• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۳۰ - ۰۲:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

وضعیت مالی فعلی پاسخگوی سال تحصیلی جدید نیست

علی نظری: بخش عمده بودجه صرف حقوق و دستمزد می‌‌شود و مبلغ اندکی برای کارهای عمرانی، تجهیزات و مسائل فرهنگی و پژوهشی باقی می‌‌‌‌ماند.

وضعیت مالی فعلی پاسخگوی سال تحصیلی جدید نیست

فاطمه طاری بخش، خبرنگار:درحالی که تنها حدود یک‌ماه به آغاز سال تحصیلی جدید مانده است؛ همچنان بسیاری از دانشگاه‌ها با توجه به گرانی‌ها در تامین بودجه به‌خصوص بودجه رفاهی خود با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند. دانشگاه‌‌‌های دولتی همواره یکی از چالش‌‌‌ها و مشکلات اساسی خود را کمبود بودجه تخصیص‌یافته از سمت وزارت علوم مطرح می‌‌‌کنند. درد بودجه دانشگاه‌‌‌ها در حوزه مسائل رفاهی خود را بروز می‌‌‌دهد و به همین دلیل است که مستقیما دانشجویان تحت‌تاثیر کمبود منابع مالی مراکز آکادمیک قرار می‌گیرند. ‌‌‌اکثر دانشگاه‌‌‌ها هر زمان که کمبود بودجه داشته باشند به بودجه رفاهی و فرهنگی دانشگاه رجوع می‌‌‌کنند و از آن می‌‌‌کاهند. درنتیجه خوابگاه‌‌‌ها و سلف دانشگاه همیشه درصدر لیست مشکلات دانشجویان هستند. با توجه به اینکه دانشگاه‌‌‌ها از مهر به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد قطعا کمبود بودجه بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. در همین زمینه به سراغ علی نظری، رئیس ‌‌‌سابق دانشگاه لرستان رفتیم تا درمورد کمبود بودجه و چالش‌‌‌های عمده دانشگاه بگوید.

 هزار ردیف طرح ناتمام و یک ردیف بودجه 

علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه همیشه مهم‌‌‌ترین مساله و چالش دانشگاه‌‌‌ها، بودجه است، گفت: «این موضوع به صورت مکرر از سمت روسای دانشگاه‌‌‌ها بیان شده است. بیشتر بودجه دانشگاه ما صرف حقوق و دستمزد می‌شود و درحقیقت بودجه دانشگاهی بیشتر دانشگاه‌‌‌‌ها اینطور است و بخش عمده بودجه صرف حقوق و دستمزد می‌‌شود و چیزی که برای کارهای عمرانی، تجهیزات و مسائل فرهنگی و پژوهشی باقی می‌‌‌‌ماند؛ مبلغ اندکی است. اما باید به آموزش عالی کشور کمک کنیم و این هنر مدیریتی ماست که بتواند به‌گونه‌ای تدبیر کند و هزینه‌ها را کاهش دهد و به سمت‌و‌سویی برود که درآمدهای اقتصادی دانشگاه‌‌‌‌ها بیشتر شود.» او در ادامه چند راهکار برای کم‌کردن هزینه‌‌‌‌های دانشگاه‌‌‌‌ها گفت و افزود: «اولین راه این است که هزینه‌‌‌‌ها را کاهش دهیم و دومین راه نیز این است که برای بودجه مدیریت جدی‌تری داشته باشیم. همچنین باید از ظرفیت‌‌‌های بودجه و قانون بودجه 1401 نیز استفاده کنیم. البته با رایزنی‌هایی که با وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم و به این دلیل که بودجه ظرفیت‌‌‌های دیگری هم دارد امیدواریم بتوانیم بودجه را مدیریت کنیم. از بودجه‌‌‌‌ای که برای دانشگاه ما ابلاغ شده است، بخش عمده‌‌‌ای از آن صرف حقوق و دستمزد کارکنان و کارمندان می‌‌‌شود.»

 مبلغ تخصیص بودجه دقیقا برابگر با حقوق کارکنان و اساتید بود

وی درباره درصد دقیق بودجه تخصیص‌یافته اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: «درصد دقیق تخصیص بودجه را نمی‌دانم اما ماه قبل صرفا حقوق و دستمزدها پرداخت شد و بودجه‌‌‌‌ای برای سایر امور به ما داده نشده است. مبلغی که دادند دقیقا برابر با حقوق بود و مثلا برای مسائل جاری بودجه‌‌‌ای ندادند.» نظری درخصوص ظرفیت خوابگاه‌‌‌های دانشگاه لرستان افزود: «ظرفیت خوابگاه‌‌‌‌های ما همان ظرفیت ترم قبل است و به آن اضافه نشده است اما تعدادی از دانشجویان فارغ‌‌‌‌التحصیل شدند و تعدادی نیز دانشجوی جدید داریم. یک خوابگاه در سایت کشاورزی داریم که قبلا از آن استفاده نشده و خراب بوده است و درحال تعمیر و بازسازی آن هستیم. اما مساله بودجه همچنان وجود دارد. اگر بودجه تامین و خوابگاه بازسازی شود به ظرفیت خوابگاهی ما اضافه خواهد شد اگر نه همان ظرفیت ترم قبل خواهد بود.» رئیس دانشگاه لرستان ‌‌‌درباره وضعیت خوابگاه‌‌‌های دانشگاه لرستان و بودجه تعمیر آنها تصریح کرد: «یک بودجه کلی تحت‌عنوان تعمیر تجهیز و نگهداری خوابگاه‌ها وجود دارد که اگر با این بودجه بخواهیم خوابگاه‌‌‌ها را بازسازی کنیم؛ باید از همین ردیف بودجه داده شود اما کفاف این کار را نمی‌‌‌دهد و سایر فعالیت‌‌‌های دانشگاه نصفه ‌‌‌می‌‌‌ماند. ما پل غیرهم‌سطح، سرای دانشجویی دانشکده ادبیات را برای تعمیر و ساخت در دست داریم که باید تکمیل شوند و همه این موارد از همان ردیف است، بنابراین خیلی بودجه این بخش قابل‌توجه نیست.» وی در ادامه با تاکید بر اینکه ساختمان خوابگاه‌‌‌ها نیاز به تعمیر دارد؛ گفت: «ساختمان خوابگاه‌‌‌ها نیاز به تجهیزات و تعمیرات جزئی و کلی دارد و بخشی از آن نیازمند رنگ‌آمیزی است و برخی دیگر از خوابگاه‌‌‌‌های دانشگاه نیز مشکل موتورخانه دارد و باید اصلاح شود. مشکلات بسیار است و عمر خوابگاه‌‌‌ها نیز متفاوت است و در دوره‌‌‌های مختلفی ساخته شده‌‌‌اند به همین دلیل مشکلات متفاوتی دارند.»

 وضعیت مالی فعلی پاسخگوی سال تحصیلی جدید نیست 

رئیس دانشگاه لرستان درمورد وضعیت مالی این دانشگاه تصریح کرد: «طبیعتا وضعیت مالی حال حاضر ما پاسخگوی ترم حضوری سال تحصیلی جدید نخواهد بود و وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه باید در این حوزه کمک کنند. با توجه به گرانی و مسائل دیگری که وجود دارد بدون کمک وزارت علوم امکان ندارد ترم جدید را بدون مشکل پشت‌سر بگذرانیم. طبیعتا باید به صورت کیفی به ما کمک کنند و حتما کمک هم خواهند کرد؛ اینطور نیست که دانشگاه‌ها را رها کنند.»

 مجموع بدهی‌‌هایمان بیش از 100میلیارد تومان است 

او در ادامه با اشاره مشکلات زیاد دانشگاه لرستان گفت: «اول این که مجموع بدهی‌‌‌‌هایی که از قبل داریم بیش از 100 میلیارد تومان است. بدهی‌‌‌‌های ما به تملکات دارایی، هزینه‌های جاری، پیمانکاری و... است و این بدهی‌‌‌‌ها برای دانشگاه اذیت‌کننده است. نکته بعدی این است که ما رابطه کارمند و هیات علمی‌‌‌ استانداردی نداریم که این رابطه باید استاندارد شود. در همین راستا باید جلوی استخدام‌‌‌‌های بی‌ضابطه گرفته شود که در دوره حضورم در این دانشگاه این اتفاق افتاد.» نظری در همین زمینه بیان داشت: «تلاش کردیم تا کسی بی‌ضابطه وارد دانشگاه نشود. اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعا این موضوع بار مالی را اضافه می‌‌‌کند و مشکلات مالی بسیاری برای دانشگاه خواهد داشت. بخشی از بودجه را می‌‌‌بلعد و ما تاکنون در برابر این موضوع مقاومت کردیم و بسیار مصر هستیم که در این بخش مقاومت کنیم نیرویی خارج از ضابطه و استخدام‌‌‌‌های قانونی وارد دانشگاه لرستان نشود. این موضوع یکی از چالش‌‌‌‌های ماست.» رئیس دانشگاه لرستان افزود: ‌‌‌«بحث بعدی ایجاد بهره‌وری بین کارکنان است. ما باید هم هزینه‌‌‌‌ها را کاهش دهیم و از سمت دیگر نیز بهره‌‌‌‌وری را افزایش دهیم؛ چه در سطح کارکنان و چه در سطح سایر مسائل مثلا باید منابع جدید درآمدی برای دانشگاه دیده شود.»

 ترم جدید تمامی دروس حضوری خواهد بود

نظری با اشاره به اینکه از مجازی بودن بخشی از آموزش در ترم جدید اطلاعی ندارد، افزود: «با توجه به اینکه بخشنامه‌ای درخصوص دروس مجازی برای ما نیامده است، برنامه‌ریزی ما در تمامی دروس به صورت حضوری قرار گرفته است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار