• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ - ۰۲:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر آموزش و مطالعات اداره‌کل تشکل‌‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»از آغاز برگزاری رویداد ملی مشق امید خبر داد

مشق امید؛ گامی برای ایجاد نگاه مساله‌محوری

هدف از برگزاری این رویداد: بحث کشف، شبکه‌سازی و تربیت متخصصان دانشگاهی برای حل مسائل کشور در دانشگاه بوده ‌است.

مشق امید؛ گامی برای ایجاد نگاه مساله‌محوری

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه:ایجاد نگاه مساله‌محوری و توجه به حل مسائل کشور یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشگاه آزاد در راستای تحقق منویات مقام‌معظم‌رهبری است. ایشان در بیانات‌شان بارها بر توجه به این جریان تاکید کرده‌اند و یکی از هدف‌های جامعه‌ علمی کشور را فکر به مسائل کشور دانسته‌اند. اداره‌کل تشکل‌‌های اسلامی دانشگاه آزاد در همین راستا برگزاری رویداد ملی مشق امید (عرضه و نقد ایده‌های تشکلی در حل مساله) را دنبال کرده و در راستای کشف، شبکه‌سازی، تربیت متخصصان دانشگاهی برای حل مسائل کشور در دانشگاه، نخستین دوره آن قرار است از فردا (31مردادماه) تا 2شهریورماه برگزار شود، به‌گونه‌ای که مسائل کشور به‌وسیله علم رفع شود.
درحال حاضر 65کاربرگ در ارزیابی نخست از میان 502کاربرگ برگزیده شده‌اند و قرار است طی سه‌روز داوری و 6 برگزیده (سه تیم دانشجویی و سه تیم از استادان) که ارائه‌های خوب و مناسبی از مسائل و دغدغه‌هایشان مطرح کردند، در روز اختتامیه معرفی شوند.
امید طاهرنژاد، مدیر آموزش و مطالعات اداره‌کل تشکل‌‌های اسلامی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص برگزاری رویداد ملی مشق امید بیان کرد: «فرآیند برگزاری رویداد ملی حل مساله از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شد. فرآیند این رویداد به این ترتیب بود که دانشجو یا استادی که در دانشگاه حضور داشته و فعالیت می‌کند وقتی احساس می‌کند یک دغدغه و مساله‌ای وجود داشته که مغفول‌مانده و به آن توجه نمی‌شود، آن مساله را درقالب یک کاربرگی تکمیل کرده و به دانشگاه هر منطقه و واحد خود تحویل می‌دهد.»
وی افزود: «کاربرگ‌ها از تمام واحدهای دانشگاه آزاد جمع‌آوری شده‌ و درحال حاضر 502کاربرگ به دبیرخانه رویداد رسیده ‌است. نکته قابل بیان اینکه ترکیب استاد و دانشجو کاربرگ‌های ارسال‌شده نصف‌به‌نصف است؛ یعنی نصفی از این تعداد دانشجویان و نصف دیگر کاربرگ‌های ارسالی استادان است.»
طاهرنژاد ادامه داد: «در فرآیند نخست داوری کاربرگ‌ها، 10درصد کاربرگ‌های هر استان توسط خود واحدهای هر استان در یک‌ماه گذشته داوری شد، یعنی اگر یک واحدی 100کاربرگ داشت، داوری و ارزیابی کرده و 10مورد برتر را به اداره‌کل تشکل‌های اسلامی دانشگاه معرفی کرد. مجموع کاربرگ‌های داوری‌شده که منتخب استانی بوده و به دست ما رسیده است، 65کاربرگ شد.»
مدیر آموزش و مطالعات اداره‌کل تشکل‌‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد: «از این 65کاربرگ منتخب استانی، 33کاربرگ دانشجویی و 32کاربرگ برای استادان دانشگاه است. تیم‌هایی که منتخب استانی شده‌اند از امروز (30مردادماه) در هتل فرهیختگان درقالب تیم‌هایی که کاربرگ‌ها را ارائه داده‌اند، پذیرش می‌شوند. البته باید اشاره کرد ارائه کاربرگ‌ها حتما باید به‌صورت تیم‌های پنج‌نفره به‌همراه یک استاد راهنما باشد تا برسر مساله و دغدغه‌ای که مطرح کرده‌اند بحث‌های علمی شده‌ باشد و راهکارهای مناسبی برای برطرف شدن آن ارائه شود تا به مرحله داوری راه پیدا کند.» وی همچنین اشاره کرد: «دوشنبه صبح نیز افتتاحیه رویداد خواهد بود و پس از آن یک کارگاه آموزشی برای تیم‌ها برگزار می‌شود. عصر همان روز نیز از ساعت دوونیم تا 8شب بخشی از ارائه‌ها آغاز می‌شود.»
به گفته طاهرنژاد، روند ارائه‌های تیم‌ها به این صورت است که نماینده هر کاربرگ منتخب استانی در جلسه دفاع 50دقیقه‌ای مساله و طرح خود را ارائه می‌کند. 10دقیقه ارائه نماینده تیم و 20دقیقه جلسه نقد و بررسی داوران است. همچنین 10دقیقه دفاع مجدد از کاربرگ و در پایان 10دقیقه جمع‌بندی داوران و پرسش‌وپاسخ است.
مدیر آموزش و مطالعات اداره‌کل تشکل‌‌های اسلامی دانشگاه آزاد عنوان کرد: «این 65کاربرگ در سه‌روز ارائه‌شده و برمبنای آن داوری‌ها انجام می‌شود. پس از ارزیابی داوران نیز سه گروه برتر دانشجویی و سه گروه برتر استادان در پایان دوره و روز اختتامیه معرفی شده و تجلیل می‌شوند.»
وی ادامه داد: «اهدافی که ما در برگزاری این رویداد در نظر داشتیم بحث کشف، شبکه‌سازی و تربیت متخصصان دانشگاهی برای حل مسائل کشور در دانشگاه بوده ‌است. همچنین تاکیدات مقام‌معظم‌رهبری درخصوص حل مسائل کشور و ایجاد نگاه مساله‌محوری دغدغه دیگری بود که دانشگاه آزاد برگزاری این رویداد را برعهده گرفت.»
طاهرنژاد اشاره کرد: «در این رویداد، بیشتر استان‌ها مشارکت خوبی داشتند و کاربرگ‌های خوبی را ارسال کردند؛ اما ممکن است در منتخبان استانی، استانی تعداد کاربرگ‌های کمتری داشته‌ باشد.» به گفته مدیر آموزش و مطالعات اداره‌کل تشکل‌‌های اسلامی دانشگاه آزاد، اختتامیه رویداد ساعت دو بعدازظهر روز چهارشنبه (2شهریورماه) با حضور برگزیدگان برگزار می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار