• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ - ۰۱:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حمید قاسمی، مجری برنامه «جایگاه ویژه»:

قضاوت در این برنامه با شماست

قضاوت با شماست که این برنامه رویه تکراری دارد یا رویکرد متفاوت و گفت‌وگوی آوانگارد متفاوت از گفت‌وگوهای قبلی که دررسانه تهیه‌شده ارائه می‌شود.

قضاوت در این برنامه با شماست

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: حمید قاسمی، مجری برنامه «جایگاه ویژه» درباره روند برنامه و میزان تاثیرگذاری آن گفت: «هر برنامه سه هدف را به لحاظ اثرگذاری دنبال می‌کند، یک هدف شناختی است که دیدگاه‌های مخاطبان را توانسته تغییر دهد، دو اثر نگرشی که توانسته مخاطبان را به موضوعات مثبت و مناسبی سوق دهد و علاقه‌مند و ایجاد گرایش کند و سومین هدف که بسیار مهم بوده تغییر رفتار است؛ یعنی رفتاری را بهینه و مطلوب کند. برای اینکه مساله را با دقت دریابیم نیاز به کار تحقیقاتی داریم که ببینیم در سطح جامعه و سازمان‌ها و مخاطبان ذیربط چه اتفاقی افتاده است. ولی آنچه مشخص است با توجه به روالی که برنامه دارد و سعی می‌کند به‌روز باشد و از جدیدترین و دقیق‌ترین اطلاعات با زبان ساده بهره بگیرد، من با امیدواری عرض می‌کنم که در هدف اول یعنی تغییر شناخت گام‌های خیلی خوبی در مخاطب برداشته شده است. به‌لحاظ گرایش و رفتار باید مطالعه شود که چقدر توانسته ایجاد علاقه و تغییر رفتار کند.»
وی در ادامه راجع‌به اینکه «جایگاه ویژه» تنها برنامه‌ای است که به‌صورت عمقی به موضوعات ورزشی می‌پردازد، گفت: «اگر گفتمان‌های ورزشی را در شبکه‌های مختلف رصد کنید، می‌بینید این برنامه سعی کرده تمایزی بین خود و برنامه‌های موجود ایجاد کند. اگر عنایت کنید شاید از آیتم‌های مختلف درون‌برنامه استفاده می‌شود که برخی از آنها ممکن است به‌شکل مستقل در جاهای مختلف مطرح شود اما همه آنها با رویکرد هم‌افزا درکنار بحث‌های عمیق سعی‌شده حوزه‌های اثربخش‌تری را ایجاد کند و برای نمونه مستندهای تاریخی درباره تاریخچه موضوع مطرح، تجربه‌های جهانی حاصل کار مطالعاتی دوستان تدوین و برنامه میان‌بخشی و آیتم پخش می‌شود، دیدگاه‌های مردمی نسبت به موضوع پخش می‌شود. دوربین بین مردم و مجامع عمومی نظرات مردم را جویا می‌شود و درباره آن موضوع، سوالاتی را مطرح می‌کند. آخرین پژوهش‌ها، مقالات کتبی که درباره آن مساله مطرح شده توسط یکی از کارشناسان پژوهشگر حوزه علوم ورزشی در ابتدای برنامه مطرح می‌شود.»
این مجری ادامه داد: «در هر برنامه یک بازخوردی از برنامه‌های قبل، نتایج نظرسنجی که در برنامه قبل بوده و اتفاقاتی که در سطح جامعه متاثر از آن برنامه ایجاد شده یا رفتارهایی که در تایید یا علیه موضوعات مطرح‌شده به وجود آمده در قالب آیتم‌های مختلف درطول برنامه پخش می‌شود. قضاوت با شماست که با دیدن این برنامه احساس می‌کنید این برنامه رویه تکراری دارد یا رویکرد متفاوت و گفت‌وگوی آوانگارد متفاوت از گفت‌وگوهای قبلی که در رسانه تهیه‌شده ارائه می‌شود.»

در تولید برنامه، همه سنین را در نظر می‌گیریم
قاسمی در رابطه با مخاطبان این برنامه گفت: «مخاطب و مخاطب‌شناسی و مخاطب‌سنجی کار گسترده‌ای است که از عهده عوامل برنامه خارج است ولی در طراحی اولیه برنامه دنبال‌کنندگان این برنامه مخاطب عام ورزش در نظر گرفته شده است. مخاطبان شبکه تلویزیونی ورزش عمدتا نوجوانان و جوانان هستند و با نسبت متفاوتی گروه‌های بزرگسالان و سالمندی را در بر می‌گیرند. سعی می‌کنیم به هریک از گروه‌های اجتماعی تخصصی، هم نوجوانان و هم جوانان، هم بزرگسالان و هم سالمندان، طوری خوراک را ارائه دهیم و موضوعات مهم، زیرساختی و زیربنایی که کمتر در برنامه‌های دیگر بدان توجه شده، مثلا موضوعات کلیدی و مبنایی درخصوص شکل‌گیری فدراسیون آمادگی جسمانی، مقوله ورزش همگانی و جایگاه آن در جامعه و تلاش‌‌هایی که صورت گرفته و میزان مشارکت مردم و آمارهایی که گزارش می‌شود در یکی از برنامه‌ها به ابعاد مختلف آن با حضور میهمانان به بحث و بررسی گذاشته شد. این موضوع دامنه گسترده‌ای دارد، هم کسانی که مخاطب ورزش هستند و هم کسانی که مخاطب مدیریتی و تخصصی در سطح سازمان‌ها هستند و موضوع را دنبال می‌کنند. سعی می‌کنیم در برنامه به فراخور هریک از این گروه‌ها و طبقات مخاطبی که بیان کردم حداقل به لحاظ سنی و حتی به لحاظ جنسی، محتوا به نحوی باشد که بتواند جذب حداکثری برای برنامه ایجاد شود.»

 تسلط لازم برای مجری‌گری در این برنامه را دارم
این مجری در ادامه در رابطه با مواجهه‌ای که با این برنامه دارد، گفت: «پیشنهادی که برای مجری‌گری در این برنامه به من مطرح شد، با توجه به سابقه طولانی‌ای بود که هم در کار اجرا در رسانه داشتم و هم در مسئولیت‌های اجرایی ورزش همچون معاونت وزارت ورزش، رئیس فدراسیون، رئیس انجمن آمادگی جسمانی و پیشینه دانشگاهی در حوزه تخصصی علوم ورزشی بود. امیدوارم «جایگاه ویژه» این هویت را برای مخاطب ایجاد کند که مخاطب با مجری و کارشناسی در برنامه مواجه ‌شود که از دانش، تجربه و تسلط لازم در آن حوزه‌های مربوطه برخوردار است و می‌تواند موضوع را عمیق‌تر کنکاش کند.»
وی در پاسخ به اینکه نقدی به اجرایتان شده یا خیر، گفت: «حتما نقد وجود دارد. اگر نقد وجود نداشته باشد اجرا بهتر و کامل‌تر نمی‌شود. معتقدم قطعا فضا برای بهتر شدن و ایده‌آل شدن از وضع موجود با وضع مطلوب فاصله دارد که با نقد می‌توان این فاصله را کمتر کرد. هرچقدر از مباحث ورودی، چالش‌های مطرح شده، سوالات، متبلور شدن بخشی از بخش‌ها و بحث با میهمانان نقد شود کار بهتر می‌شود و هر یک زاویه‌ای ایجاد می‌کند برای اینکه در تجربه بعدی بهتر و دقیق‌تر وارد بحث شویم و ارائه بهتری داشته باشیم.»

 اختلاف‌نظر آدم‌های مشهور برای مخاطب جذاب است
قاسمی درباره اینکه اختلافات بین کارشناسانی که در برنامه حضور دارند زیاد نشود و برنامه خسته‌کننده نشود چه اقدامی انجام می‌دهد، گفت: «یکی از بحث‌هایی که در رسانه خیلی مطرح است و به‌عنوان معیار برای جذابیت برنامه‌سازی مورد توجه قرار می‌گیرد حضور آدم‌های مشهور در برنامه است. تحقیقات نشان داده در برنامه‌سازی‌ها بیشترین چیزی که مخاطب را جذب می‌کند شهرت برای آدم‌های مشهور است. وقتی آدم‌های مشهور دچار اختلاف‌نظر و ایده می‌شوند طبیعی است که مخاطب بیشتری را به سمت خود جلب می‌کنند. نکته مهمی که کمتر در برنامه‌های دیگر توجه می‌شود رعایت این گفتمان است که نقد و نظرات و اختلاف‌نظراتی که مطرح می‌شود در یک فضای گفتمانی علمی و بحث‌های منطقی دنبال شود، یعنی سعی می‌کنیم در فضای برنامه این رعایت شود، هرچند میهمانان برنامه از این بحث همراهی نمی‌کنند و اصرار بر دیدگاه خود دارند ولی ما نکته‌ای که روی آن تاکید می‌کنیم بحث منطقی با پشتوانه پذیرش استدلال برتر است یعنی هرکسی برای رفتار یا ایده و نظر خود استدلال برتری داشت، او شرایط پذیرش بهتری در فضای برنامه پیدا کند که این هم کار دشواری است. مجموع اینها جزء ملاک‌های جذب‌کننده مخاطب درطول برنامه است.»

 تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله داریم
این مجری در پاسخ به اینکه اگر بخواهید به‌عنوان کارشناس به این برنامه نگاه کنید نظرتان درباره کیفیت این برنامه چیست؟ گفت: «فکر می‌کنم شرایط فعلی شرایط خوبی است ولی تا رسیدن به ایده‌آل هنوز فاصله بسیار زیادی دارد و امیدوار هستیم بتوانیم گفتمان‌های سنگین و بحث‌های زیرساختی و علمی را بیان کنیم. اگر این مسائل با زبان تخصصی مطرح شود، مخاطب نخواهد داشت و مخاطب محدود به همان افراد متخصص می‌شود، ولی امیدواریم مباحث علمی را با زبان عامه مطرح کنیم که هم مروج مباحث علمی و منطقی در سطح علوم ورزشی باشیم و هم اینکه مخاطب عام را درگیر و سعی کنیم آن زبان مشترک را هرچه بیشتر بین مخاطب ایجاد کنیم که در حوزه‌های ورزش این زبان مشترک تقویت شود، نسبت به اصولی که برای توسعه ورزش وجود دارد، هم صدایی و همراهی بیشتری به‌وجود‌ آید، این مقدمه هم‌افزایی و گام‌های سریع‌تر و موثرتر درجهت اهداف کلان ورزش به‌ویژه اهداف ملی ورزش است.»

 اگر کسی بهتر از من باشد مسئولیتم را به او می‌دهم
مجری «جایگاه ویژه» در رابطه با اینکه تمایل دارد تا آخر درکنار عوامل تولید این برنامه باشد، گفت: «کاری را شروع کردیم و فرزندی ایجاد شده که هریک از عوامل برنامه به شکلی خود را عضو خانواده و موثر در شکل‌گیری این هویت و نقش می‌دانند. اما این مساله تا جایی موثر است که هریک از ما بتوانیم نقش موثر خود را ایفا کنیم. به‌عنوان مثال حمید قاسمی تا زمانی که بتواند نقش خود را در جایگاه مجری و کارشناس به خوبی ایفا کند حضور او منطقی است، علاوه‌بر اینکه خود او نیز دوست دارد باشد، اما اگر نتواند وظایف خود را برای جذب مخاطب و آشنایی مخاطب با مفهوم پیچیده به زبان ساده و ایجاد فضایی که حداقل مخاطب را درگیر کند، انجام دهد، طبیعی است که باید جای خود را به کسی بدهد که بتواند بهتر کار کند و این یکی از اصول منطقی و نظام شایسته‌سالاری است که هر کسی بهتر می‌تواند یک وظیفه‌ای را انجام دهد، او باید آن نقش را برعهده بگیرد. هر یک از ما منتفع از ورزش و خواستار توسعه آن هستیم و اگر همه‌چیز را در گرو حضور و وجود خود بدانیم طبیعی است بهره‌های کلانی که از ورزش در ابعاد گسترده می‌بریم محدود می‌شود ولی اگر یاد بگیریم کسانی که بهتر نقش را بلد هستند و نقش بهتری در توسعه ورزش ایفا می‌کنند، نقش‌آفرینی کنند، مطمئنا منافعی که هر یک از ما تجربه خواهیم کرد بیش از آن چیزی است که خود در بخش خاص یا یک قسمت خاص بخواهیم با اصرار حضور خود را تحمیل کنیم.»

در این رابطه بیشتر بخوانید:

در حوزه ورزش مطالبه‌گری می‌کنیم(لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار