• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۶ - ۰۳:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مهاجم هلندی بهترین شروع را در قیاس با سایر خارجی‌ها داشت

لوکادیا بهترین مهاجم خارجی دهه اخیر پرسپولیس؟

ناکامی سال‌های اخیر مهاجمان خارجی قرمزها باعث شده آمار 3 حضور در مستطیل سبز و 2 مرتبه گلزنی یعنی آمار 0.66 گل به ازای هر دیدار توسط مهاجم 28 ساله، خوشنودی و رضایت هواداران پرسپولیس را برانگیزد.

لوکادیا بهترین مهاجم خارجی دهه اخیر پرسپولیس؟

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: دیدار دوشنبه پرسپولیس برابر هوادار درحالی با نتیجه 3 بر 1 به سود سرخ‌پوشان پایتخت به پایان رسید که بیست‌وچهارمین بار فرو ریختن دروازه میلاد فراهانی برابر پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر باعث شد یورگن لوکادیا دومین گلش را برای سرخ‌پوشان در دومین دیدار متوالی به ثمر برساند که بدون شک فارغ از رقم‌خوردن تجارب جدیدی برای مهاجم هلندی، گشودن دروازه شاگردان ساکت الهامی افتخار قابل تامل در کارنامه مهاجمی نیست که پیش از این دروازه تیم‌های بزرگی همچون آژاکس، آرسنال، بایرن‌مونیخ، بورسیادورتموند و اورتون را گشوده است. اما ناکامی سال‌های اخیر مهاجمان خارجی قرمزها باعث شده آمار 3 حضور در مستطیل سبز و 2 مرتبه گلزنی یعنی آمار 0.66 گل به ازای هر دیدار توسط مهاجم 28 ساله خوشنودی و رضایت هواداران پرسپولیس را برانگیزد که در 10 سال گذشته تا این لحظه بین مهاجمان خارجی آماری دست‌نیافتنی است اما در فصل فوتبالی 1391-1390 شاگرد خلف مصطفی‌ دنیزلی در سه بازی نخست آماری بهتر از لوکادیا ثبت کرده است.

 شب تکرارنشدنی
ابتدای دهه نود همچون سال‌های 88 و 89 برای پرسپولیس با غم و ناراحتی همراه بود تا قرمزهای پایتخت راه فرار از این کابوس را در حضور میانه‌فصل مصطفی دنیزلی روی نیمکت خود و جذب آقای گل لیگ ایرلند شمالی یعنی ایمون زاید ببینند. تلاش 45 دقیقه‌ای مهاجم اسبق تیم ملی لیبی در دیدار نخست برابر ذوب‌آهن تحت هدایت منصور ابراهیم‌زاده حاصل خوشایندی به همراه نداشت اما تعویض طلایی سرمربی اهل ترکیه در شهرآورد پایتخت و حضور زاید به جای هادی نوروزی در دقیقه 56 باعث شد در کمتر از 40 دقیقه بعد از اعلام پایان بازی توسط علیرضا فغانی محبوبیت مهاجم ناامید‌کننده پرسپولیس درتقابل با گاندوهای اصفهانی بعد از هت‌تریک برابر شاگردان مظلومی طعنه به مقبولیت افرادی همچون علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا بزند. مهاجم 188 سانتیمتری نتوانست در سومین دیدارش با لباس پرسپولیس دروازه فجرسپاسی را باز کند اما پدید‌آوردن لحظاتی جذاب برابر نفت تهران، راه‌آهن، الشباب امارات و الغرافه قطر باعث شد در کارنامه زاید 21 بار به میدان رفتن برای سرخ‌پوشان و 12 بار گلزنی ثبت شود تا این مهاجم بعد از بی‌اعتمادی مانوئل ژوزه و یحیی گل‌محمدی با آمار 0.57 گل به ازای هر بازی راهی آلومینوم هرمزگان شود. آماری که تا الان بعد از لوکادیا بهترین آمار یک مهاجم خارجی در پرسپولیس 10 سال گذشته است.

 مهاجمی ضعیف نسبت به نمونه‌های وطنی
سرخ‌پوشان تحت هدایت حمید درخشان در روزهایی که انتظارات هواداران‌شان در خط هجومی توسط مهدی طارمی، محمد عباس‌زاده، رضا خالقی‌فر و علی علیپور برآورده نمی‌شد به سراغ ژوزه تادئو رفتند که پیش از حضور در پرسپولیس، 63 حضور در لیگ سری آ برزیل با پیراهن تیم‌های سائوپائولو، ژوونتود، فیگیرنسه، گرمیو باروری و پالمیراس را تجربه کرده بود اما در تیم زیر نظر درخشان و ایوانکوویچ نکته مشهود در عملکرد این مهاجم اضافه وزن مهاجم برزیلی و فرصت‌سوزی‌های او بود تا دستاورد این مهره هجومی تنها یک‌بار گشودن دروازه سنگربان اسبق گسترش فولاد یعنی داوود نوشی‌صوفیانی از روی نقطه پنالتی باشد تا تادئو با آمار ضعیف 0.20 گل به ازای هر بازی جمع سرخ‌پوشان را ترک کند.

 متوسط اما جذاب
پرسپولیس تهران برای پدید‌آوردن اتفاقاتی خوشایندتر نسبت به فصول گذشته در سال فوتبالی 1395-1394 با جذب مهاجم هندوراس در جام جهانی 2014 یعنی جری بنگستون به خط حمله‌اش زهر تزریق کرد. مهاجم 185 سانتیمتری بعد از تلاش ناموفق برابر سپاهان و سایپا در لیگ برتر و ملوان در جام حذفی موفق شد در چهارمین دیدارش با لباس پرسپولیس دروازه سنگربان تراکتور یعنی محمدرضا اخباری را از روی نقطه پنالتی بگشاید و در پایان این فصل فوتبالی سرخ‌ها را با آمار 21 حضور در مستطیل سبز و 7 گل زده( 2 گل برابر استقلال اهواز و ملوان و 1 گل روبه‌روی تراکتور، استقلال و گسترش فولاد) یعنی 0.33 گل به ازای هر بازی ترک کند. بدون شک آمار بنگستون در زمره عملکردهای قابل‌قبول قرار نمی‌گیرد اما گل دقایق پایانی او برابر آبی‌پوشان پایتخت تا حدود زیادی عملکرد نه‌چندان قابل‌قبولش را تحت‌الشعاع قرار داد.

 گره‌ای که از کار پرسپولیس باز نشد
ولادیمیر پریمیوف خرید خارجی قرمزها در فصل فوتبالی 1396-1395 برای قوت بخشیدن به خط حمله بود که خیلی زود مشخص شد قواره‌ فنی‌اش با خواسته‌های پروفسور کروات هم‌خوانی و تطابق ندارد تا تنها دستاورد مهاجم اسبق شاختاردونسک اوکراین در فوتبال ایران بعد از پنجمین‌بار حضور در میدان نبرد برابر قشقایی شیراز رقم بخورد. مهاجم اوکراینی در میانه لیگ شانزدهم بعد از ثبت آمار 11 حضور در مستطیل سبز و یک گل زده یعنی 0.09 گل به ازای هر بازی به‌عنوان یک خرید ناموفق جمع قرمزها را ترک کرد.

 بازیکن بازی‌های بزرگ پرسپولیس برای تجربه نکردن اتفاقاتی مثل ماجرای پریمیوف در فصل فوتبالی
1397-1396 به سراغ مهاجم خارجی نام آشنا یعنی گادوین منشا رفت که در لیگ شانزدهم با لباس پیکان در جایگاه سوم برترین گلزنان لیگ برتر قرار گرفته بود. مهاجم اهل نیجریه بعد از تلاش ناموفق در دیدار نخست برابر فولاد در جدال دومش برابر پرسپولیس دروازه سنگربان تراکتور یعنی فرزین گروسیان را گشود. منشا دومین و سومین گل خود با لباس پرسپولیس را در پنجمین و هفتمین حضورش در قامت مهاجم این تیم برابر الاهلی عربستان تجربه کرد و در میانه لیگ هجدهم بعد از ثبت خاطرات جذابی مثل گشودن دروازه الدحیل در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 2018 با آمار 63 حضور در مستطیل سبز، 14 گل زده( 2 گل روبه‌روی الاهلی، الهلال عربستان و فولاد، یک گل مقابل نسف قارشی، الجزیره امارات، الدحیل قطر، تراکتور، ذوب‌آهن، پیکان، نفت تهران و بادران) و رکورد 0.22 گل به ازای هر بازی راهی اردو رقیب سنتی قرمزپوشان شد.

 جایگزین ضعیف که گلی مهم به ثمر رساند
جایگزین مهاجم نیجریه‌ای یک بازیکن 193 سانتیمتری اهل کرواسی بود که برای چشیدن طعم شیرین اولین گلزنی برای تیم تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ تا پنجمین حضورش در زمین بازی صبر کرد و دومین گلش یعنی گل قهرمانی سرخ‌پوشان را در آخرین رقابت لیگ هجدهم به ثمر رساند تا ماحصل 18 حضور ماریو بودیمیر در ترکیب پرسپولیس 2 گل برابر پاختاکور ازبکستان و پارس جنوبی جم باشد و با رکورد ناامید‌کننده 0.11 گل به ازای هر بازی از پرسپولیس جدا شده و به تیم لوکوموتیو زاگرب بپیوندد.

دروازه‌هایی که فرو نریخت
جونیور براندئو مهاجم بعدی قرمزها بود که در 11 دیدار نخست دوره نوزدهم لیگ برتر و رقابت‌های یک‌شانزدهم و یک‌هشتم جام حذفی تنها 6 بار برای پرسپولیس تحت هدایت گابریل کالدرون به میدان رفت که حاصل آن فروریختن هیچ دروازه‌ای نبود و باعث شد همه او را با دی‌کارمیو برزیلی که زمان مربیگری افشین قطبی پرسپولیسی شد مقایسه کنند. همچنین آنتونی استوکس که سابقه قابل توجهی در گلزنی و البته بی‌انضباطی داشت نیز بعد از مذاکرات طولانی و فرسایشی پیراهن قرمزها را بر تن کرد اما بعد از 65 دقیقه حضور برابر تیم‌های استقلال تهران و الشارجه امارات دیگر به اردوی شاگردان گل‌محمدی بازنگشت تا تنها دستاوردش تاثیرگذاری روی گل دوم سرخ‌پوشان برابر استقلال باشد و البته بعد از شکایت از قرمزها پول خوبی به جیب بزند.

 پایان تلخ مهاجم نیجریه‌ای
مهاجم 194 سانتیمتری اهل نیجریه یعنی کریستین اوساگونا درحالی به همراه آنتونی استوکس در نیم‌فصل دوم فصل فوتبالی 1399-1398 به پرسپولیس پیوست که گذشت زمان نشان داد این مهاجم بسیار از نمونه‌های وطنی بی‌کیفیت‌تر است. ثبت اولین و آخرین گل مهاجم اسبق ذوب‌آهن در دهمین حضورش در قامت مهاجم قرمزها برابر سنگربان اسبق سایپا یعنی محمدحسین اکبرمنادی بر این موضوع صحه گذاشت. یازدهمین حضور اوساگونا زیر نظر گل‌محمدی در دیدار برابر استقلال رقم‌خورد که بدون شک خراب شدن پنالتی آخر سرخ‌پوشان توسط این مهاجم تا چندین سال آینده از ذهن فوتبال دوستان ایرانی پاک نخواهد شد. اوساگونا بعد از این دیدار با آمار ناامیدکننده 0.09 گل به ازای هر بازی از جمع تیم محبوب پایتخت جدا شد و به باشگاه الشرطه عراق پیوست.

مهاجمی که در قواره‌های پرسپولیس نبود
آخرین مهاجم خارجی سرخ‌پوشان پیش از پیوستن یورگن لوکادیا و شیخ‌دیاباته به جمع پرسپولیسی‌ها شخصی بود به نام شیرزاد تمیروف که در نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌ویکم و دو دیدار نخست رقابت‌های فصل جاری پیراهن قرمز را برتن کرد که طبق آمارها و مشاهدات عینی فوتبال‌دوستان نتیجه مطلوبی به همراه نداشت. تنها گل مهاجم ازبکستانی در پنجمین حضورش در قامت مهاجم پرسپولیس برابر ذوب‌آهن اصفهان به ثمر رسید. مهاجم 23 ساله ازبکستانی بعد از عملکردی مایوس‌کننده در 12 حضورش در ترکیب پرسپولیس با میانگین 0.083 گل به ازای هر بازی اردوی سرخ‌پوشان را ترک کرد و به پیکان پیوست تا شاگردی مجتبی حسینی را نیز در زندگی ورزشی‌اش تجربه کند.

 کار سخت لوکادیا برای حفظ رکورد
با رصد کارنامه تمام مهاجمان خارجی یک‌دهه گذشته پرسپولیس متوجه خواهیم شد هیچ بازیکنی موفق نشده در 3 دیدار ابتدایی‌اش 2 گل به ثمر رساند. آخرین‌بار این اتفاق 11 سال پیش توسط ایمون زاید برابر استقلال تحت هدایت پرویز مظلومی رقم‌ خورده است. همچنین لوکادیا به پشتوانه گشودن دروازه صنعت نفت و هوادار به رکورد 0.66 گل به ازای هر بازی رسیده که بدون شک حفظ این آمار امری بسیار صعب است و مهاجم هلندی بدون احتساب دیدارهای جام حذفی باید در پایان لیگ بیست‌و‌دوم دستاوردش حداقل 20 گل باشد تا این رکورد حفظ شده باشد.
از ابتدای دهه نود تنها ایمون زاید با ثبت آمار 0.57 گل به ازای هر بازی دستاوردش فراتر از یک‌ گل در 2 بازی بوده است. جایگاه بعدی از این حیث در اختیار جری بنگستون با آمار 0.33 گل یعنی یک‌ گل در هر بازی بوده و در کارنامه گادوین منشا و ژوزه تادئو آمار 0.22 و 0.20 ثبت شده است. همچنین ماریو بودیمیر، ولادیمیر پریمیوف و کریستین اوساگونا با رکورد مایوس‌کننده 0.11، 0.09 و 0.09 در جایگاه بعدی ایستاده‌اند و شیرزاد تمیروف با آمار  0.083 گل به ازای هر بازی وضعیتی بهتر نسبت به آنتونی استوکس و جونیور براندئو دارد که در لباس پرسپولیس نتوانستند دروازه تیمی را بگشایند.

 رقابت جذاب با دیاباته
البته پرسپولیسی‌ها یک مهاجم خارجی دیگر هم دارند که هنوز آماده بازی نشده است. شیخ‌دیاباته مالیایی که به تازگی قرمزپوش شده می‌تواند برای لوکادیا یک رقیب جدی باشد؛ چراکه در سال‌های اخیر همیشه جزو بهترین گلزنان بوده و اتفاقا بهترین گلزن خارجی تاریخ استقلال هم محسوب می‌شود و اگر بتواند روند خود را ادامه دهد می‌تواند در پرسپولیس هم گل‌های زیادی بزند. این برای پرسپولیسی‌ها که در دهه اخیر معمولا مهاجمان گل‌نزن داشته‌اند اتفاق بسیار خوبی قلمداد می‌شود. فعلا لوکادیا با توپ‌پر شروع کرده و باید دید می‌تواند این روند را ادامه دهد یا خیر و البته برای بررسی عملکرد دیاباته هم به زمان بیشتری نیاز است.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار