• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۲ - ۰۲:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد قهرمان شدند

تیم دوومیدانی دانشگاه آزاد استان تهران دراولین دوره المپیاد ورزشی به مقام اول تیمی و کاپ قهرمانی دست یافت.

دانشجویان غیرایرانی  دانشگاه آزاد قهرمان شدند

اولین دوره المپیاد ورزشی ویژه دانشجویان بین‌الملل دختر و پسر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از روز یکشنبه ۶ شهریورماه در مازندران آغاز شد. این دوره از مسابقات که تا روز ۱۲ شهریور ادامه داشت با پیروزی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد استان تهران در رشته‌های بسکتبال، دوومیدانی، تنیس، شطرنج و شنا پایان یافت. همچنین تیم دوومیدانی دانشگاه آزاد استان تهران در این دوره از مسابقات به مقام اول تیمی و کاپ قهرمانی دست یافت.گفتنی است در ادامه این دوره مسابقات ورزشی المپیاد ویژه دانشجویان بین‌الملل دختران، این رقابت‌ها از تاریخ ۱۳ تا ۱۶ شهریورماه در مازندران ادامه خواهد داشت.

وابستگی شهریه‌ای بودجه دانشگاه آزاد خراسان‌رضوی به 65درصد رسید
سروری‌مجد با حضور در جمع کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد روند تحولات چهار ساله اخیر دانشگاه آزاد را بررسی کرد. علی سروری‌مجد در این گردهمایی با تبریک روز کارمند و هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، با اشاره به شرایط دانشگاه در سال 97 گفت: «تغییرات و تحولات چهار سال اخیر دانشگاه از ۲۸ مرداد سال ۹۷ شروع شد. سال ۹۷ ما در شرایطی قرار داشتیم که حدود ۶۵ تا ۷۰درصد واحدهای دانشگاه در پرداخت حقوق ماهیانه با مشکل روبه‌رو بودند. جمع زیادی از همکاران رو به بازنشستگی بودند و هیچ ذخیره سنواتی صورت نگرفته بود. شرایطی که ساختمان‌های دانشگاه بعد از ۳۷ سال فرسوده شده بودند و هزینه‌های گزاف عمرانی روزبه‌روز بر دانشگاه تحمیل می‌شد. در یک شیب نزولی آمار دانشجو قرار داشتیم. در شرایطی قرار داشتیم که رقم بسیار بالایی دانشجوی دکتری جذب شده بود و زمان پایان‌نامه‌های آنها فرا می‌رسید و از آن پس هم وزارت علوم چنین مجوز سنگینی را بابت جذب دکتری به دانشگاه آزاد نمی‌داد.»
 مشاور ریاست دانشگاه آزاد جذب دانشجویان غیرایرانی را یکی دیگر از موفقیت‌های دانشگاه آزاد عنوان کرد و افزود: «درحال‌حاضر بیش از ۵۰ هزار دانشجوی غیرایرانی داریم و اگر عمده دانشجویان ما از عراق و افغانستان هستند دانشگاه‌های دیگر نیز با ما درحال رایزنی و تفاهمنامه هستند؛ هم به لحاظ پایان‌نامه‌های مشترک و هم به لحاظ اینکه بتوانیم از کشورهای همسایه دانشجوی خارجی جذب کنیم. کشور عراق وقتی رتبه فنی‌ومهندسی ما را در سطح جهان سنجید، موافقت کرد ما یک واحد فنی‌ومهندسی در بغداد داشته باشیم که براساس تفاهمنامه با وزارت علوم عراق، مقدمات راه‌اندازی این واحد نیز فراهم شده است.»

 هزینه تحصیل هر دانشجوی دانشگاه آزاد یک‌ششم دانشگاه‌های دولتی است
سروری‌مجد با بیان اینکه درحال‌حاضر هزینه هر دانشجو طبق اعلام وزارت علوم در دانشگاه‌های دولتی ۶۱ میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: «این هزینه در دانشگاه آزاد 10 میلیون تومان است و این چیزی نیست جز تدبیر، دوراندیشی و تلاش شما عزیزان برای حفظ دانشگاه.» وی خطاب به کارکنان دانشگاه آزاد تاکید کرد: «همه ما 58 هزار نفر یک خانواده هستیم و باید مراقبت کنیم این سرمایه‌ای که دست ماست و توانستیم آن را از این بحران‌ها عبور دهیم، به‌خوبی اداره کنیم و هیچ چاره‌ای نداریم که شرایط را با همکاری همدیگر روزبه‌روز بهبود ببخشیم، کما اینکه این اتفاق در این چهار سال اخیر افتاد.» مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد افزود: «ما ۵۸ هزار کارمند و استاد هستیم. در مجموعه دانشگاه آزاد با یک میلیون و 200 هزار دانشجو، هنوز ظرفیت ۵۰۰ هزار دانشجوی دیگر را هم داریم. در شرایطی هستیم که اگر دانشگاه‌های دولتی با حدود ۵۷ هزار دانشجو و ۳۲ هزار هیات‌علمی و هزینه هر دانشجو بالغ‌بر 61 میلیون تومان اداره می‌شوند، ما توانسته‌ایم خود را سرپا نگه داریم و الان واحدهای ما حقوق‌شان را در اوایل ماه دریافت می‌کنند.»  وی با اشاره به انتظارات مقام‌معظم‌رهبری از  دانشگاه آزاد یادآور شد: «ما یک مجموعه به هم پیوسته با دغدغه‌های مشترک جمع شدیم برای اینکه به‌خوبی بتوانیم پیشرفت علمی را در دانشگاه آزاد اسلامی رقم بزنیم. آنچه مقام‌معظم‌رهبری از ما انتظار دارد این است که ما نه‌تنها بزرگ‌ترین دانشگاه باشیم و بمانیم بلکه معتبرترین دانشگاه بشویم.»
  وی با اشاره به مهارت‌آموزی دانشجویان به‌عنوان یک رویکرد مهم در دانشگاه آزاد گفت: «اگر امروز طرح‌های پایش، پویش و هر دانشجو یک مهارت را در دانشگاه دنبال می‌کنیم از این بابت است که دیگر دانشجویان ما صرفا دنبال مدرک نیستند؛ به‌دنبال مهارت و کارآفرینی هستند. امروز بازار کار به‌سمت مهارتی‌ها پیش می‌رود. آن مهارت و کارآفرینی است که وزن بازار را تعیین می‌کند و ما در دانشگاه آزاد اسلامی ناگزیر هستیم رشته‌های مهارتی را توسعه دهیم؛ چراکه خانواده‌ها از ما انتظار دارند. چه بسیار دانشجویان ما هستند که با مدرک ارشد و دکتری دنبال کار هستند و چون مهارت ندارند کسی آنها را جذب نمی‌کند. اگر مدارس عالی مهارتی تاسیس شد به همین دلیل بود و این هم باعث رونق دانشگاه است و هم به نفع خانواده‌ها و دانشجویان.»

 ۳۱درصد؛ میانگین افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد محدودیت سقف حقوق نداریم، اظهار کرد: «خوشبختانه در سال جاری به‌طور متوسط ۳۱درصد به حقوق کارکنان دانشگاه آزاد اضافه شد (از ۲۲درصد تا 54درصد). امسال افزایش حقوق ما به‌مراتب بسیار بیشتر از دولتی‌ها بود با اینکه وابسته به نفت نیستیم و یک ریال از دولت بودجه نمی‌گیریم.» سروری‌مجد در ادامه با اشاره به رشد و ارتقای دانشگاه آزاد خراسان‌رضوی در چند سال اخیر عنوان کرد: «دانشگاه آزاد خراسان‌رضوی به‌حدی رسید که بودجه سال آینده آن تنها 65درصد متکی به شهریه است. این یک افتخار برای دانشگاه آزاد اسلامی است. شعار ما این است به‌سمتی برویم که فرض کنیم بودجه شهریه وجود ندارد و بتوانیم از منابع مادی و معنوی که در اختیار ماست چه نیروی انسانی و چه منابع طبیعی حداکثر استفاده را بکنیم و این ظرفیت بسیار بالایی که در خراسان‌رضوی وجود دارد در استان‌های دیگر کمتر وجود دارد.»
در این گردهمایی از 48 نفر از کارمندان نمونه دانشگاه آزاد مشهد تجلیل شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار