90 شکل گرفت و در ابتدا به نام گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان ایلام به فعالیت می‌پرداخت، اما بعد از شهادت سیدمحمد حسینی که در زمره شهدای جهادگر شناخته می‌شود، نام خود را وام‌دار این شهید شد. شهیدی که در شهریور سال 1396 و زمانی که به‌همراه دیگر جهادگران گروه جهادی دانشجویی «طلوع حق» برای آبرسانی به یکی از روستاهای محروم گیلانغرب به استان کرمانشاه رفته بود، بر اثر واژگونی اتومبیل به‌شهادت رسید. به‌عبارت دقیق‌تر گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان ایلام در اواسط دهه 90 شکل گرفت و این روزها اعضایش در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، آموزشی و حتی مباحث مربوط به مهدویت نیز دستی بر آتش دارند. گروه جهادی شهید حسینی علاوه‌بر اینکه در فعالیت‌ها فرهنگی، خودی نشان داده است، در حیطه اصلی‌اش، یعنی آموزش دانش‌آموزان مناطق محروم نیز توانسته با استعدادیابی از این دانش‌آموزان آنها را به مسیر درست سوق دهد. گروهی که اعضایش معلمان آینده هستند و همین مساله باعث شده نگاه‌شان به مباحث مختلف آموزشی و فرهنگی هم تا حد زیادی به نسبت دیگر گروه‌های جهادی متفاوت باشد.

فعالیت‌های فرهنگی مرتبط مهدویت یکی از برنامه‌های اثرگذارمان است
سیدمجتبی علیزاده منفرد، مسئول این گروه جهادی درباره اصلی‌ترین دغدغه اعضای این گروه می‌گوید:  «دغدغه ما این است که نیروهای کارآمد و تراز انقلاب اسلامی را  پرورش دهیم و به همین دلیل برای رفع محدودیت‌ها و مشکلاتی که در استان ایلام وجود دارد، تلاش می‌کنیم. متاسفانه استان ما جزء استان‌هایی است که حتی در بخش‌های مرکزی خود هم محروم است چه برسد به مناطق حاشیه‌نشین ایلام؛ این شرایط باعث شد به سمت فعالیت‌های جهادی برویم. البته باید بگویم که قطعا با فعالیت‌های این‌چنینی مشکلات حل نخواهد شد، اما همین که گوشه‌ای از مسائل هم حل شود، کفایت می‌کند.»
منفرد به فعالیت اثرگذار این گروه اشاره و تصریح می‌کند: «یکی از طرح‌هایی که از نظر من بسیار اثربخش بوده بعد فعالیت‌های فرهنگی مان است که در زمینه مهدویت و در قالب سه‌شنبه‌های مهدویت، کلاس‌های مهدویت و آخر‌الزمان، جهادگر آخر‌الزمان برگزار شده است. نمونه دیگر طراحی و اجرای حیاط پویای مدارس بوده است، با توجه به اینکه مدارس استان ایلام اکثرا از فضای خوبی برخوردار نیستند، تصمیم گرفتیم حداقل فضای مدارس را با اجرای طرح حیاط پویا، شاداب کنیم.»
مسئول گروه جهادی شهید سیدمحمد حسینی به نمایش واقعه غدیر این گروه هم اشاره می‌کند و می‌گوید:  «این نمایش 3 سالی است که در نقاط مختلف ایلام اجرا می‌شود و هرساله تعداد بسیاری از مردم به تماشای آن می‌آیند. خوشبختانه در این سال‌ها شاهد استقبال قشرهای مختلف بودیم. هدف این برنامه نیز  انتقال است، انتقال فرهنگ و اتفاقاتی  که در آن زمان رخ داده است؛ تا اینکه مردم اتفاقات آن زمان را لمس کنند.»

 در محروم‌ترین نقاط آموزشی کشور اردو برگزار می‌کنیم
کارویژه گروه جهادی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایلام استعدادیابی از دانش‌آموزان مناطق محروم و معرفی آنان به سازمان‌های مربوطه است، برای مثال اگر دانش‌آموزی در نقاشی استعداد داشته باشد به کانون پرورشی کودکان‌ونوجوانان معرفی می‌شود تا بتواند از کلاس‌های آموزش و امکانات دیگر آن استفاده کند. محمدامین احمدی، عضو این گروه جهادی که مسئولیت‌بخش آموزش را برعهده دارد، می‌گوید: «هدف‌مان این است که در مناطق محروم آموزشی حضور پیدا کنیم. به همین دلیل اکثرا در محروم‌ترین نقاط آموزشی کشور اردو برگزار می‌کنیم، برای مثال دهلران یکی از نقاط هدف ما محسوب می‌شود که با حضور در این منطقه سعی می‌کنیم مباحث مقطع ابتدایی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم و همچنین رفع مشکل دانش‌آموزان در مقاطع بالاتر را هم انجام دهیم. خوشبختانه در کنکور امسال نیز چند رتبه خوب از دل این روستا بیرون آمده‌اند.»

 معرفی دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم به کانون پرورش فکری
او با بیان اینکه روستاهای اطراف ایلام دانش‌آموزان کمی دارند و به همین دلیل معلمان در کلاس‌های درس مجبورند چند پایه درسی را تدریس کنند، تصریح می‌کند: «در این کلاس‌ها نیاز نیست ما استعدادیابی را انجام دهیم، خود معلم می‌تواند در این زمینه کمک کند و ما نیز دانش‌آموزان بااستعداد در حوزه‌هایی مانند نقاشی و خطاطی به‌طور مثال به مرکز پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان معرفی می‌کنیم.»
احمدی درباره استقبال دانشجو معلمان از اردوها می‌گوید: «از زمانی که گروه جهادی‌مان کار خود را شروع کرده، به‌قدری در استان ایلام خوب ظاهر شده است که نیاز به تبلیغ و فراخوانی برای جذب وجود ندارد. خود نیرو به ما مراجعه می‌کند و با توجه به اینکه فعالیت ما در سطح استان با محدودیت زمانی همراه است، مجبوریم کارها را در کمترین زمان انجام دهیم، برای مثال در اردوی جهادی که ماه محرم در شهرستان ایوان برگزار کردیم 15 دانشجو معلم و چهار مدیر مدرسه به‌دنبال عضویت در گروه جهادی بودند. البته باید این مساله را هم بگویم که هرچند انتخاب دانشجو-معلمان حالت گزینشی ندارد اما مشخص است چه افرادی این توانایی را دارند که همراه گروه جهادی باشند.»
عضو گروه جهادی شهیدحسینی دانشگاه فرهنگیان ایلام با تاکید بر اینکه عمده اردوهای جهادی ما نیز 10 تا 15 روز طول می‌کشد، تصریح می‌کند: «ما در دانشگاه استان با توجه به اینکه استان‌مان، جزء استان‌های کوچک کشور به‌شمار می‌رود، قطعا رشته‌های تحصیلی‌مان نیز به‌قدری زیاد نیست که بگوییم از همه رشته‌ها، دانشجو-معلم داریم. از این ‌رو عمده دانشجویانی که با ما به مناطق محروم می‌آیند، در رشته‌های آموزش ابتدایی، علوم‌ترتیبی، آموزش زبان و آموزش ادبیات فارسی درس می‌خوانند، اما به‌دلیل اینکه مجوز آموزش در حوزه مهدویت را داریم می‌توانیم در این باره هم کلاس‌هایی را در مناطقی که اردوی جهادی در آن برگزار می‌کنیم، داشته باشیم.»
او تعداد دانشجو-معلمان حاضر در هر اردوی جهادی را متفاوت عنوان می‌کند و می‌گوید: «این‌طور نیست که بگوییم برای هر اردو ملزم هستیم جمعیت یکسانی را به منطقه هدف ببریم، به‌طور مثال برای اردوی سال گذشته 30 دانشجو – معلم را به منطقه دهلران بردیم، اما در اردوی امسال نصف این جمعیت را برای حضور در شهرستان‌های این استان داشتیم.»

 برقراری عدالت آموزشی؛ اصلی‌ترین دغدغه دانشجو-معلمان جهادگر
سامان ترخان، عضو گروه جهادی شهید حسینی برقراری عدالت آموزشی در استان ایلام را دغدغه اصلی این گروه جهادی معرفی می‌کند و می‌گوید: «هرچند اردوهایی که برگزار می‌کنیم، بازه زمانی محدودی را دربرمی‌گیرند و نهایتا 10 روز در منطقه هدف حضور پیدا می‌کنیم، اما همه سعی‌مان این است که بتوانیم عدالت آموزشی را در مناطق هدف برقرار کنیم. به همین دلیل کارگروهی را شکل داده‌ایم که وظیفه شناسایی دانش‌آموزانی را که از لحاظ درسی ضعیف هستند، برعهده دارد، یعنی ما دیگر وظیفه شناسایی را نداریم و تنها دانشجو-معلمان را برای رفع اشکال درسی این دانش‌آموزان به منطقه می‌فرستیم.»

 هرکجا کم آوردیم خود دانشجویان هزینه کردند
او با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین دغدغه این روزهای گروه جهادی شهید سیدمحمد حسینی عدم‌حمایت جدی از سوی وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان نوسازی مدارس است، می‌گوید:‌ «با توجه به اینکه دانشجو-معلمان حقوق اندکی را از دولت دریافت می‌کنند، هرگاه از لحاظ مالی با مشکلی روبه‌رو شویم، خود دانشجویان شرکت‌کننده در اردوهای جهادی دست به تامین هزینه مورد نیاز می‌زنند. با توجه به شرایط دانشجو-معلمان طبیعی است که حتی در کارهای عمرانی نیز اولویت‌مان را به ساخت، بازسازی و رنگ‌آمیزی مدارس در نقاط محروم اختصاص دهیم. درحقیقت تمام تلاش‌مان این است که مدارس از حالت خشک و رسمی خارج ‌شوند و محیط یادگیری را برای دانش‌آموزان جذاب کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار