• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۳۱ - ۰۳:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

آنچه باید از نقل و انتقالات دانشجویی بدانیم

ثبت‌نام نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد ازطریق سامانه منــادااز 29 مردادماه به‌مدت دوهفته تا 1401/06/12 ادامه خواهد داشت.

آنچه باید از نقل و انتقالات دانشجویی بدانیم

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: امکان نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد فرصتی است تا آن‌دسته از دانشجویان دانشگاه آزاد که از دانشگاه فعلی خود راضی نیستند یا به هر دلیلی قصد انتقالی به دانشگاهی دیگر را دارند، با مراجعه به سامانه نقل‌وانتقالات دانشگاه آزاد درخواست انتقالی یا میهمان خود را ثبت کنند. براساس همین، ثبت‌نام نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشجویان این دانشگاه برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰1 هم از روز شنبه 29 مردادماه آغاز شد و حالا دانشجویان می‌توانند به مدت دوهفته تا دوازدهم شهریور ثبت‌نام خود را انجام دهند. البته نحوه نقل‌وانتقال در این نیمسال تحصیلی دو تفاوت اساسی با سال‌های گذشته دارد. تفاوت اول اینکه جدول هم‌ترازی به‌صورت رشته پایه خواهد بود و دیگر واحدها ملاک نخواهند بود و تفاوت دوم اینکه ممنوعیت انتقال دانشجویان واحد بین‌الملل قشم و کیش به واحدهای دیگر برداشته شده است.

برای درخواست انتقال چه باید کرد؟
ثبت درخواست دانشجویان تنها از طریق سامانه منــادا بـه آدرسmonada.iau.ir انجام می‌شود، یعنی برای ثبت و پیگیری موضوع انتقال فقط کافی است به این سامانه مراجعه کنید و روند انجام امور در سامانه منادا به‌نحوی طراحی شده که به تردد دانشجو بین واحدهای دانشگاهی مبدا و مقصد جهت انجام درخواست خود نیازی نباشد.

متقاضیان برای ثبت درخواست خود تا چه زمانی فرصت دارند؟
ثبت‌نام نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد از طریق سایت نقل‌وانتقالات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی (منادا) از 29 مردادماه به مدت دوهفته تا 1401/06/12 ادامه خواهد داشت و مدت مذکور قابل تمدید نیست.

دانشجویان برای نقل‌وانتقال باید چه شرایطی داشته باشند؟
اولین شرط رسیدگی به درخواست‌های میهمانی و انتقال دانشجویان ثبت درخواست در سامانه نقل‌وانتقال دانشجویی مناداست. درصورت عدم ثبت‌نام در سامانه نقل‌وانتقال دانشجویی یا همان منادا به درخواست شما ترتیب اثر داده نمی‌شود.
نداشتن منع ادامه تحصیل به‌دلیل شرایط آموزشی، انضباطی و نظام‌وظیفه یکی از شرایط عمومی برای شما انتقال است. همچنین باید حداقل یک نیمسال در واحد مبدأ ثبت‌نام کرده باشید.  توجه داشته باشید انتقال صرفا برای پذیرفته‌شدگان باآزمون و با توجه به ضوابط امکان‌پذیر است. نکته دیگر اینکه انتقال و میهمانی دانشجویان دوره‌های خودگردان فقط به واحدهای مجری دوره‌های خودگردان امکان‌پذیر است. درنظر داشته باشید که انتقال تنها درصورت وجود مقطع، رشته، گرایش و تطابق سال قبولی در واحد مقصد امکان‌پذیر است و انتقال در هریک از مقاطع تحصیلی در نیمسال آخر تحصیلی ممنوع است. درصورت داشتن مجوز میهمانی (یک ترم) در مقطع کارشناسی‌‌ارشد، اخذ پایان‌نامه صرفا با موافقت واحدهای مبدأ و مقصد امکان‌پذیر و اخذ رساله در مقطع دکتری برای دانشجویان میهمان(یک ترم) ممنوع است. اگر دانشجوی واحد الکترونیکی هستید، توجه داشته باشید که انتقال و میهمانی از واحد الکترونیکی (با توجه به غیرحضوری بودن تحصیل به سایر واحدهای دانشگاهی) ممنوع بوده و برعکس با توجه به ضوابط امکان‌پذیر است.

محدودیت‌های نقل‌وانتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد چیست؟
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تنها درصورت داشتن شرایط عمومی نقل‌وانتقالات دانشگاه آزاد ۱۴۰2-۱۴۰1 می‌توانند اقدام به ثبت درخواست میهمانی یا انتقالی کنند. اگر دانشجوی متقاضی انتقال یا میهمانی هستید مسئول صحت اطلاعات و مدارکی نیز هستید که در سامانه بارگذاری می‌کنید. درصورت عدم صحت اطلاعات مدارک ارائه‌شده در هر مرحله از فرآیند رسیدگی، درخواست شما کأن لم‌یکن تلقی شده و ضرر و زیان مالی ناشی از آن به‌عهده خودتان خواهد بود.

انتقال یا میهمانی برای خانواده شاهد و ایثارگران چگونه است؟
مسئولان دانشگاه آزاد برای ارج نهادن به مقام والای خانواده شاهد و ایثارگران و طبق ماده ۶۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، انتقال یا میهمانی دانشجویان خانواده شاهد و ایثارگران به شهر محل سکونت خانواده به شرط پذیرش باآزمون را نیز فراهم کرده‌اند.
بنابراین انتقال آزادگان، اسرا، جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و دانشجویان شاهد در بدو پذیرش با ارائه مدارک لازم به شهر محل سکونت خانواده امکان‌پذیر است.
 انتقال آزادگان، اسرا، جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و دانشجویان شاهد پس از ثبت‌نام در واحد مبدأ با ارائه مدارک لازم به شهر محل سکونت خانواده امکان‌پذیر است. میهمانی جانبازان 5 تا 24درصد و همسر و فرزندان آنان و رزمندگان دارای حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه تا قبل از تاریخ ۶۷/۷/۲۴ به غیر از رشته‌های گروه علوم پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی با ارائه مدارک به شهر محل سکونت خانواده نیز امکان‌پذیر است. نکته مهم آنکه صدور مجوز انتقال واجدان شرایط ماده فوق پس از تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمیسیون ایثارگران سازمان مرکزی دانشگاه امکان‌پذیر است.
اگر جزء این‌دسته از دانشجویان هستید یعنی فرزند یا همسر شهید هستید باید مدارکی را داشته باشید. یعنی کارت یا معرفینامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران با جانبازان، تصویر صفحه اول و دوم صفحه مربوط به درج مشخصات همسر و فرزندان شناسنامه دانشجو و شهید را بارگذاری کنید.
اگر آزاده، فرزند یا همسر آزاده هستید کارت یا معرفینامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران، تصویر صفحات اول و دوم (صفحه مربوط به درج مشخصات همسر و فرزندان شناسنامه دانشجو آزاده را باید بارگذاری کنید و اگر جانباز ۷.۵ تا ۲۴درصد هستید باید کارت یا معرفینامه از بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته باشید. درنهایت اگر جزء رزمندگان دارای حضور 6ماه و بیشتر در جبهه هستید، لازم است کارت و معرفینامه از یگان مربوط را داشته باشید.

همسر و فرزندان کارکنان و اعضای هیات‌علمی چگونه باید اقدام کنند؟
انتقال همسر و فرزندان کارکنان تمام‌وقت رسمی و قراردادی و همسر اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت رسمی آزمایشی و قطعی، پیمانی و نیمه‌وقت دانشگاه آزاد در صورت احراز شرایط (کسب ۹۰ درصد نمره قبولی آخرین نفر پذیرفته‌شده در واحد مقصد) و دایر بودن رشته، گرایش و مقطع تحصیلی به شهر محل خدمت کارمند یا عضو هیات‌علمی و درصورت عدم‌وجود رشته، گرایش و مقطع به نزدیک‌ترین واحد محل خدمت از بدو قبولی نیز امکان‌پذیر است.  اگر انتقال ۹۰ درصد نمره آخرین نفر پذیرفته‌شده در واحد مقصد را کسب نکنید؛ مجوز دو ترم میهمانی به شرط پیشرفت تحصیلی در واحد مقصد صادر و درصورت احراز شرایط (گذراندن حداقل ۲۴ واحد درسی طی دو نیمسال میهمانی برای مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه‌ای با کسب معدل کل ۱۴ و گذراندن ۱۶ واحد درسی در مقطع کارشناسی‌ارشد با کسب معدل ۱۵) پس از ارسال کارنامه تحصیلی دو ترم میهمانی، مجوز انتقال صادر خواهد شد. نکته مهم آنکه واحدهای دانشگاهی مقصد موظفند در صورت دریافت مجوز دو ترم میهمانی به شرط پیشرفت تحصیلی، پس از اخذ مدارک پایه و ثبت‌نام آموزشی دانشجو نسبت به ارسال تصویر مدارک و مستندات آموزشی به واحد دانشگاهی مبدا جهت احراز هویت اقدام کنند.

انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌های داخل به دانشگاه آزاد چگونه است؟
انتقال یا میهمانی دانشجویان سایر دانشگاه‌های داخل کشور به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز پس از تایید کمیسیون نقل‌وانتقال دانشجویی دانشگاه امکان‌پذیر است. البته دانشگاه محل تحصیل دانشجو باید از دانشگاه‌های موردتایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد. همچنین آیین‌نامه آموزشی نباید منع تحصیلی داشته باشد. موافقت دانشگاه محل تحصیل (مبدا) و واحد دانشگاهی مقصد نیز باید اخذ شده باشد. رشته‌گرایش و مقطع تحصیلی متقاضی نیز باید در واحد مقصد دایر باشد.

ضوابط میهمانی براساس چند دانشجویی چیست؟
درصورتی که بیش از یک نفر از افراد تحت‌تکفل خانواده به طور همزمان در دانشگاه آزاد مشغول تحصیل باشند میهمانی یک نفر یا بیشتر به هر یک از واحدهای دانشگاهی به شرط موافقت واحدهای مبدا و مقصد با ارائه مدارک امکان‌پذیر است. گواهی اشتغال به تحصیل دانشجویانی که در دیگر واحدهای دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند باید ممهور به مهر اصلی واحد دانشگاهی مربوطه باشد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

بررسی همترازی رشته پایه انجام می‌شود(لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار