• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۲۷ - ۰۱:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
به بهانه تلاش برای بازگرداندن شیخ دیاباته به فوتبال ایران

همچنان گلزن اما مستعد مصدومیت

مصدومیت‌های پیاپی و زیاد و همچنین شم بالای گلزنی ازخصوصیات شیخ‌دیاباته است.

همچنان گلزن اما مستعد مصدومیت

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: شیخ‌دیاباته یکی از خارجی‌های رزومه‌دار و موفقی بوده که در این سال‌ها راهی فوتبال ایران شده و در مدت دو فصل حضورش در لیگ خلیج‌فارس به‌خوبی توانسته توانایی‌ها و اثرگذاری خود را نشان دهد. دیاباته با وجود علاقه‌ای که هواداران استقلال به او داشتند در این تیم ماندنی نشد و تصمیم گرفت دوباره زیرنظر آندره‌ا استراماچونی که او را به جمع آبی‌ها آورده بود بازی کند و به همین دلیل در ابتدای فصل قبل به الغرافه قطر پیوست. از همان اوایل بازشدن پنجره نقل‌وانتقالاتی تابستانی در فوتبال ایران شایعاتی مبنی‌بر احتمال بازگشت او شنیده می‌شد و البته این‌بار پرسپولیس به‌عنوان مقصد احتمالی‌اش معرفی شد. با این حال قرمزها که فصل قبل از غیبت یک مهاجم گلزن و تمام‌کننده رنج می‌بردند به‌دنبال خرید دو مهاجم خارجی دیگر بودند تا خط‌حمله خود را برای فصل جدید تقویت کنند. پروسه جذب این دو بازیکن بسیار طولانی شد و اتفاقات و حواشی زیادی در این مدت اتفاق افتاد که درنهایت به‌تازگی آنها موفق شدند لوکادیای هلندی را به خدمت بگیرد. درحالی‌که بارها دیاباته به پرسپولیس لینک شده بود اما گفته می‌شد یحیی گل‌محمدی تمایلی به خرید این مهاجم مالیایی ندارد و ترجیح می‌دهد یکی از مهاجمانی را که در لیست خریدش قرار داشتند به جمع بازیکنان این تیم اضافه کند. پس از اضافه‌شدن لوکادیا به جمع بازیکنان این تیم دیروز شایعه شد گل‌محمدی تحت «شرایطی خاص» قبول کرده دیاباته هم به خط‌حمله این تیم اضافه شود و حالا برخی می‌گویند احتمالا به‌زودی شاهد بازگشت این مهاجم 34ساله به فوتبال ایران خواهیم بود و اگر حضورش در پرسپولیس هم نهایی نشود ممکن است سر از یک تیم دیگر ایرانی درآورد.

آقای‌گلی در سال اول
نخستین حضور دیاباته در تهران به سال1398 برمی‌گردد که در 31سالگی به‌عنوان یکی از گزینه‌های استراماچونی ایتالیایی برای تقویت خط‌حمله آبی‌ها نامش مطرح شد و نهایتا روز 18تیر آن سال رسما قراردادش را با این باشگاه امضا کرد. هواداران استقلال از خرید این بازیکن هیجان‌زده بودند؛ چراکه او سابقه بازی در تیم‌هایی چون بوردو، آژاکسیو، نانسی و متز در فوتبال فرانسه و همچنین عثمانلی‌اسپور ترکیه و بنونتو ایتالیا را در کارنامه داشت و همه منتظر بودند تا شاهد درخشش او در ترکیب آبی‌ها باشند.
دیاباته در همان هفته نخست و برابر ماشین‌سازی به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان رفت تا نخستین بازی‌اش را برای استرا و تیمش انجام دهد اما نتوانست مانع از شکست استقلال در هفته نخست شود. او در همان اوایل حضورش در این تیم سه هفته مصدوم بود تا برای نخستین درخشش با پیراهن این تیم ایرانی 9هفته صبر کند. دیاباته در هفته نهم در تبریز با هت‌تریک خود زمینه‌ساز برتری 4 بر 2 استقلال شد و این آغاز گلزنی‌های او در تیم جدیدش بود. این مهاجم مالیایی در 7بازی بعدی تیمش که در زمین حضور داشت 5گل زد و یکی از ارکان اصلی موفقیت شاگردان استراماچونی بود که خود را به صدر جدول نزدیک می‌کردند.
دیاباته بازهم با یک مصدومیت دیگر روبه‌رو شد و 5بازی استقلال را از دست داد اما درنهایت در 7هفته پایانی موفق شد 7گل بزند و درمجموع با 15گل‌زده عنوان آقای‌گلی رقابت‌های لیگ برتر را به‌دست آورد. این نمایش درخشان انتظارات را از او بسیار بالا برد اما در دومین فصل بازی برای استقلال دیدار‌های زیادی را به‌دلیل مصدومیت از دست داد و درنهایت با تنها 2گل‌زده نتوانست عملکرد خوبش را تکرار کند. او البته در لیگ قهرمانان آن فصل ستاره تیمش بود و در 5بازی از 6مسابقه مرحله گروهی گل زد تا درنهایت با مجموع 27گل‌زده درطول دو فصل بالاتر از مامه تیام سنگالی عنوان بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه را تصاحب کند.

نه عالی و نه بد در قطر
مصدومیت‌های پیاپی و زیاد او درکنار بالا رفتن سنش سبب شد استقلال و فرهاد مجیدی در ابتدای فصل قبل تمایل چندانی به ادامه همکاری با او نداشته باشند و به این ترتیب او به حضورش در ایران خاتمه داد اما همچنان در خاورمیانه باقی ماند. مقصد بعدی این مهاجم گلزن لیگ ستارگان قطر بود و با توجه به اینکه استراماچونی علاقه زیادی به بازی او داشت زمانی که هدایت الغرافه را برعهده گرفت بازهم برای تقویت خط‌حمله خود به‌سراغ دیاباته رفت. او با قراردادی دوساله به این باشگاه پیوست و در هفته چهارم لیگ نخستین بازی‌اش را برای الغرافه انجام داد که توانست تک‌گل پیروزی‌بخش تیمش را به ثمر رسانده و از همان مسابقه اول تاثیرگذاری خود را نشان دهد. دو هفته بعد برابر السد دبل کرد که البته تیمش این بازی را 6 بر 4 باخت و در هفته هفتم هم مقابل الخور موفق شد هت‌تریک کند.
پس از چند بازی ناکامی در گلزنی و همچنین مصدومیتی که دوباره به سراغش آمده بود در هفته‌های پایانی دوباره موتورش روشن شد و توانست در 8بازی آخر تیمش 5گل بزند. الغرافه اگرچه در نخستین فصل حضور استرا نتوانست انتظارات را برآورده کند و در رده پنجم جدول قرار گرفت اما دیاباته با 11گلی که زد یکی از بهترین گلزنان فصل فوتبال قطر لقب گرفت و در رقابت با بازیکنانی چون مایکل اولونگا، آندره آیو، اکرم عفیف و بغداد بونجاح در رده پنجم جدول آقای‌گلی قرار گرفت. دیاباته در جام امیر قطر هم دو گل زد اما در جام ستارگان این کشور عملکرد به‌مراتب بهتری داشت و با 5گلی که زد نقش زیادی در رسیدن الغرافه به نیمه‌نهایی ایفا کرد اما درنهایت در یک‌قدمی فینال به الوکره باختند و از دور مسابقات کنار رفتند. در لیگ قهرمانان آسیا هم استرا تنها در دو بازی برابر آخال ترکمنستان و شباب الاهلی امارات دقایقی از او استفاده کرد که البته در این جام هم سرمربی ایتالیایی موفق نبود و نتوانست تیمش را به مرحله بعدی برساند.
گلزن 34ساله و 194سانتیمتری اهل مالی در پایان فصل قراردادش را با این تیم فسخ کرد و حالا به‌عنوان بازیکن آزاد به‌دنبال حضور در باشگاهی جدید است و به‌نظر می‌رسد این روزها شانس بیشتری برای بازگشت به ایران و بازی برای دیگر تیم بزرگ پایتخت یعنی پرسپولیس را پیدا کرده است، انتقالی که می‌تواند برای او که بازیکنی محبوب بین هواداران استقلال است بسیار جنجالی باشد. دیاباته در ترکیب استقلال 5بار برابر قرمزها به میدان رفت اما هیچ‌گاه نتوانست دروازه رقیب سنتی را باز کند و باید دید درصورتی‌که با پرسپولیس به توافق برسد می‌تواند طلسم گل‌نزدن‌هایش در دربی را بشکند یا نه و واکنش‌ها نسبت به او چگونه خواهد بود.

بازگشت زوج رویایی به ایران؟
یکی از اتفاقات جالب در این روزها بازگشت زوج دیاباته به استقلال است. مهدی قایدی که در همان فصل نخست حضور دیاباته در ایران توانست خیلی زود خط‌حمله رویایی را برای آبی‌ها تشکیل دهد پس از یک فصل نه‌چندان موفق در فوتبال امارات به‌صورت قرضی به تیم سابقش برگشته تا در فصل جدید برای این تیم به میدان برود و این اتفاق می‌تواند رقابت جالبی را بین این دو رقم بزند.
استراماچونی در فصل نوزدهم لیگ برتر تصمیم گرفت خط‌حمله تیمش را با زوج دیاباته-قایدی ببندد، یک مهاجم قدبلند و سرزن با دقت بالای ضربات آخر درکنار بازیکنی جوان، کوچک‌اندام و البته بسیار تکنیکی که توانایی زیادی در برتری در مصاف‌های یک مقابل یک دارد و می‌تواند هر مدافعی را با تکنیک و سرعت خوب خود از پیش‌رو بردارد. این زوج طلایی در نخستین فصل حضور درکنار هم روی هم 25گل زدند و نشان دادند تصمیم استرا در استفاده از آنها کاملا بجا و با بررسی تمام جوانب بوده است.
قایدی با 10 گل و 8 پاس گل فصلی رویایی را در کنار دیاباته سپری کرد و البته تاکنون هم نتوانسته رکوردی بهتر از آن سال به ثبت برساند. در چنین شرایطی آبی‌ها در آن سال با وجود این عملکرد خوب در خط حمله نتوانستند عنوان قهرمانی لیگ را به دست آورند؛ اما امیدوار بودند با کمک این زوج موفق که به درک متقابل و شناخت بسیار خوبی از هم رسیده بودند فصل بعد را به‌عنوان یکی از مدعیان فتح جام آغاز کنند.
مصدومیت‌های پیاپی دیاباته باعث شد قایدی هم نتواند همانند فصل قبل ظاهر شود و در مقطعی از فصل د ر 4 بازی پیاپی توانست گلزنی کند؛ اما درنهایت فصل را با 6 گل و 7 پاس گل به پایان برد و این آخرین حضورش در جمع آبی‌ها پس از 4 فصل حضور در این باشگاه بود. قایدی که با درخشش در ایران‌جوان بوشهر به استقلال پیوست و توسط این تیم به فوتبال ایران معرفی شد، ابتدای فصل قبل تصمیم گرفت فوتبالش را به‌عنوان لژیونر دنبال کند و به همین دلیل در انتقالی که حاشیه و سروصدای زیادی داشت به تیم شباب الاهلی امارات رفت.
قایدی زمانی به ترکیب شباب اضافه شد که یک هفته از شروع رقابت‌های لیگ گذشته بود و او از هفته دوم فرصت حضور در ترکیب این تیم را پیدا کرد. وقتی در هفته چهارم درحالی‌که از ابتدای نیمه دوم راهی زمین شده بود با درخششی فوق‌العاده با دو گل و یک پاس گل زمینه‌ساز برتری 4 بر 3 تیمش برابر شارجه در آخرین دقایق شد، رسانه‌های اماراتی به تعریف و تمجید از او پرداخته و معتقد بودند یک ستاره دیگر از فوتبال ایران به لیگ امارات اضافه شده است. بااین‌حال این نمایش خوب ادامه‌دار نبود و در ادامه فصل تنها دو گل و دو پاس گل دیگر در کارنامه‌اش ثبت شد تا مهدی علی، سرمربی ایرانی‌الاصل الاهلی به‌تدریج او را نیمکت‌نشین کند و بیشتر به‌عنوان بازیکن تعویضی راهی زمین می‌شد. این درحالی بود که در همین شرایط چندین‌بار شایعه تمایل باشگاه سلتیک برای خرید او مطرح شد اما مشخص بود باشگاه اسکاتلندی بعید است سراغ بازیکنی برود که در لیگ امارات هم نتوانسته بدرخشد و در ترکیب اصلی تیمش حضور داشته باشد. وقتی مهدی علی در لیگ قهرمانان کمتر از او و احمد نوراللهی استفاده کرد، به نظر می‌رسید هر دو بازیکن در فهرست خروجی باشگاه قرار دارند، اما درنهایت این قایدی بود که از شباب الاهلی جدا شد و نوراللهی فعلا در این تیم ماندنی شده است. قایدی ابتدا به اتحاد کلبا لینک شد تا دوباره زیرنظر فرهاد مجیدی بازی کند اما درنهایت توافقی صورت نگرفت تا بالاخره پس از یک سال دوباره به استقلال برگردد. اگر انتقال دیاباته به پرسپولیس نهایی شود رقابت این دو بازیکن در خط حمله دو تیم مطرح تهرانی که رقبایی جدی برای هم محسوب می‌شوند بسیار جذاب خواهد شد.

چهارمین خارجی مشترک سرخابی‌ها؟
پیش از این، سه بازیکن خارجی سابقه بازی در هر دو تیم پایتخت را در کارنامه داشته‌اند و اگر انتقال شیخ به جمع قرمزها قطعی شود او چهارمین بازیکن این فهرست خواهد بود. البته این مهاجم مالیایی از یک جهت با سه بازیکن قبلی متفاوت است و او قرار است به نخستین بازیکن خارجی فوتبال ایران تبدیل شود که ابتدا برای استقلال بازی کرده و سپس راهی پرسپولیس می‌شود.
هوار ملامحمد عراقی نخستین بازیکن خارجی است که برای سرخابی‌ها بازی کرده است. این وینگر عراقی که در سال 2015 از فوتبال بازنشسته شد پس از بازی برای تیم‌هایی چون موصل و نیروی هوایی عراق، الانصار لبنان، العین امارات، الخور قطر و آنورتوسیس قبرس راهی پرسپولیس شد. او که در آن زمان یکی از ملی‌پوشان عراق هم بود در 17 بازی لیگ نهم برای قرمزها به میدان رفت و با 5 گل و 3 پاس گل عملکرد قابل‌قبولی داشت. هوار در جام‌حذفی هم یک گل زد و درنهایت بدون گلزنی در دربی از این تیم در پایان فصل جدا شد. دو فصل بعد او دوباره به تهران برگشت اما این‌بار برای امضای قرارداد با استقلال و یک فصل هم در ترکیب این تیم به میدان رفت که 4 گل در 13 مسابقه ازجمله دو گل در لیگ قهرمانان حاصل یک سال حضورش در جمع آبی‌ها بود و درنهایت از این تیم هم جدا شد.
ژاک الونگ‌الونگ دومین خارجی است که برای هر دو تیم مطرح تهرانی بازی کرده است. این هافبک کامرونی البته خیلی زودتر از ملامحمد پرسپولیسی شد و در سال 2005 به این باشگاه پیوست و سه فصل هم برای قرمزها بازی کرد. او مدتی به سپاهان رفت و پس از حضور در استرادا اسلواکی و پیکان در سال 2012 به استقلال پیوست تا لقب دومین خارجی مشترک دو تیم را به دست آورد. حضور او در استقلال البته چندان موفق نبود و در تیمی که پرویز مظلومی هدایت آن را برعهده داشت تنها 5 بازی انجام داد و پس از نیم‌فصل بازی برای این تیم از جمع آبی‌ها جدا شد.
نفر سوم این فهرست هم گادوین منشای نیجریه‌ای است که او هم ابتدا پس از عملکردی خوب در تیم پیکان راهی پرسپولیس شد اما در طول یک سال و نیمی که در تیم برانکو بازی می‌کرد در 63 بازی موفق شد 14 گل و 5 پاس گل به ثبت برساند. در نیم‌فصل لیگ هجدهم او پس از اختلافاتی که با کادرفنی قرمزها داشت در اقدامی جنجالی راهی استقلال شد اما در این تیم نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و در نیم‌فصل دوم در 13 بازی لیگ فقط یک گل زد. منشا در لیگ قهرمانان هم 5بار به میدان رفت اما گلی نزد تا در انتهای فصل استقلال را ترک کند. او که پس از مدتی حضور در عجمان امارات دوباره به فوتبال ایران برگشته پس از مدتی بازی برای گل‌گهر این روزها در ترکیب مس رفسنجان حضور دارد و فصل قبل هم عنوان آقای گلی لیگ برتر را به دست آورد و حتی در این تابستان یکی از گزینه‌های گل‌محمدی برای خط حمله پرسپولیس بود که درنهایت توافقات لازم انجام نشد و او در رفسنجان ماند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار