• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ - ۰۳:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
شاهرخ بیانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: شیخ در استقلال هر وقت پول نمی‌گرفت مصدوم می‌شد

مصدومیت‌های دیاباته بستگی به رفتار پرسپولیس دارد!

پیشنهاد پرسپولیس را نپذیرفتیم چون در زمین خودمان امتیاز می‌خواهیم/ به خاطر مراغه‌چیان به پرسپولیس رفتم، زمینم را ندادند و به استقلال برگشتم/ استقلال با ترافیک در خط‌حمله مواجه است اما یک پلی‌میکر ندارد/ انتخابات جالبی بود، یک رئیس که به خاطر بیماری رفت، خوب شد و برگشت!

شیخ الکی بارها پایش را گرفت و خودش را به مصدومیت زدواگر پرسپولیسی‌هاپولش را ندهند شخصیت این بازیکن این‌شکلی است که این کارهارا تکرارکند.

مصدومیت‌های دیاباته بستگی به رفتار پرسپولیس دارد!

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم‌های فوتبال هوادار و پرسپولیس از هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر در حالی به مصاف هم می‌روند که هواداری‌ها با وجود آن که فصل گذشته اولین فصل حضور خود در سطح اول فوتبال ایران را تجربه می‌کردند و تیم بی‌تجربه‌ای از این لحاظ به شمار می‌رفتند اما در دیدارهای رفت‌وبرگشت جلوی پرسپولیسی‌ها لقمه گلوگیری برای شاگردان گل‌محمدی محسوب شدند و در دو بازی به تساوی رسیدند. آنها حالا به این امید یعنی تداوم شکست‌ناپذیری مقابل حریف قدرتمند خود امشب به میدان می‌روند. این درحالی است که پرسپولیسی‌ها نیز بعد از شکست نفت‌آبادان و رسیدن به صدر جدول رده‌بندی شرایط خوبی دارند و قصد دارند با 3 امتیاز این دیدار که اتفاقا در تهران برگزار می‌شود صدرنشینی خود را تثبیت کرده و با امیدواری به روزهای پیش‌رو فکر کنند.
درخصوص این دیدار و شرایط تیم هوادار در آستانه بازی بزرگ امشب این تیم دقایقی با شاهرخ بیانی، مربی این تیم نوپا که اتفاقا سابقه پوشیدن پیراهن هر دو تیم بزرگ پایتخت را در کارنامه دارد هم‌کلام شدیم با ذکر این نکته که صحبت‌های بیانی درباره انتقال شیخ دیاباته به پرسپولیس با توجه به سابقه مشابهی که او در کارنامه دارد، می‌تواند قابل‌توجه و جالب باشد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با دستیار ساکت الهامی را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از شرایط هوادار آغاز کنیم. وضعیت تیم چطور است؟
شرایط هوادار خوب است. هرچند بچه‌های جوانی داریم ولی آنها روزبه‌روز درحال پیشرفت هستند. البته با توجه به اینکه سال دوم حضور در لیگ برتر را سپری می‌کنیم بعضا بازیکنان کم‌تجربه‌ای داریم با این‌حال کیفیت خوبی دارند و می‌توان روی آنها حساب کرد.

البته تا اینجا خوب نتیجه گرفته‌اید اما فکر نمی‌کنید جلوی پرسپولیس کم‌تجربگی برایتان دردسرساز شود؟
این موضوع طبیعی است که کم‌تجربگی برای هر تیمی جلوی تیم‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس دردسر می‌شود اما در هر صورت تیم جوانی داریم که طی این هفته خیلی خوب با آنها کار کردیم و از لحاظ روحی و روانی نیز کار کردیم و صحبت‌های لازم را هم انجام دادیم و امیدوارم بتوانند کارهای تاکتیکی را به خوبی در زمین پیاده کرده تا موفق شویم.

چه صحبت‌هایی را مطرح کردید؟
به آنها گفتیم بازی جلوی تیمی مانند پرسپولیس برایتان مثل شمشیر دولبه می‌ماند؛ اگر خوب بازی کنید مطرح و دیده می‌شوید و اگر هم بد بازی کنید چون جوان هستید چیزی از دست نمی‌دهید و فقط به تجربه‌تان افزوده می‌شود هرچند شاید این اتفاق منجر به ازدست‌رفتن نتیجه برای هوادار شود. اما بازی در هرصورت بازی‌ سختی است. می‌دانیم که پرسپولیس تیمی هست که می‌تواند یقه هر تیمی را بگیرد و بازی آسانی در پیش نداریم.

شما برای این بازی چه احساسی دارید؟
حس خوبی دارم و خوشحالم از این بابت که تیم خوبی داریم. از این موضوع خوشحالم که تیم جوانی داریم و بچه‌هایمان همگی روزبه‌روز بهتر می‌شوند و به‌سرعت فرامین تاکتیکی را فرا می‌گیرند و از این موضوع راضی هستم و برای این بازی استرس خاصی ندارم. ضمن اینکه کل کادرفنی همچنین حسی دارد.

خود بچه‌های تیم چطور؟ آنها نگران این بازی نیستند؟
نمی شود که استرس نداشته باشند اما بالاخره ما با آنها مدام صحبت می‌کنیم. شرایط روزبه‌روز بهتر می‌شود. ما بازیکنی داریم که 17 سالش است و او را برای اولین‌بار جلوی تراکتور بازی دادیم که خیلی هم خوب بازی کرد. ما تیم جوانی داریم و همه چیز برمی‌گردد به داخل زمین که بازیکنان چطور بازی کنند اما ما سعی می‌کنیم به هر شکلی این استرس را کم کنیم. بالاخره بازی سختی است. پرسپولیس هم تیم قوی و جوانی محسوب می‌شود و از آن جایی که مسابقه پخش مستقیم می‌شود می‌تواند روی جریان بازی تاثیرگذار باشد. ما هم همه این راه‌ها را رفته‌ایم و می‌دانیم چه دیدار سختی را در پیش داریم اما این بازی می‌تواند برای بچه‌های تیم به نوعی راحت هم باشد. اگر بچه‌ها در این بازی خوب بازی کنند، حتما دیده و مطرح می‌شوند و روی آنها حساب باز می‌کنند. جوانان ما بدانند که اگر می‌خواهند کار بزرگی کنند امروز وقتش است مثل بازی جلوی استقلال. چون این دیدارها مستقیم پخش می‌شود و موجب می‌شود تا آنها دیده شوند. الان بازیکنی مانند سحرخیزان جایی بازی نکرده و بدون سابقه باشگاهی از تیم ملی جوانان او را جذب کردیم و وقتی جلوی تراکتور به او بازی دادیم؛ همین باعث می‌شود تا از لحاظ روحی‌روانی دارای اعتمادبه‌نفس زیادی شده و جلوی پرسپولیس هم اگر شرایط باشد این بازیکن 17 ساله را بازی خواهیم داد. ما ترسی نداریم چون خودمان این راه‌ها را رفتیم، هم من هم ساکت الهامی همه این مراحل را رفتیم و می‌دانیم جوانان تیم برای بازی‌های مهم در هر صورت یک استرسی دارند که ما داریم این استرس را کم می‌کنیم.

می گفتند پرسپولیس حاضر شده 5 میلیارد به باشگاه هوادار بدهد تا این بازی در ورزشگاه آزادی برگزار شود.
من هم شنیدم اما الان مساله مالی نداریم هرچند پول چیز بدی نیست و همه آن را دوست دارند اما ما در زمین خودمان به میدان می‌رویم تا از امتیاز میزبانی استفاده کنیم. زمین دستگردی هم زمین صافی هست و برای هر دو تیم که روی زمین فوتبال بازی می‌کنند خوب است و زمین خرابی نیست. به ما پیشنهاد شد و باشگاه هم این پیشنهاد را به ما داد که ما قبول نکردیم. در جلسه‌ای که گذاشتیم تصمیم گرفتیم در زمین خودمان بازی کنیم. امتیازات این دیدار خیلی به درد ما می‌خورد و این شانس را داریم تا در زمین خودمان از پرسپولیس امتیاز بگیریم.

اما گل‌محمدی در نشست خبری قبل از بازی گفته شرایط زمین دستگردی خوب نیست.
نه اتفاقا ما بازی‌های خود را در این زمین برگزار می‌کنیم و زمین صاف و شرایط خوبی دارد. البته وضعیت چمن استادیوم آزادی با اینجا خیلی فرق دارد اما دستگردی هم زمین بدی نیست. اینکه بگوییم چاله‌چوله دارد، خیر. اینجا هم زمین چمن صافی دارد اما در هر صورت آنها هم به استادیوم آزادی عادت کرده‌اند. زمان بازیگری خود ما هم وقتی بازی در امجدیه بود دوست داشتیم بازی‌هایمان در آزادی باشد. در هر صورت این زمین استانداردتر و بهتر است و هر مربی دوست دارد در زمین خودش بازی کند اما ما هم باید از امتیاز میزبانی خودمان استفاده می‌کردیم.

شرایط ساکت الهامی از لحاظ روحی و روانی در آستانه این دیدار چطور است؟
خیلی خوب است. حتما خودتان دیدید که امسال خدا را شکر استرس کمتری دارد. تمرینات در محیط شادابی برگزار می‌شود و خود آقاساکت هم از بچه‌های تیم و خود تیم راضی است و شکرخدا همه چیز خوب است. امیدوارم برای این دیدار داوری هم مشکلی نداشته باشد. اگر داوران یک‌مقدار با دقت عمل و تمرکز قضاوت کنند مطمئن باشید شرایط داوری بهتر هم می‌شود در هر صورت داوران خوبی داریم و بالاخره آنها هم جوان هستند و مثل بازیکنان یک‌سری بی‌تجربه و یک‌سری با تجربه هستند. این اتفاقات در داوری طبیعی است و امیدوارم یک روزی این بار منفی و مشکلات از روی دوش داوران ما برداشته شود.

البته مشکلات داوری امسال هم همچنان تداوم داشته است.
بالاخره این موضوع طبیعی هست چون یکسری داوران به این چرخه به‌تازگی وارد شده‌اند و اگر یک مقدار دقت عمل خود را هنگام قضاوت بیشتر کنند خیلی بهتر می‌شود. ما امسال از داوری لطمه خوردیم اما این اتفاقات از نگاه من طبیعی هست و کاری نمی‌شود کرد. فقط باید به آنها احترام بگذاریم. خود ما کنار خط نباید به داور استرس بدهیم چون هر چقدر استرس بدهیم و شلوغ بازی کنیم، استرس داور بیشتر شده و موجب می‌شود تا اشتباه او هم بیشتر شود.

الهامی در یکی از مصاحبه‌هایش به وضعیت خوب باشگاه هوادار اشاره کرده و گفته بود ریخت‌وپاش هم کرده‌ایم. این صحبت‌ها کنایه‌ای بود یا شرایط خوب هوادار واقعیت دارد؟
در هر صورت به اندازه خود باشگاه پول هست. یکسری آدم‌ها تا حرف پول می‌شود مدام می‌نالند اما تیم ما از لحاظ مالی و سرمایه‌گذاری برای جذب بازیکن در رتبه‌های پایین قرار می‌گیرد. تیم ما حدودا با 30 میلیارد بسته شده است و قراردادهای آنچنانی در تیم نداریم. همه با عشق و علاقه به خود ساکت الهامی آمده‌اند تا امسال هوادار را همراهی کنند. بازیکنی مانند عزت پورقاز که اصلا بازیکن کوچکی نیست مسائل مالی را نادیده گرفته و با رقمی معقول و فقط به خاطر اینکه ساکت الهامی مربی‌اش بوده به هوادار آمده تا اینجا دوباره بدرخشد و با شرایطی خوب دوباره برای تیم ملی انتخاب شود. نصف بیشتر بچه‌ها به ساکت الهامی اعتقاد دارند مثل خود من که از روز اول گفتم الهامی یکی از بهترین مربیان حال‌حاضر فوتبال ایران است.

درباره شیخ دیاباته یک‌مقدار صحبت کنیم. انتقال او به پرسپولیس استقلالی‌ها را ناراحت کرده است. این اتفاق را شما هم درک کرده‌اید و شاید بهتر بتوانید این موضوع را ارزیابی کنید.
استقلالی‌ها نباید ناراحت باشند. بالاخره شرایط زمان ما که اتفاقا من هم به پرسپولیس رفتم و سریع هم برگشتم، به‌گونه‌ای بود که همه چیز آماتوری بود و فوتبال اصلا حرفه‌ای نبود. بعد هم من به‌خاطر زندگی‌ام رفتم و دوباره به خاطر مسائلی که پیش آمد بعد از یک فصل برگشتم. اما الان فوتبال حرفه‌ای شده و این صحبت‌ها معنایی ندارد به‌خصوص درباره بازیکنان خارجی. حتما به یاد دارید که فیگو بازیکن بارسا بود اما به رئال مادرید رفت. آنها حرفه‌ای هستند و پول می‌گیرند و هرجایی پول بیشتری باشد و شرایط خوب باشد و پای تیم بزرگ‌تری در میان باشد به آنجا می‌روند. نباید طرفداران ما ناراحت شوند. در هر صورت شیخ هم خارجی است و حرفه‌ای فکر می‌کند. بالاخره او هم از باشگاه استقلال دل‌خور است چون زمانی که در این تیم بود تعهدات‌شان را انجام ندادند و یادتان هست که بعد هم پایش را گرفته و مصدومیت را بهانه کرد و خیلی بی‌سروصدا درنهایت پولش را گرفت و رفت.

یعنی فکر می‌کنید مصدومیت‌های او به خاطر شرایط باشگاه استقلال و بدعهدی‌ها بود؟
بله درست است. او الکی پایش را می‌گرفت در حالی که به نظرم مصدوم نبود. از بچه‌ها می‌شنیدم فقط به خاطر اینکه پول نمی‌گرفت و باشگاه به قرارداد و پرداختی‌های ماهیانه او پایبند نبود او هم در زمین خیلی راحت پایش را می‌گرفت و به بیرون می‌رفت. بازیکن این شکلی است و وقتی روی تیمی تعصب نداشته باشد همین اتفاقات می‌افتد. فوتبال حرفه‌ای شده و بازیکن می‌گوید پول می‌گیرم که بازی‌کنم و وقتی پولم را نمی‌دهید من هم بازی نمی‌کنم. همان‌طور که شیخ الکی بارها پایش را گرفت و خودش را به مصدومیت زد. یادتان هست که نصف بیشتر بازی‌های استقلال را این بازیکن به همین دلیل اصلا بازی نکرد و می‌گفت آسیب دیده است درحالی‌که اصلا مصدوم نبود.

این اتفاقات نمی‌تواند در پرسپولیس تکرار شود؟
بستگی به رفتار پرسپولیسی‌ها دارد اگر پولش را ندهند شخصیت این بازیکن این‌شکلی است که این کارها را تکرار کند.

شما اعتقاد دارید به این‌خاطر نباید استقلالی‌ها ناراحت شوند اما شما خودتان به خاطر ناراحتی استقلالی‌ها به این تیم بازگشتید!
باز هم تاکید می‌کنم که شرایط من فرق داشت. من از بچگی در این تیم بودم و استقلال را دوست داشتم. در واقع از تاج به استقلال رسیدیم ضمن اینکه من به خاطر یک درگیری رفتم و باشگاه هم مدیریت نکرد تا من بمانم. اگر آقای کردنوری و دوستان یک مقدار مدیریت می‌کردند شاید من می‌ماندم و به پرسپولیس نمی‌رفتم. در صورتی که به او گفتم اگر مراغه‌چیان باشد من نیستم او سریعا گفت شما نمی‌توانی برای ما تعیین‌تکلیف کنی، ما اصلا شما را نمی‌خواهیم در صورتی که می‌توانست با من بهتر تا کند در صورتی‌که من هم جوان بودم و نباید این برخوردها را با من می‌کردند. درنهایت من هم به پرسپولیس آمدم و برای این تیم بازی کردم اما تعهدات آنها از جمله دادن زمین‌های دولتی هم انجام نشد، این درحالی است که اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که استقلالی‌ها تا این اندازه من را دوست داشته باشند. فوتبال در دوران ما آماتور بود و اصلا پولی در آن وجود نداشت. وقتی دیدم که استقلالی‌ها هنوز هم دوستم دارند سریع به فکر بازگشت افتادم با این‌حال چون تعهد داده بودم باید پرسپولیس را همراهی می‌کردم. آنها هم تعهد داده بودند به من زمین بدهند که اتفاقا به‌خاطر همین زمین هم به پرسپولیس رفتم و قول داده بودند این کار را انجام دهند که زمین را هم ندادند و بعد از پایان فصل هم خیلی راحت به استقلال برگشتم، این در حالی است که مراغه‌چیان هم از استقلال به دارایی رفته بود.

به بازی امشب مقابل پرسپولیس برسیم. حتما این تیم را آنالیز کرده‌اید. چقدر از این تیم شناخت دارید؟
بازی‌های این تیم را دیدیم و نقاط ضعف و قوت آنها را می‌دانیم و ان‌شاءالله برویم تا یک نتیجه خوب کسب کنیم. همه‌چیز را به بچه‌ها گفتیم و بقیه مسائل دست بچه‌های تیم است و زمانی که سوت زده می‌شود دیگر همه چیز از دست مربی و سرمربی و کادرفنی خارج می‌شود و دیگر همه‌چیز دست خود بازیکن است.

درباره انتخابات صحبتی دارید؟
خودتان بهتر از من همه‌چیز را می‌دانید در هر صورت انتخابات جالبی بود و این‌شکلی انتخاب شدن را ندیده بودیم که این‌بار دیدیم. این که رئیس فدراسیون چطور مریض می‌شود و چطور عوض می‌شود و چطور دوباره انتخاب می‌شود. آن یکی را عزل می‌کنند و میرشاد ماجدی می‌آید و شش هفت ماه کار را دستش می‌گیرد و در ادامه هم به این شکل انتخابات برگزار می‌شود. به نظر من سازوکار برگزاری انتخابات باید عوض شود. دو سال دیگر دوباره انتخابات داریم و همین آش و همین کاسه. روسای هیات فوتبال‌ها را چه کسی انتخاب می‌کند؟ پس طبیعی است که همین روسا به رئیس فدراسیون دوباره رای می‌دهند. باید اساس‌نامه و آیین‌نامه انتخابات فدراسیون فوتبال تغییر کند و باید شرایط به‌گونه‌ای شود که فوتبالی‌ها بیایند. هیات‌ها مگر پول خود را از کجا می‌گیرند؟ پس مشخص است که هر کسی رئیس فدراسیون باشد به او رای می‌دهند. بنابراین این اتفاقات طبیعی است و باید سازوکار را تغییر داد.

درباره شرایط استقلال چه صحبتی دارید؟ گفته می‌شود این تیم سالهاست در وسط زمین با خلأ یک هافبک خلاق مواجه است درحالی‌که خیلی از کارشناسان می‌گویند روش گلزنی تغییر کرده و چنین پستی از فوتبال حذف شده است.
این حرف‌ها نیست همه تیم‌ها چنین بازیکنی را دارند و بالاخره یک بازیکن هم در میانه زمین می‌تواند نقش پلی‌میکر را بازی کند. در هر تیمی اگر بازیکنی سطح فوتبالش، تکنیکش و شعور فوتبالش بالا باشد به چنین بازیکنی نیاز است. من دو سال پیش هم وقتی مجیدی آمد حتی خود فکری هم بود، در مصاحبه‌هایم گفتم که استقلال یک پلی‌میکر مانند مجتبی جباری یا علی کریمی می‌خواهد. حالا من اسم خودم را نیاوردم چون من هم چنین‌ خصوصیاتی داشتم. پارسال هم شخصا به فرهاد مجیدی قبل از بازی با نساجی گفتم که تیمت خوب است و اگر یک بازیکن پلی‌میکر بگیرید شرایط بهتر هم می‌شود. پارسال هم دیدید که فقط نتیجه‌ها خوب بود و هواداران از شرایط و نحوه بازی تیم خوشحال نبودند. این تیم بازی‌هایش را یک هیچ یک هیچ می‌برد و از زیبایی فوتبال و برنامه‌های تاکتیکی خبری نبود. تیم دفاع می‌کرد و در ضدحملات گل می‌زد و این هم یک امر طبیعی بود. اگر ما هم با این تفکر به زمین برویم که گل نخوریم بالاخره در بازی، تیم موقعیت گیر می‌آورد. اما لذت و زیبایی فوتبال در این است که هم زیبا بازی کنید و هم تیم ببرد. از این موضوع هم طرفدار و هم بازیکن و هم کادرفنی لذت می‌برند و همه راضی می‌شوند. نتیجه خوب این است که توام با بازی خوب باشد اما من فکر می‌کنم که استقلال در میانه زمین صددرصد پلی‌میکر می‌خواهد. من نمی‌دانم چه کسانی کارشناسی کردند و این بازیکنان را گرفتند که مثلا تا این حد در خط حمله ترافیک ایجاد شود اما یک پلی‌میکر نگیرند. ما چون کمیته فنی نداشتیم فنی‌ها نتوانستند در این‌خصوص نظر بدهند که چه کسانی جذب شوند. به نظر من باید تیم یک کمیته‌فنی داشته باشد، چون این کمیته بهتر می‌تواند در این زمینه عمل کند و به کارشناسی فنی بپردازد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار