• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ - ۰۳:۳۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر رکن صدور مجوز حرفه‌ای در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: پرسپولیسی‌ها گفتند برای جلسه وقت نداریم

هیچ‌وقت نگفتم استقلال نماینده قطعی ایران در آسیاست

پروسه رفع تعلیق کمیته بعد از بازدید مسئولان AFC از فدراسیون آغاز می‌شود

برای صحبت و جلسه با باشگاه‌ها برای خودمان اولویت‌بندی کردیم که ابتدا با سه باشگاهی که در فصل گذشته مانند استقلال، پرسپولیس و گل‌گهرکه نتوانستند مجوز حرفه‌ای را بگیرند،جلسه بگذاریم.

هیچ‌وقت نگفتم استقلال نماینده قطعی ایران در آسیاست

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: کنفدراسیون فوتبال آسیا اسفندماه سال گذشته فعالیت بخش صدور مجوز حرفه‌‌ای فدراسیون‌ فوتبال ایران را تا رفع کامل نواقص و اصلاح موارد موردنظر و کیفی‌سازی این کمیته، تا زمان به دست آوردن رضایت و موافقت ای‌اف‌سی به‌حالت تعلیق درآورد. در چنین شرایطی نگرانی‌‌ها درباره فرآیند صدور مجوز حرفه‌‌ای که از الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا است، بالا گرفته و حتی برخی نیز در این خصوص این‌طور مطرح کردند که لیگ برتر فوتبال ایران در فصل جدید به همین دلیل به‌صورت غیرقانونی درحال برگزاری است. با این حال عدم برگزاری لیگ قهرمانان آسیا در سال جاری که به‌دلیل تطبیق دادن زمان برگزاری این مسابقات با لیگ قهرمانان اروپاست، سبب شده فوتبال ایران فرصت بیشتری برای رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌‌ای و همچنین برطرف‌‌کردن نواقص باشگاه‌‌هایی که مجوز نگرفتند دراختیار داشته باشد. بر همین اساس مصطفی زارعی، مدیر رکن صدور مجوز حرفه‌‌ای باشگاهی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به نکاتی اشاره کرده که در ادامه می‌خوانید.

درباره رفع تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها در فدراسیون فوتبال اخبار امیدوارکننده‌ای دارید؟
اقداماتی در این خصوص در فدراسیون فوتبال انجام شده و اسنادی که نیاز بوده نیز برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده است و منتظریم ای‌اف‌سی نظر خود را به ما ارائه دهد.

برخی اخبار حکایت از این داشتند که برای رفع تعلیق باید جرایم قبلی را بپردازید و برخی هم این‌طور مطرح کردند که باید اعضای کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها تغییر کنند.
هیچ‌کدام از اینها درست نیست و نه بحث مالی مطرح است و نه بحث تغییر افراد و صرفا استانداردهایی را که ما باید رعایت می‌کردیم دوستان مدنظر داشتند و به همین دلیل هم تعلیق اتفاق افتاده است.

آخرین اقدامی که انجام دادید چه بوده و در این زمینه یعنی رفع تعلیق کمیته قول یا وعده‌ای را از کنفدراسیون آسیا نگرفته‌اید؟
ای‌اف‌سی دلایل خود را مطرح کرده و ما برحسب این دلایل، پاسخ لازم را دادیم و همه مواردی را که خواسته‌اند برای آنها ارسال کردیم. این موارد در یک کارگروه در کنفدراسیون فوتبال آسیا درحال بررسی است. در این خصوص چند جلسه هم داشته‌ایم و در همین راستا احتمالا در آینده بازدیدی از فدراسیون صورت خواهد گرفت و بعد از آن مسئولان مربوطه در کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام نظر خواهند کرد. اینکه چه زمانی این امر محقق شود هنوز مشخص نیست، چون تاریخ بازدید را هنوز اعلام نکرده‌اند اما ما هفته گذشته چند جلسه را با دوستان داشته‌ایم و تاریخ این سفر و بازدید به‌زودی مشخص خواهد شد.

چقدر امیدوارید که کمیته رفع تعلیق شود.
بسیار زیاد و قطعا امیدواریم.

یعنی موانعی وجود ندارد که این تعلیق ادامه پیدا کند؟
تقریبا هرچه را که کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته است انجام داده‌ایم و این موارد تقریبا همگی در راستای کیفیت و کیفی‌سازی بوده و چیزی نبوده که فدراسیون فوتبال با آن مشکل داشته باشد و همه مواردی که مدنظر ای‌اف‌سی بوده تا امروز انجام شده است.

این موضوع سابقه‌ای در قاره داشته که کنفدراسیون فوتبال آسیا کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال کشور دیگری جز ایران را تعلیق کرده باشد؟
بله، مسبوق‌به‌سابقه است. ای‌اف‌سی از کمیته‌ای بهره‌مند ‌است که فعالیت صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون‌های عضو را مورد بررسی قرار می‌دهد و اصلا کارش همین است. الان نمی‌توانم اسم کشوری را عنوان کنم اما این اتفاق یک بحث روتین در کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌شمار می‌رود، چون هرسال عملکرد بخش صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون‌ها از آنجا ‌که بخش بسیار حساسی است، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و درباره‌اش اظهارنظر می‌کنند.

پس الزامی برای جابه‌جایی و تغییر اعضای این کمیته در فدراسیون ایران توسط  AFC  به‌وجود نیامده است؟
خیر، به ‌هیچ ‌عنوان.

برخی خبرهای رسیده سال گذشته حکایت از آن داشت که ای‌اف‌سی برای بررسی مدارک و شرایط استقلال و پرسپولیس سراغ یکی از شرکت‌های آلمانی طرف قرارداد با خود رفته و از این شرکت برای ممیزی مدارک کمک گرفته است. الان شما برای حل مشکل کمیته زیر دست خود با این شرکت در ارتباط هستید یا مستقیما با خود کنفدراسیون فوتبال آسیا کار می‌کنید؟
این شرکت آلمانی وضعیت فدراسیون فوتبال ایران و استانداردهایی را که در بحث صدور مجوز حرفه‌ای باید داشته باشد مورد بررسی قرار داده است. در این راستا آنها گزارش خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه داده‌اند که بر همین اساس ای‌اف‌سی از ما خواسته در مورد گزارش این شرکت به اسم شرکت بالنتیک آلمان که هرسال تمام مدارک تیم تمام کشور‌های آسیایی را به شکل رندوم مورد بررسی قرار می‌دهد و این بررسی تنها به ایران اختصاص ندارد، مستندات خود را ارائه بدهیم که در این خصوص ما اقدام لازم را انجام داده‌ایم.

یک‌سری موارد جزئی و در عین حال ساده مثل سردوشی رختکن تیم‌ها یا ورزشگاه‌ها باعث شد مجوز حرفه‌ای برخی باشگاه‌ها دچار مشکل شود. در این مورد صحبت می‌کنید؟
ما با باشگاه‌ها جلسه برگزار می‌کنیم تا نواقص و مشکلات را گوشزد کنیم، ضمن اینکه همه ایراداتی که گرفته شد مسائل جزئی و ساده نبودند و برخی معیارها و ایرادات اساسی را شاهد بودیم که این ضعف‌ها و مشکلات اساسی همچنان موجود هستند. درهرصورت درحال برگزاری جلسه با باشگاه‌ها هستیم و تمام موارد را به آنها یادآوری می‌کنیم. در این خصوص از یک باشگاه بازدید کردیم و فردا یک باشگاه دیگر را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و در ادامه نیز در هفته جاری با باشگاه سوم جلسه خواهیم گذاشت. درواقع در آینده به تک‌تک باشگاه‌ها سر می‌زنیم و با آنها جلسات متوالی داریم تا از طرف فدراسیون فوتبال اطلاعات لازم به آنها رسیده و نظارت لازم انجام شود. حالا دیگر این وظیفه باشگاه است که معیارهای لازم برای کسب مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها را داشته باشد. در این خصوص اطلاعات کافی و مهم در اختیار باشگاه‌ها قرار گرفته و آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شود و دیگر ان‌شاءالله امیدواریم باشگاه‌ها برای اینکه در آینده مشکل امسال به وجود نیاید به وظیفه ذاتی خود عمل کنند.

قرار بود قبل از شروع لیگ برتر در فصل جدید، هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال تکلیف نمایندگان ایران را در دور بعدی لیگ قهرمانان روشن کند. یک مصاحبه هم که از شما منتشر شد مبنی بر اینکه چون استقلال شانس زیادی دارد پس کارهای این باشگاه را زودتر شروع کرده‌اید؟
خیر، این برداشت دوستان رسانه‌ای بوده است. قطعا در بحث صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌هایی که شانس بیشتری برای شرکت در دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا دارند برای ما بیشتر قابل‌توجه هستند و در اولویت قرار می‌گیرند و باید انرژی بیشتری برای آنها بگذاریم. به همین دلیل برای صحبت و جلسه با باشگاه‌ها برای خودمان اولویت‌بندی کردیم که ابتدا با سه باشگاهی که در فصل گذشته نتوانستند مجوز حرفه‌ای را بگیرند، جلسه بگذاریم.

کدام باشگاه‌ها؟
استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر. هفته گذشته می‌خواستیم با پرسپولیسی‌ها جلسه برگزار کنیم که متاسفانه دوستان به‌خاطر اینکه درگیر برگزاری مسابقه بودند وقت نداشتند و نتوانستیم هماهنگی‌های لازم برای جلسه را داشته باشیم. به همین دلیل با استقلالی‌ها صحبت کردیم. من به‌صورت کلی گفتم باشگاه‌هایی که دارای اولویت بیشتری هستند، ابتدا با آنها صحبت می‌کنیم و اینکه کدام تیم‌ها راهی لیگ قهرمانان می‌شوند و چه تیم‌هایی انتخاب می‌شوند به کمیته تحت‌نظارت بنده و واحدی که من با آن کار می‌کنم، ارتباطی ندارد و ان‌شاءالله سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و مسئولان ذی‌ربط در این زمینه تکلیف نمایندگان ایران در دور بعدی لیگ قهرمانان را مشخص خواهند کرد.

برحسب نظرات کارشناسی می‌توانید در این خصوص گمانه‌زنی داشته باشید؟
از من نظر کارشناسی خواستند اما متاسفانه در این خصوص نمی‌توانم صحبت کنم.

یعنی مطرح‌شدن بحث استقلال نظر شخصی شما بوده است؟
عرض کردم در این زمینه من هیچ صحبتی نکردم و آن برداشت دوستان در رسانه‌ها بود که این‌گونه مطرح شد.

در فضای مجازی هم در این چند روز شرایط به‌گونه‌ای بود که انگار پرسپولیسی‌ها ناراحت شده بودند که چرا فدراسیون فوتبال درخصوص صدور مجوز حرفه‌ای فقط استقلال را به‌صورت اختصاصی زیرنظر دارد.
باز هم تاکید می‌کنم در این خصوص به این‌گونه صحبت نکردم و گمانه‌زنی رسانه‌ای مطرح شده است.

درباره کمیته مجوز صدور حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران اگر بخواهیم یک بحث کلی اما مهم را مطرح ‌کنیم، این صحبت پیش می‌آید که درخصوص تعلیق این کمیته بالاخره مقصر قطعی و اصلی این کمیته چه کسی بود؟
من عادت ندارم به گذشته برگردم و در این خصوص هم اجازه بدهید من اظهارنظری نکنم. به‌عنوان فردی که درحال حاضر این مسئولیت را به عهده دارم و همه همکارانم داریم تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این تعلیق برداشته شود. در این مدت یک ماه گذشته تقریبا همه دوستان شبانه‌روزی کار کرده‌اند و فدراسیون فوتبال نیز عزم خود را جزم کرده تا رفع‌تعلیق صورت بگیرد. بر همین اساس نیز بنده فقط در یک ماه گذشته حدود 5 یا 6 جلسه را با رئیس فدراسیون برگزار کرده و تعاملات زیادی را هم با دبیرکل فدراسیون فوتبال برقرار کردیم. اسناد بسیار زیادی در بخش کمیته صدور مجوز حرفه‌ای آماده شده است و کارهای زیادی درمجموع انجام شده تا این تعلیق برطرف شود.

یعنی نمی‌خواهید بگویید چه عاملی باعث این تعلیق شده است؟
اینکه چه کسی یا کسانی باعث تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها شده‌اند درحال حاضر به ما کمک نمی‌کند و من هم وظیفه ندارم به عقب برگردم تا مقصر را شناسایی کنم و ببینم چه اتفاقی افتاده است. من فقط می‌توانم بگویم ما داریم همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا هرچه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.

پس موکدا می‌فرمایید ریش‌سفیدهایی مانند اولیایی و عباسی در این تعلیق مقصر نبوده‌اند، درحالی‌که گفته می‌شد به‌خاطر مصاحبه‌ها و توجیهات این افراد مشکلات بعدی هم به وجود آمد.
آنچه درحال حاضر وجود دارد این است که این کمیته باید از نظر ‌ای‌اف‌سی کیفیت لازم را داشته باشد، چون در گذشته کیفیت لازم برای عمل به وظایفش را نداشته است، بنابراین به این دلیل این تعلیق اتفاق افتاده و الان باید استاندارد‌سازی انجام شده و به کنفدراسیون فوتبال آسیا این اطمینان را بدهیم که این کیفیت وجود دارد، بنابراین الان در این زمینه داریم کار می‌کنیم.

داستان جشن پیروزی که سال گذشته برای تایید نماینده‌های ایران در فدراسیون گرفته شد، چه بود؟
در جریان این جشن نیستم واقعا.

پروسه صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها برای فصل بعدی از چه زمانی آغاز می‌شود؟
از بهمن ان‌شاءالله آغاز شده و تا 10 خرداد ادامه پیدا می‌کند و در این روز ما نتیجه را اعلام می‌کنیم و در ادامه ‌ای‌اف‌سی بعد از بررسی‌ها تعیین‌نظر خود را انجام داده و درنهایت تیم‌هایی که تایید می‌شوند برای حضور در دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا انتخاب می‌شوند.

برای ادامه فعالیت فولاد در ادامه رقابت‌ها که مشکلی پیش نمی‌آید؟
خیر به هیچ عنوان، آنها مجوز خود را در گذشته گرفته‌اند و ادامه رقابت‌ها نیز با همان مجوز گذشته پیگیری خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار