• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۰ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مشکل خط حمله چلسی در این فصل را چه کسی حل خواهد کرد؟

اوبامیانگ، نیمار، رونالدو یا طارمی؟

به‌تازگی نام مهدی طارمی هم برای حضور در تیم چلسی مطرح شده است اما فعلا کونسیسائو با جدایی طارمی چندان موافق نیست.

اوبامیانگ، نیمار، رونالدو یا طارمی؟

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: وضعیت چلسی در شروع فصل جدید اصلا خوب نیست و درحالی‌که پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی فوتبال جزیره امشب بسته می‌شود، مالکان آمریکایی این تیم لندنی درتلاشند با انجام چند خرید دیگر، تیمی بهتر را در اختیار توماس توخل آلمانی قرار دهند تا آبی‌ها از این شرایط نامناسب خارج شوند. سه‌شنبه‌شب و در آغاز هفته پنجم لیگ برتر انگلیس، چلسی یک شکست دور از انتظار دیگر را تجربه کرد و برابر ساوتهمپتون 2 بر یک باخت. توخل همان روزی که تیمش در دیدار تدارکاتی پیش‌فصل در آمریکا 4 گل از آرسنال خورد، به‌خوبی خطر را حس کرده بود و تلاش کرد مدیران باشگاه را برای تقویت تیم به‌خصوص در خط دفاعی و حمله متقاعد کند. او فصل را با برد شروع کرد و اما تساوی دشوار مقابل تاتنهام و باخت عجیب 3 بر صفر به لیدز شرایط را برای مرد آلمانی بغرنج کرد. تیم او البته هفته قبل درحالی‌که 10نفره شده بود توانست 2 بر یک لسترسیتی را ببرد و به نظر می‌رسید این آغاز خروج آنها از بحران خواهد بود اما باخت به ساوتهمپتون نشان داد که تیم نوسان شدیدی دارد و از همین حالا هواداران تیم نگران سرنوشت باشگاه در انتهای فصل هستند. توخل نیاز به خریدهای جدید در تیمش دارد و علاوه‌بر لیستی که برای تقویت خط دفاعی تیمش داده، چند نام آشنا نیز در فهرست خرید او در خط حمله وجود دارد که به‌تازگی نام مهدی طارمی هم برای حضور در این تیم مطرح شده است. بازی در چلسی رویای اکثر بازیکنان فوتبال دنیاست و اگر مهاجم ایرانی پورتو بتواند باشگاهش را متقاعد کند که با جدایی‌‌اش موافقت کند اتفاقی بزرگ و تاریخی برای او به‌خصوص پیش از جام‌جهانی رخ خواهد داد.

تقویت خط دفاعی
با پایان قرارداد آنتونیو رودیگر و آندرس کریستنسن، چلسی دو مدافع ارزشمند خود را به‌راحتی از دست داد و آنها به‌عنوان بازیکن آزاد راهی رئال و بارسا شدند. در این شرایط توخل تصمیم گرفت در خط دفاعی تیمش تغییراتی ایجاد کند و سراغ کالیدو کولیبالی، مدافع سنگالی ناپولی رفت که سال‌ها موردتوجه باشگاه‌های بزرگ قرار داد. خرید کولیبالی به‌تنهایی حلال مشکلات نبود؛ چراکه در ترکیب این تیم تیاگو سیلوا در 37سالگی تجربه بالایی دارد؛ اما در لیگ پرفشار انگلیس نمی‌تواند به‌عنوان مدافع اصلی روی او حساب کرد و چالوباه، دیگر مدافع میانی تیم هم تجربه کافی ندارد. در این شرایط توخل نفراتی چون وسلی فوفانا و حتی هری مگوایر را برای تقویت خط دفاعی تیمش درنظر داشت که درنهایت این مدافع 21ساله و فرانسوی لسترسیتی بود که با رقم 70 میلیون پوند با این باشگاه به توافق رسید. این بازیکن که فصل پیش مصدومیتی نسبتا شدید را تجربه کرده بود دیروز تست‌های پزشکی باشگاه را با موفقیت پشت‌سر گذاشت و گفته می‌شود باشگاه درتلاش است مجوز بازی او را برای دیدار روز شنبه برابر وستهام اخذ کند. به این ترتیب یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های توخل برای فصل جاری رفع شده اما بعید است این آخرین خرید چلسی در این تابستان باشد.
البته در روزهای اخیر چلسی به‌دنبال خرید یک مدافع جوان دیگر هم بوده که خرید او هم هزینه بسیار زیادی برای باشگاه به‌دنبال خواهد داشت. یوشکو گواردیول، مدافع 20ساله و کروات لایپزیگ آلمان به‌شدت موردتوجه توخل قرار گرفته و به همین دلیل چلسی پیشنهادی 77 میلیون پوندی برای خرید او ارائه کرده است. البته این باشگاه تصمیم دارد درصورت توافق طرفین، این بازیکن یک فصل دیگر در تیم آلمانی به‌صورت بازیکن قرضی داشته باشد و از تابستان بعد به استمفورد بریج خواهد رفت.
در چنین شرایطی حالا تمرکز چلسی روی خرید یک مهاجم یا وینگر جدید خواهد بود تا پس از جدایی روملو لوکاکو و تیمو ورنر خط حمله این تیم با نفرات جدید تقویت شود. توخل در این تابستان رحیم استرلینگ را از منچسترسیتی خرید و تصمیم داشت با قراردادن کای هاورتز در خط حمله این ملی‌پوش آلمانی را به‌عنوان مهاجم نوک به‌کار گیرد اما این استراتژی او چندان خوب جواب نداده و حالا به‌دنبال یک بازیکن گلزن در این پست می‌گردد. اصلی‌ترین گزینه او بازگرداندن پیر امریک اوبامیانگ به لیگ برتر جزیره بوده که البته در این روزها مشکلاتی بر سر این انتقال به وجود آمده است. مهاجم گابنی در ژانویه امسال با انتقالی آزاد از آرسنال راهی بارسلونا شد و توانست نیم‌فصل خوبی را در نوکمپ سپری کند اما با خریدهای پرتعدادی که این تیم در تابستان داشت و به‌خصوص با خرید لواندوفسکی، ژاوی تصمیم گرفت با فروش اوبامیانگ، وضعیت اقتصادی باشگاه را سروسامان دهد. چلسی هم که نیاز به مهاجم داشت، اوبامیانگ را که سابقه بازی در لیگ انگلیس را دارد گزینه مناسبی برای خط حمله خود می‌دانست اما دوطرف هنوز بر سر مبلغ این قرارداد به توافق نرسیده‌اند. درحالی‌که مذاکرات همچنان ادامه داشت اتفاق عجیبی که یکشنبه‌شب رخ داد، همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار داد. حمله سارقان به منزل این بازیکن در بارسلون و ضرب‌وشتم او خبری تکان‌دهنده برای هواداران بارسا بود و حالا رسانه‌های اسپانیایی اعلام کرده‌اند که در جریان این دزدی، فک اوبامیانگ با ضربه مهاجمان شکسته است و به همین دلیل چلسی ممکن است از خرید او صرف‌نظر کند.

تلاش برای خرید نیمار
شکستگی فک اوبامیانگ حداقل او را یک ماه خانه‌نشین خواهد کرد و این بازیکن ممکن است مجبور شود حداقل تا نیم‌فصل در تیمش بماند. این مهاجم 33ساله احتمالا برای جا انداختن فکش نیاز به یک عمل جراحی خواهد داشت و در آخرین روزهای نقل‌وانتقالات این اتفاق می‌تواند آینده او را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار دهد. البته چلسی گزینه‌های دیگری را نیز پیش‌رو دارد، ازجمله اینکه ابتدا با قراردادی قرضی این بازیکن را به خدمت بگیرد و در ادامه قراردادش را قطعی کند. بااین‌حال توخل نفرات دیگری را نیز مدنظر دارد. آنتونی گوردون، وینگر جوان اورتون دیگر بازیکنی است که در روزهای اخیر اخباری مبنی‌بر مذاکره سران چلسی برای خرید او منتشر شده، اما ظاهرا اورتون حداقل در این تابستان تصمیم برای فروش این بازیکن 21ساله را ندارد. چلسی در ابتدا با پیشنهادی 40 میلیون پوندی سراغ خرید او رفت و پس از مخالفت اورتون مبلغ خود را در چند مرحله بالا برد تا درنهایت به 60 میلیون پوند رسید اما باز هم مدیران این باشگاه انگلیسی با آن مخالفت کردند.
خود گوردون هم ظاهرا تمایل زیادی به انجام این انتقال داشت اما با توجه به اینکه در روزهای پایانی نقل‌وانتقالات قرار داریم، فرانک لمپارد، سرمربی این تیم اعلام کرده که فروش این بازیکن ریسک بزرگی خواهد بود؛ چراکه بعید است در این زمان کم آنها بتوانند جانشین مناسبی برای او پیدا کنند. هافبک سابق چلسی در این‌باره می‌گوید: «آنتونی بازیکن بسیار مهمی برای ما به شمار می‌رود و الان برای فروش او بسیار دیر است. از طرف دیگر او بین هواداران بسیار محبوب است و نمی‌خواهیم به‌راحتی این بازیکن را از دست بدهیم.»
به این ترتیب به نظر می‌رسد پرونده جابه‌جایی این بازیکن حداقل در این تابستان بسته شده و چلسی باید فکر دیگری برای خود داشته باشد. دیروز نام جدیدی هم در این میان مطرح شد که می‌تواند یکی از پرسروصداترین انتقال‌های تابستان امسال لقب بگیرد. چلسی در آخرین ساعات نقل‌و انتقالات سراغ یک خرید بزرگ رفته و می‌خواهد نیمار را به استمفورد بریج ببرد. آنها مشغول بررسی شرایط خرید این ستاره برزیلی هستند و ممکن است در آخرین روز جابه‌جایی‌ها یک انتقال بزرگ دیگر در فوتبال انگلیس در راه باشد. پاری‌سن‌ژرمن با توجه به اتفاقاتی که در چند ماه اخیر رخ داده، بعید است سد راه جدایی این ستاره تکنیکی و 30ساله شود و اگر چلسی بتواند پول خرید و دستمزد او را فراهم کند، نیمار را در ادامه فصل با لباس آبی در لندن خواهیم دید. رابطه نیمار و امباپه در تیم فرانسوی چندان خوب نیست و گفته می‌شد ستاره فرانسوی پاریسی‌ها درحالی حاضر به تمدید قراردادش با این تیم شده که یکی از شروطش فروش نیمار در تابستان بوده است. البته یافتن مشتری مناسب برای این بازیکن کار راحتی نبود و خود نیمار نیز دوست دارد حداقل یک فصل دیگر در پاریس بماند و کنار لیونل مسی بازی کند اما اگر چلسی پیشنهاد خوبی ارائه کند مالکان قطری تیم فرانسوی احتمالا برای جلب رضایت امباپه با آن موافقت خواهند کرد. از طرف دیگر پاریسی‌ها برای اینکه قوانین فیرپلی مالی یوفا را رعایت کنند و احتمالا مشمول جریمه نشوند می‌توانند با فروش نیمار بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را کاهش دهند. آنها در این تابستان بیش از 100 میلیون یورو برای خرید نفراتی چون ویتینیا، نونو مندس، فابین رویز و رناتو سانچز هزینه کرده‌اند و کارلوس سولر هم احتمال به‌زودی به این جمع اضافه خواهد شد.
تمدید قرارداد با امباپه هزینه‌های زیادی روی دست آنها گذاشت؛ چراکه دستمزد این بازیکن به هفته‌ای 650 هزار پوند افزایش پیدا کرده و به همین دلیل آنها بی‌میل نبودند از میان نیمار یا مسی یکی را بفروشند. تاد بولی، مالک جدید چلسی پس از حدود 150 میلیون پوند هزینه در این تابستان برای خرید بازیکنانی چون استرلینگ، کولیبالی و کوکورلا حالا خود را برای ارائه پیشنهاد به نیمار آماده می‌کند و مجموع هزینه‌های باشگاه در این پنجره بیش از 200 میلیون پوند خواهد شد.
توخل و مدیران باشگاه این روزها به‌شدت تحت‌فشار هواداران قرار دارند و حتی برخی در فضای مجازی معتقدند که با ادامه این روند باشگاه باید به فکر یک مربی جدید برای خود باشد. جان تری، اسطوره چلسی معتقد است که این تیم اصلا بالانس نیست و سرمربی آلمانی باید هرچه زودتر فکری برای بهتر شدن شرایط تیمش داشته باشد. او می‌گوید: «ساوتهمپتون در بازی سه‌شنبه‌شب واقعا خوب بازی کرد اما چلسی هم اصلا تعادل لازم را در زمین نداشت و تیم با کمبودهایی روبه‌رو است که باید تا قبل از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات برطرف شود. تیم ما در غیاب ریس جیمز واقعا با مشکل روبه‌رو می‌شود و با اینکه این بازیکن تنها 22 سال دارد اما واقعا تاثیر زیادی در تیم دارد و به‌نظر من در آینده می‌تواند کاپیتان تیم باشد. واقعا از این شکست ناراحت شدم و امیدوارم تیم با چند خرید بتواند اوضاع بهتری در ادامه مسابقات داشته باشد.»

همچنان امیدوار به رونالدو
کریس رونالدو نام دیگری است که در این هفته‌ها به چلسی لینک شده است و با توجه به اینکه منچستریونایتد نتوانسته سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند، این ستاره پرتغالی به‌دنبال رفتن به تیمی است که در این تورنمنت حضور داشته باشد. چلسی یکی از نخستین تیم‌هایی بود که به‌عنوان مقصد احتمالی رونالدو مطرح شده بود اما هنوز تن‌هاگ به‌دنبال حفظ این بازیکن است و به نوشته رسانه‌های انگلیسی به او اعلام کرده که با جدایی‌اش مخالف است. با این حال برخی شایعات حکایت دارد که مدیربرنامه‌های او مذاکراتی را با چلسی داشته و بعید نیست امروز اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

9  چلسی تن طارمی می‌رود؟
پیراهن شماره 9 چلسی در این سال‌ها بر تن بازیکنان بزرگی بوده اما کمتر مهاجمی در این مدت توانسته با این پیراهن موفق باشد و به عقیده هواداران این شماره در باشگاه طلسم شده است. فرناندو تورس، تامی آبراهام، آلوارو موراتا، گونسالو ایگواین، ماتیا کژمان، خالد بولهروز، رادامل فالکائو و اخیرا هم روملو لوکاکو ازجمله بازیکنانی بودند که در این سال‌ها با پیراهن شماره 9 چلسی به‌میدان رفته‌اند و کمتر توانسته‌اند موفق باشند. حالا یکی از نفراتی که گفته می‌شود توخل برای خط حمله تیمش مدنظر دارد، مهاجم ایرانی پورتو است که دو فصل پیش در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان دروازه این تیم را با یک ضربه آکروباتیک باز کرد تا یکی از زیباترین گل‌های سال 2020 فوتبال جهان را به ثمر برساند. طارمی که در دو فصل گذشته یکی از بهترین بازیکنان پورتو بوده در این مدت مورد توجه باشگاه‌های مختلفی قرار داشته اما پورتو تمایل چندانی به فروش گلزن خود نداشته است. با این حال اکنون این شایعه در رسانه‌های پرتغالی مطرح شده که چلسی با پیشنهادی 25 میلیون یورویی برای خرید او دست به‌کار شده است. مدتی پیش و زمانی که میلان به‌عنوان یکی از مشتریان طارمی نامش مطرح شده بود، گفته می‌شد که پورتو تنها درصورتی راضی به فروش مهاجم ملی‌پوش خود می‌شود که پیشنهادی حداقل 20 میلیون یورویی دریافت کند. حالا اگرچه این پیشنهاد رقم مدنظر تیم پرتغالی را تامین می‌کند اما مشکل اصلی اینجاست که سرجیو کونسیسائو زمانی برای خرید جانشین برای طارمی ندارد و با فروش او باید با اوانیلسون و تونی مارتینز حداقل تا نیم‌فصل سر کند.
روزنامه آبولا دیروز در این باره نوشت: «در 24 ساعت اخیر این شایعه مطرح شده که چلسی برای به‌خدمت گرفتن مهدی طارمی از پورتو پیشنهادی 25 میلیون یورویی ارائه کرده و دوطرف مشغول مذاکره هستند. البته این نخستین‌بار نیست که این تیم لندنی به خرید مهاجم ایرانی علاقه‌مند شده اما ممکن است این تنها یک گمانه‌زنی در آخرین ساعات نقل‌وانتقالات باشد.» البته برخی منابع نزدیک به باشگاه هم معتقدند که این پیشنهاد به دست پورتو رسیده اما به‌دلیل اینکه کونسیسائو با جدایی طارمی چندان موافق نیست فعلا تصمیم‌گیری در این زمینه به‌ نظر قطعی سرمربی تیم بستگی خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید او در این ساعات پایانی چه آینده‌ای را برای طارمی رقم خواهد زد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار