• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۰۸ - ۰۳:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رضاپور در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: باید با اختلاف کمتر از 30 امتیاز به تیم چهارم استرالیا می‌باختیم

محال است کسی بتواند جایگزین حدادی شود

جایگزین‌های حدادی دردیداربرابر استرالیادرحد خودشان تلاش کردند ولی به اعتقاد من اینکه بگوییم بگوییم جایگزین حدادی شدند جزء‌محالات است.

محال است کسی بتواند جایگزین حدادی شود

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: تیم ملی بسکتبال ایران که در پنجره‌های قبلی انتخابی جام جهانی 2023 با ناکامی برابر قزاقستان کارش را برای صعود به نوزدهمین دوره جام‌جهانی دشوار کرده بود در آخرین تقابل در پنجره سوم به جدال تیم سوم المپیک توکیو و کشور حائز رتبه چهارم دوره گذشته جام‌جهانی رفت. طبق انتظارات تقابل برابر استرالیایی‌ها نتیجه‌ای جز شکست برای شاگردان ارمغانی به همراه نداشت اما در لحظاتی ملی‌پوشان کشورمان موفق شدند با عملکردی قابل قبول مردم ورزش دوست ایران را به رقم‌زدن اتفاقی غیرقابل انتظار امیدوار کنند که با آغاز کوارتر چهارم خیلی زود تبدیل به یاس شد. به نظر می‌رسد توجه به تمام نکات تیره و روشن شاگردان ارمغانی، نیازمند نگاهی کارشناسانه است. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مربی و کارشناس بسکتبال، افشین رضاپور را درمورد تقابل ایران و استرالیا مطالعه خواهید کرد.

عملکرد شاگردان سعید ارمغانی برابر استرالیا را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟
این رقابت زیاد ساختار یک بازی را نداشت، استرالیا متکی به حرکات انفرادی بازیکنان خودش بود. این تیم‌چهارم استرالیا بود، 2‌بازیکن 18‌ساله داشتند که البته از یکی از این نفرات بیشتر استفاده کردند. در تیم استرالیا ترکیبی که بخواهد بازی سازماندهی‌شده‌ای داشته باشد وجود نداشت، از کوارتر چهارم هم شروع به دفاع کردند که در این کوارتر ایران را 33 بر 10 بردند. ما 4 الی 5 بازیکن با تجربه داریم که در المپیک و جام‌جهانی حضور داشتند و 4 الی 5 بازیکن عوض کردیم و سعی کردیم تا یکجایی بازی را معمولی با استرالیا پیش ببریم. بعد از آن نیز از نظر فردی زورمان به استرالیایی‌ها نمی‌رسید. من چیز خاصی حداقل در بازی ندیدم ولی پیش‌بینی می‌کردم تیم ایران با فاصله کمتر از 30 امتیاز به این تیم استرالیا ببازد، فاصله 30‌امتیاز در برابر این تیم استرالیا خیلی زیاد است. حریف نسبت به مسابقات کاپ آسیا 3‌بازیکن مشترک داشت، استرالیا همواره ترکیبش را عوض می‌کند، شماره 11‌استرالیا در المپیک توکیو جزء لیست 12‌نفره تیمش بود که موفق به کسب مدال برنز المپیک شدند که در این بازی با کسب 20‌امتیاز نفر دوم امتیازآورترین بازیکن استرالیایی‌ها بود. احساس می‌کنم حریف 12‌نفر را همین‌طوری صدا کرده بود و انتظار داشتم ایران با فاصله کمتر بازی را ببازد. البته تدارکات ما در این سفر به‌هیچ‌وجه خوب نبود، 40‌ساعت بچه‌ها در راه بودند. فدراسیون برای آنها یک پرواز ارزان گرفته بود که این موضوع خیلی بد است. ما می‌توانستیم از دبی راهی ملبورن شویم و سپس به بندیگو برویم ولی متاسفانه به استانبول رفتیم و سپس به بالی اندونزی، ملبورن و بندیگو رفتیم. ترانزیت و ساعت‌هایی که در فرودگاه‌ها متوقف و معطل شدیم طبق محاسبات من 40‌ساعت طول کشیده است و این موضوع روی بچه‌ها تاثیر می‌گذارد شاید شکست 33 بر 10 در ست‌چهارم به خاطر همان خستگی مسیر ارزان‌قیمتی بود که فدراسیون تهیه کرده است.

علت روند پرنوسان پرتاب‌های موفق 3 امتیازی ایران چیست؟
3 امتیازی‌زن اصلی ایران یعنی بهنام یخچالی در برابر استرالیا غایب بود. به‌طور کلی عوامل زیادی در پرتاب دخیل است. تاکتیک‌های تیمی، جابه‌جایی نفرات، نوع دفاع حریف و سایز قدی نفرات حریف در این موضوع دخیل است مثلا بازیکنان استرالیا از نظر قدی از ژاپنی‌ها و قزاقستانی‌ها بلندتر هستند. همچنین مسائل روحی و روانی خیلی در شوت‌زنی دخیل است.

جایگزین‌های حامد حدادی در دیدار برابر استرالیا تا چه حد توانستند جایگزین مناسبی برای او باشند؟
به هیچ‌وجه نتوانستند. در حد خودشان تلاش کردند اما سطح توانایی‌هایشان به همین میزان است ولی به اعتقاد من اینکه بگوییم جایگزین حدادی شدند جزء محالات است.

برای جلوگیری از ضد حملات حریفان باید چه برنامه‌ای را در زمین پیاده کنیم؟
این موضوع بحث تاکتیک‌های دفاعی است که مثلا چگونه بتوانیم حریف را دفاع کنیم و پوشش دهیم تا توپ‌اول به آنها نرسد همچنین بحث ریباند نیز وجود دارد. استرالیا 43‌توپ‌گیری از سبد داشت که این آمار برای ایران 36‌عدد بود. این آمار نشان می‌دهد بدون حدادی برتری زیر حلقه‌مان را از‌دست می‌دهیم و همین‌طور ارسلان کاظمی چون این بازیکن یک ریباندر است و ما وقتی برتری زیر حلقه را از‌دست دهیم پایه‌گذار حملات بیشتر حریف می‌شود. ضمن اینکه استرالیایی‌ها با نوع دفاع و تله‌گذاری‌هایی که می‌کردند توپ‌های زیادی را از ایران گرفتند و آن توپ‌ها تبدیل به حمله شد. استرالیا 11‌توپ ربایی و ایران 10‌توپ‌ربایی داشت که بیشتر توپ‌ربایی‌های حریف تبدیل به ضد‌حمله شد. ما 18‌بار توپ را از دست دادیم و استرالیایی‌ها 13‌بار توپ را لو دادند. آنها 21‌پاس منجر به گل داشتند و ایران 1‌ پاس منجر به گل که همین موضوع نشان می‌دهد شرایط تیم ما به لحاظ تیمی و گروهی خوب نبود.

از دیدگاه کارشناسانه شما اتفاقات پنجره پنجم برای ایران چگونه رقم می‌خورد؟
هر پنجره شرایط خاص خودش را دارد باید ببینیم تیم مقابل مثلا چین با چه تیمی در ایران حاضر می‌شود و شاگردان ارمغانی با چه تیمی در پنجره پنجم حاضر می‌شوند چون بحث نفرات خیلی مهم است. در بعضی از مواقع کفه ترازو به نفع ما سنگین‌تر است و باید تا موقع شروع پنجره پنجم صبر کنیم تا ببینیم لیست نفرات‌مان به چه‌ صورت است. برای مثال در همین پنجره شب بازی گفتند ارسلان کاظمی مصدوم است و به استرالیا نرفته اما برابر استرالیا در لیست 11‌نفره قرار داشت. حتما دیدید که بازیکن ما شماره پیراهنش را چسب زده و در زمین حاضر شد.

نکته‌ای بود که در مصاحبه به آن اشاره نشد؟
شاید درباره تیم استرالیا خیلی بزرگنمایی شود و بگویند 3‌کوارتر اینچنین و آنچنان کردیم. من فقط می‌گویم که نباید شان و ارزش بچه‌های خودمان را برابر اینجور تیم‌ها اینقدر پایین بیاوریم. 3‌بازیکن ایران در المپیک بودند و 4‌بازیکن در جام‌جهانی بازی کردند. همچنین افراد تیم ملی بازیکنانی بودند که در مسابقات آسیایی و باشگاه‌های آسیایی بازی کردند. ما برخلاف تبلیغات بعضی از نفرات، تیم خیلی مظلومی نیستیم و حداقل ارزش و جایگاه ایران برابر این تیم استرالیا بالا است. این تیم چهارم استرالیا بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک