• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۶ - ۰۲:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«دنیای ژوراسیک» چگونه ساخته شد؟

دایناسورهای پو‌لساز

این فیلم طی سه‌ماه گذشته به فروش نزدیک یک میلیارد دلاری رسیده است و در جایگاه دوم فیلم‌های پرفروش جهان قرار دارد.

دایناسورهای پو‌لساز

دنیای ژوراسیک: قلمرو (Jurassic World Dominion) آخرین قسمت از سه‌گانه جدید سری فیلم‌های «دنیای ژوراسیک» است. این فیلم طی سه‌ماه گذشته به فروش نزدیک یک میلیارد دلاری رسیده است و در جایگاه دوم فیلم‌های پرفروش جهان قرار دارد. کمپانی سازنده «دنیای ژوراسیک: قلمرو» ابتدا قرار بود اکران سراسری خود را در سال 2021 آغاز کند اما همه‌گیری بیماری کرونا باعث تعویق برنامه‌های یونیورسال پیکچرز برای اکران فیلم شد. قسمت اول و دوم این سه‌گانه که ریبوت «پارک ژوراسیک» (Jurassic Park) «استیون اسپیلبرگ» بود، در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ اکران شدند و به ترتیب ۱.۶ و ۱.۳ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروختند. کارگردانی «دنیای ژوراسیک: قلمرو» برعهده کالین ترورو بوده و ششمین قسمت از کل مجموعه پارک ژوراسیک محسوب می‌شود. داستان این قسمت مربوط به چهارسال پس از وقایع قسمت قبل است و دایناسورها در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند؛ اما این تعادل شکننده، آینده را تغییر می‌دهد. با وجود اینکه این قسمت از دنیای ژوراسیک با نقدهای منفی همراه بوده است، ولی همچنان سری‌های پارک ژوراسیک برای طرفدارانش کنجکاوی‌برانگیز است. اما مگر داستان دایناسورهای ژوراسیک چه چیزی دارد که همچنان ظرفیت قصه‌گویی برای آن حفظ شده است؟ اصلا قصه اصلی از کجا آمده است و این دایناسورها چگونه پایشان به سینما باز شد؟

خالق ژوراسیک کیست؟
جان مایکل کرایتون ۲۳ اکتبر سال ۱۹۴۲ در شیکاگو به‌دنیا آمد و در نیویورک بزرگ شد. او در کالج هاروارد درس خواند و سپس تحصیلاتش را در دانشگاه کمبریج در انگلستان دنبال کرد و درنهایت در سال ۱۹۶۹ از دانشکده‌ پزشکی دانشگاه هارولد، مدرک دکتری پزشکی گرفت. کرایتون نویسندگی را در همین ایام و در خلال تحصیل در رشته‌ پزشکی شروع کرد و چندین رمان تحت‌نام‌های مستعار «جان لنگ» و «جفری هودسن» منتشر کرد. هر دو نام مستعارش کنایه‌هایی به قدش داشتند. او حدود ۲ متر و ۶ سانتی‌متر قد داشت و لانگ یک نام خانوادگی آلمانی به معنی «بلندقد» است و سر جفری هادسون هم یک انسان کوتوله در دادگاهی در انگلستان قرن هفدهم بود. کرایتون را بیشتر به‌خاطر رمان‌های علمی و تخیلی‌اش می‌شناسند و در سال ۱۹۹۰ با انتشار «پارک ژوراسیک» به شهرت رسید و سه‌سال بعد اولین اقتباس سینمایی از پارک ژوراسیک ساخته شد. کتاب‌های کرایتون بیش از 200 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته‌اند و بیش از 12 کتاب از آثار او اقتباس شدند. او در اوایل سال 2008 به سرطان غدد لنفاوی مبتلا شد و نوامبر همان سال در 66سالگی چشم از جهان فروبست.

پارک ژوراسیک چگونه ساخته شد؟
پارک ژوراسیک یک فرنچایز چندرسانه‌ای علمی-تخیلی است. فرنچایز چندرسانه‌ای به مجموعه‌های مثل ماتریکس یا پلیس آهنی یا مرد عنکبوتی گفته می‌شود که درحقیقت یک کلکسیون از آثار هنری-سرگرمی مانند فیلم، سریال تلویزیونی، بازی ویدئویی یا غیرویدئویی، کمیک و رمان را شامل می‌شود که همه حول محور یک داستان یا شخصیت‌های آن ساخته‌شده‌اند. استیون اسپیلبرگ، قسمت اول پارک ژوراسیک را در سال 1993 کارگردانی کرد. مایکل کرایتون فیلمنامه این مجموعه را همراه با دیوید کپ نوشته است. ۶۳ میلیون دلار هزینه تولید این اثر سینمایی شد و توانست گیشه میلیارد دلاری را برای خودش به ارمغان بیاورد.  پارک ژوراسیک اولین فیلمی بود که هر دو CGI و Animatronics را در یک فیلم لایو اکشن ادغام کرد و محصول نهایی فیلم به دلیل نوآوری‌هایش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. فیلم درمجموع 127 دقیقه است و از این زمان حدود 15 دقیقه دایناسورها در صفحه‌نمایش حضور دارند و تنها در حدود یک‌سوم (یا 5 دقیقه) از این زمان نمایش، دایناسورها به‌طور کامل توسط رایانه ساخته‌شده‌اند. این فیلم درنهایت توانست سه جایزه اسکار برای دستاوردهای فنی در جلوه‌های بصری و طراحی صدا کسب کرد. پارک ژوراسیک در سال ۲۰۱۸ از سوی کتابخانه کنگره به‌دلیل اهمیت مهمی که از لحاظ «فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناختی» داشت برای ثبت در فهرست ملی ثبت فیلم انتخاب شد. پنج دنباله بعد از این فیلم منتشر شد: جهان گمشده: پارک ژوراسیک (۱۹۹۷)، پارک ژوراسیک۳ (۲۰۰۱)، دنیای ژوراسیک (۲۰۱۵)، دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی (۲۰۱۸) و دنیای ژوراسیک: قلمرو (۲۰۲۲).

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار