• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۰۹ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
9 نکته درخصوص ابهامات جوابیه منطقه آزاد کیش به گزارش «فرهیختگان»

چرا منطقه آزاد کیش مانع تشکیل مدرسه سما شد؟

آموزش‌وپرورش پیش‌تر در مذاکراتی خواهان تاسیس مدرسه سما و تفاهم بین این مجموعه و دانشگاه آزاد برای قراردادن بخشی از ساختمان دانشگاه بوده است.

چرا منطقه آزاد کیش مانع تشکیل مدرسه سما شد؟

روزنامه «فرهیختگان» هفته گذشته در شماره دوم شهریورماه در مطلبی با عنوان «منطقه آزاد از قانون» روایتی از اتفاقات و نحوه پلمب دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی کیش ارائه کرد؛ هرچند در این گزارش نحوه تعاملات و تفاهم‌های بین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش مورد اشاره و بررسی قرار گرفته بود، اما به‌نظر می‌رسد همان‌گونه که مجموعه مذکور عجولانه و پیش از ارسال جوابیه این مطلب به روزنامه، آن را در پایگاه اینترنتی خود منتشرکرده، با فدا کردن کیفیت درقبال سرعت، بدون دقت کافی نیز در متن گزارش به نگارش جوابیه اقدام کرده و پس از گذشت سه‌روز از انتشار عمومی آن با مهر محرمانه دراختیار روزنامه گذاشته است. پاسخ منطقه آزاد از چند جهت حاوی ابهامات و نیازمند روشنگری است که در ادامه به آن اشاره می‌شود. امید می‌رود برخلاف رویه کنونی در بیان مبهم توضیحات، این سازمان رویه شفاف و منطقی در پیش گیرد.

1-منطقه آزاد کیش درحالی روزنامه «فرهیختگان» را به نگارش روایتی بدون مبنای حقوقی متهم می‌کند که در گزارش مذکور آدرس دقیق بند تفاهمنامه سال99 هم مورد تاکید قرار گرفته و بخشی از محتوای آن هم عینا منتشر شده است. این درحالی است که در جوابیه هیچ اشاره‌ای به مذاکرات و تفاهمنامه منعقدشده بین دو مجموعه نشده و از کنار آن به‌سادگی عبور کرده است.

2- سازمان منطقه آزاد در جوابیه خود به قرارداد شماره 96/280011751مورخ 96/10/17 اشاره داشته اما درخصوص تبصره ماده2 آن که در گزارش هم مورد اشاره قرار گرفته بود، سکوت اختیار کرده و صحبتی از مصوبه هیات‌مدیره مبنی‌بر تداوم اجاره تا زمان بهره‌برداری آموزشی مستاجر به میان نمی‌آورد.

3- موضوع دیگر مورد اشاره، سیاست تجمیع فعالیت دانشگاه‌های حاضر در جزیره کیش در شهرک دانشگاهی است. این حرکت را می‌توان اتفاق مبارکی دانست، اما نمی‌توان آن را حرکتی در راستای کمک به دانشگاه‌های جزیره دانست.
نخست آنکه بهای زمین‌ها توسط پردیس‌های دانشگاهی پرداخته شده است، درثانی ارائه باتحفیف زمین در فضایی بدون امکانات و دور از زیرساخت‌های مورد نیاز محیط‌های آموزشی را چگونه می‌توان کمک به دانشگاه‌ها قلمداد کرد در‌حالی‌که خود دانشگاه‌ها اکنون درگیر مهیا کردن امکانات مورد نیاز و زیرساخت‌هایی نظیر آب و برق هستند یا هنوز تمهیدات درخصوص حمل‌ونقل دانشجویان به شهرک دانشگاهی اندیشیده نشده است. از سوی دیگر چگونه می‌توان آن را نشانه‌ای از حسن نیت دانست در‌حالی‌که به بهانه‌های مختلف و عناوین گوناگون از پردیس‌ها جریمه‌های مالی اخذ می‌شود. شنیده‌های «فرهیختگان» حکایت از جریمه‌ 4 میلیاردی یکی از پردیس‌های دانشگاه‌های دولتی در روزهای اخیر دارد.

4-مدیر حقوقی سازمان منطقه آزاد کیش مدعی است: «تمدید قرارداد با دانشگاه آزاد اسلامی مرکز کیش مورد موافقت دارندگان مجاز حق امضا قرار نگرفته است و اساسا قرارداد مذکور تمدید نشده و 11مرداد1399 بدون قرارداد علی‌رغم پیگیری سازمان، دانشگاه آزاد اسلامی که دارای ساختمان در شهرک دانشگاهی جزیره کیش است از تحویل ملک مورد اشاره خودداری کرده است.» این ادعا به‌نظر می‌رسد از اساس دچار مشکل است. تفاهمنامه مشترک دانشگاه و منطقه آزاد که در تاریخ 22تیرماه99، چند هفته پیش از اتمام زمان قرارداد منعقدشده و بند5 ماده5 آن که به امضای مدیرعامل وقت سازمان نیز رسیده، برخلاف ادعا بر تمدید قرارداد اجاره تاکید دارد. الحاقیه تمدید قرارداد نیز که به امضای رئیس اداره املاک و مستغلات رسیده و براساس مصوبه 1400/1500/16 مورخ 10مهر1400 هیات‌مدیره سازمان به نگارش درآمده که می‌تواند گواه دیگری بر نادرستی ادعای فوق‌الذکر باشد.

5-مدیر حقوقی این سازمان در بخش دیگری از جوابیه به مذاکرات صورت‌گرفته و صورتجلسه‌ای درخصوص بررسی مسائل و مشکلات آموزش‌وپرورش کیش اشاره داشته، اما متاسفانه نسبت به مذاکرات سال‌های قبل درخصوص راه‌اندازی مدرسه سما که قرار بود در همان محل و به‌منظور بهبود وضعیت آموزش عمومی در جزیره مورد توافق قرار گرفته بود، هیچ اشاره‌ای نمی‌کند. آموزش‌وپرورش پیش‌تر در مذاکراتی خواهان تاسیس مدرسه سما بوده و تفاهم بین این مجموعه و دانشگاه آزاد قرار بوده تا بخشی از ساختمان محل مناقشه از سال تحصیلی پیش رو برای راه‌اندازی مدرسه سمایی تبدیل شود که به وضوح در بین مدارس غیرانتفاعی مستقر هزینه پایین‌تری دارد.  به‌نظر می‌رسد نمی‌توان نسبت به این مساله هم خوش‌بین بود، درحالی‌که اموال و تجهیزات دانشگاه آزاد هنوز در ساختمان میدان ماشه قرار داشته، چندساعت پس از انتشار خبر جوابیه، خبر دیگری در پایگاه خبری منطقه آزاد مبنی‌بر «تحویل موقت ساختمان فعلی دانشگاه آزاد به آموزش‌وپرورش کیش» منتشر می‌شود تا سازمانی که خود مدعی بود روزنامه «فرهیختگان» برای تحت‌تاثیر قرار دادن افکارعمومی تلاش کرده، دو نهاد آموزشی را در تقابل با یکدیگر نشان دهد!

6-منطقه آزاد تلاش داشته با تاکید بر «مذاکرات متعدد» و «مراجعات مکرر» به‌نوعی رفتار زننده حین پلمب ساختمان دانشگاه را توجیه کرده و روند پلمب ساختمان را که به‌صورت دفعی و با اقدام مستقیم قضایی صورت‌گرفته را به گردن دانشگاه بیندازد. حال آنکه پیگیری‌های مختلف دانشگاه آزاد برای برقراری ارتباط و تعامل بی‌حاصل بوده است.

7-بدیهی است که فرآیند تخلیه یک محیط آموزشی فعال با جمعیتی قریب به 2هزار دانشجو که در ایام تابستان مشغول برگزاری امتحانات، برگزاری جلسات دفاع و... است، اتفاقی نیست که در زمان کوتاهی رقم بخورد. مهم‌تر آنکه باید شرایط محل جایگزین به شکل کاملی فراهم شود تا روند فعالیت‌های واحد بدون وقفه دنبال شود. اما به‌نظر می‌رسد این مساله هم همانند روش اتخاذشده در مواجهه با دانشگاه به‌دور از فضای منطقی و مانند برخی اظهارات اخیر مدیران سازمان ناشی از عدم اطلاع و کافی از فعالیت‌های مجموعه‌های دانشگاهی برآورد شده است.

8-آنچنان که در گزارش به‌نقل از بعضی افراد محلی آمده بود، برخی کارکنان سازمان پس از پلمب لاین سمت راست ساختمان دانشگاه در آن حضور یافته بودند. در محلی که دبیرخانه، دفاتر معاون و رئیس واحد هم در آن وجود داشته است. این حرکت پیش از تخلیه ساختمان از تجهیزات دانشگاه و درحالی که اطلاعات دانشجویان و نامه‌های اداری و محرمانه واحد در آن محیط وجود دارد چه توجیهی داشته و چه پاسخی می‌توان به آن داد؟ چطور سازمان استیفای حقوق دولتی را در دستورکار داشته اما نسبت به حق‌الناس بی‌توجه است؟

9-برای همگان روشن و بدیهی است که حضور دانشگاه و مجموعه‌های آموزش عالی در یک جغرافیا، محسنات متعدد و مختلفی برای شهروندان داشته و نقش موثری در پیشرفت منطقه خواهد داشت. از همین‌رو بسیاری از شخصیت‌های موثر و مسئولان مناطق تلاش کردند میزبان مجموعه دانشگاه آزاد در شهر و دیار خود باشند و برای زمینه‌سازی این مهم، تلاش‌های مختلفی داشته‌اند. افتخار دانشگاه آزاد اسلامی که مجموعه‌ای برآمده از دل مردم بوده و با حمایت‌های مردمی هم به رشد و بالندگی رسیده است و تلاش‌های مختلف برای خدشه‌دار کردن اعتبار آن به‌ویژه در سال‌های اخیر به گواه آمار، ناکام مانده است.

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

در جزیره کیش کمبود شدید کلاس درس داریم(لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین