• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۷ - ۰۳:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گفت‌وگو با اردشیر رستمی درباره کتاب‌باز

حذف صحت به مردم و صداوسیما ضربه می‌زند

سروش صحت آموختن را آموخت

کتاب‌باز آشتی‌دهنده مردم با هنر، ادبیات، تاریخ، فلسفه و علم و... بود و آرام‌آرام راه خود را به دل مردم باز کرد.

حذف صحت به مردم و صداوسیما ضربه می‌زند

سیدمهدی موسوی تبار، خبرنگار گروه فرهنگ:برنامه کتاب‌باز یکی از اولین و مهم‌ترین برنامه‌های حوزه کتاب در دو دهه اخیر تلویزیون بوده است. دلایل توفیق این برنامه، به نظر شما چه چیزهایی بوده است؟
جواب پرسش شما در تلویزیون نیست، در بسیاربسیار قبل از آن است. در ارتش شعاری هست که می‌گوید «ارتش چرا ندارد». در جامعه ما هم از خانواده تا مدرسه تا دانشگاه که زمان شکل‌گیری شخصیت آدمی هست چرا، نهادینه نشده است و ما تازه داریم به فرزندان‌مان پرسشگری و حق‌خواهی را می‌آموزیم. 
مشکل در جمهوری اسلامی و تلویزیون نیست، تمام ارگان‌ها از گذشته تا امروز ارزش سوال و پاسخگویی را که نقش مهمی در رشد و اعتلای جامعه دارد، درک نکرده‌اند برای همین ما نه‌تنها در بسیاری از موارد به جلو حرکت نکرده بلکه عقبگرد هم کرده‌ایم. 

کتاب‌باز چه تاثیراتی روی افراد کتابخوان و حتی غیرکتابخوان داشته است؟
کتاب‌باز آشتی‌دهنده مردم با هنر، ادبیات، تاریخ، فلسفه و علم و... بود و آرام‌آرام راه خود را به دل مردم باز کرد. کتاب‌باز با مردم زندگی کرد و با آنها جاودانه شد. تاثیرش بر تمام شبکه‌ها و برنامه‌های حال حاضر و آینده غیرقابل‌انکار خواهد بود. 
چند وقت پیش یک موتورسوار که پیک‌موتوری کار می‌کرد در بازار تهران به من گفت حاضرم مقداری از درآمد روزانه‌ام را به حساب تلویزیون بریزم تا کتاب‌باز به‌دلیل مشکل مالی بسته نشود، این یعنی جاودانگی. 

حضور سروش صحت در شکل‌گیری این کتاب‌باز چقدر مهم بوده است؟
اگر سروش صحت نبود کتاب‌باز به این اندازه از اهمیت و موفقیت دست پیدا نمی‌کرد. سروش صحت آداب شنیدن که درمیان مجریان و میکروفن به دستان ما گوهری نایاب است را نشان داد. او آموختن را هم آموخت که هنر انسان‌های بزرگ است. 

یکی از نقدهایی که به کتاب‌باز می‌شود سلبریتی‌سازی به‌جای ترویج کتاب‌هاست. آیا این نقد درست است؟
نه درست نیست، هرکس در قاب تلویزیون قرار بگیرد خودبه‌خود چهره می‌شود ولی چهره‌ها بدون اندیشه‌ها و عملکردهایشان نمی‌توانند نقش خاصی را ایفا کنند، کمااینکه در زلزله ورزقان شاهد بودید برای جمع‌آوری کمک صدها بازیگر در سینما آزادی جمع شدند و مبلغ ناچیزی به دست آمد، ولی فردای آن روز چهار ورزشکار در بازار تهران ده‌ها برابر آن صد‌ها نفر کمک جمع کردند. نمی‌خواهم جایگاه هنرپیشه‌های سینما را زیر سوال ببرم ولی کلمات معنی خود را دارند. هنرپیشه الزاما هنرمند نیست، هنرپیشه یعنی کسی که هنر او کار اوست نه تاروپود او. برای همین هنرپیشه هنرمند شدن بسیار سخت است. اعتبار آدم‌ها در عملکردهایشان است نه در دیده‌شدن‌ها یا به‌قول شما سلبریتی‌شدن‌شان. مردم به تهیه‌کننده، کارگردان، مجری و میهمان‌های کتاب‌باز اعتماد و علاقه قلبی پیدا کرده بودند. 

حذف سروش صحت از کتاب‌باز چه معنا و البته اثرات منفی دارد؟
حذف سروش صحت جز به مردم و خود صداوسیما به هیچ‌کس لطمه نمی‌زند. چون ایشان به مدد توانایی و دانشی که در عرصه‌های مختلف نویسندگی، کارگردانی و بازیگری دارد بی‌نیاز از دیده‌شدن و شناخته‌شدن است. 

دلیل این نوع مواجهه یا حذف چهره‌هایی مانند سروش صحت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من چنین چیزهایی را ارزیابی نمی‌کنم. چون نه وقتش را دارم و نه دغدغه‌اش را. صحبت‌کردن درباره هر پدیده، هر فرد و هر ارگانی مانند صداوسیما اهمیت‌دادن به آنان است. پاسخ‌های من در این گفت‌وگو به احترام روح پرسشگری و حرفه ارزشمند روزنامه‌نگاری باید قلمداد شود. 

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

بازی دوسر باخت با «کتاب‌باز»(لینک)

این بازی، صحت ندارد(لینک)

سروش صحت رشتی نیست!(لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟