• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۱ - ۰۲:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
حمایت پورتو از ستاره ایرانی و درخشش دوباره طارمی پس از انتقادات

باز هم خیریتی در کار بود

طارمی با درخشش خود منتقدانش را ساکت کرد و با یک گل و یک پاس گل برابر تیم چاوز روحیه و تمرکز بالایش را نشان داد.

باز هم خیریتی در کار بود

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: حاشیه‌ها در سال‌های اخیر همواره بخشی جدانشدنی از زندگی فوتبالی مهدی طارمی بوده و البته معمولا این اتفاقات باعث قوی‌تر شدن او شده است. بازیکنی که با سختی‌های زیادی به فوتبال اروپا رسید و هرزمان که با مشکل یا حاشیه‌ای مواجه شد سعی کرد تا با انگیزه بیشتری دوباره برخاسته و برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر تلاشش را بیشتر کند. آخرین اتفاقی که برای مهاجم گلزن فوتبال ایران در ترکیب پورتو رخ‌داد مربوط به نخستین دیدار تیمش در لیگ قهرمانان اروپا برابر اتلتیکو مادرید بود. جایی‌که درعرض تنها 10 دقیقه دو کارت زرد دریافت کرد و در حساس‌ترین دیدار مرحله گروهی تیمش از زمین مسابقه اخراج شد. تیم پرتغالی در غیاب او درحالی که 10 نفره بود بازی را باخت تا انتقادات از او بالا بگیرد. به‌خصوص که اخطار دوم را به‌دلیل تمارض و تلاش برای گول‌زدن داور و گرفتن پنالتی دریافت کرد و همین موضوع سوژه اصلی حمله هواداران تیم‌های رقیب به او در دوفصل اخیر بوده که معتقدند این ستاره ایرانی تلاش دارد تا با فریب داوران از آنها پنالتی بگیرد. با این‌حال شنبه‌شب و در ادامه رقابت‌های لیگ پرتغال دوباره طارمی با درخشش خود منتقدانش را ساکت کرد و با یک گل و یک پاس گل برابر تیم چاوز نشان داد که همچنان با روحیه و تمرکز بالا نقش بسیار مهمی در ترکیب تیم کونسیسائو دارد.

تمجید رسانه‌ها از ستاره مغضوب!
درخشش دوباره طارمی با لباس پورتو باعث شد تا دوباره منتقدانش مجبور به سکوت و حتی در مواردی تمجید از نمایش او شوند. رسانه‌های این کشور هم پس از نمایش خوب او در دیدار این هفته تیمش به تمجید از مهاجم پورتو پرداختند. سایت «پورتگل» درباره این دیدار می‌نویسد: «طارمی فقط 3 دقیقه زمان نیاز داشت تا گل اول تیمش را به‌ثمر برساند و اگرچه در ادامه پورتو عملکرد نسبتا خوبی داشت اما آنها تا دقیقه 70 نتوانستند برتری خود را تثبیت کنند. در این دقیقه بازهم این طارمی بود که نقش اصلی را روی گل تیمش داشت و پس از یک توپ‌ربایی عالی از مدافع حریف، با یک پاس بسیار خوب برای اوانیلسون گل دوم تیمش را ساخت تا ستاره این دیدار باشد. پورتو چهارشنبه‌شب قبل بدشانس بود که در شروع لیگ قهرمانان برابر اتلتیکو مادرید 2 بر یک باخت تا در سومین بازی خارج از خانه پیاپی خود دومین باخت را(پس از شکست برابر ریوآوه در لیگ) تجربه کند. پورتو برابر چاوز همان‌طور که انتظار می‌رفت تیم برتر میدان بود اما آنها همچنان به فرصت‌سوزی‌های خود ادامه می‌دهند و دو گل این تیم در نیمه‌دوم هم روی اشتباهات حریف رخ‌داد و ازطرف مدافعان آنها هدیه شد. اتفاق خوب برای پورتو این بود که مهدی طارمی به خوبی توانست ناامیدی و ناراحتی‌اش از اخراج در بازی چهارشنبه را پشت‌سر گذاشته و با یک گل و یک پاس گل مرد برتر بازی لقب بگیرد. پورتو در این بازی اوتاویو را به‌دلیل مصدومیتی که در بازی با اتلتیکو نصیبش شد دراختیار نداشت اما با این‌حال برد روحیه بخشی را پس از دیدار خانگی سه‌شنبه‌شب برابر بروژ در لیگ قهرمانان به دست آورد.»
روزنامه «آبزرویدور» پرتغال هم نگاه ویژه‌ای به اتفاقاتی که در چندروز اخیر برای طارمی افتاده داشته و در این باره نوشته است: «او برابر اتلتیکو مادرید اخراج شد و هدف انتقادات در پرتغال قرار گرفت و حتی سرجیو کونسیسائو، سرمربی تیم مجبور شد درباره او در نشست خبری‌اش صحبت کند. اما این مهاجم ایرانی در بازی بعدی تیمش چکار کرد؟ همه‌کار! او با یک گل و یک پاس گل به پورتو کمک کرد تا یک برد دیگر را در لیگ جشن بگیرد. در دیدار با تیم اسپانیایی استراتژی تیم بسیار عالی بود اما در اجرا ایراداتی دیده می‌شد و البته دو اتفاق بد هم در این مسابقه برای پروتو رخ‌داد، یکی مصدومیت اوتاویو و خروج او از زمین و دیگری دو کارت زردی بود که در اواخر نیمه‌دوم طارمی گرفت و منجر به اخراجش شد. تیم کونسیسائو درنهایت به حریف اجازه داد تا در وقت‌های تلف‌شده گل دوم را بزند و بازی را ببرد. در بازی برابر چاوز تیم تلاش داشت تا این باخت را فراموش کند و در همان دقایق ابتدایی این اتفاق افتاد و از قضا طارمی بود که گل نخست را زد. طارمی شروعی عالی در فصل جدید داشته و در 8 بازی تیمش در رقابت‌های مختلف 6 گل به ثمر رسانده است او برای دومین بازی متوالی در لیگ گل نخست تیمش را زد تا زمینه‌ساز کسب 3 امتیاز توسط پورتو باشد. او گل دوم تیمش را نیز ساخت تا به بهترین نحو اتفاقات چهارشنبه‌شب در لیگ قهرمانان را به فراموشی بسپارد.»

حمایت بایا از ستاره تیمش
اتفاقاتی که به‌خصوص در ماه‌های اخیر برای طارمی رخ‌داده است و حملاتی که هواداران تیم‌های رقیب از جمله اسپورتینگ لیسبون به این بازیکن ایرانی داشته‌اند باعث شد تا ویتور بایا، نایب‌رئیس باشگاه پورتو پس از برتری تیمش برابر چاوز در نشست‌خبری حاضرشده و به حمایت از مهاجم تیمش بپردازد. گلر سابق تیم ملی پرتغال که دومین سمت مهم در پورتو را دراختیار دارد پس از این بازی خواستار این شد که به طارمی بیشتر احترام گذاشته شود و اینقدر ناعادلانه مورد هجمه قرار نگیرد. بایا در واکنش به بحث‌هایی که پس از اخراج طارمی برابر اتلتیکو در فضای مجازی صورت گرفت، گــفت: «از چــــهارشنبه‌شــب وضعیت بسیار بدتر هم شده و ابعاد بیشتری به‌خود گرفته است. ما از مسئولان کمیته داوران فدراسیون فوتبال پرتغال خواستار جدیت بیشتر در این زمینه هستیم و از آنها می‌خواهیم تا از فوتبال و بازیکنان حمایت بیشتری داشته باشند. در روزهای اخیر صحبت‌هایی انجام شده که هدف آن شرطی کردن داوران و تغییر دیدگاه آنها نسبت به برخی از اتفاقات داخل زمین است.»
او در ادامه به دو صحنه از همین بازی اشاره کرده و معتقد است داوران در برخی موارد معیارهای دوگانه‌ای برای تشخیص خطا دارند: «طارمی در برخی حرکات تبحر دارد و نگاه کنید که در دو صحنه داوران بی‌تفاوت از کنار خطاها عبور کردند. باید دلیل این تناقض‌ها و تفاوت معیارها مشخص شود. کمیته‌داوران باید درباره اتفاقاتی که برای طارمی رخ‌می‌دهد به ما توضیح داده و بگوید که چرا درباره او در محوطه جریمه حریفان برخی تصمیمات تغییر می‌کند و داوران در پاره‌ای ‌مواقع سوت‌هایی می‌زنند که منطقی نیست. ما خواستار این هستیم که با همه به‌صورت یکسان برخورد شود و این هجمه‌ها و صحبت‌هایی که می‌شود در تصمیمات داوران تاثیرگذار نباشد. با طارمی خیلی بد رفتار شده است و داوران به‌نظر می‌رسد تحت تاثیر این جوسازی‌ها و صحبت‌هایی که درباره شبیه‌سازی می‌شود قرار می‌گیرند. این اتفاقات ما را به‌شدت ناراحت و عصبانی می‌کند.»
البته در دیدار برابر اتلتیکومادرید مشخص بود که خطایی روی طارمی انجام نشده است و او شبیه‌سازی انجام داده است، اما درحالی که این بازیکن تبحر خاصی در گرفتن پنالتی دارد، هواداران تیم‌های رقیب پورتو معتقدند که او تمارض می‌کند و با فریب داوران می‌خواهد پنالتی بگیرد. این درحالی است که در فوتبال پرتغال VAR وجود دارد و صحنه‌ها توسط کمک‌داوران ویدئویی هم بازبینی می‌شود و در این شرایط اشتباهات داوری به حداقل می‌رسد و این ادعا که داور توسط طارمی فریب داده می‌شود اصلا منطقی و قابل قبول نیست.

از محرومیت تا توئیت جنجالی
طارمی درطول دوران فوتبالش بارها با اتفاقات و حواشی روبه‌رو شده که هرکدام از آنها می‌توانست او را در موقعیت دشواری قرار دهد اما هربار به‌خوبی توانسته این بحران‌ها را پشت‌سر بگذارد. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که برای این بازیکن رخ داد مربوط به زمانی است که در پرسپولیس بازی می‌کرد و درنهایت هم منجر به محرومیت چندماهه‌اش از فوتبال شد. طارمی پس از درخشش در ترکیب قرمزها در تابستان 1395 تصمیم گرفت لژیونر شود و ریزه‌اسپور ترکیه را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد اما پس از امضای قرارداد با این تیم، در فاصله‌ای کوتاه آن را فسخ کرد و به ایران برگشت تا دوباره برای پرسپولیس بازی کند. این اتفاق باعث بروز حواشی زیادی برای او شد که درنهایت باعث محرومیت 4 ماهه‌اش از تمامی فعالیت‌های فوتبالی شد. طارمی به این ترتیب شانس حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برابر الهلال را از دست داد و پس از پایان محرومیتش هم راهی الغرافه شد تا با خاطره‌ای تلخ از پرسپولیس جدا شود اما او پس از این محرومیت با قدرت به میادین برگشت و توانست در ترکیب الغرافه بدرخشد تا روزهای محرومیتش در ایران که در یک مصاحبه معروف گفته بود شاید خیریتی در آن بوده باشد را فراموش کند. همین نمایش خوب سبب شد در ادامه راهی فوتبال پرتغال شود و روزهای درخشانی را در دو تیم ریوآوه و پورتو سپری کند.
یکی‌دیگر از حاشیه‌هایی که طارمی در این سال‌ها با آن مواجه شده است مربوط به همین چند ماه پیش و اختلافش با دراگان اسکوچیچ، سرمربی آن زمان تیم ملی بود که درنهایت باعث شد از یکی از اردوهای تیم ملی کنار گذاشته شود که ماجرا با وساطت فدراسیون خاتمه پیدا کرد. داستان از مصاحبه سرمربی کروات با یکی از رسانه‌های کشورش آغاز شد که در آن گفته بود بازیکنان ایرانی اگرچه از نظر فیزیکی و تکنیکی قابلیت‌های زیادی دارند اما مشکل اصلی آنها این است که در کارهای تاکتیکی کمبود دارند و باید در درازمدت با آموزش به آنها این مشکل را حل کرد. البته بعدها عنوان شد ترجمه صحبت‌های سرمربی سابق تیم ایران به‌درستی انجام نشده است و او گفته بود بازیکنان ایرانی آنقدر هم از نظر تاکتیکی خوب نیستند. توئیت طارمی با این مضمون که بازیکنان ایرانی درک تاکتیکی بالایی دارند و مشکل از جای دیگری است، آتش اختلافات را شلعه‌ور کرد و مشخص بود مخاطب طعنه تند مهاجم تیم ملی، سرمربی کروات است. اگرچه به نظر می‌رسید ریشه اصلی اختلافات طرفین جای دیگری است و این دو از قبل هم باهم مشکلاتی داشتند اما این توئیت باعث علنی‌شدن آن شد و به‌دنبال آن اسکوچیچ طارمی را از اردوی ایران برای دو بازی با لبنان و سوریه در مقدماتی جام‌جهانی خط زد. تیم ایران این دو بازی را در غیاب طارمی برد اما او پس از بازگشت به ترکیب تیم ملی نمایشی عالی داشت و در دو بازی حساس برابر عراق و امارات تک‌گل سه امتیازی ایران را زد تا بازگشتی باشکوه به ترکیب ایران داشته باشد.
طارمی البته پس از این حاشیه‌ای که برایش در تیم ملی یاران رخ داد، در ترکیب پورتو هم دچار افت شد و حتی در 11 مسابقه موفق به گلزنی برای تیمش نشد اما بالاخره در آخرین روزهای سال 2021 و برابر بنفیکا این طلسم را شکست و با یک گل و یک پاس گل دوباره به ستاره تیمش بدل شد. طارمی در سال 2021 موفق شد بین 10 مهاجم برتر فوتبال اروپا از نظر گلزنی و گل‌سازی قرار گیرد و حتی آمارش از بازیکنانی چون امباپه، رونالدو صلاح هم بهتر بود.

تکرار شب تلخ در لیگ قهرمانان
این نخستین‌بار نیست که طارمی در لیگ قهرمانان اروپا کارت قرمز می‌گیرد و البته در هر دو مسابقه پورتو پس از 10 نفره شدن بازی را باخته است. با این حال درمورد نخست او خوش‌شانس بود که تیمش درنهایت با وجود باخت به یوونتوس درمجموع برنده این بازی شد و به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان رسید. دو فصل قبل و در نخستین تجربه طارمی در لیگ قهرمانان، او و تیمش در نخستین مرحله حذفی رودرروی یووه قرار گرفتند که در بازی رفت یکی از گل‌های تیمش را این ستاره ایرانی زد و در مسابقه برگشت هم پاس گل داد اما با دریافت دو کارت زرد در عرض دو دقیقه در دقیقه 54 از بازی اخراج شد اما درنهایت شاگردان کونسیسائو در وقت‌های اضافه موفق شدند با وجود شکست 3 بر 2 به دور بعد صعود کنند. طارمی در بازی رفت با چلسی غایب بود و تیمش نیز با دو گل بازی را باخت اما بازگشت او در مسابقه برگشت با یک گل فوق‌العاده زیبا همراه بود تا جواب منتقدانش که اخراج او را بچه‌گانه می‌دانستند با زیباترین گل فصل لیگ قهرمانان بدهد.
در اواخر فصل قبل هم یک اتفاق جنجالی در فوتبال پرتغال سروصدای زیادی به‌پا کرد. سایت رسمی باشگاه اسپورتینگ لیسبون با انتشار مطلبی به قلم یکی از هواداران مشهورش به توهین به طارمی پرداخت که در زمان خود سروصدای زیادی به‌پا کرد. در این مطلب نویسنده با القابی توهین‌آمیز ازجمله «مار افسونگر»، «جاعل و متقلب» و همچنین کلاهبردار طارمی را مورد خطاب قرار داده بود و به نظر می‌رسید این باشگاه پرتغالی تلاش دارد با این رفتار غیرحرفه‌ای تمرکز مهاجم حریف را در حساس‌ترین مقطع فصل که دو تیم در کورس قهرمانی قرار داشتند، به‌هم بزند. در این نوشته به‌شدت از اینکه او پنالتی‌های زیادی در لیگ می‌گیرد انتقاد شده بود اما واکنش طارمی به این اتفاق در نوع خود جالب و البته کوبنده بود. تنها چند روز بعد پورتو در هفته سی‌ام لیگ به مصاف پورتیموننزه رفت و طارمی با هت‌تریک و یک پاس گل شبی رویایی را پشت‌سر گذاشت. البته او به درخشش در این بازی اکتفا نکرد و پس از دو گل نخست تیمش با نشان دادن علامت هیس منتقدانش و هواداران حریف را به سکوت دعوت کرد تا بهترین واکنش را به اتفاقاتی که برایش رخ داده داشته باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار