• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۰۷ - ۰۳:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
انتخابات کمیته ملی المپیک بالاخره برگزار شد

رونمایی از رئیس جدید: صالحی‌وفا!

حالابایددیدکمیته‌ملی‌المپیک‌بارئیس‌سابق‌کمیته‌پارالمپیک‌آیامی‌تواندانتقادهایی‌راکه‌به‌ دوستش صالحی‌امیری‌واردشده‌بودبرطرف‌کندیا این مسیرادامه‌دارخواهدبود.

رونمایی از رئیس جدید: صالحی‌وفا!

نسیم شیرازی، خبرنگار: کش‌وقوس‌های انتخابات کمیته ملی المپیک به پایان رسید تا شروع جدیدی برای این کمیته آن‌هم بدون صالحی‌امیری که بخشی از دوران مدیریتش را در تعطیلی کرونا سپری کرد، باشد. البته شاید این جمله که برای سال‌های آینده فقط بدون اعمال‌نظر مستقیم صالحی‌امیری امور کمیته ملی المپیک اداره می‌شود، درست‌تر باشد! از آنجایی که رئیس فعلی کمیته ملی المپیک سفارش‌شده رئیس قبلی بود، نمی‌شود انتظار خداحافظی کامل با او را هم داشت.
در این انتخابات محمود خسروی‌وفا، مهدی علی‌نژاد، مجید شایسته و فضل‌الله‌ باقرزاده نامزد پست ریاست بودند که قبل از رای‌گیری شایسته انصراف داد و رقابت بین سه نامزد دیگر انجام شد و درنهایت خسروی‌وفا و علی‌نژاد هرکدام 24رای و باقرزاده 5رای کسب کردند تا کار به دور دوم کشیده شود. در دور دوم خسروی‌وفا 28رای و علی‌نژاد 27رای به‌دست آورند تا خسروی‌وفا با یک رای بیشتر به‌عنوان رئیس چهارسال آینده کمیته انتخاب شود. غلامرضا نوروزی با 29رای به‌عنوان نایب‌رئیس کمیته انتخاب شد و مهین فرهادی‌زاد که تک‌کاندیدای نایب‌رئیسی بانوان بود این پست را دراختیار گرفت. اعضای انتخاب‌شده برای هیات‌اجرایی هم مهرداد علی‌قارداشی (رئیس فدراسیون تنیس‌روی‌میز) با 42رای، علیرضا پاکدل (رئیس فدراسیون هندبال) با 38رای، علیرضا سهرابیان (رئیس فدراسیون قایقرانی) با 30رای، محمدرضا داورزنی (رئیس فدراسیون والیبال) با 29رای، غلامرضا شعبانی‌بهار (رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان) با 28رای، مهدی گودرزی (رئیس فدراسیون ترای‌اتلون) با 30رای و حمید عزیزی (رئیس فدراسیون گلف) با 20رای بودند.

 حاشیه‌های مجمع
در جدال بین کاندیداها در روز انتخابات هم موارد مورد توجه کم اتفاق نیفتاد. مثلا رفتن قهرگونه مجید شایسته و انصرافش از انتخابات یکی از آن اتفاق‌ها بود. دیر ملحق شدن روسای فدراسیون اسکواش و بیلیارد دیگر اتفاق مورد توجه این مجمع بود. علیرضا دبیر هم که مدتی است در مجامع علاقه‌مند به بحث و درگیری لفظی نشان داده به اعضای سابق هیات‌اجرایی کنایه زد که هیچ‌کدام‌شان رای نیاورد که باعث شد علیپور و کیهانی پاسخش را بدهند و او هم ابراز تاسف کند از اینکه این نفرات نخبه‌های ورزش هستند و درنهایت هم با ورود صالحی‌امیری طرفین دعوت به سکوت شدند.

 از پارالمپیک به المپیک
رقابت بسیار نزدیک دو کاندیدای باقی‌مانده در مجمع برای دور نهایی رای‌گیری هم از آن مواردی بود که اهمیت این کمیته و اهمیت این انتخابات را چندبرابر می‌کرد؛ انتخاباتی که مدت‌هاست حتی اصل برگزاری‌اش هم مورد توجه اهالی ورزش قرار گرفته و بارها به تعویق افتاد تا رئیس بازنشسته سابق با حاشیه‌های بسیار روی صندلی این کمیته بماند که امروز این صندلی را به نفر بعدی تحویل دهد. «خسروی‌وفا» که حالا او را می‌توان رئیس سابق کمیته پارالمپیک ایران خطاب کرد به‌طور رسمی از پارالمپیک به المپیک آمد تا همان مدیریتش را احتمالا در کمیته ملی المپیک دنبال کند، البته احتمالا با هماهنگی رئیس قبلی! صالحی‌امیری در این مدت حمایت خود را از خسروی‌وفا اعلام کرده بود و رئیس جدید هم به‌خوبی بعد از انتخاب پاسخ این حمایت را داد: «سعی می‌کنم مسیر آقای صالحی‌امیری را دنبال کنم چون از او درس‌های زیادی گرفتم. از او قول گرفتم در امور مختلف که می‌تواند ورزش را به مسیر خوب ببرد به ما کمک کند. از او در هیات‌اجرایی دعوت می‌کنم تا روزهایی که دستورالعمل حساس است کنار ما باشد.»

 تعویق‌های توجیه‌دار
بالاخره انتخاباتی که می‌توانست بهمن‌ماه1400 برگزار شود، شهریور1401 برگزار شد، آن زمان یعنی زمستان1400 بعضی از فدراسیون‌ها درگیر انتخابات روسای خود بودند و همین موضوع باعث به تعویق افتادن برگزاری مجمع شد، بعد از آن یعنی در اسفندماه1400 هم دوباره انتخابات کمیته ملی المپیک به‌دلیل مشکلاتی که برای آیین‌نامه و رسیدگی نکردن به این مورد که آیین‌نامه باید قبل از انتخابات به تایید شورای نگهبان می‌رسید بازهم بهانه‌ای شد تا شاهد تعویق دوباره‌اش باشیم. البته که آن‌موقع قرار بود بازی‌های آسیایی برگزار شود و نزدیک بودن به بازی‌ها هم بهانه سوم تعویق دوباره شد تا اینکه بازی‌ها به تعویق افتاد و بهانه‌ها هم یکی یکی پوچ شد. البته که تا ساعت آخر برگزاری انتخابات به‌دلیل بلاتکلیف بودن موقعیت بعضی از فدراسیون‌ها نگرانی از تعویق دوباره انتخابات قوت گرفته بود ولی بالاخره ششم شهریورماه1401 طلسم برگزار نشدن مجمع شکست و مسیر برای رئیس بعدی روشن شد.

 بازنشسته راضی
حالا صالحی‌امیری 61ساله که سابقه فعالیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی و معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را هم در کارنامه‌اش دارد بازنشستگی‌اش را با برخاستن رسمی‌اش از کمیته ملی المپیک جشن می‌گیرد. یادآوری این نکته بد نیست که در دوران ریاست صالحی‌امیری، ایران در یک دوره بازی‌های آسیایی و یک دوره بازی‌های المپیک شرکت کرد که حاصل عملکرد او 20طلا، 20نقره، 22برنز و عنوان ششم بازی‌های آسیایی بود و در بازی‌های المپیک هم سه طلا، دو نقره، دو برنز و رتبه27 برای ایران به یادگار گذاشت، المپیکی که بیشترین نفرات و تیم‌ها را هم از لحاظ اعزام به المپیک داشت.

 سکوت نامزد انصرافی
بعد از برگزاری مجمع انتخاباتی المپیک با مجید شایسته تماس گرفتیم تا از او درباره علت انصرافش از انتخابات بپرسیم ولی او درحال حاضر نمی‌خواست مصاحبه کند و دراین‌باره صحبتی نداشت. حالا باید دید کمیته ملی المپیک با رئیس سابق کمیته پارالمپیک چه راهی را در پیش خواهد گرفت و آیا می‌تواند انتقادهایی را که به دوستش صالحی‌امیری وارد شده بود برطرف کند یا این مسیر ادامه‌دار خواهد بود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار