• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۴ - ۰۲:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در «سردر» این هفته از واحد میبد بخوانید

صنعت کاشی و سرامیک؛ ماموریت ویژه واحد میبد

در سال گذشته 180میلیون تومان از فعالیت آزمایشگاه سرامیک و 30 میلیون تومان از فعالیت آزمایشگاه بتن دانشگاه آزادواحدمیبددرآمدغیرشهریه‌ای جذب‌کردیم.

صنعت کاشی و سرامیک؛ ماموریت ویژه واحد میبد

 راضیه فلاح، خبرنگار: «سردر» این هفته معرفی واحد میبد از استان کویری و گرم یزد است. برای رسیدن به این واحد 570 کیلومتر را در کمتر از 7 ساعت رفتم. آرامش شهرهای کویری استان یزد یکی از بهترین تجربه‌های سفر به آنها است. این شهر آثار تاریخی بسیاری دارد ولی یخچال شهر برای من جذابیت بسیاری داشت. وقتی وارد فضای داخلی یخچال شدم؛ هوا به مراتب خنک‌‌تر بود. شگفتی معماری و قنات در استان یزد تمامی ندارد و هر سفری که به اینجا می‌آیم از حجم شگفتی‌ام کم نمی‌کند. مقصد من دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان است و بدون معطلی به آنجا می‌روم. دانشگاه آزاد واحد میبد در فضایی بالغ‌بر 120 هکتار بنا شده که از این مقدار 75 هزار مترمربع آن سایت ساختمانی است. واحد میبد در سال 1366 فعالیتش را آغاز کرد و درحال حاضر 77 عضو هیات‌علمی دارد که از این تعداد 9 نفر در رتبه دانش‌یار، 33 نفر استادیار و مابقی دانشجوی دکتری مشغول تدریس 43 رشته در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری با هزار و 200 دانشجو هستند. حدود 25 هزار نفر نیز در مدت 35 سال فعالیت از این نهاد دانشگاهی فارغ‌التحصیل شده‌اند. اقبال رشته حقوق در این واحد به نسبت دیگر رشته‌ها‌ بیشتر بوده و تعداد کسانی که در مقاطع مختلف این رشته تحصیل می‌کنند بیشتر از دیگر رشته‌ها است و از سوی دیگر اقبال رشته‌های فنی در بین دانشجوها کم شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد مطرح کرد
انجام تست‌های مورد نیاز صنعت سرامیک و کاشی در آزمایشگاه میبد

احمد علی فلاح رئیس دانشگاه آزاد واحد میبد درخصوص اقداماتی که برای رسیدن به سند تحول راهبردی در این واحد دانشگاهی انجام شده، عنوان کرد: «جذب دانشجوی خارجی به‌صورت عمده از کشور افغانستان و عراق مهم‌ترین اقدامی است که برای رسیدن به سند تحول تعالی دانشگاه در واحد میبد پیگیری می‌شود. بر این اساس کارگروهی تشکیل شده تا در سطح استان به‌ویژه در شهرهای میبد، اردکان و یزد مهاجرینی که از کشور افغانستان آمده‌اند را جذب واحد کنیم. همچنین مذاکراتی نیز با نمایندگان اتباع در شهر هرات انجام شده تا باتوجه به امکانات خوابگاهی مناسبی که در اختیار داریم بتوانیم از این شهر نیز جذب کنیم.»
فلاح با بیان اینکه بیشترین اعضای کانون وکلای استان یزد از فارغ‌التحصیلان این واحد است، توضیح داد: «رشته حقوق در این واحد با گرایش‌های مختلف عمومی و خصوصی و جزا و جرم‌شناسی در مقطع دکتری تدریس می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته حقوق این واحد در سطح استان و کشور عملکرد خوبی داشته‌اند. دانشجویان این رشته برای همایش‌های مختلف با موضوعات جزا و جرم با همیاری دادگستری نیازهایی که این بخش داشته را دنبال کرده‌اند. »
 فلاح درباره فعالیت آزمایشگاه همکار استاندارد بتن و سرامیک فعال در واحد میبد، گفت: «امکانات آزمایشگاهی فوق‌العاده‌ و دستگاه‌های بسیاردقیقی از کشور آلمان در این آزمایشگاه مستقر هستند. دقت بالای دستگاه‌ها باعث شده تا بهترین آزمایشگاه در منطقه در حوزه کاشی و سرامیک در خدمت واحد میبد قرار داشته‌باشد. به عبارت بهتر تست‌هایی که مورد نیاز صنعت سرامیک و کاشی است تقریبا از نقاط مختلف کشور در این آزمایشگاه انجام می‌شود به‌نوعی که توانسته درآمد خوبی را نصیب دانشگاه کرده و تعامل مثبتی را میان بخش صنعت و دانشگاه برقرار کند.»
او در ادامه فعالیت‌های آزمایشگاهی در زمینه کاشی و سرامیک، افزود: «با توجه به این امکانات در نظر داریم با استقرار یک آزمایشگاه ویژه سرامیک در واحد، فعالیت در این حوزه را گسترش داده شود. در این زمینه تفاهمنامه‌ای نیز با مرکز استاندارد تنظیم شده تا با مشارکت این واحد دانشگاهی برخی مباحث استاندارد که هنوز به آنها پرداخته نشده و تدوین نیستند مانند استاندارد لعاب، به مباحث قبلی افزوده شود.»
فلاح درباره ماموریت منطقه‌ای این واحد عنوان کرد: «دکتر طهرانچی با توجه به ظرفیت بالای منطقه و واحد میبد ماموریت این واحد را در حوزه کاشی و سرامیک قرار داد. پس از آن با تعیین کارگروه مشخص به صورت جدی‌تر به این مبحث پرداخته شد. رنگ کاشی و سرامیک اولین محصولی است که زیر نظر این کارگروه به‌صورت آزمایشگاهی درحال تولید است. پس از تحریم‌ها صنایع کاشی‌ و سرامیک‌سازی در قسمت رنگ با مشکلات جدی روبه‌رو شدند. واحد با تولید رنگ مخصوص در این مسیر قدم گذاشت و به تولید آن پرداخته است. این محصول به‌زودی از مرحله‌های نهایی آزمایشگاهی خارج و به بازار عرضه خواهد شد.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد میبد درباره تعداد دانش‌آموزان مدارس سمای این واحد توضیح داد: «درحال‌حاضر 750 دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف ابتدایی، دبیرستان اول و دانش‌آموز پسر در هنرستان تحصیل می‌کنند. به علت فعالیت هنرستان پسرانه جمعیت پسران به نسبت دختران کمی بیشتر است.»

معاون علمی دانشگاه آزاد واحد میبد مطرح کرد
کسب درآمد 300 میلیون تومانی در یک سال

غلامرضا زارعی، معاون علمی دانشگاه آزاد واحد میبد و استادیار تمام‌وقت این واحد دانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی شکل‌گرفته در این واحد از زمان تاسیس آن بیان کرد: «انتشارات دانشگاه از زمان آغاز به‌کار خود تاکنون نزدیک به 35 کتاب تالیفی و ترجمه‌ای منتشر کرده‌است و تعداد مقالات کنفرانسی این واحد نزدیک به 400 مقاله است.» او افزود: «البته مقالات علمی-پژوهشی بین‌المللی دانشگاه نیز حدود 80 مقاله است و با توجه به تنوع رشته‌های این واحد دانشگاهی در حوزه‌هایی چون کشاورزی، فنی-مهندسی، علوم انسانی و علوم پزشکی نگارش شده است. تعداد مقالات این واحد به تفکیک شامل؛ 90 مقاله معتبر مجله‌های خارجی، 124 مقاله معتبر مجله‌های داخلی، 126 مقاله همایش‌های خارجی و 483 مقاله همایش‌های داخلی از ابتدای تاسیس تاکنون است.»  زارعی با اشاره به حرکت این دانشگاه به‌سمت دانشگاه حل‌مساله و کارآفرین عنوان کرد: «دانشگاه آزاد واحد میبد در مسیر رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم قرار دارد و اقداماتی نیز در این راستا انجام داده و در دست‌انجام دارد. به‌طورمثال در مسیر رسیدن به دانشگاه کارآفرین، دانشکده مهارت و کارآفرینی و سرای نوآوری کاشی و سرامیک را باتوجه به اینکه این منطقه قطب کاشی و سرامیک در کشور است، ایجاد کرده و درحال فعالیت است.»
معاون علمی دانشگاه آزاد واحد میبد ادامه داد: «در زمینه فعالیت سرای نوآوری و دانشکده مهارت و کارآفرینی نیز سال گذشته برای نخستین‌بار 15 دانشجو در رشته پرورش اسب جذب کرده و تلاش داریم که این تعداد را گسترش دهیم.»
به گفته او، سرای نوآوری این دانشگاه به تازگی تاسیس‌شده و فعالیت آن عمدتا در راستای برگزاری کارگاه‌های آموزشی بوده است. این سرای نوآوری همچنان در زمینه فعالیت در طرح‌های پژوهشی ورود نکرده که البته جای کار بسیاری داشته و باید تعامل بسیاری هم با بخش صنعت داشته‌باشد. دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد میبد شش رشته دارد که درحال حاضر فقط رشته پرورش اسب در آن از سال گذشته فعال شده‌است و دیگر رشته‌ها غیرفعال هستند. در تلاش هستیم که رشته‌های  مراقبت از سالمند و رشته بهداشت محیط (HSE) و رشته‌های قالب‌های فلزی و ایمنی‌ بهداشت صنعتی در راستای فعالیت سرای‌نوآوری در سال جاری فعال شوند.» زارعی در ادامه اشاره کرد: «تمرکز عمده ما بر فعال‌شدن رشته‌هایی است که در شهرستان طالب دارد، مثل راه‌اندازی رشته کاشی-سرامیک. همچنین در این واحد، آزمایشگاه همکار استاندارد بتن از سال 1397 راه‌اندازی شده تا بتوانیم با اطلاع‌رسانی و تبلیغات به‌عنوان یک دانشگاه کارآفرین و حل مساله در کشور فعالیت کنیم.»
معاون علمی دانشگاه آزاد واحد میبد افزود: «از سوی دیگر، آزمایشگاه سرامیک دانشگاه نیز در راستای فعالیت سرای نوآوری کاشی و سرامیک راه‌اندازی شده‌است. دو دستگاه در مجموعه آزمایشگاه‌های سرامیک داریم که یکی از آنها SDA، دستگاه ضریب حرارتی و دیگری دستگاه دیلاتومتری است که این دستگاه‌ها به‌خوبی ما را به صنعت سرامیک کشور متصل کرده‌اند.»
او با اشاره به فعالیت کتابخانه این واحد دانشگاهی بیان کرد: «کتابخانه دانشگاه آزاد واحد میبد 100 هزار کتاب دارد که از این میان، هشت هزار جلد آن کتاب‌ها لاتین و مرجع هستند.»
زارعی با اشاره به احصاء نیازهای منطقه در طرح پایش گفت: «با اینکه نزدیک به دو سال است که این طرح در منطقه شروع شده‌است اما همچنان درحال انجام مراحل اولیه و کلیات طرح بوده و وارد مرحله احصاء نیازها نشده‌است. در این طرح بیشتر نیازهای احصاشده از صنعت کاشی و سرامیک بوده و موضوعات در اختیار دانشجویان رشته‌های مربوط به این صنعت قرارگرفته و درحال انجام است. تلاش ما این است که باتوجه به شرایط منطقه و تاکیدات ریاست دانشگاه آزاد از این واحد مبنی‌بر شناخته شدن دانشگاه آزاد واحد میبد به‌عنوان قطب صنعت کاشی و سرامیک در این مسیر حرکت کنیم.»
معاون علمی دانشگاه آزاد واحد میبد درخصوص آغاز به کار مرکز رشد این واحد توضیح داد: «مرکز رشد واحد میبد یک زمانی فعال بود و 10 شرکت دانش‌بنیان نیز زیرمجموعه آن فعالیت می‌کردند، اما باتوجه به‌اینکه دانشگاه دولتی میبد زیر نظر پارک علم و فناوری استان یزد، مرکز رشد خود را تاسیس کرد، شرکت‌ها پراکنده شده و جذب آن شدند. از سال گذشته نیز دوباره آغاز فعالیت مرکز رشد را از سر گرفتیم اما تاکنون موفق به جذب شرکت دانش‌بنیان نشدیم، البته باتوجه به مشکلات مالی دانشگاه، جذب شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با روند کندی مواجه است.»
او همچنین با اشاره به انجام مراحل طرح پویش در شهر میبد گفت: «به علت آنکه بیشتر دانشجویان واحد در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و بالطبع شاغل نیز هستند. این طرح به‌صورت جدی در واحد دنبال نشده و تاکنون اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است.»
زارعی در ادامه افزود: «پارسال در قالب دانشکده مهارت و کارآفرینی با چند شرکت از جمله شرکت شهرک صنعتی میبد جلساتی را برگزار کردیم؛ اما با عدم استقبال آنها مواجه‌شدیم، دلیل آن هم این بود که عموم افراد قراردادی هستند و می‌گویند علی‌رغم سرمایه‌گذاری بر مشارکت و حضور دانشجویان در این شرکت‌ها، آنها پس از کسب تجربه و اتمام قراردادشان جذب شرکت‌هایی با حقوق و مزایای بالاتری می‌شوند. حتی به‌صورت حضوری تبلیغات گسترده‌ای در کارخانه‌های کاشی و سرامیک انجام دادیم، اما باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد.»
معاون علمی دانشگاه آزاد واحد میبد با اشاره به درآمد اقتصادی غیرشهریه‌ای دانشگاه در سال 1400 گفت: «در سال گذشته 180 میلیون تومان از فعالیت آزمایشگاه سرامیک و 30 میلیون تومان از فعالیت آزمایشگاه بتن دانشگاه آزاد واحد میبد درآمد غیرشهریه‌ای جذب کردیم. همچنین از اجاره ساختمان‌ها حدود 90 میلیون تومان دیگر کسب درآمد غیرشهریه‌ای داشته‌ایم»
او درخصوص پژوهش‌های برون‌دانشگاهی واحد میبد بیان کرد: «امسال قرارداد طرحی برون‌دانشگاهی با سنگ‌راه‌آهن بافق به ارزش 173 میلیون تومان منعقد کرده‌ایم که درحال حاضر درحال انجام است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار