• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ - ۰۳:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد استان البرز در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

سیاست‌مان سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی محصولات است

در سال 1401 سیاست‌کلی مرکز رشد سرمایه‌گذاری در راستای تجاری‌سازی محصولات تولید ‌شده و حتی سهامداری در شرکت‌هایی با طرح‌های کسب‌وکار موفق مرکز رشد است.

سیاست‌مان سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی محصولات است

یگانه عرب، خبرنگار:اهمیت مراکز رشد دانشگاهی و نقش قابل‌توجه و موثر آنها در پشتیبانی و ارتقای ایده‌های فناورانه و طرح‌های نوآورانه دانشجویی بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ به‌نوعی که می‌تواند ضمن جذب و پرورش ایده‌های نوپا، در جهت ایجاد کسب‌وکارهای دانشجویی و موفقیت آن نقش موثری داشته ‌باشد.  یکی از این مراکز رشد دانشگاهی متعلق به دانشگاه آزاد استان البرز و واحد کرج است که در راستای حرکت دانشگاه به‌سوی دانشگاه مهارت‌محور با حضور و مشارکت 57 واحد فناور و شرکت خلاق و دانش‌بنیان فعالیت می‌کند. از مهم‌ترین مزیت‌های این مرکز رشد می‌توان به تعریف طرح‌ها و ایده‌های دانش‌بنیان صنعتی، استفاده از هیات‌علمی متخصص در دانشگاه به‌عنوان منتور و حتی عضو تیم‌های فناور، وجود امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی و... اشاره کرد. محمودرضا ممقانی، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد استان البرز واحد کرج درخصوص فعالیت‌های این مرکز، روند حمایت از واحدهای فناور و خلاق، اصلی‌ترین مزایای حضور در این مرکز رشد و میزان درآمدزایی واحدهای خلاق و شرکت‌های دانش‌بنیان سخن گفت. مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد استان البرز واحد کرج با اشاره به فعالیت این مرکز رشد بیان کرد: «با توجه به حرکت دانشگاه به‌سوی دانشگاه مهارت‌محور و کارآفرین نسل سوم، در سال‌های اخیر نقش‌آفرینی مراکز رشد به‌عنوان قلب زیست‌بوم فناوری بسیار پررنگ‌تر شده است. بنابراین نخستین نقطه مراجعه صاحبان ایده مرکز رشد است.»  
وی افزود: «با توجه به وظیفه مرکز رشد در مسیر پرورش تا به عمل رساندن ایده‌ها، در مرکز رشد واحد کرج فعالیت‌های مشاوره‌ای، آموزشی و ترویجی مختلفی صورت گرفته است. آموزش‌های تخصصی تیم‌سازی، بوم‌کسب‌وکار، ایده تا بازار و آشنایی با روند ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین دوره‌های آموزشی است که به‌طور منظم برای توانمندسازی هسته‌ها وشرکت‌های فناور صورت می‌گیرد.» 
 مرکز رشد واحد کرج چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
به‌گفته ممقانی، اگر بخواهیم به خدمات و امکانات مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد کرج اشاره کنیم، باید گفت که تامین فضای کار اختصاصی و اشتراکی، ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی با نرخ‌های حمایتی به‌صورت پایه برای کلیه هسته‌ها و واحدهای مرکز رشد انجام می‌شود. 
مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد استان البرز عنوان کرد: «همچنین نظارت بر روند رشد هسته‌ها و واحدها، پایش مستمر فعالیت‌هایشان با بهره‌گیری از نظرات منتورها و مشاوران تخصصی، ارائه مشاوره‌های علمی به واحدها در راستای تحقق ایده‌های محوری، حمایت‌های مالی جهت ساخت نمونه‌های اولیه محصولات، تجاری‌سازی آنها با سرمایه‌گذاری مستقیم دانشگاه یا جذب سرمایه‌گذاری از خارج از دانشگاه، تعامل با صندوق پژوهش و فناوری و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد ازجمله خدماتی است که در این مرکز رشد ارائه می‌شود.»

فعالیت ۳۴ هسته و ۱۸ واحد فناور در مرکز رشد واحد
وی ادامه داد: «با توجه به انجام فعالیت‌های ترویجی، استقبال از مرکز رشد واحد کرج مطلوب بوده است به شکلی که درحال حاضر 34 هسته فناور، 18 واحد فناور و خلاق و پنج شرکت دانش‌بنیان در این مرکز حضور داشته و فعالیت می‌کنند.» 
ممقانی با اشاره به مزیت‌های این منطقه توضیح داد: «استان البرز مزایای منطقه‌ای فراوانی دارد. خدماتی بودن استان البرز، نزدیکی به پایتخت و هزینه‌های کمتر نسبت به تهران، وجود زیرساخت‌های قوی و صنایع بزرگ ازجمله مزایای این استان به شمار می‌رود.» 
مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد استان البرز و واحد کرج اشاره کرد: «مرکز رشد این دانشگاه تلاش کرده است که از این فضا نهایت بهره‌برداری را انجام دهد. هزینه‌های استقرار پایین نسبت به استان تهران، امکان بهره‌برداری از وجود صنایع و شهرک‌های صنعتی بزرگ استان جهت جذب حمایت‌های مالی و معنوی، عارضه‌یابی و تعریف طرح‌ها و ایده‌های دانش‌بنیان صنعتی، استفاده از هیات‌علمی مجرب و متخصص در دانشگاه به‌عنوان منتور، مشاور و حتی عضو تیم‌های فناور، وجود امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی از جمله مهم‌ترین مزایای این مرکز رشد برای حضور و فعالیت واحدهای فناور و خلاق به حساب می‌آید.» 

 درآمد ۳۰۰ میلیون تومانی واحد کرج از مرکز رشد
وی در ادامه با اشاره به روند درآمدزایی این مرکز رشد در سال 1400 بیان کرد: «درآمد مرکز رشد دانشگاه آزاد کرج از محل استقرار هسته‌ها و واحدهای فناور و سهم از فروش محصولات در سال گذشته به‌صورت مستقیم به میزان 2.977.992.969 ریال بوده‌ است. با توجه به اینکه مدل‌های تعامل با واحدها و هسته‌ها به صورت اجاره، مشارکت یا ترکیب این دو مدل است، بنابراین میزان در آمد خالص شرکت‌ها و هسته‌های فناور بسیار بیشتر از در آمد مستقیم مرکز رشد بوده و به میزان100.000.000.000 ریال تخمین زده می‌شود.» 
ممقانی با اشاره به چشم‌انداز فعالیتی این مرکز در سال پیش‌رو گفت: «در سال 1401 سیاست‌کلی مرکز رشد سرمایه‌گذاری در راستای تجاری‌سازی محصولات تولید ‌شده و حتی سهامداری در شرکت‌هایی با طرح‌های کسب‌وکار موفق مرکز رشد است.» 

 برنامه‌های مرکز رشد واحد کرج در سال پیش‌رو
به گفته مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد کرج، تشکیل تیم‌های عارضه‌یابی استادان و تعریف پروژه‌های محصول‌محور مورد نیاز صنایع، برگزاری چالش‌های فناوری و اجرای جدی‌تر طرح پویش کارآفرینی، تشویق دانشجویان تحصیلات تکمیلی به استقرار در مرکز رشد و تعریف پایان‌نامه‌های دانش‌بنیان با ترویج آیین‌نامه دانشجو فناور، تشویق اساتید به استفاده از مزایای آیین‌نامه هیات‌علمی فناور و تحقق شعار هر عضو هیات‌علمی یک‌هسته فناور و بهره‌گیری از مشوق‌ها و حمایت‌های سازمان‌های دولتی و خصوصی در جهت تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های مرکز رشد این واحد دانشگاهی در سال پیش‌رو است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار