• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۰۸ - ۰۲:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی واحد یزد در کمتر از 6 ماه

ظرفیت این نیروگاه خورشیدی 200کیلووات است که از دو فاز 100کیلوواتی برخوردار است. فاز اول این نیروگاه در کمتر از 6ماه به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی  واحد یزد  در کمتر از 6 ماه

این روزها کشور با بحران آب و انرژی گاز و برق روبه‌رو است؛ این درحالی است که نیروگاه‌‌ها برای تولید انرژی برق، به آب و گاز نیاز دارند اما به‌دلیل کاهش شدید ذخیره آبی سدها و همچنین به‌دلیل کمبود گاز، نیروگاه‌های تولید برق با چالش مواجه شده و کشور دچار ناترازی تولید و مصرف انرژی برق شده است. استان یزد با داشتن بیش از 300روز آفتابی در سال، شدت تابش بالای خورشید و همچنین وجود شبکه‌‌های الکتریکی گسترده و مناسب برای اتصال نیروگاه‌های خورشیدی در تمام استان، از پتانسیل بالایی برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برخوردار است. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی را در دستورکار خود قرار داده است. در آخرین فاز یک نیروگاه خورشیدی واحد یزد حدود یک‌ماه‌ونیم پیش به پایان رسید و حالا قرار است با تامین تسهیلات ازسوی دولت فاز2 نیز کلید بخورد.
محمدرضا دهقانی‌اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد استان یزد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی این استان در کمتر از 6ماه خبر داد. او گفت: «ظرفیت این نیروگاه خورشیدی 200کیلووات است که از دو فاز 100کیلوواتی برخوردار است. فاز اول این نیروگاه در کمتر از 6ماه به بهره‌برداری و یک‌ماه‌ونیم پیش این فاز به پایان رسید.» او درباره اهداف راه‌اندازی این نیروگاه نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «در دانشگاه آزاد واحد یزد رشته برق، رشته پرطرفداری است و برای تقویت آموزش در این رشته بحث راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی مطرح شد تا دانشجویان درکنار یادگیری علوم قبلی با دانش روز نیز آشنا شوند. همچنین استان یزد ازجمله استان‌هایی است که با بیش از 300روز آفتابی به‌عنوان پایلوت نیروگاه‌های خورشیدی کشور شناخته شده است.» رئیس دانشگاه آزاد استان یزد در ادامه تصریح کرد: «این موضوع در راستای توسعه استان بود و طبیعتا وزارت نیرو نیز از این موضوع استقبال می‌کند. همچنین رویکرد جدید دانشگاه آزاد یکی دیگر از اهداف‌مان در راه‌اندازی این نیروگاه بود. طبق سند تحول و تعالی دانشگاه موظفیم وابستگی خود به شهریه دانشجویان را کاهش داده و به‌سمت کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای حرکت کنیم. این پروژه جزء پروژه‌هایی خواهد بود که تا حدود زیادی ما را به‌سمت این راهبرد خواهد برد و وابستگی به شهریه دانشجویان را کاهش می‌دهد.»
دهقانی‌اشکذری بیان کرد: «با این طرح پایلوت به‌سمت این حرکت می‌کنیم که در اکثر واحدهای استان یزد این پروژه را اجرا کنیم. دولت تسهیلات بسیار خوبی را در حوزه حمایت پروژه‌ها خواهد داشت درخواستی را از استاندار داشتیم که در هیات‌امنای امسال نیز استاندار حضور داشت، اعلام کرد کاملا در حوزه تامین مالی این پروژه‌ها همکاری لازم را خواهد داشت.»
او در ادامه با بیان اینکه فاز یک این پروژه اجرا شده و فاز دوم آن نیز به‌زودی کلید می‌خورد، خاطرنشان کرد: «فاز2 با تسهیلات کم‌بهره دولت آغاز می‌شود. درحال حاضر فاز یک از حدود یک‌وماه‌نیم گذشته به شبکه برق استان متصل است. حجم مالی فاز یک حدود 30میلیارد ریال است و فاز2 نیز با توجه به تورم حدود 40میلیارد ریال خواهد بود که به‌محض تامین تسهیلات فاز دوم نیز کلید خواهد خورد.»
او با بیان اینکه اشتغال در نیروگاه‌ها بعد از راه‌اندازی وجود ندارد، توضیح داد: «چند نیروی پاره‌وقت برای نگهداری در این نیروگاه نیاز است؛ این پروژه متعلق به دانشگاه آزاد بوده و یک آزمایشگاه فضای واقعی است و دانشجویان می‌توانند در دروسی که نیازمند است از نزدیک با تجهیزات و شیوه راه‌اندازی و عملکرد نیروگاه آشنا شوند که این موضوع می‌تواند به بحث مهارت‌آموزی در حوزه انرژی به دانشجویان کمک کند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه دوره بازگشت این پروژه ها حدود 4 تا 5ساله است، اضافه کرد: «متناسب با بهره‌وری پنل‌های خورشیدی درآمدزایی برای دانشگاه صورت می‌گیرد و ما تلاش کردیم از بهترین پنل‌ها استفاده کنیم. البته از این نیروگاه درآمد جاری ماهیانه خواهیم داشت اما برای رسیدن به درآمدزایی از این نیروگاه نیازمند 4 تا 5 سال زمان هستیم.»
او تاکید کرد: «به‌سمت دانش فنی پنل‌ها حرکت خواهیم کرد؛ اگر به این دانش برسیم به‌طور قطع در این حوزه نیز می‌توانیم درآمدزایی داشته باشیم.»
دهقانی‌اشکذری گفت: «از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی درخواست دارم در حوزه پروژه‌های اقتصادی فناورانه و دانش‌بنیان حمایت‌های خود را بیشتر کرده و بروکراسی‌های اداری نیز تسهیل شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار