• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۱۰ - ۰۲:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
طهماسبی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: ساپینتو خودش متوجه می‌شود که دفاع اولویت است

قرارداد مطهری تمدید شده بود و نباید کاوه می‌آمد

شهباززاده انتظارات را برآورده نکرد، بابایی می‌تواند پدیده شود

در هر صورت از مدت‌ها قبل قرارداد ارسلان را تمدید کرده بودند؛معتقدم باید از اول از مطهری استفاده می‌کردند او از کاوه هم خیلی بهتر بود.

قرارداد مطهری تمدید شده بود و نباید کاوه می‌آمد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر را با یک تساوی خارج از خانه پشت‌سر گذاشت؛ جایی که در گرمای شدید جنوب کشور باید به مصاف نفت مسجدسلیمان می‌رفت و جالب اینکه دیدار این دو تیم که در هفته پایانی سال گذشته، موجبات جشن قهرمانی آبی‌ها را فراهم کرده بود، خیلی زود تکرار شد و نکته قابل‌توجه اینکه با همان نتیجه نیز به پایان رسید. استقلالی‌ها در این دیدار بازی پرنوسانی داشتند و اگرچه بهتر از دیدارهای قبلی، مالکیت و انتقال توپ را به نمایش گذاشتند و ازسوی دیگر نیز حملات پردامنه‌ای را ایجاد کرده و موقعیت‌های خوبی را هم به دست آوردند، اما به همان اندازه نیز همچنان در فاز دفاعی متزلزل و پرانتقاد ظاهر شدند تا جایی که اگر حریفان قدر فرصت‌ها را بدانند مطمئنا نتایج دیگری در پایان به ثبت خواهد رسید.
درباره بازی نفت مسجدسلیمان، اتفاقات این دیدار، نمایش ضعیف خط‌حمله آبی‌ها بعد از 4هفته و سایر مسائل مرتبط دقایقی با مهاجم پیشین استقلالی‌ها که رکورددار گلزنی به رقیب سنتی این تیم محسوب می‌شود به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بهمن طهماسبی را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از شرایط فعلی استقلال شروع کنیم. بعد از بازی با نفت مسجدسلیمان دوباره انتقادها از این تیم شروع شده است.
وضعیت تیم خوب است و به‌نظر من مشکل خاصی وجود ندارد که این هجمه و انتقادها به وجود بیاید. اینکه در زمین حریف و در گرمای 40درجه جنوب که شما نمی‌توانید راه بروید، کسب یک‌امتیاز اصلا بد نیست. شاید این از بدشانسی تیم بود که طبق قرعه‌کشی جدول رقابت‌ها باید در این مقطع از سال و در اوج گرما راهی مسجدسلیمان شود در غیر این صورت از لحاظ فنی کسب نتیجه مساوی در خانه این تیم درحالی که نفتی‌ها تیم خوبی را بسته و مهیا کرده‌اند اصلا اتفاق ناخوشایندی نیست. درست است که استقلال برای دفاع از عنوان قهرمانی بسته‌شده و امسال هم باید به این موضوع فکر کند اما این بدان معنا نیست که شما در همه دیدارها برنده شوید و برخی مواقع شما باید فقط به یک‌امتیاز اکتفا کنید.

البته باید گفت استقلال تا این جای کار شروع بدی نداشته است.
بله، درست است. به‌جز دیدار با سپاهان که بازی اول بود و برخی ناهماهنگی‌ها وجود داشت و تیم از داشتن تماشاگرانش محروم بود، در ادامه استقلال از لحاظ کسب نتیجه بد عمل نکرده و برای 4بازی، 7امتیاز مناسب است. این موضوع اصلا نباید باعث نگرانی باشد و اگر این روند ادامه پیدا کند استقلال به صدر جدول هم خواهد رسید.

درباره نفت مسجدسلیمان صحبت کنید. در این بازی تیم قابل احترامی نشان داد.
بله، درست است. آنها تیم خوبی دارند و خوب هم بازی می‌کنند و فضاها را می‌گیرند و موقعیت هم به وجود می‌آورند. در هر صورت در این هوا و با این شرایط برای استقلال فکر می‌کنم یک‌امتیاز برای این تیم خوب بود. مهاجری تیم خوبی درست کرده و به‌نظرم این تیم نه‌تنها در خانه بلکه در بازی‌های بیرون از خانه هم می‌تواند یقه تیم‌ها را بگیرد. این تیم اصلا دست‌وپا بسته نیست. آنها سعی می‌کنند گل نخورند، در ادامه سعی می‌کنند به گل برسند و تا آخر به هر نحوی از آن دفاع کنند و به این شکل موفق می‌شوند.

به‌عنوان یک مهاجم چهارچوب‌شناس چه صحبتی درباره فاز هجومی استقلال دارید؟ کاوه رضایی از لیست بیرون ماند که این ایراد به باشگاه مربوط می‌شود اما اگر این بازیکن بود هم با توجه به این که مدت‌هاست در شرایط بازی قرار ندارد، شاید خیلی نمی‌توانست امسال به استقلال کمک کند. موافقید؟
فکر می‌کنم کاوه اصلا از همان اول نباید به استقلال می‌آمد. در هر صورت از مدت‌ها قبل قرارداد ارسلان را تمدید کرده بودند. الان اگر شرایط طوری است که ارسلان هم اگر بخواهد برگردد مطمئنا از لحاظ ذهنی وضعیت خوبی ندارد، چون ذهنش خراب است. معتقدم باید از اول از ارسلان استفاده می‌کردند و به‌نظر می‌رسد اگر این اتفاق می‌افتاد او از کاوه هم خیلی بهتر بود.

درباره سجاد شبهاززاده چه صحبتی دارید؟ این بازیکن بعد از 3 بازی سرانجام نیمکت‌نشین شد. به‌نظر می‌رسد این بازیکن هم نتوانسته انتظارات را برآورده کند.
بالاخره برخی مواقع مربیان شرایطی را از مهاجمان خود انتظار دارند که اگر گل هم نزنند، این انتظارات برای کادرفنی به شکل دیگری برآورده می‌شود. به‌طور مثال تیم‌ملی فرانسه درحالی در جام‌جهانی2018 قهرمان جهان شد که ژیرو برای این تیم هیچ گلی را به ثمر نرساند اما در هر بازی فیکس بود. با این حال مهم این بود که مربی از مهاجم خود چه می‌خواهد و او هم انتظارات مربی را برآورده کند. تقریبا شرایطی که ژستد پارسال داشت و با وجود آنکه در بیشتر بازی‌ها فیکس بود گل‌های کمی را برای استقلال به ثمر رساند. اما درمجموع به‌نظر من، ساپینتو از سجاد انتظار گل زدن داشته و چون این بازیکن نتوانست انتظارات را برآورده کند، او را روی نیمکت نشانده و من فکر می‌کنم شرایط تیم خوب می‌شود و هرچه جلوتر برویم این اتفاق خواهد افتاد. خود ساپینتو فهمیده که در فوتبال ما اول نباید گل خورد، در ادامه نیز تیمش توانایی گل زدن را خواهد داشت. الان هم می‌بینیم که خط‌دفاع آشفته‌ای که در بازی اول مقابل سپاهان داشت به‌مرور زمان بهتر شده و فکر می‌کنم یکی از بهترین کارها در این زمینه انتقال روزبه چشمی به خط‌هافبک بود که نظم خوبی را به خط‌دفاعی و میانه میدان استقلال داد.

به‌نظر می‌رسد هرچقدر شهباززاده ناامیدکننده ظاهرشده، پیمان بابایی توقعات را برآورده کرده باشد.
پیمان فوتبالیست خوبی است و زمانی که در تراکتور هم بود خوب و توانمند نشان داد و می‌تواند به استقلال کمک کند. هم این بازیکن و هم میرزایی به‌همراه امیرعلی صادقی، این 3نفر می‌توانند بین پدیده‌های لیگ برتر قرار بگیرند.

درباره وینگرهای استقلال و بازیکنان پشت مهاجم این تیم به‌خصوص یامگا که خیلی پرنوسان بازی می‌کند، نظرتان چیست؟ این بازیکن دوباره سه‌شنبه‌شب یک دروازه خالی را نزد.
این بازیکن یک مقدار زیادی بالا پایین می‌شود. برخی می‌گویند یامگا در کناره‌ها بهتر است، این درحالی است که به‌نظر من هرچقدر این بازیکن به باکس نزدیک‌تر باشد، خطرناک‌تر است. می‌گویند چون گام‌های بلندی دارد پس از گوشه‌ها بهتر اضافه می‌شود که این هم درست است اما وقتی این بازیکن به 18قدم می‌رسد دیگر توانایی برای زدن ضربه آخر را ندارد، بنابراین هرچقدر نزدیک به محوطه جریمه باشد خطرناک‌تر است و راحت‌تر می‌تواند گل بزند.

از نظر شما محبی و قایدی توقعات را تا اینجا برآورده کرده‌اند؟
محبی و قایدی هر دو فوتبالیست‌های خوبی هستند و فکر می‌کنم به‌مرور زمان می‌توانند بیشتر به کمک استقلال بیایند.

این دو بازیکن چون شباهت‌های فنی زیادی با هم دارند مورد استفاده همزمان قرار نمی‌گیرند یا این موضوع دلیل دیگری دارد؟
ساپینتو بازی‌های محبی را بیشتر دیده و شناخت بهتری از او دارد و احساس می‌کنم شناخت زیادی از قایدی ندارد و کم‌کم به‌مرور زمان قایدی به ترکیب فیکس استقلال اضافه خواهد شد و می‌تواند بیشتر به این تیم کمک کند، اما در کل باید ببینیم خود ساپینتو از بازیکنانش چه انتظاری دارد.

به‌نظر می‌رسد استقلال درطول 90دقیقه بازی‌هایش نوسان زیادی دارد و اگر این تیم به تیم‌های مدعی با مهاجمان زهردار برسد، بعید است مثل بازی با نفت مسجدسلیمان یا حتی ملوان بتواند قسر در برود.
من شخصا اعتقاد دارم اگر استقلال می‌خواهد با سیستم 4دفاعه بازی کند؛ دو بازیکنی که در پست هافبک‌دفاعی بازی می‌کنند باید یک نفر از آنها جلوی مدافعان فیکس بایستد و نباید هر دو بازیکن ول کنند و جلو بروند. با این شرایط استقلال در خط‌دفاعی به مشکل نمی‌خورد این درحالی است که در بازی اول با سپاهان هم زبیر هم مهدی‌پور هر دو وسط زمین را ول می‌کردند و به جلو می‌رفتند و خیلی به حریف در وسط زمین و منطقه دفاعی استقلال فضا می‌دادیم که درنهایت هم این بازی را با دو گل شکست خوردیم. اما حالا که بازیکنی مانند روزبه چشمی به وسط زمین اضافه شده، او بیشتر جلوی دفاع می‌ماند و به خط‌دفاعی کمک می‌کند. در این بین زمانی که استقلال مالک توپ است، روزبه حواسش به این مورد باشد که ضدحمله نخوریم و در زمین خودمان بماند، فکر می‌کنم از لحاظ دفاعی هم به مشکل نخوریم.

ساپینتو بعد از بازی با نفت مسجدسلیمان صحبت‌های عجیبی را درباره استقلال سال گذشته مطرح کرد و اعتقاد داشت که این تیم پارسال فقط دفاع می‌کرد اما امسال خوب حمله می‌کند و به‌نظر می‌رسد به این موضوع که استقلال پارسال بازی زیبایی را ارائه نمی‌داد کنایه زده باشد. در هر صورت این تیم پارسال قهرمان شده و به‌نظر نمی‌رسد او حرف جالبی را مطرح کرده باشد.
باید او را متوجه کنند که اگر استقلال پارسال دفاع کرده، این موضوع اشکالی ندارد چون در هر صورت قهرمان شده است. ایرادی ندارد شما هم فوتبال خوب و روبه‌جلو بازی کنی و تیمت را قهرمان کنی هیچ‌کس به شما ایراد نمی‌گیرد اما اگر شما فوتبال خوب بازی کنی و قهرمان نشوی قطعا به شما ایراد خواهند گرفت. فکر می‌کنم ساپینتو در این اظهارنظر حرفه‌ای عمل نکرد. درست است که تیم فرهاد مجیدی دفاعی بازی می‌کرد. او می‌دانست که تیمش اگر گل نخورد حتما گل می‌زند. این خودش یک سبک فوتبالی به‌شمار می‌رود و دیدید که درنهایت استقلال بدون شکست، با کمترین گل خورده و بسیاری از رکوردهای دیگر به‌عنوان قهرمانی رسید. به‌نظر من به‌مرور زمان هرچقدر جلوتر برویم خود ساپینتو هم به همین نتیجه می‌رسد که نباید تیمش در ابتدا گل بخورد و بعد در ادامه حتما به گل خواهد رسید.

صحبت پایانی؟
بازهم تاکید می‌کنم هنوز هیچ اتفاق ناگواری رخ نداده و باید تا چند هفته دیگر که استقلال به هماهنگی کامل می‌رسد، صبر کنیم. استقلال مهره‌های خوبی دارد که می‌توانند این تیم را امسال هم به سرمنزل مقصود برسانند و فقط باید این تیم به اتحاد و انسجام لازم برسد. ساپینتو هم اگر با تمرکز بیشتری کار کند و حواسش به اتفاقات تیم باشد مطمئنا می‌تواند خیلی زود تیمی هماهنگ و منسجم و قوی را بسازد که برای هر حریفی خطرناک است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار