• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۲۰ - ۰۲:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

باید برای آزادسازی اسناد کمیته‌ تشکیل شود

شورای نظارت برروند انتشار اسناد یاکمیته‌‌ای مشخص باید باشدتا اسناد مورد بحث، بدون اینکه عواقبی برای منافع ملی داشته باشند، منتشر شوند.

باید برای آزادسازی اسناد کمیته‌ تشکیل شود

 به‌منظور بررسی روند آزادسازی اسناد محرمانه در کشور و بررسی سازوکارها و همچنین موانع قانونی آن، به گفت‌وگو با عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید. 

باتوجه به اظهارنظر اخیر جناب سیدحسن خمینی درباره برنامه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برای آزادسازی برخی اسناد مرتبط با حضرت امام، این قبیل اقدامات را تا چه‌حد لازم می‌دانید و به‌لحاظ کارکردی، روند انتشار اسناد تاریخی در کشور را چه‌میزان منطقی ارزیابی می‌کنید؟ 
معمولا در این‌زمینه کمیته‌هایی وجود دارد که وظیفه دارند به‌لحاظ امنیتی نظارت‌کرده و درباره انتشار یا عدم‌انتشار برخی اسناد اظهارنظر کنند. با استدلال‌هایی به برخی اسناد اجازه انتشار نمی‌دهند. امری‌ است که در همه کشورها رایج است منتها حجم این نوع مسائل خیلی‌کم است. این‌طور نیست که وجه غالب باشد. تعدادی هستند که استدلال می‌آورند موضوعاتی دررابطه با آن اسناد همچنان جاری است و اگر مثلا اسناد مرتبط با آن الآن منتشر شود منافع ملی دچار لطمه خواهد شد. 

با گذشت بیش از چهار دهه از برخی وقایع تاریخی مهم و عدم‌انتشار بسیاری اسناد مرتبط با آن وقایع، فکر نمی‌کنید بعضا نگاه امنیتی نسبت به برخی اسناد غالب شده است؟
خیر. مثلا درمورد کودتای 28 مرداد شاهد آن هستیم که هنوز بخش‌هایی از اسناد مربوطه منتشر نشده است. به‌دلیل همان ملاحظاتی که گفتم. همچنین برخی افرادی بوده‌اند که در مقطعی با ما در مطبوعات همکاری می‌کردند، الآن هم همکاری می‌کنند. انتشار برخی اسناد باعث می‌شود موقعیت افرادی که درحال‌حاضر هم دارند کار مطبوعاتی می‌‌کنند و با غرب ارتباط دارند تضعیف شود. با این استدلال است که برخی اسناد در این زمینه منتشر نمی‌شود. 

سخت‌گیری در انتشار اسنادی از این قبیل باعث نمی‌شود در سایر حوزه‌ها از جمله خاطره‌نویسی‌های چهره‌های اثرگذار تاریخی با مشکل روبه‌رو شویم؟ جسارت افراد از آنان گرفته نخواهد شد؟
خاطره‌نویسی با اسناد رسمی فرق دارد. خاطره‌نویسی به فرد بستگی دارد ولی اسناد رسمی که توسط دولت تولید می‌شود در مالکیت دولت است. این دولت یا نمایندگان آن هستند که باید درخصوص این‌گونه اسناد و درباره اینکه منتشر بشود یا خیر نظر دهند. 
نیروهای امنیتی هم راجع‌به برخی از آنها حساسیت‌هایی دارند که می‌توان آن را با تشکیل شورایی متشکل از مسئولان مرتبط و همچنین حضور نیروهای امنیتی مورد بررسی قرار داد. شورای نظارت بر روند انتشار اسناد در همه کشورها هست. شورایی‌ست که هم نیروی امنیتی در آن حضور دارد، هم نیروی سیاسی و هم فرهنگی. این افراد نظر می‌دهند تا اسناد مورد بحث، بدون اینکه عواقبی برای منافع ملی داشته باشد منتشر شوند. ما متاسفانه چنین شورایی نداریم.  هر بخشی طبق سلیقه خودش اسناد را منتشر می‌کند. یا اینکه سلیقه خودشان را اعمال نمی‌کنند و روندی برای آزادسازی‌ اسناد شکل نمی‌گیرد. یا بهانه‌‌هایی به‌دست می‌آید که آزادسازی صورت نگیرد. درحالی‌که اگر مسئولیتش با یک کمیته‌ مشخص باشد این مشکلات پیش نخواهد آمد.  برفرض مثال وزارت امور خارجه درخصوص اسناد دراختیار خود می‌گوید ما نمی‌توانیم درمورد برداشتن قید محرمانه، یاخارج کردن اسناد از طبقه‌بندی مستقلا تصمیم بگیریم. لذا خیلی از جاها خودشان را در این زمینه معلق نگه می‌دارند. درحالی‌که اگر شورایی در این‌زمینه وجود داشته باشد، طبیعتا آنها هستند که مسئولیت را برعهده می‌گیرند. جایگاه‌ قانونی هم دارند و با مشکل کمتری مواجه می‌شوند. مثلا الآن چنانچه در یک سازمانی به سندی مهر طبقه‌بندی بخورد خارج کردن این سند از ذیل طبقه‌بندی کار دشواری خواهد بود. 

این‌گونه موسسات که غالبا هم تحت مدیریت برخی چهره‌های مطرح است، تا چه‌میزان این حق را دارند که بخشی از اسناد تاریخی را منتشر نکنند. یا اگر تصمیم می‌گیرند منتشر کنند، آیا این کار باید در چهارچوب سازوکارهای قانونی مشخصی انجام شود؟ مثلا موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برای انتشار اسناد تاکنون با موانع قانونی مواجه بوده است؟
باید توجه داشت که ما در این حوزه بخش خصوصی نداریم. در این زمینه اسناد غالبا توسط نهادهای قانونی تولید می‌شود. نهادهای قانونی و رسمی. و این نهادهای رسمی هستند که تولید سند دارند. 
نکته قابل‌توجه درمورد نشر آثار حضرت امام(ره) آن است که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی خود تبدیل به یک جایگاه قانونی شده است. به این معنا که خود می‌تواند اسناد را داشته باشد اما این موسسه هم از قاعده‌ای که در ابتدا گفته شد مستثنی نیست. مثلا ممکن است این‌طور پیش بیاید که تصمیم بگیرد یک زمانی اسناد در اختیار خود را آزادسازی کند و نهادهای مربوطه اگر در مواردی با این‌امر مخالف بودند استدلال بیاورند. یعنی باید به‌نوعی دارنده اسناد را قانع کنند که بر فرض مثال سندی نباید منتشر شود، چون مثلا برخلاف مصالح ملی است. 

در این رابطه بیشتر بخوانید:

پیشنهادهایی برای مظلومیت‌زدایی از دهه ۶۰ (لینک)

مراکز تاریخی نباید به‌سمت سیاسی‌کاری بروند(لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار