• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۶-۰۱ - ۰۳:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مومنی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: استقلال با افزایش تمرکز خط دفاعی به روزهای خوش برمی‌گردد

صادقی را همه دیدند و نیازی به نظر من نیست

حرکت ساپینتو پسندیده نبود اما مقررات فقط برای خارجی‌هاست؟/ قوانین برای پرسپولیس بازتر است، برای ما مو را از ماست بیرون می‌کشند

نمی‌خواهم درموردصادقی‌حرفی بزنم به‌وقتش در این خصوص صحبت خواهم کرد،هواداران و مردم خودشان همه‌چیز را دیده‌اند.

صادقی را همه دیدند و نیازی به نظر من نیست

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال اگرچه موفق شد در یک بازی برتر در انزلی حریف ریشه‌دار و قدیمی خود را شکست دهد اما در نیمه اول این بازی هم مثل دیدار هفته اول مقابل سپاهان بازی ضعیف و پراشتباهی را از خود به نمایش گذاشت. با این حال در نیمه دوم ورق برگشت و شاگردان ساپینتو سوار بر بازی شده و موفق شدند با ارائه یک بازی برتر و دقیق با نتیجه 3 بر یک تیم تازه صعود کرده به لیگ برتر را شکست بدهند.
استقلالی‌ها در این دیدار البته در فاز دفاعی متزلزل نشان دادند و نشانی از روزهای خوب فصل گذشته خود نداشتند به‌طوری که به قول عضو هیات‌مدیره این تیم اگر تیمی باتجربه‌تر با مهاجمانی چهارچوب‌شناس‌تر جلوی استقلال قرار می‌گرفت چه‌بسا در پایان این مسابقه نیز نتیجه دیگری به ثبت می‌رسید.
با این حال به نظر می‌رسد با بازگشت یزدانی و مرادمند به ترکیب استقلال در روزهای آینده این خلأ نیز رفع شده و دوباره این تیم بتواند در صورت تداوم نتیجه‌ای که در انزلی به دست آمد به جمع مدعیان قهرمانی در فصل بیست‌ودوم اضافه شود. با این حال این دیدار به جز مسائل فنی، توام با جنجال و درگیری‌هایی نیز بود که البته تبعات آن همچنان ادامه دارد و شنیده می‌شود رفتار سرمربی آبی‌ها شاید به محرومیت وی منجر شود.
درخصوص اتفاقات این دیدار و نتیجه‌ای که به دست آمد و سایر موارد مرتبط با استقلال دقایقی با محمد مومنی به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن را در شماره امروز «فرهیختگان» می‌خوانید.

بازی با ملوان چطور بود؟ استقلال درحالی بازی را برد که در نیمه‌اول یکی از ضعیف‌ترین دیدارهای خود در سال‌های اخیر را ارائه کرد.
بازی خوبی بود و استقلال بازی قابل‌دفاعی از خود ارائه کرد. با این حال من معتقدم با توجه به اینکه تازه شروع مسابقات را سپری می‌کنیم و لیگ به تازگی آغاز شده است، تیم هنوز به شکل رسمی به اتحاد و انسجام تاکتیکی خود نرسیده و به نظرم هنوز جا دارد تا بهتر از اینها هم بشویم. درواقع تیم باید کار و سخت تمرین کند تا ابتدا به هماهنگی کاملی رسیده و سپس با استفاده از همه ظرفیت‌های بازیکنان و کادرفنی در قالب کارهای تیمی که توسط ساپینتو ارائه می‌شود دوباره به جایگاه اصلی خود برگردد. هنوز استقلال کار زیاد دارد و این از طرز بازی تیم مشخص است. ما هنوز می‌بینیم که ساپینتو مدام شکل و روش کار استقلال را تغییر داده و مهره‌ها را جابه‌جا می‌کند تا هرچه سریع‌تر فرم واقعی و شکل استاندارد تیم با نفراتی که مدنظرش هستند را پیدا کند؛ امری که تا امروز اتفاق نیفتاده است.

به‌عنوان یک فوتبالی، چه اتفاقی افتاد که استقلال در نیمه‌دوم به‌طور کلی متحول شد؟
استقلال در نیمه اول هم خوب بازی کرد و بر بازی سوار بود اما در نیمه‌دوم بهتر شدیم. این درحالی است که ضعف‌هایی در خط دفاعی وجود دارد و یک باگ‌هایی دیده می‌شود که اگر مقابل یک تیم باتجربه‌تر از این دست اشتباهات را مرتکب شویم برایمان قطعا دردسر درست می‌شود. اما در هر صورت با همه این احوال، این نقایص باعث می‌شود تا ما در بازی‌های بعدی روی خط دفاعی و کارهای دفاعی تمرکز بیشتری داشته باشیم که بر همین اساس کمتر تهدید شویم یا اصلا تهدید نشویم و از فرصت‌های گلزنی استفاده کنیم. در هر صورت تاکتیکی که ساپینتو در زمین پیاده می‌کند تاکتیک بسیار خوبی است که اگر بچه‌ها آن را در زمین به نحو احسن انجام دهند مطمئنا می‌توانند برای هر تیمی دردسرساز شوند.

با وجود بازیکنانی مانند قایدی و محبی که به تیم اضافه شدند، به نظر می‌رسد استقلال تیم خوبی را تدارک دیده باشد. این درحالی است که همچنان انتقادها به مدیریت باشگاه در فضای مجازی ادامه دارد.
شاید ضعف‌هایی وجود داشته باشد اما به‌طور کلی حق با شماست، چون تیم خوب و سرحالی را برای دفاع از عنوان قهرمانی بسته‌ایم. اینهایی هم که دارند انتقاد می‌کنند احتمالا نزدیک به تیم نیستند و شاید چون به‌واسطه برخی‌ها از تیم دور شده‌اند همچنان این انتقادها را مطرح می‌کنند، در غیر این صورت ما مدیران در این زمینه مثل سال گذشته کار خودمان را انجام دادیم. ما مشکلی در پست‌های مختلف نداریم و از بهترین‌ها بهره می‌بریم و فقط اگر بتوانیم تمرکز خط دفاعی را بیشتر کنیم مطمئنا باز دوباره به روزهای خوش‌مان باز خواهیم گشت.

درخصوص تعدد مهاجمان و ترافیک در خط حمله چه صحبتی دارید؟ این موضوع می‌تواند برای تیم مشکل‌ساز شود؟
خیر این اتفاق نمی‌افتد. ما اگر همدل و همفکر باشیم و اتحاد تیمی برگرفته از تفکرات ساپینتو داشته باشیم و برای استقلال و سربلندی این تیم و بالا رفتن پرچم آبی بازی کنیم، مطمئن باشید این اتفاقات نخواهد افتاد.

بعد از اینکه سعید صادقی به استقلال نیامد، در یک برنامه تلویزیونی گفتید صادقی بازیکنی معمولی بود که این امر موجب اعتراض استقلالی‌ها هم شد تا جایی‌که گفتند چون صادقی جذب استقلال نشد، خواستید این موضوع را توجیه کنید؛ با توجه به دو بازی ابتدایی پرسپولیس در لیگ در این مورد صحبت می‌کنید؟
نمی‌خواهم در این خصوص حرفی بزنم و به وقتش در این خصوص صحبت خواهم کرد. هواداران و مردم خودشان همه‌چیز را دیده‌اند و دیگر نیازی نیست من صحبت بیشتری در این مورد کنم.

دیدار مقابل سپاهان درحالی برگزار شد که استقلال از هوادارانش بهره لازم را نبرد اما درست یک هفته بعد پرسپولیس در تهران با وجود هوادارانش مقابل فولاد بازی کرد. در این یک هفته چه اتفاقی افتاد؟
ما مثل همیشه به قوانین سازمان لیگ احترام می‌گذاریم و پایبندشان هم هستیم و هرکاری دستور بدهند انجام می‌دهیم اما ما از سازمان لیگ می‌خواهیم از همین ابتدا که هنوز رقابت‌ها حساس نشده و حاشیه‌سازی‌ها شروع نشده و کسی با کسی ارتباطی نگرفته است، تکلیف این موضوع را روشن کند و همین امروز و فردا اعلام کند که بازی‌های هفته اول دور برگشت هم بدون تماشاگر برگزار شود. در هر صورت ما نیروی محرکه قوی داشتیم که به هر دلیلی به ورزشگاه راه ندادند، این درحالی است که اگر در بازی با سپاهان می‌توانستیم از تماشاگران‌مان بهره ببریم قطعا این بازی را نمی‌باخت و بازنده بازی نبود؛ چراکه استقلالی‌هایی که می‌آیند از تیم حمایت و طرفداری می‌کنند با تشویق و روحیه‌دادن خود انگیزه بازیکنان را صدچندان کرده و اجازه نمی‌دادند این اتفاق بیفتد. مگر نگفته بودند باید 30 درصد گنجایش ورزشگاه پر شود؟ واقعا این اتفاق در بازی با پرسپولیس افتاد یا دوبرابر این 30 درصد به ورزشگاه آزادی رفته بودند؟ در هر صورت فکر می‌کنم برای پرسپولیس قوانین یک‌مقدار بازتر است و فقط به استقلال که می‌رسند مو را از ماست بیرون می‌کشند.

در همین 2 هفته شاهد اشتباهات زیادی در قضاوت‌ها بودیم. در روزهایی که در فوتبال ایران از کمک‌داور ویدئویی خبری نیست، فکر نمی‌کنید بهتر باشد داوران با دقت و وسواس بیشتری سوت بزنند؟
به هر جهت باید داوران این توجه را داشته باشند که همه دارند این بازی‌ها را تماشا می‌کنند و همه به چیزی که در زمین اتفاق می‌افتد واقف هستند و از قوانین سر درمی‌آورند اما به هر جهت ما توقع داریم داوران محترم برای اجرای قانون مو را از ماست بیرون بکشند. چه برای ما و چه برای دیگران؛ هیچ فرقی هم نمی‌کند. ما دوست داریم تحت هر شرایطی عدالت اجرا شود. اگر اشتباهی صورت پذیرد ما هم اشتباه را می‌پذیریم چون انسان جایزالخطاست و هرکس امکان دارد اشتباه کند اما خدای ناکرده اگر اتفاقی بیفتد که مکررا به ضرر یک تیم باشد، تیم فوق باید چه کاری انجام بدهد که بتواند ضرر و زیانی که متحمل شده است را برطرف کند؟ ما نمی‌گوییم این اشتباهات خدای ناکرده عمدی هستند اما همین اشتباهات غیرعمد هم می‌تواند در سرنوشت یک تیم از همین روزهای ابتدایی در پایان فصل تاثیر مستقیم می‌گذارد. به هر جهت توقع ما از داوران این است که قانون را رعایت کرده و سعی کنند آمادگی بدنی خود را به همراه دقت و وسواس ویژه‌ای که در امر قضاوت دارند در زمین خرج کنند تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

درباره ورود احتمالی بانوان به ورزشگاه‌ها صحبتی دارید؟ به نظر می‌رسد آرام آرام دارد راه ورود زنان و دختران به ورزشگاه‌ها باز می‌شود.
این موضوع خیلی خوب است که ما بتوانیم از بانوان محترمه هم در ورزشگاه‌ها میزبانی کرده و پذیرای آنها باشیم. باید در این خصوص سعی کنیم که جو ورزشگاه طوری باشد که مسئولان محترم از آن اظهار رضایت کنند تا در بازی‌های آینده هم این اتفاق بیفتد تا به این وسیله نیز جایگاه زن ایرانی در مجامع بین‌المللی حفظ شود و از سوی دیگر قداست بانوان کشورمان را به وسیله شعارهای خوبی که انتخاب می‌کنیم با فرهنگ اصیل ایرانی به نمایش بگذاریم تا بتواتیم پاسخ خیلی از کسانی که از برخی نقاط ضعف و خلأ‌ها استفاده کرده و از بیرون به ما آسیب اجتماعی می‌زنند را بدهیم.

در هر صورت گفته می‌شود از لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی هنوز ورزشگاه‌ها محیط مناسبی برای زنان محسوب نمی‌شود.
ما مردمان اصیلی هستیم و نسبت به نوامیس‌مان تعصب و عرق داریم و به همین جهت جایی که خانم‌ها باشند بیشتر ادب را رعایت و سعی می‌کنیم طوری صحبت و رفتار کنیم که به جایگاه بانوان خدشه‌ای وارد نشود و امیدوارم در ورزشگاه‌ها نیز این اتفاق بیفتد تا این نگرانی که برخی دارند مرتفع شود.

درباره اتفاق جنجالی رخ داده در انزلی که بین ساپینتو با کارمندان هلال‌احمر به وقوع پیوست صحبت می‌کنید؟
اتفاقا بازی را دیدم اما از جزئیات این درگیری چون در شهر محل برگزاری حضور نداشتم بی‌خبرم و نمی‌توانم براساس شنیده‌ها و به صورت دقیق درخصوص آنچه که گذشته اظهارنظری داشته باشم. اگر بخواهم از خودم هم حرفی بزنم این موضوع می‌تواند با توجه به جایگاه حقوقی که دارم، تبعاتی را ایجاد کند و مثلا بگویند شما خودتان شنیدید که کادر هلال‌احمر توهینی کرده است و بعد هم ادله محکم می‌خواهند! اما اینکه از ساپینتو سرمربی استقلال شکایت و این پرونده در کمیته انضباطی مفتوح شده باشد، مشغول اقداماتی هستیم که براساس آن نیز لایحه دفاعی باشگاه توسط کمیته حقوقی باشگاه به‌منظور دفاع از سرمربی استقلال ارائه شده است.

گفته می‌شود از سرمربی استقلال به دادسرا هم شکایت شده است.
نمی‌توانند این کار را انجام بدهند چون قانون فوتبال اجازه نمی‌دهد موارد فوتبالی در محافل قضایی بیرون از فوتبال رسیدگی شود. اگر اتفاقی افتاده باشد در زمین فوتبال بوده و باید ارکان قضایی فوتبالی در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. درواقع قوانین فوتبالی مربوط به زمین فوتبال و ورزشگاه است. ما کمیته انضباطی مستقل از فدراسیون فوتبال داریم و آنجا باید درخصوص اتفاقاتی که در طول یک بازی در زمین یا در ورزشگاه رخ می‌دهد تصمیم‌گیری شود. به نظرم این شایسته و بایسته هیچ‌کسی نیست که قانون فوتبالی را بیرون ببرد. ضمن اینکه مگر به چه کسی توهین شده و آیا قوانین و مقررات فقط برای خارجی‌هاست و برای داخلی‌ها که قبلا شاهد رفتار بدتری از آنها بودیم، صدق نمی‌کند؟ واقعا نمی‌دانم چه بگویم. این درحالی است که بعد از بازی ساپینتو با آغوش گرم از این عزیزان استقبال کرده و 2 بار دیگر هم بعد از بازی از این مجموعه عذرخواهی کرد و نشان داد که این اتفاقات شاید در زمین فوتبال بیفتد اما می‌توان با برخی رفتارها به تبعات آن پایان داد. این مساله خیلی هم بغرنج نبود که بگویند اتفاق خارق العاده یا جنجال بزرگی به پا شده است.

البته رفتار سرمربی شما هم جالب نبود.
ساپینتو با توجه به رفتاری که شده بود یک حرکتی را انجام داد که از نظر من هم پسندیده نیست. استقلال یک تیم اصیل، با فرهنگ و با وجهه در طول تاریخ است که باید در همه میادین چنین چهره‌ای را از خود به نمایش بگذاریم. ساپینتو 3 بار عذرخواهی کرد چون خودش فهمید چنین کاری مورد وثوق استقلالی‌ها نیست. به هر صورت به دلیل برخی فشارهایی که در طول بازی به یک مربی یا بازیکن می‌آید، آنها یک واکنش‌هایی نشان می‌دهند که شاید مورد قبول هم نباشد اما مهم انتهای ماجراست که چطور با آن مواجه شویم. فوتبال 90 دقیقه است و در طول 90 دقیقه می‌تواند هر اتفاقی بیفتد که می‌تواند بگو مگو توام با عذرخواهی باشد اما مهم این است که غائله در پایان مسابقه ختم به خیر شود نه اینکه قضیه را کینه کرده و بعد از جریان بازی نیز در محافل دیگر به آن بپردازیم مگر اینکه به دنبال مسائل دیگر و ماجراهای غیرفوتبالی و دخیل دادن آن به فوتبال باشیم. ساپینتو در پایان بازی این عزیزان را در آغوش گرفته و این نشان داد که اشتباهش را پذیرفته و باید این ماجرا همانجا فیصله پیدا می‌کرد نه اینکه ببینیم بعد از بازی این دوستان کار را به جاهای دیگر کشانده‌اند. درحالی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم به این موضوع به درستی ورود کرد. در مجموع امیدوارم دیگر شاهد چنین رفتارهایی در طول بازی از سوی کادرفنی یا بازیکنان نباشیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار