• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۷ - ۰۳:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
در اهمیت تعمیر و نگهداری از برنامه‌ها و افراد

این بازی، صحت ندارد

تعطیلی یک‌دفعه‌ای کتاب باز و حذف سروش صحت، یا خالی کردنش از هویت واقعی‌اش، حتما همین تعداد مخاطبان تلویزیون را هم کم می‌کند .

سیدمهدی موسوی‌تبار، خبرنگار: یکی از اصول و مراحل موثر در حوزه‌های نظامی و صنعت ماشین‌آلات و مکانیک، تعمیر و نگهداری است. این اصل ناظر به تسلط روی سلامت فعلی و آینده لوازم و ماشین‌آلات است. تعمیر و نگهداری درواقع از وقوع خسارت‌های احتمالی و از کارافتادگی دستگاه جلوگیری می‌کند و نشان می‌دهد که ابزار و سرمایه‌ها برای آن مجموعه مهم است. روش‌های پیش از وقوع، روش‌های بعد از وقوع و روش‌های مدرن را هم به‌عنوان روش‌های تعمیر و نگهداری معرفی کرده‌اند. نه، اشتباه نکرده‌اید، اینجا صفحه سیاسی یا اقتصادی نیست. شما همچنان در صفحه فرهنگی حضور دارید و می‌خواهیم درباره برنامه کتاب باز و مجری‌اش، سروش صحت- که هم بازیگر است و هم می‌نویسد و هم کارگردانی می‌کند- صحبت کنیم. ربطش به شروع مطلب چیست؟ یکی از وظایف هر سازمان یا نهادی مراقبت و تقویت سرمایه‌هایش است. درواقع این نیروها باید به‌شکل صحیح نگهداری شوند و برنامه‌های تلویزیون و سازندگانش هم در این چهارچوب قرار می‌گیرند. بدیهی است که سازمان صداوسیما و مدیرانش باید از سرمایه‌های انسانی و مادی خود مواظبت کنند و برندها نیز در همین تعریف قرار می‌گیرند.
از زمانی که بحث حذف سروش صحت از کتاب باز مطرح شد و واکنش‌های مدیر سازمان صداوسیما و شبکه نسیم را دیدیم و شنیدیم مطمئن شدیم که قرار است دیگر شاهد این برنامه با اجرای سروش صحت نباشیم. تکیه‌بر این نکته که سازندگان برنامه حق دارند افراد را تغییر دهند و مخاطبان نیاز به تنوع دارند و صحبت‌هایی شبیه به آن تاکنون نتوانسته افکار عمومی را قانع کند. حالا با دو قضیه مواجه هستیم؛ اول اینکه تکلیف برنامه‌ها و افرادی که درطول سال‌ها و با هزینه صداوسیما که از جیب بیت‌المال هم است، برند می‌شوند و به دلایل مختلف حذف می‌شوند، چیست؟ مساله دوم، شکل مقابله و مدیریت مدیران سازمان با حذف این افراد و برنامه‌هاست. حتما این عزیزان به این فکر کرده‌اند که چرا هر برنامه یا اسمی که در تلویزیون حذف می‌شوند بیشتر به چشم می‌آیند و محبوب‌تر می‌شوند. این را که هر نگاه و مدیر جدیدی حق دارد با افراد مورد اعتماد و مطلوب خودش کار کند، همگان اتفاق‌نظر دارند اما این به معنی بی‌توجهی به داشته‌ها و سرمایه‌های قبلی است؟
اهمیت توجه به کتاب و اولویت دادنش به کتاب‌ها و افرادی که کتاب‌ها را معرفی می‌کنند چقدر برای دوستان شبکه نسیم و مدیران بالاتر مهم است؟ تعطیلی یک‌دفعه‌ای کتاب باز و حذف سروش صحت، یا خالی کردنش از هویت واقعی‌اش، حتما همین تعداد مخاطبان تلویزیون را هم کم می‌کند اما آنچه باید به آن توجه داشت، نحوه برخورد با سرمایه‌های اینچنینی است. جاافتادن این واقعیت که اگر از کسی خوش‌مان نیامد یا باب میل ما نبود می‌توانیم حذفش کنیم برای هر مجموعه و به‌طور خاص برای سازمان صداوسیما خطرناک است. توجه به تعمیر و نگهداری سرمایه‌ها و همچنین اقناع افکار عمومی در شکل مواجهه با نیروها و برنامه‌ها برای این روزهای صداوسیما از نان شب واجب‌تر است. خالی کردن سبد کنداکتور از برنامه‌ها و چهره‌های محبوب و جایگزینی آنها با برنامه‌های متوسط و ضعیف و چهره‌های بی‌خطر و معمولی دوستان قابل‌اعتماد، در کوتاه‌مدت و بلندمدت به تلویزیون ضربه می‌زند. با آنچه پیش از این رخ‌داده فعلا کاری نداریم و دیگر اصلا نمی‌شود کاری برایش کرد اما لطفا به آنچه درحال‌حاضر رخ می‌دهد توجه کنیم تا تبدیل به افسوس برای آینده نشود.

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

بازی دوسر باخت با «کتاب‌باز»(لینک)

حذف صحت به مردم و صداوسیما ضربه می‌زند(لینک)

سروش صحت رشتی نیست!(لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟