• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۶ - ۰۳:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
لورکوزن و پورتو امشب در لیگ قهرمانان به‌مصاف رقبا می‌روند

فرصت خودنمایی برای آزمون و طارمی

یاران طارمی در پورتو به مصاف اتلتیکومادریدمی‌روندوبایرلورکوزن که در دو دیدار اخیر خود سردار آزمون را نیمکت‌نشین کرده است با بروژ بلژیک دیدار می‌کند.

فرصت خودنمایی برای آزمون و طارمی

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این فصل رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا برای هواداران ایرانی هم‌گروه‌شدن تیم‌های دو مهاجم اصلی تیم ملی در این تورنمنت است که رویارویی آنها در دو بازی رفت‌وبرگشت می‌تواند بسیار جذاب باشد. این دو قرار است امشب نخستین بازی‌های خود را در مرحله گروهی و برابر رقبای خود برگزار کنند که یاران طارمی در پورتو مصافی بسیار دشوار و مهم برابر اتلتیکومادرید دارند و بایرلورکوزن هم که در دو دیدار اخیر خود سردار آزمون را نیمکت‌نشین کرده است با بروژ بلژیک دیدار می‌کند. در سایر دیدارهای امشب هم شاهد مصاف‌های مهمی خواهیم بود ازجمله رویارویی بایرن‌مونیخ با اینترمیلان در جوزپه مه‌آتزا و همچنین جدال جذاب لیورپول و ناپولی که این مسابقه هم در ایتالیا برگزار می‌شود. بارسلونا نیز در نخستین دیدار خود در فصل جدید این رقابت‌ها کار چندان سختی برابر ویکتوریا پلزن جمهوری‌چک دارد و تاتنهام هم که با آنتونیو کونته فصل را خوب شروع کرده در خانه از مارسی فرانسه پذیرایی می‌کند.

طارمی به‌دنبال شکستن طلسم دروازه اتلتیکو
پورتو امشب و در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان امسال راهی وندا مترو پولیتانو خواهد شد تا درحالی‌که برای دومین فصل پیاپی با اتلتیکومادرید هم‌گروه می‌شود در مهم‌ترین دیدار خود در این مرحله به‌مصاف شاگردان سیمئونه برود. هر دو مسابقه دو تیم در فصل قبل جنجالی و پرحاشیه بود و با توجه به اینکه هم کونسیسائو و هم سیمئونه مربیانی هستند که درکنار زمین با حرکات جنجالی خود به‌دنبال نتیجه‌گیری هستند در هردو بازی شاهد درگیری‌هایی چه در داخل زمین و چه درکنار آن بودیم. شکست در بازی برگشت که در هفته ششم مرحله گروهی اتفاق افتاد باعث شد پورتو شانس صعود به دور بعد را از دست بدهد و با کسب عنوان سوم راهی لیگ اروپا شود. اتلتیکو هم پشت‌سر لیورپول صدرنشین به مرحله بعد رفت و پس از برتری برابر منچستریونایتد، در یک‌چهارم نهایی به منچسترسیتی باختند و حذف شدند.
دو تیم امسال با شرایطی کاملا متفاوت به‌مصاف هم خواهند رفت و تغییراتی که به‌خصوص پورتو در ترکیب خود داشته باعث شده آنها با چهره‌‌ای تقریبا جدید فصل را آغاز کنند. دو تیم درحالی راهی این مسابقه می‌شوند که اتلتیکو در ابتدای هفته برابر سوسیداد با تساوی یک – یک متوقف شد و پورتو هم در مصاف با ژیل ویسنته با دو گل به برتری رسید تا شکست عجیب هفته قبل برابر ریوآوه تازه صعود‌کرده را به فراموشی بسپارد. کونسیسائو برای بازی امشب هم حساب ویژه‌ای روی درخشش مهدی طارمی، ستاره دو فصل اخیر خود باز کرده و با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر نفراتی چون لوئیس دیاز، ویتینیا و فابیو ویرا از این تیم جدا شده‌اند، درحال حاضر مهم‌ترین مهره تهاجمی این تیم همین ملی‌پوش ایرانی است که فصل جاری را هم خوب شروع کرده و امیدوار است بتواند در سومین فصل حضورش در پورتو نه‌تنها قهرمانی‌های فصل قبل در لیگ و جام‌حذفی را تکرار کند بلکه نیم‌نگاهی هم به کسب عنوان آقای‌گلی در لیگ خواهد داشت؛ عنوانی که فصل پیش در رقابت با داروین نونیز اروگوئه‌ای که بعدا به لیورپول رفت آن را به مهاجم بنفیکا واگذار کرد. طارمی در این فصل در 5 بازی تیمش در لیگ دو گل و یک پاس گل داشته و در تک‌مسابقه سوپرجام برابر توندلا هم آماری مشابه داشت و گلزنی‌اش برابر ژیل‌ویسنته در دیدار این هفته او را در فرمی خوب و آمادگی مناسب برای دیدار امشب قرار داده است. او که فصل پیش برابر لیورپول موفق به گلزنی شد، امیدوار است در سومین رویارویی‌اش با روخی بلانکو بتواند نخستین گلش به این تیم را زده و از همین ابتدای مسابقات پورتو را در شرایط خوبی قرار دهد. در رقابت‌های قبلی دو تیم اتلتیکو 3 و پورتو دو بار به برتری رسیده‌اند که هردو برد تیم پرتغالی به مرحله گروهی فصل 2010-2009 برمی‌گردد. پورتو تاکنون دو بار فاتح این تورنمنت شده که آخرین قهرمانی آنها به فصل 2004-2003 مربوط می‌شود که در فصلی تاریخی با ژوزه مورینیو که در آن زمان در شروع مسیر مربیگری خود بود، توانستند بر بام فوتبال اروپا قرار گیرند. در سال‌های اخیر هم مهم‌ترین موفقیت آنها در این مسابقات به دو فصل پیش برمی‌گردد که تا یک‌چهارم نهایی رسیدند و در این مرحله مغلوب چلسی شدند. امسال با توجه به گروه نسبتا خوبی که در آن قرار دارند صعودشان به مرحله بعد چندان دور از ذهن نیست و کونسیسائو امیدوار است بازهم بتواند تیمش را به مراحل پایانی این تورنمنت برساند. او فصل قبل توانست سی‌امین قهرمانی تاریخ پورتو در لیگ را کسب کند و امسال هم از 5 بازی ابتدایی خود 12 امتیاز کسب کرده‌اند. جالب اینکه پورتو درست مثل فصل قبل پس از انجام 4 بازی خود که این‌بار برابر لورکوزن و بروژ خواهد بود، در آخرین بازی دور گروهی با اتلتیکو دیدار می‌کند و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد احتمالا در آن مسابقه شاهد نبرد دو تیم برای صدرنشینی در این گروه خواهیم بود.
در ترکیب اتلتیکومادرید فیلیپه محروم است و استفان ساویچ و سرجیو رگیلون (که در این تابستان به‌صورت قرضی از تاتنهام راهی این تیم شده) مصدوم هستند و این بازی را از دست خواهند داد. شرایط آسیب‌دیدگی ماتئوس کانیا و توماس لمار هم هنوز نامشخص است و کادر پزشکی تیم باید درباره اینکه آنها می‌توانند بازی کنند یا نه نظرنهایی را بدهد. مهم‌ترین دغدغه سیمئونه برای بازی امشب مصدومیت یان اوبلاک است که در دیدار برابر سوسیداد تعویض شد و گفته می‌شود ایو گربیچ برابر پورتو درون دروازه قرار خواهد گرفت. در خط حمله هم دوباره شاهد حضور زوج آلوارو موراتا و ژوائو فلیکس خواهیم بود که عملکرد نسبتا خوبی در این فصل داشته‌اند. کونسیسائو هم در این بازی مارکو گروئیچ و ویلسون مانافا را به‌دلیل آسیب‌دیدگی دراختیار ندارد اما سایر نفرات تیم مشکلی برای بازی نخواهند داشت. این مربی در دیدار برابر ژیل ویسنته اوانیلسون را نیمکت‌نشین کرد و تونی مارتینز را درکنار طارمی در خط حمله قرار داد اما برای مسابقه امشب به احتمال زیاد دوباره شاهد زوج موفق ایرانی-برزیلی این تیم خواهیم بود.

سردار به‌دنبال هفتمین گل در لیگ قهرمانان
در دیگر دیدار این گروه بایرلورکوزن راهی بلژیک خواهد شد تا با بروژ دیدار کند. باشگاه بلژیکی که نامش برای هواداران ایرانی به‌واسطه حضور کاوه رضایی در آن طی چند فصل گذشته آشناست، فصل قبل باز هم قهرمانی لیگ کشورش شد و جواز حضور در لیگ قهرمانان را کسب کرد. هت‌تریک آنها در قهرمانی لیگ سبب شد مستقیما راهی مرحله گروهی شوند و امسال برخلاف فصل قبل که در گروهی بسیار دشوار قرار گرفته بودند حتی به صعود به دور حذفی هم می‌توانند امید داشته باشند. بروژ در دوره قبل در رقابت با تیم‌های منچسترسیتی، پاری‌سن ژرمن و لایپزیگ تنها یک برد و یک تساوی کسب کرد و درنهایت چهارم شد. یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های آنها در تابستان حفظ هانس واناکن، هافبک تاثیرگذارشان بود که از تیم‌هایی چون وستهام پیشنهاد داشت اما درنهایت بروژ با فروش او مخالفت کرد تا در فصل جدید بتواند تیمی قدرتمند را داشته باشد. آنها در هفته‌های اخیر روند بسیار خوبی در لیگ بلژیک داشته‌اند و با 4 برد پیاپی به رتبه سوم جدول صعود کرده‌اند. آنها در این دیدارها 12 گل زده‌اند که فران جوتگلا با 5 گل و 3 پاس گل نقش بسیار مهمی در موفقیت‌های اخیر تیمش داشته و امید اصلی بروژ برای گلزنی در مسابقه امشب خواهد بود. این دو تیم تنها یک بار در تاریخ رقابت‌های اروپایی به مصاف هم رفته‌اند که آن هم به فصل 07-2006 برمی‌گردد که در جام یوفا و در بلژیک بازی آنها با تساوی یک – یک به پایان رسید.
هر چقدر بروژ در دیدارهای اخیر خوب کار کرده و در گلزنی هم آمار خوبی از خود به‌جای گذاشته است در سوی دیگر میدان، بایرلورکوزن حال و روز چندان خوبی ندارد و به‌خصوص با مشکلات و روند ضعیفی که در کارهای دفاعی دارد مهار جوتگلا و دیگر بازیکنان تهاجمی حریف مهم‌ترین دغدغه جراردو سیوانه خواهد بود. سرمربی سوئیسی لورکوزن فصل قبل تیمش را به جایگاه سوم بوندس‌لیگا رساند و به‌نظر می‌رسید با خریدهایی که در تابستان خواهد داشت و البته اضافه شدن سردار آزمون که در پنجره زمستانی فصل قبل اتفاق افتاد فصل جدید را بسیار بهتر شروع کرده و یکی از مدعیان جدی قهرمانی در بوندس‌لیگا باشد اما نه‌تنها این روند رخ نداد، بلکه آنها با شکست عجیب 4 بر 3 برابر الورسبرگ دسته سومی در دور نخست جام حذفی شروعی بسیار بد داشتند.
ناکامی برابر دورتموند مدعی در هفته نخست لیگ چندان دور از انتظار نبود و آنها با یک گل این مسابقه را باختند اما شکست‌های بعدی برابر آگسبورگ، هوفن‌هایم و فرایبورگ اصلا برای هواداران قابل‌قبول نبود و انتقادات زیادی را به‌دنبال داشت. سردار آزمون که فصل قبل در 9 مسابقه تیمش یک گل و یک پاس گل داشت در دیدار جام حذفی از ابتدا برای تیمش به میدان رفت و دو پاس گل هم داد اما تعویض او در بین دونیمه تصمیم غیرمنتظره سیوانه بود که با اعتراض برخی هواداران هم همراه بود. او در دو بازی برابر آگسبورگ و هوفنهایم فیکس بود اما از هفته چهارم نیمکت‌نشین شد و در جریان باخت این هفته تیمش برابر فرایبورگ هم تنها 30 دقیقه زمین حضور داشت و نتوانست مانع از باخت لورکوزن شود. در این شرایط احتمالا او در بازی امشب هم با وجود اینکه نامش در فهرست تیم قرار دارد، نیمکت‌نشین خواهد بود و سیوانه فرصت بازی را در اختیار نفراتی چون پاتریک شیک، موسی دیابی و کالوم هادسون اودوی قرار خواهد داد. آزمون با 6 گل زده بهترین گلزن ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان محسوب می‌شود و اگر بتواند دوباره جایگاه ثابتش در تیم آلمانی را پیدا کند می‌تواند امیدوار به بهتر کردن این رکورد باشد به‌خصوص که با توجه به حریفانی که لورکوزن در گروهش دارد رسیدن به این هدف دور از دسترس نخواهد بود.
یکی از مهم‌ترین مشکلات لورکوزن در این فصل به خط دفاعی تیم سیوانه برمی‌گردد که درطول 6 بازی این فصل خود 13 گل دریافت کرده که آماری بسیار ضعیف محسوب می‌شود و اگر این مربی سوئیسی نتواند این مشکل را هرچه زودتر حل کند رقابت با تیم‌هایی چون پورتو و اتلتیکو و همچنین کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد در بوندس‌لیگا بسیار دشوار خواهد شد.

جدال مهم گروه مرگ
گروه C امسال به گروه مرگ معروف شده است و در نخستین جدال جذاب این گروه، امشب در میلان دو تیم اینتر و بایرن رودرروی هم قرار می‌گیرند. شاگردان سیمونه اینزاگی فصل قبل و در دور حذفی برابر لیورپول که درنهایت به فینال هم رسید دردسرساز شدند و امسال امیدوارند شرایط به‌مراتب بهتری در اروپا داشته باشند. اینتر که دو فصل پیش با آنتونیو کونته به روند قهرمانی‌های پیاپی یووه خاتمه داد فصل قبل هم رقابت نزدیکی با همشهری خود برای کسب عنوان قهرمانی داشتند که درنهایت در این راه موفق نبودند و نایب‌قهرمان شدند. به این ترتیب اینزاگی که فینال جام حذفی را نیز به یووه باخته بود نخستین فصل حضورش روی نیمکت نرآتزوری را بدون جام به پایان برد و امسال فشار زیادی را برای کسب موفقیت حس می‌کند. به‌خصوص آنها امسال دوباره روملو لوکاکو را به تیم خود برگردانده‌اند و تیمی آماده و خوب را در اختیار دارند. مهاجم بلژیکی پس از یک‌فصل ناموفق در لندن به‌صورت قرضی چلسی را ترک کرد تا روزهای خوبش در اینتر را تکرار کند. بااین‌حال اینتر در غیاب او که مصدوم شده و به بازی امشب هم نمی‌رسد با دو شکست در 3 بازی آخر خود در لیگ شرایط خوبی در سری A ندارد و کمی از کورس قهرمانی عقب‌افتاده است به‌خصوص که این هفته دربی حساس میلان را نیز به رقیب سنتی خود واگذار کردند و اینزاگی برای جبران این ناکامی باید در دیدار امشب برابر غول آلمانی نتیجه خوبی بگیرد.
هر دو تیم به‌خوبی می‌دانند که با حضور بارسلونای در این گروه که امسال با خریدهای پرسروصدای خود دوباره به جمع مدعیان برگشته کار سختی برای صعود دارند و هر 6 بازی این فصل برای آنها بسیار مهم و حیاتی است. بایرن که در هر سه بازی آخر خود با اینتر با برد از زمین خارج شده است حالا در دوران پسالواندوفسکی باید نشان دهد که بدون ستاره لهستانی خود هم می‌تواند موفقیت‌های سال‌های اخیرش را تکرار کند. البته در هفته‌های اخیر شاگردان ناگلزمن با لغزش‌هایی روبه‌رو بوده‌اند که باعث شده صدر جدول در اختیار فرایبورگ قرار گیرد. آنها هفته قبل در دیداری که یان سومر، گلر مونشن‌گلادباخ با 19 سیو رکوردی جدید را در این زمینه خلق کرد برابر این تیم به تساوی یک – یک رسیدند و این هفته هم برابر یونیون برلین با همین نتیجه متوقف شدند تا 4 امتیاز حساس را در همین هفته‌های ابتدایی از دست بدهند.
بارسای ژاوی دیگر مسابقه امشب گروه C را برابر ضعیف‌ترین تیم گروه برگزار خواهد کرد و آنها برای بالا بردن شانس صعود خود از این گروه باید ویکتوریا پلژن را شکست دهند. سرمربی جوان کاتالان‌ها نسبت به دیدار ابتدای هفته تیمش برابر سویا احتمالا چند تغییر را در ترکیب تیمش ایجاد خواهد کرد و احتمالا کریستنسن، دی‌یونگ و فران تورس جای گارسیا، گاوی و دمبله را در ترکیب اصلی خواهند گرفت.
در گروه A این مسابقات هم شاهد جدالی تماشایی بین ناپولی و لیورپول خواهیم بود. نایب‌قهرمان سال قبل، فصل جدید را خوب شروع نکرده و با چند نتیجه ضعیف در لیگ برتر حالا رتبه هفتم را در اختیار دارد. تیم کلوپ اگر همان نمایش هفته‌های اخیر را برابر ناپولی تکرار کند، بعید نیست که برابر این تیم خوب ایتالیایی هم امتیاز از دست بدهد. حضور آژاکس و رنجرز در این گروه این تصور را ایجاد کرده بود که قرمزها کار چندان سختی برای صعود نخواهند داشت اما عملکرد آنها در فصل جدید لیگ جزیره هواداران‌شان را نگران کرده است.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار