• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۰۳ - ۰۲:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۵
  • 10
  • 0

داستان نوجوان: صندلی

ریحانه حسن پور

داستان نوجوان: صندلی

ریحانه حسن‌پور: جمال میرصادقی می‌گوید: «قصه‌گویی قدیمی‌ترین شکل ادبیات است.» و داستان‌نویسی شکل نوینی از این رویکرد ادبی است که تفکر و غور در تاریخ ادبیات ملل مختلف را نشان می‌دهد که داستان‌نویسی و روایتگری، بخشی از تاریخ مکتوب و فرهنگ قابل ثبت در هر کشوری است.
داستان مخلوق ذهن‌های آزاد و ایده‌های خلاق و نگاه متفاوت نویسنده به پدیده‌هاست و این ذهن آزاد و نگاه خلاق و ایده‌های بکر در ذهن نوجوانان انباشته شده؛ اگرچه تجربیات ذهنی و دنیوی آنها محدود است اما دست‌وپای ذهن به روزمرگی‌ها گره نخورده و جوشش و خلق اثر داستانی در آنها سریع‌تر اتفاق می‌افتد.
 قطعا پرورش این استعدادهای متحرک و ایجاد انگیزه در آنها، خدمت به تاریخ ادبیات و فرهنگ است.
ستون نوداستان‌ها در راستای ترغیب نوجوانان اهل قلم تدارک دیده شده است تا علاوه‌بر موارد فوق به معرفی این استعداد‌ها و ایجاد زمینه‌های شکوفایی آنها نیز پرداخته باشیم.

   صندلی
 صندلی گوشه‌ سالن امتحانات، به بدشگونی معروف بود و تبدیل شده بود به افسانه.
می‌گفتند هرکسی روی آن بنشیند بدون برو و برگرد در بهترین حالت تجدید می‌شود. وقتی وارد سالن شدم و دیدم جای من آنجاست، خشکم زد. از وقتی به این مدرسه آمده بودم، پشت‌سر هم بدبیاری می‌آوردم و تنها چیزی که نمی‌خواستم، نشستن روی صندلی طلسم‌شده بود.
 صدای قدم‌هایم را موقع راه رفتن می‌شنیدم؛ همهمه‌های سالن خاموش شده بود و چشم‌ها به من خیره. به‌محض نشستن روی صندلی، پچ‌پچ بچه‌ها بلند شد: «پس امسال نوبت اینه؟»... «بیچاره... اصلا دوست ندارم جای اون باشم!»....«خدارو  شکر به من نیفتاد!»
 دستی روی صندلی کشیدم. حتی جنس این صندلی مربع‌شکل چوبی با بقیه فرق داشت. حکاکی‌های عجیب رویش باعث می‌شد موهای تنم سیخ شود. دستانم یخ کرده بود. از ته دل آرزو کردم این صندلی، برایم دردسر نشود.
 برگه‌ امتحان را که جلویم گذاشتند، حس می‌کردم هوای دورم سیاه شده. خواستم از روی صندلی بلند شوم که ناگهان حکاکی‌های رویش سرخ‌رنگ شدند و نور سفید شدیدی از صندلی بلند شد. با احساس ضعف، چشمانم را بستم.
 چشمانم را که باز کردم در اتاقم بودم. با تعجب از جا پریدم و اطراف را نگاه کردم. سریع گوشی‌ام را برداشتم؛ باورم نمی‌شد... دوباره همان روز را شروع کرده بودم! با عجله و خوشحالی آماده شدم. درحالی‌که سمت در خونه می‌دویدم، لقمه‌ای نان و پنیر از دست مامان گرفتم: «مرسی مامان! خداحافظ!» پشت‌سرم لبخند مامان را می‌دیدم.
 ساعت هفت‌وسی دقیقه به مدرسه رسیدم. امتحان منطق داشتیم. اسمم روی تابلو هنوز جلوی همان صندلی نوشته شده بود. فکری به سرم زد که خیلی عملی نبود، اما چاره‌ دیگری هم نداشتم. رفتم داخل حیاط، زیر چنار قدیمی مدرسه، گنجشک‌ها نشسته بودند. یکی‌شان را نشان کردم. قبلا از پدربزرگم یاد گرفته بودم چطوری گنجشک بگیرم. به‌نظرم خیلی راه بدی هم نبود چون توی سالن امتحانات به‌خاطر چند شیشه شکسته قدیمی نزدیک سقف، گنجشک‌ها گاهی پرواز می‌کردند و دوباره خارج می‌شدند. رفتم نزدیک چنار. خیلی فرصت خطاکردن نداشتم. ناظم اگر مرا در آن حال می‌دید حتما معرفی‌ام می‌کرد به تیمارستان. همان را که نشان کرده بودم، با سرعتی که پدربزرگ یادم داده بود، گرفتم. گنجشک را در جیب روپوشم گذاشتم. قفل در پشتی سالن که نزدیک به صندلی بود، باز بود. قفلش را آرام از حلقه‌ها جدا کردم و گذاشتم روی زمین و آهسته رفتم داخل.
 سریع به‌سمت صندلی رفتم. با چشم‌هایم بقیه را می‌پاییدم. به‌محض اینکه گنجشک را از جیبم بیرون آوردم، همان کاری را انجام داد که من می‌خواستم. اگر می‌شد بلند می‌گفتم: «اییییول..» برگشتم سمت در که ناگهان صدای قفل‌شدن در از سمت حیاط آمد. مستخدم در را قفل کرد. گنجشک در مشتم و مشتم توی جیبم بود. ناظم همین‌طور که از بالای عینکش نگاهم می‌کرد، به طرفم آمد و گفت: «کدومه صندلیت؟ چرا نمی‌شینی؟» دست و پایم را گم کردم و گفتم: «همین صندلی... گنجشک روش خرابکاری کرده خانم!» دستمالی از جیب مانتوی اتوکشیده‌اش بیرون آورد و گفت: «پاکش کن بشین زود... همش دنبال بهانه هستن... وقتی هم با بزرگترت حرف می‌زنی دستت را از جیبت بیرون بیار.»
پاک کردم و نشستم و قلب پرنده در مشتم می‌زد و من خیره شده بودم به حکاکی‌ها که مراقب امتحان برگه را کوبید رویشان. سالن ساکت بود و مراقب‌ها مشغول توزیع برگه‌ها. خودکارم را انداختم روی زمین و خم شدم گنجشک را گذاشتم روی زمین و خودکارم را برداشتم و صاف نشستم.
 برگه را صاف کردم، بالایش نوشته بود: «انسان‌های سطحی به شانس معتقدند و انسان‌های قوی به‌علت و معلول (امرسون).»
هیچ‌وقت از سطحی بودنم آنقدر شرمنده نشده بودم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۵

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار