• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ - ۰۳:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
قرعه دشوار شاگردان عطایی در یک‌هشتم نهایی والیبال قهرمانی جهان

می‌شد تا نیمه‌نهایی برویم اما...

لغزش شاگردان عطایی در روز پایانی سبب شد فرصت طلایی برای رسیدن کم‌دردسر ایران به نیمه‌نهایی از بین برود.

می‌شد تا نیمه‌نهایی برویم اما...

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی والیبال پس از حضوری موفق در لیگ ملت‌های والیبال و صعود به جمع 8 تیم برتر این مسابقات با روحیه‌ای خوب خود را برای رقابت‌های قهرمانی جهان آماده کرد. ملی‌پوشان ایران این‌بار با یک مربی ایرانی راهی رقابت‌های بزرگ جهانی شدند و توانستند در لیگ ملت‌ها نمایش خوبی را ارائه کرده و تا یک‌چهارم نهایی هم پیش بروند اما در این مرحله برابر تیم خوب لهستان با نتیجه نزدیک 3 بر 2 باختند و در جایگاه هفتم این مسابقات قرار گرفتند. شاگردان عطایی در روزهای اخیر در اسلوونی مشغول برگزاری دیدارهای مرحله گروهی رقابت‌های قهرمانی جهان بودند که لغزش در روز پایانی سبب شد فرصت طلایی برای رسیدن کم‌دردسر ایران به نیمه‌نهایی از بین برود. تیم ایران که می‌توانست با قرعه‌ای به‌مراتب راحت‌تر روبه‌رو شود و به جای رویارویی با برزیل به مصاف تیم‌هایی چون اوکراین و اسلوونی یا آلمان برود پس از شکست 3 بر یک در آخرین دیدار مرحله گروهی این مسابقات شانس صدرنشینی در گروه خود را از دست داد و دوم شد. به این ترتیب ملی‌پوشان ایران روز سه‌شنبه در مرحله یک‌هشتم نهایی یک دیدار بسیار سخت را برابر برزیل برگزار خواهند کرد.

  ستاره هلند صدرنشینی را از ایران گرفت
رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان در 6 گروه 4 تیمی و به میزبانی دو کشور لهستان و اسلوونی برگزار شد و تیم ایران در گروه F با تیم‌های هلند، آرژانتین و مصر همگروه بود. برتری در بازی نخست برابر آرژانتین صعود ایران به مرحله بعد این مسابقات را تا حد زیادی قطعی کرد؛ چراکه آرژانتینی‌ها یکی از رقبای اصلی تیم ما در این گروه بودند. شاگردان عطایی بازی دوم را نیز 3 بر یک از مصر بردند و در جدال صدرنشینی روز آخر رودرروی هلند قرار گرفتند که در دیداری که انتظار می‌رفت نمایش به‌مراتب بهتری داشته باشند در پایان 3 بر یک مغلوب حریف اروپایی خود شدند تا فرصت صدرنشینی در این گروه را از دست بدهند. درنهایت سه تیم هلند، ایران و آرژانتین از این گروه موفق به صعود شدند و بهترین قرعه نصیب تیم صدرنشین شد؛ چراکه نارنجی‌پوشان در مرحله بعد به مصاف اوکراین خواهند رفت و در یک‌چهارم نهایی هم با برنده دیدار دو تیم آلمان و اسلوونی دیدار می‌کنند. به این ترتیب در این بخش از جدول، مسیر به‌مراتب راحت‌تری برای تیم‌ها وجود دارد تا خود را به نیمه‌نهایی برسانند. ایران هم که با شکست در روز آخر دور گروهی فرصت حضور در این قسمت را از دست داده است حالا باید به مصاف برزیل مدعی برود و درصورتی‌که بتواند از سد این حریف قدرتمند عبور کند در مرحله بعد با برنده صربستان- آرژانتین مصاف خواهد داد. سایت «والیبال‌ورلد» درباره وضعیت تیم‌ها در مرحله گروهی و بازیکنان برتر می‌نویسد: «تعجبی ندارد که بازیکنی مانند نیمیر عبدالعزیز در صدر امتیازآورترین بازیکنان مرحله گروهی مسابقات والیبال قهرمانی جهان قرار دارد. دیدارهای دور گروهی این مسابقات با نتایج گاه جالبی در دو کشور لهستان و اسلوونی برگزار شد و حالا چهره 16 تیم حاضر در مرحله یک‌شانزدهم نهایی این مسابقات مشخص شده است. کاپیتان تیم ملی هلند و هم‌تیمی‌هایش با برتری در هر سه مسابقه خود در گروه F مقتدرانه به دور حذفی رسیدند. آنها در روز آخر مصافی جذاب و تماشایی با ایران داشتند که درنهایت این بازی را هم بردند تا به‌عنوان صدرنشین گروه خود راهی مرحله بعد شوند. نیمیر در این سه مسابقه درمجموع 85 امتیاز کسب کرد که 10 مورد آن از سرویس‌های بدون بازگشت او به دست آمد، 7 امتیاز از دفاع روی تور و 68 امتیاز هم از اسپک‌های قدرتمند او بود. این عملکرد عالی باعث شد ماشین امتیازآور هلندی‌ها بیش از 20 امتیاز از سایر مدعیان پوئن بیشتری کسب کرده باشد. در این رده‌بندی خسوس هررا از کوبا با 60 و برونو لیما از آرژانتین با 59 امتیاز رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار دارند. همین نمایش خوب از عبدالعزیز باعث شد تیمش بتواند هر سه بازی ابتدایی خود را با برد برابر رقبای خوب خود پشت‌سر بگذارد و درنهایت تیم ایران را که در مسابقات لیگ ملت‌ها نمای خوبی ارائه کرده بود، پشت‌سر گذاشته و بالاتر از این تیم قرار گرفت. در این گروه ایران و آرژانتین هم نمایش خوبی ارائه کردند اما هلندی‌ها به‌قدری خوب کار کردند که به دو تیم دیگر مجالی برای موفقیت ندادند. هر سه تیم توانستند جواز حضور در یک‌هشتم نهایی را کسب کنند؛ اما در میان آنها هلند شانس بسیار بهتری برای رسیدن به دور بعد دارد و البته ایران با قرعه‌ای بسیار دشوار مواجه شده و باید برابر برزیل که یکی از تیم‌های مدعی این دوره است روبه‌رو شود. در دور گروهی بزرگ‌ترین شگفتی را ترکیه رقم زد که موفق شد بالاتر از کانادا راهی دور حذفی شود و این تیم آمریکای شمالی نتوانست از گروه خود صعود کند.»

  یکه‌تازی برزیل در دور گروهی
برزیل، حریف سه‌شنبه‌شب ایران در دور گروهی هر سه بازی خود را برده و البته پس از برتری در نخستین بازی برابر کوبا که اصلی‌ترین رقیبش در این گروه بود مشخص بود که کار سختی برای صدرنشینی در گروه B ندارد. البته در روز پایانی این گروه نتیجه دور از انتظار دیگری هم اتفاق افتاد و ژاپنی‌ها 3 بر یک کوبا را شکست دادند تا به‌عنوان تیم دوم گروه صعود کنند و البته کوبا هم با کسب جایگاه سوم به مرحله بعدی رسید. برزیل در میان بهترین بازیکنان این تورنمنت تا اینجای کار نماینده‌ای نداشته است؛ اما در دور گروهی با درخشش نفراتی چون یواندی لئال و والاس دی‌سوزا توانست در دو بازی بعدی خود 3 بر صفر ژاپن و قطر را شکست داده و صعودی کم‌دردسر به دور بعد داشته باشد. برزیلی‌ها البته در سال‌های اخیر تغییراتی در فهرست نفرات خود ایجاد کرده‌اند و تلاش دارند نسل جدیدی را راهی رقابت‌های قهرمانی جهان کرده و درنهایت خود را برای حضوری موفق در المپیک 2024 پاریس آماده کنند. در این تورنمنت دارلان سوزا 20ساله هم ازجمله نفراتی بود که عملکرد قابل‌قبولی ارائه کرد و می‌تواند در سال‌های آینده یکی از نفرات تاثیرگذار تیمش باشد.
ریکاردو لوکارلی، بازیکن تیم ملی برزیل درباره عملکرد این تیم تا اینجای مسابقات می‌گوید: «ما در بازی اول برابر کوبا کمی به زحمت خوردیم و البته در ست نخست بازی با ژاپن هم کار دشواری داشتیم؛ چراکه ابتدا عقب افتادیم اما خوشبختانه به بازی برگشتیم و درنهایت هر سه ست را بردیم. ما تا اینجای مسابقات واقعا نمایش خوبی داشتیم و امید زیادی داریم به جمع 4 تیم برتر مسابقات راه پیدا کنیم. تیم ما هم در دفاع و هم در حمله عملکرد بسیار خوبی داشته و اگر با همین شرایط پیش برویم رسیدن به موفقیت دور از دسترس نخواهد بود.»
سایت فدراسیون جهانی والیبال هم با اشاره به رویارویی ایران و برزیل در این مرحله می‌نویسد: «در آخرین بازی دور یک‌هشتم نهایی مسابقات قهرمانی جهان قرار است دو تیم ایران و برزیل رودرروی هم قرار گیرند. برزیلی‌ها که یکی از نمایندگان آمریکای جنوبی در این تورنمنت بودند در بازی نخست خود دو ست ابتدایی را به کوبا واگذار کردند و به نظر می‌رسید بازی را باخته‌اند اما خیلی خوب به بازی برگشتند و 3 بر 2 به پیروزی رسیدند. برزیلی‌ها تاکنون 18 بازی در رقابت‌ها و تورنمنت‌های مختلف جهانی به مصاف ایران رفته‌اند که در 15 بازی به برتری رسیدند و آخرین رویارویی دو تیم هم به مسابقات لیگ ملت‌های والیبال 2022 که اخیرا برگزار شد، برمی‌گردد که طلایی‌پوشان در سه ست پیاپی این بازی را هم بردند. هر سه برد تیم ایران برابر این رقیب هم به لیگ ملت‌های سال 2014 برمی‌گردد که موفق شدند در سه بازی برزیلی‌ها را مغلوب خود کنند.»
ایران در آن زمان با نسل طلایی بازیکنان خود موفق شد سه‌بار برزیل را شکست داده و اتفاقی تاریخی را رقم بزند. پس از آن هم دو تیم بارها به مصاف هم رفتند اما دیگر بردی نصیب تیم ایران نشد.
سایت سیاتکا لهستان هم درباره وضعیت تیم ایران در این مسابقات نوشته است: «تیم ملی والیبال ایران با یک مربی بومی، ‌کار خود در مسابقات قهرمانی جهان را آغاز کرد و درحالی‌که با توجه به موفقیتی که در لیگ ملت‌ها داشتند انتظار می‌رفت با صدرنشینی در گروه خود راهی دور بعد شوند اما این هلند بود که با ستاره خود، نیمیر عبدالعزیز توانست بالاتر از آنها قرار گیرد. ایران در این رقابت‌ها با درخشش بازیکنانی چون عبادی‌پور، اسماعیل‌نژاد و شریفی توانسته خود را به مرحله حذفی برساند اما در این دور کار بسیار سختی برابر تیمی دارد که به‌تازگی در لیگ ملت‌ها برابر در سه ست پیاپی شکست خورده‌اند. البته شاگردان عطایی در آن مسابقه در دو ست ابتدایی رقابت پایاپایی با حریف خود داشت و نتایج 30-28 و 25-23 نشان می‌دهد که آنها رقیب آسانی برای برزیلی‌ها نخواهند بود. بااین‌حال برزیل که در دیدارهای اخیر خود فرم بسیار خوبی داشته، شانس بیشتری برای موفقیت در این مسابقه داشته و تلاش دارد عنوان نایب‌قهرمانی خود در دوره قبلی را به قهرمانی تبدیل کند. برنده این مسابقه در دور بعد باید با یکی از دو تیم صربستان یا آرژانتین دیدار کند که به نظر نمی‌رسد کار سختی برابر آنها داشته باشد و جدال مرحله نیمه‌نهایی آنها هم احتمالا با یکی از دو تیم آمریکا یا لهستان خواهد بود که از دو تیم خوب این تورنمنت هستند و برای رسیدن به فینال شانس زیادی دارند.»

  فرصت بزرگی که از دست دادیم
دوم شدن در گروه برای والیبال ما باعث شد یک فرصت بزرگ را از دست بدهیم. اگر شاگردان عطایی موفق به شکست هلند می‌شدند، در مرحله بعد با تیم نه‌چندان قدرتمند اوکراین دیدار می‌کردند و در یک‌چهارم نهایی هم به مصاف یکی از دو تیم آلمان یا اسلوونی می‌رفتند. این یعنی با شکست دادن هلند که دور از دسترس هم نبود، ایران شانس زیادی برای رسیدن به جمع چهار تیم پایانی مسابقات جهانی داشت اما حالا امید زیادی نیست که تیم عطایی از پس برزیل برآید و به جمع 8 تیم پایانی برسد. هرچند ملی‌پوشان ایران در بسیاری از مسابقات نشان داده‌اند که قابلیت شگفتی‌سازی را دارند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار