• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۰۳ - ۰۲:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مروری بر چند ارائه رویداد مشق امید 

اساتید و دانشجویان  در روز پایانی چه گفتند؟

خلاصه‌ای از روند اجرای چهار ارائه استادی و دانشجویی و شرح کوتاهی را از مسائل مطرح‌شده در ارائه‌ها می‌خوانید. 

اساتید و دانشجویان  در روز پایانی چه گفتند؟

روز پایانی رویداد ملی مشق امید میزبان 24ارائه (عرضه و نقد ایده‌های تشکلی در حل مساله) با اهداف چندمنظوره مانند هویت‌بخشی به تشکل‌‌ها، آشنایی با ظرایف حل مساله، پیچیدگی‌های اداره کشور و یافتن راه‌حل‌های عالمانه برای مسائل بود. هر ارائه به مدت 50دقیقه‌به طول انجامید که 10دقیقه زمان برای ارائه نماینده گروه منتخب، 20دقیقه نقد و بررسی داوران و 10دقیقه دفاع و در نهایت 10دقیقه جمع‌بندی اساتید داور در نظر گرفته شد. البته این ارائه‌ها از روز دوشنبه در دو بخش دانشجویی و استادی بود کلید خورد؛ گروه استادی با حضور یک عضو هیات‌علمی و یک استاد راهنما و گروه دانشجویی با حضور 2دانشجوی ارائه‌دهنده و یک استاد راهنما برگزار شد که درمجموع 6برگزیده (3برگزیده استادی و 3برگزیده دانشجویی) منتخب شدند تا درنهایت بتوانند ارائه خود را به مرحله اجرا برسانند. در ادامه، خلاصه‌ای از روند اجرای چهار ارائه استادی و دانشجویی و شرح کوتاهی را از مسائل مطرح‌شده در ارائه‌ها می‌خوانید. 

 ایده‌ای برای توجه بیشتر به نما و منظر شهری متناسب با اقلیم

حسن روستایی، عضو هیات‌علمی رشته دکتری عمران دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان واحد اسدآباد طرح خود را با موضوع «عدم وجود نما و منظر شهری جهت کنترل و تصویب نماهای موجود ساختمان‌ها در شهرستان اسدآباد و هماهنگ‌کردن با موقعیت جغرافیایی و مذهبی» ارائه داد. او با اشاره به نامناسب‌بودن نماها و المان‌های شهری بیان کرد: «المان‌ها و معماری‌های انجام‌شده در این شهرستان اغلب با موقعیت جغرافیایی سنخیتی نداشته یا ممنوع است، به این معنا که مقاومت لازم را دربرابر آسیب‌ها و بلایای طبیعی ندارند و نباید در معماری شهری مورد استفاده قرار بگیرند.» وی افزود: «شرایط حاکم بر شهرستان اسدآباد باعث شده رغبت سرمایه‌گذار خارجی نسبت به آن کم باشد. بنابراین نسبت به سایر شهرهای استان همدان از توسعه‌یافتگی کمتری برخوردار است. البته این توسعه‌یافتگی کم می‌تواند به چند دلیل ازجمله عدم وجود واحد نما و منظر شهری در این شهرستان باشد که موجب شده بستر شهر زیبایی مناسبی نداشته باشد.» به‌گفته این عضو هیات‌علمی، جانمایی المان‌های تبلیغاتی نامناسب در شهر و میادین اصلی، ساخت و رنگ‌آمیزی نماهای شهری در این شهرستان هیچ تناسبی با محیط و ساختمان و نماهای اطراف خودش ندارد و موجب شده نسبت به سایر شهرهای استان عقب‌تر باشد.
روستایی همچنین عنوان کرد: «راه‌حل‌های ارائه‌شده در این موضوع، ایجاد یک واحد نما و منظر شهری در شهرستان است که نماهای ساختمانی براساس موقعیت‌های جغرافیایی، وضعیت فضای سبز، تراکم محیط و... بررسی شود و اجازه دخالت سلیقه در طراحی فضا را ندهد. درواقع باید شرایطی پیش بیاید که نماهای ساختمانی با اقلیم محیط هماهنگ شود.» وی ادامه داد: «البته ترکیب اعضای کمیته واحد نما و منظر شهری باید از مشارکت فعالان سه رشته مهندسی معماری، مهندسی شهرسازی و سازه باشد تا ترکیبی از خلاقیت و ذوق درکنار تناسب نمای شهری با محیط و اقلیم و قابل اجرا بودن طرح و ایده پیشنهادی و مقرون‌به‌صرفه بودن طرح در یک خط قرار بگیرد تا موجب ایجاد نمای شهری مناسب و هم‌خوان با موقعیت جغرافیایی هر شهر داشته ‌باشیم.» او تاکید کرد: «امکان پیاده‌سازی این ایده نیز به این صورت خواهد بود که با حمایت فرمانداری و شهرداری، کمیته نما و منظر شهری در شهرداری‌ها ایجاد شود تا به‌درستی به زیباسازی نماهای شهری کمک کند.»

 یک تیر و چند نشان با تاسیس مرکز نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی

عدم وجود سالن پرورش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد بافت موضوعی است که قاسم عطایی‌تیموری، دانشجوی دکتری حرفه‌ای دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان واحد بافت بدان پرداخته است. او با اشاره به‌عنوان مساله خود در رویداد بیان کرد: «در ابتدا توجه به این نکته ضروری است که چرا به این سالن در دانشگاه نیاز داریم؟»  وی افزود: «هدف از ایجاد این مرکز برای تست داروها و ساخت واکسن‌ها، تشخیص بیماری‌ها، ارزیابی روش‌های درمانی، بررسی میزان سمیت برخی مواد شیمیایی و تست لوازم آرایشی و بهداشتی است و حیواناتی که در این سالن‌ها نگهداری می‌شوند، شامل موش سوری، خوکچه هندی، همستر و موش صحرایی هستند.» به‌گفته عطایی، سالن‌های نگهداری از حیوانات آزمایشگاهی برای پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشجویان از سالن نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی استفاده می‌کنند. سالن‌های نگهداری از حیوانات در جنوب‌شرق کشور بسیار کم بوده یا به‌صورت دولتی است که ظرفیت‌شان تکمیل است و موجب شده فعالیت دیگر دانشجویان با محدودیت مواجه شود.» دانشجوی دکتری حرفه‌ای دامپزشکی عنوان کرد: «مشکلات ناشی از عدم وجود این سالن شامل، اختلال در روند ارائه پایان‌نامه‌ها و مقالات مرتبط با سلامت انسان و حیوان و سردرگمی دانشجویان می‌شود. از طرف دیگر نبود این مرکز موجب می‌شود دانشجو به واحدهای دیگر مراجعه کند، پس سوددهی لازمه در دانشگاه‌های مبدا وجود نداشته و هزینه و وقت اضافی‌ای را از دانشجو می‌گیرد.» وی ادامه داد: «نبود سالن نگهداری از حیوانات آزمایشگاهی موجب می‌شود آزمایش‌های داخل کشور در کشورهای دیگر انجام شود و این امر موجب خروج ارز داخلی کشور و وابستگی به کشورهای غربی و ناتوانی دانشگاه‌ها در تولید علم خواهد شد.» به‌گفته عطایی، در ادامه برای بهبود این مساله و حل این موضوع چند اقدام انجام شد، نخست ایجاد طرح و شرح مساله و ارجاع آن به دانشگاه بود. مورد دیگر، تشکیل جلسات مطالبه‌گری با مسئولان دانشگاه آزاد واحد بافت، سپس مرتبط ساختن دانشگاه با مراکز ذی‌ربط در این جریان و پیداکردن حامی مالی برای ساخت این مرکز بود. اقدام دیگرمان در ادامه طرح نیز، کمک‌گرفتن از دانشجویان و استادان متخصص در این حوزه برای همکاری مشترک بود، یعنی استفاده از متخصصان داخلی خود دانشگاه به‌جای حضور استادان و دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها. در پایان نیز بازدید از فضایی که قرار است مرکز در آن احداث شود، بازدید کرده و در پایان نیز اجرای آزمایشی طرح را پیش بردیم‌.» این دانشجو در پایان بیان کرد: «با تشکیل این مرکز نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی می‌توان هزینه‌های اضافی دانشگاه و دانشجویان را کاهش داد و سوددهی بالایی برای دانشگاه از طریق تکثیر حیوانات آزمایشگاهی و انتقال به دیگر واحدها ایجاد کرد.»

 ارائه راهکارهای کاهش خودکشی در سه محور

سوسن سهامی، عضو هیات‌علمی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس واحد مرودشت «راهکارهای کاهش خودکشی در شهر مرودشت» را مورد بررسی قرار داده و تلاش داشته راهکارهای کاهش این آسیب اجتماعی را ارائه کند. سهامی با اشاره به ارائه مساله خود بیان کرد: «بحث خودکشی موضوع پیچیده‌ای است و عوامل اجتماعی، روان‌شناختی، زیستی و... در آن دخالت دارد. این مساله پیچیده نیز نیازمند اقدامات چندگانه در سطوح مختلف است. یکی از مسائل مهم که می‌تواند در این جریان موثر باشد، آموزش ناکافی اطرافیان و فرد قربانی، فقر و شرایط سخت اقتصادی در منطقه مرودشت است.» سهامی در ادامه افزود: «در حل این مساله نیز، توجه به تولید محتواهای فرهنگی و آموزشی در ارتقای دانش افرادی که دچار مشکل می‌شوند، خانواده و جامعه آنها تاثیر بالایی دارد؛ یعنی تولید محتوایی که بتوان در بحث گسترده آن را آموزش داد.» عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت گفت: «استان فارس در میان مناطق مختلف کشور، جزء مناطق قرمز است و بالاترین میزان خودکشی در این استان ابتدا در شیراز و سپس در مرودشت وجود دارد.» وی ادامه داد: «عوامل خودکشی نیز شامل مشکلات شغلی، مشکلات روانی، اقتصادی، عواطف، اعتیاد و... است. البته مهم است که در بحث کمک‌های اولیه و فوریت‌ها نشانه‌های خودکشی چون صحبت درخصوص ناامیدی، تنهایی و احساس مرگ، بخشش اموال، جست‌وجو و خرید وسایل آسیب‌رسان که جامعه باید موانع بیشتری برای دسترسی افراد به این وسایل ایجاد کند.» سهامی گفت: «درخصوص حل این مساله جلساتی را برگزار کرده و عوامل و اقدامات مثبت و موثری را که می‌تواند انجام بگیرد در سه بعد تدوین کردیم. درنتیجه سیاست و راهبردهایی که برای کاهش خودکشی با بررسی تجارت دیگر کشورها در این راستا در نظر گرفتیم. گام نخست، پیگیری و عمومیت داشتن این مساله است که اگر به پروتکل پیشگیری از جریان خودکشی دست پیدا کنیم، این پروتکل می‌تواند برای کاش مرگ‌ومیر در تمام ایران قابل اجرا باشد. گام دوم، بحث آموزش‌های تخصصی به خانواده‌ها و افراد مستعد در این جریان و آموزش‌های عمومی و همگانی است. گام سوم نیز بحث مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌هایی است که در این منطقه کار می‌کنند و یکی از این مسئولیت‌های اجتماعی، پیشگیری از خودکشی است که باید توسط شرکت‌ها انجام شود‌.»

 چگونه پارک محله جایگاه مناسب‌تری برای دانشجویان می‌شود؟

رضا عباسپور، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌رضوی موضوع «دانشگاه و حل مساله آسیب‌های اجتماعی پارک محله دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی واحد مشهد (بحث مدیریت و سازماندهی پدیده اجتماعی پارک سیمرغ)» را ارائه کرد. او با اشاره به اینکه در اکثر شهرها و واحدهای دانشگاه آزاد، این دانشگاه از محل سکونت دانشجویان فاصله دارد، بیان کرد: «در پردیس حاج‌قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از بین ۲۷هزار دانشجو ۳۲۰۰دانشجوی دختر در یک روز کلاس دارند و بخشی از این زمان نیز صرف اوقات فراغت آنها است، حال اگر صرفا ۱۰درصد از زمان صرف امور غیردانشگاهی شود که با آیین‌نامه دانشگاه در تعارض است، شرایط نامناسبی را ایجاد می‌کند.» عباس‌پور گفت: «مساله دیگر بحث آسیب‌های اجتماعی است که در بازه زمانی فراغت برای دانشجویان دختر ایجاد می‌شود. مورد دیگر که آمار مراکز مشاوره نیز است، به این نکته اشاره می‌کند که معمولا ۵۰درصد افرادی که به این مراکز معرفی می‌شوند، کسانی هستند که در این شرایط دوست‌یابی‌های ناموفق داشتند.» این عضو هیات‌علمی ادامه داد: «یکی از مسائل قابل بحث، فضای سبز و پارک سیمرغ است که در جنب دانشگاه وجود دارد. محله قاسم‌آباد که این پارک در آنجا وجود دارد، حدود یک‌میلیون نفر جمعیت دارد. طبق آمار پلیس پیشگیری این منطقه، از بین ۴۰پارک ناحیه۱۰ شهرداری مشهد، رتبه چهارم آسیب‌های اجتماعی و جرم‌خیزی در این پارک قرار دارد.» وی در ادامه عنوان کرد: «راهکارهای مطرح‌شده برای حل این مساله، نخست حذف پارک بود اما آیا آسیبی به شرایط حضور خانواده‌ها برای تفریح در این پارک ایجاد نمی‌شود؟»  عباس‌پور خاطرنشان کرد: «طبق فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری، دانشگاه آزاد باید به مسائل جامعه ورود پیدا کرده و نباید خودش را از مسائل اجتماعی جدا کند. اقدامی که باید صورت می‌گرفت این بود که اوقات فراغت دانشجویان دختر به‌خوبی برنامه‌ریزی شود، پس دانشگاه باید نسبت به مسائل منطقه‌ای ورود پیدا کرده و نفوذ خود را در این مسائل بالا ببرد و بتواند آسیب‌های اجتماعی خود دانشگاه که نشات‌گرفته از پارک مقابل دانشگاه است، برطرف کند.» وی در پایان گفت: «راهکارهای مناسب نیز شامل تبدیل پارک سیمرغ به پارک بانوان، ایجاد بازارچه‌ها و غرفه‌های اشتغال برای فعالیت دانشجویان خانم. دیدگاه بعدی بحث اقتصادی است، یعنی دانشگاه به این محل به‌صورت فرهنگی ورود کند و در ازای خدماتی که می‌دهد، غرفه‌هایی را از شهرداری بگیرد تا برخی مناسبت‌ها چون روز دختر، روز مادر و... را برگزار کند؛ که این ‌کار موجب می‌شود هزینه‌های بالای دانشگاه هم کم شود.»

رویداد مشق امید دامنه فعالیت اعضای تشکل‌ها را گسترش داد 

محمدعظیم خدایاری،  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و داور رویداد:مشق امید، رویدادی برای تمرین حل مساله ویژه اعضای تشکل‌‌هاست. درواقع این رویداد با توجه به سیاست‌های کلی ارائه‌شده و دغدغه‌هایی که وجود دارد و همچنین بیانات مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌بر اینکه دانشگاه‌ها باید به‌سمت دانشگاه‌های مساله‌محور حرکت کنند در دانشگاه آزاد برگزار شد تا تشکل‌ها و اساتید به‌سمت حل مشکلات حرکت و چالش‌ها را احصا کرده و دغدغه آنها حل این مسائل باشد. درواقع آنها باید جوانب مساله را سنجیده و راه‌حل‌هایی ارائه دهند که با کمک آنها این مسائل را حل کرد. بر این اساس این رویداد در دانشگاه آزاد کلید خورد و استقبال خوبی نیز در مجموعه دانشگاه از آن صورت گرفت و تشکل‌های زیادی شرکت کردند. در مراحل کشوری و استانی شاهد نگاه‌های مختلف و متنوعی در مسائل مختلف بودیم چون هم رشته‌های مختلف دانشگاهی و هم مقاطع مختلف با نگاه‌های خود مسائل را دیده و به آن پرداختند. این مسائل شامل مسائل اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و... است که به آن پرداخته شد و معتقدم در اولین رویداد شاهد مسائل مطرح‌شده خوبی بودیم. این رویداد دارای نقاط قوت و ضعفی هم بود؛ درباره نقاط‌قوت باید گفت حرکت جدیدی در بحث آموزشی شکل گرفت؛ در شرایط کرونا و بعد از آن شاهد یکنواختی در فعالیت‌ها بودیم که این رویداد از آن یکنواختی خارج شد و نوعی پویایی شکل گرفت. درواقع در این رویداد به دانشجویان گفته شد علاوه‌بر بحث‌های آموزشی و پژوهشی می‌توانند به مسائل منطقه‌ای نیز پرداخته و کمک کنند تا ارتباط دانشگاه و صنعت شکل بگیرد. بنابراین یکی از نقاط‌قوت این رویداد، ارتباط صنعت و دانشگاه است. نقطه‌قوت دیگر درخصوص نوع فعالیت تشکل‌ها بود؛ پیش از این برداشتی از فعالیت تشکل‌ها وجود داشت مبنی‌بر اینکه فعالیت تشکل‌ها عمدتا فعالیت سیاسی است اما ورود به این مسائل که در دل آن هم اجتماعی، سیاسی، اقصادی و... وجود دارد دامنه فعالیت تشکل را گسترش داده است. اما از آنجایی که این رویداد برای اولین سال برگزار می‌شود انتظار این است که درمجموع کل دانشگاه مشارکت بیشتری داشته باشند. این مشارکت در برخی استان‌ها کمتر بود زیرا باور نداشتند که می‌توان در این زمینه فعالیت کرد. معتقدم برای سال آینده باید محورها را نیز مشخص کرد. داوری‌ها نکته مهم دیگری است که باید به آن اشاره کرد؛ یک مرحله استانی انجام شد و برگزیدگان استانی به مرحله کشوری راه پیدا کردند. امروز هم داوری‌های کشوری انجام می‌شود. برای ارزیابی شاخص‌هایی مطرح شده است به‌طور مثال طریقه تببین آن مساله، نحوه ارائه و راه‌حل‌ها و راهکارهای ارائه‌شده ازجمله این شاخص‌ها است. درواقع 10شاخص ارائه‌شده که براساس آن امتیاز داده شده و رتبه‌های برتر شناخته شدند.

ایجاد پیوند بین جامعه و دانشگاه با برگزاری رویداد مشق امید

بهروز دوستی، نماینده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت بر تشکل‌های دانشگاهیان استان لرستان: رویداد مشق امید با توجه به وجود تلنبار مسائل مختلف در سطح جامعه و اهمیت حل مساله در جامعه این رویداد برگزار شد. این رویداد باعث مهارت در حل مساله، نحوه طرح مساله، ایده‌پردازی، مدل‌سازی و پیاده‌سازی ایده‌ها و مدل‌ها برای دانشگاهیان اعم از استاد و دانشجو بسیار مفید است. رسالت دانشگاه حل مسائل جامعه است و این رویداد فرصتی را برای دانشجویان فراهم کرده تا طرح و پرداخت به موضوعات مختلف در زمینه‌های گوناگون را درکنار راهنمایی استاد بیاموزند. برای استمرار این جریان باید دانشگاه بیشتر به آن توجه کند و اهمیت دهد. به‌عقیده من، اگر امتیازات ویژه‌ای مانند ترفیع برای اساتید و دانشجویان شرکت‌کننده در نظر گرفته شود؛ شرکت‌کنندگان بیشتری را درگیر می‌کند. 
همچنین با توجه به منویات‌ مقام‌معظم‌رهبری به دانشگاه حل مساله بهتر است این اقدام از زیرمجموعه تشکل‌ها خارج و دامنه وسیع‌تری را دربرگیرد. با این اقدام میدان برای افراد توانمند و متخصص باز و بازخورد بهتری از جامعه دریافت خواهد شد. نقاط قوت و ضعف برگزاری اولین رویداد مشق امید، از نکات دیگری است که نباید از آن غافل شد؛ حضور استادان و دانشجویان توانمند در تخصص‌های گوناگون همراه با ایده‌ها و راهکارهای خوب از نقاط مثبت برگزاری رویداد و ظرفیت بالای انسانی و علمی دانشگاه آزاد اسلامی است و مانند بسیاری از دانشگاه‌های دیگر کشورها، بین جامعه و دانشگاه پیوند ایجاد کرده و درنهایت فرصتی را برای درآمدزایی دانشگاه فراهم می‌کند. 
از دیگر نقاط مثبت این دوره، مدیریت دقیق و منظم این دوره توسط تشکل‌های دانشگاهی است. البته بسیاری از ارائه‌دهندگان درخصوص نحوه ارائه آگاهی چندانی نداشتند و لازم بود شرکت‌کنندگان از نحوه ارزیابی‌ها بیشتر مطلع داشتند.
 فرآیند حل مساله ترکیبی از طرح ایده، پایان‌نامه، کتاب و... که گاهی بین ار‌ائه‌ها است که شرکت‌کنندگان باید بیشتر به این موضوع توجه می‌کردند. آیین‌نامه‌ها به واحدها ابلاغ شد، اما در برخی واحدها در توجیه آیین‌نامه‌های کوتاهی شده است. البته بهتر بود آیین‌نامه‌های نیز با تفصیل بیشتری نگارش شوند تا شرکت‌کنندگان بهتر توجیه شوند.

مشق امید می‌تواند کاری کند تا پایان‌نامه‌ها خاک نخورند

ندا احمدی، دانشجوی عضو تشکل اسلامی بانوان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین:شاهد نوعی تعامل میان اساتید و دانشجویان در رویداد مشق امید بودیم؛ دانشجویان یک‌سری طرح مطرح کرده و اساتید نیز به‌عنوان اساتید راهنما درکنار دانشجویان در این رویداد حضور داشتند. معتقدم این رویداد در راستای فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌بر حرکت دانشگاه به‌سمت حل مسائل کشور بود. درباره نقاط قوت و ضعف رویداد مشق امید نیز باید نکاتی را مطرح کرد؛ کارگاه‌های برگزارشده بسیار خوب بود و چگونگی مطرح شدن مسائل و اینکه چگونه از یک موضوع به ایده برسیم در این کارگاه‌ها به وضوح دیده شد. مشق امید اولین رویداد ملی در این حوزه است و از سال گذشته همکاران در اداره‌کل تشکل‌های اسلامی برای برگزاری این رویداد زحمات زیادی را متقبل شده و وبینارهای زیادی برگزار شد که با وجود شرایط کرونایی استقبال خوبی از این وبینارها شد. فکر می‌کنم با برگزاری این رویداد می‌توان پایان‌نامه‌ها را به‌صورت واقعی به‌سمت حل مسائل کشور هدایت کرد. این رویداد می‌تواند به‌صورت رسمی آغاز حرکت پایان‌نامه‌ها به این سمت بوده و به طرح پایش کمک کند؛ چراکه دغدغه‌هایی که در این رویداد مطرح شد می‌تواند در پایان‌نامه‌ها مطرح شود. همچنین این رویداد در گام بعدی می‌تواند ارتباط افراد منتخب را با صنعت و مخاطبان این طرح‌ها تسهیل کند. بنابراین ارتباط بین دانشگاه و صنعت توسط این رویداد محقق خواهد شد. همچنین باید گفت حضور این تعداد از تشکل‌ها از کشور نشان‌دهنده دغدغه‌مندی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است. این رویداد می‌تواند کمک کند پایان‌نامه‌ها در کتابخانه‌ها خاک نخورند. داوری‌ها نیز بسیار خوب بود و داوران با سعه‌صدر به سخنان شرکت‌کنندگان گوش داده و نکاتی را با رویکرد مساله‌محوری مطرح کردند.

با اجرای رویداد مشق امید، حل مساله دغدغه همه می‌شود

مهدیه کوشکی،دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد :شرکت در رویداد در ابتدا برای من جذاب نبود ولی بعد از شرکت در آن، جذابیت‌های ایده اجرای آن نمایان شد. تجربه حضور در رویداد و نحوه پرداخت به مسائل، ایده‌پردازی، مدل‌سازی و پیاده‌سازی مسائل بسیار جالب و مفید بود. پیدا کردن راه‌حل برای بسیاری از مسائل و مشکلاتی که هر روز با آنها روبه‌رو هستیم، جذابیت رویداد را بیشتر می‌کند. برگزاری این رویداد در واحدهای مختلف و استان‌ها باعث ترغیب مردم به‌سمت پیدا کردن مشکلات و راه‌حل‌ها می‌شود. این رویداد باعث می‌شود مردم جامعه با بی‌تفاوتی از کنار هر مساله‌ای عبور نکرده و با ذهنی باز به پیدا کردن راهکار بپردازند. به‌عقیده من، واحدهای استانی از چگونگی اجرای رویداد و نحوه ارائه به‌اندازه کافی مطلع نبودند و اگر ابلاغیه جامع‌تر به رشته‌ تحریر درمی‌آمد، موضوعات بهتری برای ارائه انتخاب می‌شد. 
چهار گروه داوری در چهار اتاق مجزا متشکل از 4 تا 6 داور تشکیل و به داوری شرکت‌کنندگان می‌پردازند. داورهای منتخب از بین افراد توانا و کارآمد انتخاب شده و روند داوری‌ها از کیفیت خوبی برخوردار است. برای مثال من درطول دو روز گذشته به مشاهده اجرای دیگر گروه‌ها رفتم و نکته‌سنجی و داورها در مسائل بسیار عالی بوده است.

دانشگاه فضایی باید محل حل معضلات جامعه شود

ریحانه غلامحسین کرمانی، دانشجوی کارشناسی رشته تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان :بیان معضلات هر شهر و شهرستان به‌عنوان یک مساله در فضای علمی و دانشگاهی بسیار اهمیت دارد. راهکارها و نکاتی که داورها در مسائل مختلف مطرح می‌کنند، باعث حل بسیاری از مسائل به روش علمی و ساده در سطح هر شهر می‌شود که به اهمیت برگزاری این رویداد افزوده است. اگر به موضوعات مختلف به تفکیک پرداخته می‌شد، بررسی مسائل و موضوعات با دقت بالاتری انجام می‌شد. برای مثال داورها برای موضوعات ورزشی درکنار موضوعات تغذیه یا عمران شهری یکی بودند و همین امر دقت پرداخت به موضوعات را کاهش داد. همچنین گروه‌های دانشجویی به تفکیک مقطع تحصیلی حاضر نبودند و به تبع آن سطح شرکت‌کنندگان یکسان نبود. ایده‌هایی که توسط داورها به‌عنوان نکات مهم مطرح می‌شد از اهمیت بالایی برای حل مسائل برخوردار بود. داوری‌ها بسیار عالی و از سطح بالایی برخوردار بود. همچنین نکاتی که در مرحله داوری توسط اساتید مطرح شد کاملا درست و دقیق بوده و کمک بسیار خوبی برای اجرای حل مسائل است.

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

تمرین نگاه حل مساله در مشق امید(لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار