• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ - ۰۳:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمودی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: تجربه خوبی شد تا ملی‌پوشان تیمی را دست‌کم نگیرند

والیبال ما باید به‌عنوان صدرنشین صعود کند

ما می‌توانیم با صدرنشینی به مرحله بعد صعود کنیم و در آن مرحله شانس‌مان را برای صعود به 8 تیم زیاد کنیم.

والیبال ما باید به‌عنوان صدرنشین صعود کند

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: شاگردان بهروز عطایی درحالی توانستند در دومین دیدارشان در رویداد قهرمانی جهان با پیروزی 3 بر 1 برابر مصر انتقام شکست مقابل والیبالیست‌های کشور فراعنه در جام‌جهانی 2019 را بگیرند که برخلاف انتظارات صدرنشین قاره کهن برای پیروزی مقابل مصری‌ها کمی دچار مشکل و لغزش شد؛ طبق شواهد و قرائن بهترین اشخاصی که می‌توانند با نگاه عادلانه و بررسی تمام جوانب شرایط امروز والیبال را شرح دهند افرادی هستند که حضور در تورنمنت‌های پرفشار و سنگینی همچون قهرمانی جهان و لیگ‌هایی مثل سری آ را تجربه کرده‌اند. بهنام محمودی را می‌توان در زمره افرادی قرار داد که به‌دلیل حضور در رویدادهای بزرگ دنیای والیبال توانایی اشاره درست به تمام نکات کمتر بررسی‌شده دارد، او از سوی دیگر جزء کارشناسان برتر والیبال است تا از همه حیث به اتفاقات و نکات ریزودرشت والیبال مشرف باشد. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با بهنام محمودی را درمورد اتفاقات دو دیدار اخیر ایران برابر آرژانتین و مصر مطالعه خواهید کرد.

عملکرد شاگردان عطایی در دیدار برابر مصر رضایت‌بخش بود؟
بالاخره در این مدل تورنمنت‌هایی هم چنین اتفاقاتی می‌افتد ولی برای بازیکنان و کادرفنی تجربه خوبی شد تا تیم‌های رقیب را دست‌کم نگیرند؛ واقعیت این است که اگر ما خدایی‌نکرده بازی دوشنبه‌شب به ست پنجم کشیده می‌شد چه‌بسا که بازی را می‌باختیم. تیم مصر در اندازه و عیارهای والیبال ایران نیست و من حتی پیش‌بینی کردم که ان‌شاءالله بازی هلند را خواهیم برد و به‌عنوان سرگروه صعود خواهیم کرد، چون باید این اتفاق بیفتد و این توقع را جامعه والیبال، طرفداران و کارشناسان از تیم ملی دارند که مثل هفته‌های دوم و سوم لیگ ملت‌ها جنگنده باشند و با انرژی بالا و خطای کم‌کار خود را دنبال کنند. البته من امیدوارم که این یک تلنگری باشد و بتوانند بازی با هلند و رقابت بعدی را با صددرصد توان دنبال کنند و اشتباه نداشته باشند. اگر این اتفاق بیفتد طبیعتا وضعیت بهتر خواهد شد، چون در مراحل بعدی اگر بخواهیم حریفان را دست‌کم بگیریم دیگر راه برگشتی نخواهیم داشت.

چه نقیصه‌ای باعث شد تیم ملی والیبال 9 بار در تله‌های دفاعی مصری‌ها گرفتار شود؟
من فکر می‌کنم یک مقدار دست‌کم گرفتن ما باعث این مشکل بود. بازیکنان ما نباید وارد این وادی‌ها بشوند و من اعتقاد دارم بچه‌های ما می‌توانند مقابل این‌جور تیم‌ها قوی‌تر ظاهر شوند. معمولا ما ایرانی‌ها اینجوری هستیم که وقتی یک تیم را دست‌کم می‌گیریم با این مشکلات مواجه می‌شویم. در سالیان گذشته نیز این اتفاقات برای ما ‌افتاده بود.

با این شرایط ما از پس هلند برمی‌آییم؟
به اعتقاد من بچه‌های تیم ملی و کادرفنی ایران توانایی این را دارند که هلند را ببرند. حتما شما می‌دانید که از 6 گروه 2 تیم نخست صعود می‌کنند و 4 تیم برتر سوم نیز به مرحله بعد صعود می‌کنند و این موضوع امتیازات خوبی دارد و به اعتقاد من، ما می‌توانیم با صدرنشینی به مرحله بعد صعود کنیم و در آن مرحله شانس‌مان را برای صعود به 8 تیم زیاد کنیم. اعتقاد دارم اگر جزء 8 تیم برویم شرایط خوبی بر والیبال ما حاکم می‌شود ولی باید بجنگیم و تیم‌ها را دست‌کم نگیریم. بازیکنان جوان ایران باید به این موضوعات به چشم تجربه نگاه کنند. من قبلا در یک مصاحبه گفته بودم در مقابل تیم‌هایی که سطح‌شان پایین‌تر از ایران است باید به‌عنوان یک بازی تمرینی خوب تمام تاکتیک‌ها و تکنیک‌های تیمی و انفرادی را با قدرت بالا و شدت خوب پیاده کنیم تا از نظر روحی و روانی آماده بازی‌های حساس‌تر و سخت‌تر بشویم.

اصرار بهروز عطایی بابت حفظ اسماعیل‌نژاد در زمین در لحظات افت درست است؟
بالاخره یک‌سری مسائل فنی هست. آقای عطایی جزء مربیان کارکشته ایران است و می‌داند که در این مسابقات شرایط بازیکنان فیکس و ذخیره از نظر روحی و روانی به چه صورت است. ما خوشبختانه 2 پشت‌خط‌زن خیلی‌خوب داریم که هر 2 بازیکنان باهوشی هستند. در هر صورت مسائل فنی را مربیان به‌دلیل حضور نزدیک می‌توانند بهتر تشخیص دهند و امیدوارم همه این مسائل باعث شود بازیکنان ایران به نحو احسن تجربه خوبی کسب کرده و درس گرفته باشند تا حریفان را دست‌کم نگیرند. ما باید به‌سمت آن جنگندگی هفته‌های دوم و سوم لیگ ملت‌ها برویم، حتی من فکر می‌کنم در دیدار برابر آرژانتین باید راحت‌تر بازی می‌کردیم و راحت حریف را می‌بردیم.

استراتژی اعزام با 3 سرعتی‌زن و 5 دریافت‌کننده قدرتی تا این لحظه چقدر موفق بوده است؟
اگر دقت کرده باشید اسفندیار در بعضی از رقابت‌ها خیلی‌خوب بازی کرد. مرتضی شریفی نیز برای تیم ملی ایران خوب بازی کرد. شهروز همایونفرمنش هم که با تیم «ب» به مسابقات کشورهای اسلامی رفته بود به تیم اضافه شد که شاید در خیلی مواقع به درد ما بخورد. در سرعتی‌زن‌ها نیز مجرد، توخته و جلوه بازیکنان جوانی هستند و آینده بسیار خوبی دارند به‌خصوص مجرد که خیلی خوب بازی کرد. پاسور دوم هم یعنی جواد کریمی اضافه‌شده که این موضوع خیلی خوب است. من اعتقاد ترکیب خوبی داریم و مطمئن هستم به خیلی از کارهای فنی‌مان خواهیم رسید. مربیان در اردوها و کوران مسابقات هستند و آنها بهتر از ما تشخیص  و ترجیح می‌دهند که چه شرایطی ایجاد کنند. آنها از نزدیک بازیکنان را از نظر فنی و تمرین بررسی می‌کنند و بهترین استفاده را انجام می‌دهند.

کیفیت هلند را در این تورنمنت در چه سطحی دیده‌اید؟
من قبلا گفته‌ام که هر چند بار با هلند بازی کنیم اگر آمادگی هفته‌های دوم و سوم و هماهنگی و جنگندگی آن روزها را داشته باشیم، هلند را به‌راحتی باید ببریم. من اعتقاد دارم ایران در این گروه باید به‌عنوان صدرنشین صعود کند و هر 3 تیم را شکست دهد.

با توجه به ظرفیت‌های فنی ایران و وضعیت حریفان حدس می‌زنید در پایان مسابقات شاگردان عطایی در کدام جایگاه قرار خواهند گرفت؟
اعتقاد دارم اگر اتفاق خاصی نیفتد این تیم باید به 8 تیم برتر دنیا صعود کند، همچنین اعتقاد به مربیان و بازیکنان دارم که از نظر جنگندگی و روحی و روانی آماده هستند. اگر به‌عنوان سرگروه صعود کنیم قطعا در مرحله بعدی شانس داریم به جمع 8 تیم نهایی هم برویم.

نکته‌ای مدنظرتان بود که در گفت‌وگو به آن اشاره نشده باشد؟
جا دارد به تیم ملی جوانان و کادرفنی کاملا ایرانی آنها تبریک بگویم که با حضور آقایان اکبری، مومنی‌مقدم، فتاحی و زارع آینده بسیار خوبی دارند. امیدوارم تیم ملی بزرگسالان نیز در بازی بعدی‌اش که رقابتی سخت‌تر است با جنگندگی، درایت، مدیریت و مربیگری بهروز عطایی، کادرفنی و آقای طلوع‌کیان عملکرد خوبی داشته باشد و بدرخشند و باعث خوشحالی شوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار