• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۱ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

بی تی اس «بانک زده»

فیلم بانک‌زده‌ها به‌رغم حواشی خاصی که بیشتر برای مخاطبان کم‌سن‌تر (تین ایجر) جذاب بود، نتوانست اکران موفقی داشته باشد.

امیر معظمی: جواد اردکانی، کارگردان سریال آینه‌های نشکن و فیلم به کبودی یاس، تازه‌ترین اثر سینمایی خود را پس از سال‌ها به نمایش درآورده است.
 فیلم بانک‌زده‌ها به‌رغم حواشی خاصی که بیشتر برای مخاطبان کم‌سن‌تر (تین ایجر) جذاب بود، نتوانست اکران موفقی داشته باشد. بازخوردهای منفی مخاطبان در روز اول اکران این فیلم حاکی از همین موضوع است.
اردکانی در همان فرم‌های تکراری و زرد کمدی که دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارد، موقعیت‌هایی قابل پیش‌بینی ایجاد کرده که تکرار آنها تنها بیننده را خسته می‌کند. ته-لبخندهایی که به‌خاطر اداهای مرحوم علی انصاریان به وجود می‌آمد نیز نتوانست رضایت دوستداران سینما را جلب کند. ادعای حضور سحر قریشی در دو نقش هم جزء اشتباهات فاحش کارگردان در مدیریت بازیگران بود که دقیقا در آخرین سکانس مخاطب را از فیلم منزجر‌تر می‌کند.
 اواسط فیلم با رویکردی سطحی و ابتدایی یعنی معرفی بازیگران توسط خودشان گنگی و ابهام داستان کمی باز می‌شود. شخصیت‌ها تا نیمی از فیلم، راوی حرکاتی اکشن هستند که مخاطب نمی‌داند هدف‌شان دقیقا از این کارها چیست؟ و بعد به یکباره بازیگران برای روشن کردن موضوع فیلم (که ناتوانی نویسنده از روایت قصه را می‌‌رساند) خود به صحنه می‌آیند و همه‌چیز را برای تماشاچی تعریف می‌کنند. احتمالا تماشاچیان هم بر صندلی‌های سینما کم‌کم با قصه بازیگران فیلم به خواب فرو می‌روند.
مخاطب باهوش ایرانی، هیچ‌گاه کمدی‌های بالیوودی را نمی‌پذیرد. کمدی‌هایی که اغلب با چیدن چند ماجرای بی‌ربط و ابتدایی کنار هم به وجود می‌آید. فیلم‌هایی هم که با این روش ساخته شده‌اند همواره از استقبال مخاطبان محروم بوده‌اند.
تماشاگر بانک‌زده‌ها از دقیقه‌های 40 به بعد متوجه می‌شود که نویسنده کج‌دار و مریز قصه را روایت می‌کند که بتواند تا آخر به نحوی آن را تمام کند، اما در کمال تعجب می‌بینیم آخر فیلم هم آن‌گونه که باید تمام نمی‌شود و اردکانی شاید با الهام از سینمای فرهادی می‌خواسته آخر فیلمش را باز نگه دارد. با این تفاوت که در بانک‌زده‌ها، سرنوشت هیچ‌کدام از شخصیت‌هایی که یک ساعت و نیم فقط دیالوگ می‌گویند مشخص نمی‌شود!
 فیلم بانک‌زده‌ها از زمان تبلیغات با حواشی بسیاری همراه شد، ازجمله با نشان دادن تصاویری از گروه موسیقی بی‌تی‌اس، حساسیت طرفداران این گروه (موسوم به آرمی) را برانگیخت و موجب شد خیلی از آرمی‌ها به آن واکنش نشان دهند. این واکنش‌ها نیز متفاوت بود. برخی آرمی‌ها خوشحال از اینکه نام گروه مورد علاقه‌شان روی پرده سینما رفته، گیشه را شلوغ و از فیلم استقبال کردند؛ درمقابل عده‌ای از هواداران بی‌تی‌اس بر این نظر بودند که اردکانی خواسته از نام این گروه و هیجان آرمی‌ها سوءاستفاده کند و فروش بیشتری در گیشه داشته باشد. البته خود اردکانی در لایو اینستاگرامی‌اش این نظر را رد کرد و گفت که دخترش و حتی جدیدا خودش هم به بی‌تی‌اس علاقه‌مند شده‌اند.
 البته به نظر می‌رسد در این قصه به آرمی‌ها توهین شده است، چون نویسنده، مینا (شخصیت آرمی فیلم با بازی الناز عبدی) را به نمایندگی از طرفداران ایرانی بی‌تی اس، طوری به تصویر کشیده که حاضر است برای شرکت در کنسرت این گروه کی پاپ، همراه با یک جیب‌بر، یک شرخر و یک کافه دار زیرزمینی دزدی کند. چون این موضوع بیشتر به نوجوانان ما مربوط می‌شود، موضوع مهمی است. کارگردان باید در فیلم خود مشخص می‌کرد که آیا می‌خواهد آن نوع طرفداری افراطی که منجر به دزدی و جرم می‌شود را نقد کند یا مخاطبان را به آن دعوت نماید؟ اما چنین نکته‌ای در فیلم دیده نمی‌شد.
 البته نکته‌‌ مثبتی که در فیلم بانک‌زده‌ها وجود داشت یکی بازی‌های خوب بازیگرانی مثل میرطاهر مظلومی، نسرین مقانلو و الناز عبدی به‌عنوان اولین تجربه بازیگری‌اش بود و دیگری اینکه در فضای کمدی‌های ایرانی که با شوخی‌های جنسی و ابتذال آمیخته‌ شده، فیلم بانک‌زده‌ها الفاظ رکیک یا شوخی جنسی نداشت و از این حیث می‌توان گفت که می‌شود این فیلم را با خانواده تماشا کرد.
اردکانی ریسک بزرگی انجام داد و از گروه موسیقی بی‌تی‌اس برای جذب مخاطب بیشتر استفاده کرد اما به نظر تجربه موفقی از آب درنیامد و این نشان می‌دهد مخاطب ایرانی سینما، این سوءاستفاده‌های تبلیغاتی را خوب تشخیص می‌دهد و کمدی را با آثار برجسته‌تری مثل «قهوه تلخ» و «مارمولک» تجربه کرده است، پس از چنین آثار ضعیفی استقبال نخواهد کرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار